Jump to content

Startele starter bare av og til med startnøkkelen. FNM 250 hp.


NilsPils

Recommended Posts

Motoren starter bare av og til med tenningsnøkkelen. Det er en feil som kommer og går, men vi har fått fastslått at det IKKE er tenningslåsen. Vi starter når problemet oppstår ved å gi strømimpuls rett på startreleet med en provisorisk ledning. Første gangen det hendte var det litt hektisk fordi vi drev mot land. Junior tok da det første og beste han fant og fikk startet ved hjelp av ostehøvelen.

 

Vi har altså nå konstratert at feilen ikke ligger i startreleet eller tenningslåsen (som jo er klassikeren og det førtste jeg tenkte på). Ledningen til startreleet går via kontrollboksen som inneholder diverse elektronikk og kretskort. Vi har selvfølgelig sjekket for løse kontakter så langt mulig.

 

Vi mistenker at det kan være et defekt relee mellom tenningslås og startrele. Noen som vet om det FNM har edt slikt rele . . .?

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Burde være mulig å finne ut av dette ved å måle når feilen er der.
Hadde sikkert vært lurt med noen forberedelser slik at man kjenner systemet på forhånd slik at man vet hvor komponentene er og hvilken farge ledningene som skal ha strøm under start har
Dog ser jeg utfordringen med at man bør være to stykker ombord når feilen inntreffer. 
Hadde en liknende feil selv men da i en båt uten så mye dill og dal i mellom tenningslås og starter innslag.
I mitt tilfelle var det en slapp kabelsko inn på tenningslås 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Fikk samme problem, løsnet alt av festepunkter på batteriene, samtlige koblinger pluss og minus. Pusset med sandpapir, smurte med lurumlurum. Da var problemet løst. I utgangspunktet kunne jeg ikke se irr/dårlige kontaktpunkter, men det var problemet. 

Link to post
Share on other sites

En mulighet kan være at spolen i startreleet har en minustilkobling som er koblet til D+ på dynamoen. Startreleet er således koblet slik at det blokkerer for evt. startsignal når motoren, og dynamo, allerede sviver (Spenningen over spolen i startreleet utjevnes når dynamoen begynner å lade).

 

Bakdelen med en slik kobling er at man ikke får start hvis feltkretsen i dynamoen er dårlig (for eksempel sporadisk dårlig børste-kontakt).

 

Hvis du har en slik tilkobling så kan dette enkelt sjekkes ved å studere ladelampen når tenningen er påslått og når du forsøker å starte.

Hvis ladelampen ikke tenner når du slår på tenningen, eller den slukker når du forsøker å starte så kan feilen faktisk ligge i dynamoens feltkrets, forutsatt at startreleet er koblet med start-blokkering som nevnt innledningsvis.

 

Lykke til !

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Hvor ofte skjer det Nils? 

 

Det skjer ikke ofte, først i fjor to-tre ganger og siden fire-fem ganger i år, senest to ganger denne uken.

 

Siste to gangene var vi godt forberedt, junior og jeg. Vi har koblet ledningene fra tenningslåsen via lett tilgjengelig klemlist. Det var derfor enkelt å gi startimpuls med en ledningsstump. Det ga ingen start, så vi kunne da konstatere at feilen ikke var pga. dårlig kontakt i tenningslåsen. Neste skritt var da å gi strøm på innslagsrelet med ostehøvelen igjen. Det ga øyeblikkelig start.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde problemer på min VP aq225, slo inn ofte på første forsøk, men på andre og deretter var det dødt. Monterte eget rele for å gi strøm til innslaget, kjøpt på BT. Har vært problemfritt siden. Tenningsnøkkelen ga strøm, så alt burde virket. Antakelig strømtap på veien til innslag som var årsaken.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uvanlig med et ordinært "lysrelé" mellom tenningslåsen og selve startreléet. Dette for å avlaste tenningslåsen for den relativt store strømmen startreléet trekker. Dette står da vanligvis i nærheten av starteren, så om du følger ledninga fra ostehøvelen :clap: og oppover bør du finne det -om det eksisterer.

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 10 timer siden:

En mulighet kan være at spolen i startreleet har en minustilkobling som er koblet til D+ på dynamoen. Startreleet er således koblet slik at det blokkerer for evt. startsignal når motoren, og dynamo, allerede sviver (Spenningen over spolen i startreleet utjevnes når dynamoen begynner å lade).

 

Bakdelen med en slik kobling er at man ikke får start hvis feltkretsen i dynamoen er dårlig (for eksempel sporadisk dårlig børste-kontakt).

 

Hvis du har en slik tilkobling så kan dette enkelt sjekkes ved å studere ladelampen når tenningen er påslått og når du forsøker å starte.

Hvis ladelampen ikke tenner når du slår på tenningen, eller den slukker når du forsøker å starte så kan feilen faktisk ligge i dynamoens feltkrets, forutsatt at startreleet er koblet med start-blokkering som nevnt innledningsvis.

 

Lykke til !

 

 

 

For å unngå evt. misforståelser med mitt innlegg; I mitt innlegg over så nevner jeg "startrele" og jeg mener da releet som gir strøm til start-solenoiden på selve starteren, og som nevnes av de seneste innlegg.

