Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.

Dreuf

Recommended Posts

Takk for svar. Da tror jeg jeg går for en sånn JK BMS. 

Et spørsmål til. Jeg tenker å gå for 12 EVE celler på 280aH for å lage et batteri på 12v 840Ah. Er det noe poeng å balasere cellene før jeg setter det sammen, eller vil BMS ordne dette på sikt? Om jeg har noe redusert kapasitet første tiden lever jeg godt med det.

T

toholthe skrev 5 minutter siden:

Er det noe poeng å balasere cellene før jeg setter det sammen, eller vil BMS ordne dette på sikt?

Noen styrer voldsomt med balansering før batteriet settes sammen men jeg ser ikke noe poeng når BMS fixer det både fra start og underveis... BMS vil uansett være balansesjefen...

SveinHa skrev 12 minutter siden:

Noen styrer voldsomt med balansering før batteriet settes sammen men jeg ser ikke noe poeng når BMS fixer det både fra start og underveis... BMS vil uansett være balansesjefen...

Om du har link til disse BMS? Tenker jeg kommer å bytte mine røde ut, siden jeg fremdeles får denne rare måling på ene batteri, som plutselig er 60-70 å det endre fult. Virker som dette kommer å går i perioder. Så tenker bms er ustabile. Har jo disse røde jeg ikke husker navnet på nå.

Jeg har Daly BMS, som jeg er veldig fornøyd med. Smart BMS-typen som kom våren 2024. Etter to sesonger klarer fint den innebygde passive balansekretsen (200 mA) å holde mine fire celler i balanse. Hvis et batteri aldri er omtrent fulladet vil ladetilstanden bli vist lenger og lenger unna sannheten. (Coloumbmåling) Min dynamo (115A Mitsubishi i en Volvo Penta D1-30F) lader til en toppspenning på 14,2 volt når ladestrømmen går mot 0A. Da er også BMS-en (nesten) kalibrert og viser SOC PÅ 99.1%. 

Hvis en celle av en eller annen grunn er kommet i "utakt", kan BMS-en hindre batteriet i å kalibreres ved full spenning. Den cellen kan da lades separat med en isolert strømforsyning inntil cellene er i balanse. Under denne celleladingen trenger ikke batteriets celler kobles fra hverandre. 

Hvis du har 60-70% kapasitet og aldri over, hva er cellespenningen på de enkelte cellene dine Okkaby? 

• 2 uker senere...

Referansen jeg har i bakhodet er at @Dreuf kjørte baugpropell på 250A Daly-BMS (om du blar langt nok bakover i denne tråden) uten at det knelte BMS. Om jeg husker riktig så var 250A snaut ift spec på BMS. Ankervinsj er nok noe snillere. Men det kommer helt an på hvor bra BMS er sikret mot transienter/flyback strøm fra motoren og det er gjerne ikke så lett å finne ut for aktuell BMS, med mindre det er andre som har erfaring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...