 

Her et bilde som er hentet fra http://leakylugnut.com/electronics/starting-system/

 

Startsys.jpg.1ddcf23e645d5eec009a81101362fd91.jpg

 

Og det jeg forsøker å formidle er at terminal 85, (minus tilkoblingen) på startreleet, er koblet på dynamoen feltkrets via ladelampeuttak D+ som dermed skaper en startsperre når motoren er i drift og dynamoen lader.

 

Beklager evt. misforståelse !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev for 2 timer siden:

I mitt innlegg over så nevner jeg "startrele" og jeg mener da releet som gir strøm til start-solenoiden på selve starteren

Når det tradisjonelle startreléet er degradert til solenoid, mens det er introdusert en tilleggsenhet som har overtatt begrepet startrelé, er det innlysende at dette er forvirrende for hvermannsen :crazy:.

Personlig synes jeg det er mest ryddig å beholde betydningen av startrelé, og heller kalle det andre for f.eks. "hjelpestartrelé".

Og selv om det ikke er uvanlig at reléer omtales som solenoider, er dette like misvisende som å kalle en motor for sylinder.

Link to post
Share on other sites

https://www.manualslib.com/manual/1020235/Fnm-Hpep-225.html?page=104#manual

Finner en manual her med en viss innføring i det elektriske, men det  er ikke komplette skjema eller god nok oppløsning til å tolke alt.

Og det mangler skjema for kontroll-boksen som inneholder mye kretser og potensielle feilkilder.

 

For å komme videre ville jeg - hvis det er mulig å komme til - koblet opp kontroll-lamper på strategiske steder for å se signalgang. Da får du et "kontroll-panel" som kan avsløre hvor strømmen stopper.  Jeg ville sjekke spesielt på om signal fra start-bryter kommer til kontroll-boksen, om det kommer ut igjen til starter og om det kommer inn på starter.

 

Det høres ut som feil opptrer så sporadisk at du skal ha flaks om du finner fram voltmeteret og at feilen fortsatt står når du begynner å måle.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 14 timer siden:

Hadde problemer på min VP aq225, slo inn ofte på første forsøk, men på andre og deretter var det dødt. Monterte eget rele for å gi strøm til innslaget, kjøpt på BT. Har vært problemfritt siden. Tenningsnøkkelen ga strøm, så alt burde virket. Antakelig strømtap på veien til innslag som var årsaken.

 

Høres ut som samme problemet. Vi vurderer nå også noe slikt nå, men vil sjekke litt nærmere først.

 

ozo skrev for 13 timer siden:

Det er ikke uvanlig med et ordinært "lysrelé" mellom tenningslåsen og selve startreléet. Dette for å avlaste tenningslåsen for den relativt store strømmen startreléet trekker. Dette står da vanligvis i nærheten av starteren, så om du følger ledninga fra ostehøvelen :clap: og oppover bør du finne det -om det eksisterer.

 

Ledningen fra ostehøvelen og oppover går via en stor aluminiumsboks med elektronikk. Vi holder det for svært sannsynlig at det ligger et hjelperele inni der. Båten er på land og ferdig vinterkonservert, så vi tar med oss boksen hjem for å sjekke nærmere i første omgang. Vi tok av lokket for å ta en prøvetitt mens vi var i båten i går og fant ut at den inneholder noen kretskort og  en metallboks som ligger løs og gnisser mot lokket på den store boksen. Det var en del aluminiumsstøv der, så vi støvsuger, renser, sjekker for løse eller ødelagte ledninger og prøver igjen senere.

 

Vi vil også sjekke teorien til mateco, men tror ikke vi har noen slik startsperre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

pergrip skrev 1 time siden:

jeg hadde samme problemet ,da var det startersolinoiden som var brent jeg bestilte nye på nettet . bare søk etter hc cargo 230356.jeg har dobbel installasjon med fnm 250  innstalert i 2010 .

 

 

Takk.

Jeg regner med at dette er innslagsreleet. Det ser ut til å virke perfekt hos meg bare det får strøm. Men jeg ser ikke helt bort fra muligheten for at det bare virker av og til . . .  Men brent er det ikke.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 7 minutter siden:

 

Takk.

Jeg regner med at dette er innslagsreleet. Det ser ut til å virke perfekt hos meg bare det får strøm. Men jeg ser ikke helt bort fra muligheten for at det bare virker av og til . . .  Men brent er det ikke.

 

Hvordan vet du at det ikker er brent hvis du ikke har åpnet det? Starten på et defekt innslagsrelè er akkurat hva du beskriver. Feilen kommer oftere og oftere inntil det er helt mørkt. Når du tjuvkobler forbi alle strømtyvene, får innslagsrelèet mer futt og greier å koble krets. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutter siden:

 

Hvordan vet du at det ikker er brent hvis du ikke har åpnet det? Starten på et defekt innslagsrelè er akkurat hva du beskriver. Feilen kommer oftere og oftere inntil det er helt mørkt. Når du tjuvkobler forbi alle strømtyvene, får innslagsrelèet mer futt og greier å koble krets. 

 

Det vet jeg selvfølgelig ikke.

Som jeg sa i forige innlegg, er jeg ikke fremmed for tanken på at releet bare virker av og til. I mellomtiden har jeg fått en liten jobb med kontrollboksen. Kommer tilbake til det senere.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er en liten oppdatering.

 

Etter å ha snakket med sønnen min (han som startet motoren med ostehøvelen) fikk jeg vite at han sjekket med multimeter at det ikke var styrespenning til startreleet før han brukte ostehøvelen den første gangen problemet oppsto. Dermed er både tenningslås og startrele foreløpigh utenfor mistanke.

 

Feilen må ligge et sted mellom tenningslås og startrele. Og da er sannsynligheten stor for at den ligger i kontrollbosen som sitter på motoren med alle kabeltilkoblinger. Boksen ble frakoblet, demontert og åpnet hjemme på stuebordet. Heldigvis har jeg en grei kone som synes det er veldig OK med mekking hjemme i stua. Og så har jeg sønnen med på laget som er mer elektronikkorientert, mens jeg er best på det mekaniske.

 

Bildet viser boksen med innmat. Den lille blanke boksen er den såkalte ECU som vi håper å slippe å tukle med. Den svarte boksen med grønn etikett er startsperren som skal få signal fra tenningsnøkkelen via antenne. Vi har ikke startsperre i båten, så denne er der sikkert bare fordi det opprinnelig er et system for bil (Alfa Romeo og/eller Fiat?). Ellers er det to enkle kretskort, ett med diverse releer og ett med sikringer og ett rele.

 

Metallbosen med ECU var ikke festet. Den hang bare løs i ledningene og hadde vibrert og skrapt mot lokket på hovedboksen så det var mye forurensing av metallstøv. Utrolig dårlig. Den vil vi feste med skruer mot lokket.

 

Så så vi en brun flekk på plasten ved en kontakt Her har det vært varmt. Dette viste seg å være en ledning som skulle gi strøm til startreleet. Men vi fant ingen målbar motstand, så også denne ble friskmeldt foreløpig. Men vi vil sjekke kontakten nærmere og måle igjen når vi monterer sammen. Det er sannsynlig at det har vært litt varmt her et par ganger da jeg hadde startproblemer (av andre årsaker) og kjørte startmotoren ofte og lenge av gangen.

 

Det sorte og største releet på kretskortet er lokalisert til å være hjelperele til startreleet. Vi trigget releet med 12 V styresrøm og målte motstanden over kontakten. Det viste rundt 5 ohm, altså tydeligvis brent kontakt . . ! Så her har vi nok synderen. Releet er merket 50A, mens jeg fant det oppgitt til 70A i en brukermanual. Vi har bestillt tilsvarende nytt fra Farnell på 70A. Det hele ser da ut til å komme på et par hundrelapper (foreløpig). Det blir spennende å vri på starteren til våren . . .

 

IMG_7150.JPG

 

IMG_7152.JPG

 

IMG_7164.JPG

 

IMG_7166.JPG

 

 

Rødvinen står klar. Men må vente til vi skal feire mulig gjennombrudd i saken . .

IMG_7155.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 2 minutter siden:

5Ω er nok i meste laget for å trigge startreléet, ja, så da ser det lovende ut.

Jeg ser imidlertid en annen ting på bildene. På den ytterste kontakten på koblingslista ser det ut til å ha vært varmgang. Jeg ville absolutt ha gått over denne, før det utarter.

 

Det har jeg kommentert i teksten. Som sagt går strømmen til startrelet der. Vi målte vi null motstand, men vil lkevel sjekke videre før/under gjenmontring. En sannsynlig årsak (?) er hardkjøring av starteren ved gjentatte startforsøk ved noen anledninger med andre startproblemer tideligere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 13 minutter siden:

 

Det har jeg kommentert i teksten.

Jeg så det, rett etter at jeg hadde postet det.

Men selv om du måler null motstand nå, er det pr. definisjon en ustabil forbindelse. Det skal ikke bli slik selv om du "råkjører".

Jeg ville enten ha pusset ren kontaktene, og strammet dem opp, eller evt. byttet kabelskoen.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 28 minutter siden:

Jeg så det, rett etter at jeg hadde postet det.

Men selv om du måler null motstand nå, er det pr. definisjon en ustabil forbindelse. Det skal ikke bli slik selv om du "råkjører".

Jeg ville enten ha pusset ren kontaktene, og strammet dem opp, eller evt. byttet kabelskoen.

 

Enig. Det står på aksjonslisten,. Vi tar det unden gjenmonteringen. Da vil vi også sjekke flere kontaktpunkter. Det er også et annet med litt brunfarge. Nå avventer vi leveransen av nytt rele.

 

Dette er bare ett av vedlikeholds/reparasjonsprosjektene i vinter. Overhalt og reparert drev til baugpropellen er på plass i båten allerede. Og så var det glassene i de to store sidevinduene som skal skiftes. Det første er allerede demontert og provisorisk erstattet med isopor.

 

Den som har båt behøver ikke sitte på Strømmen Storsenter med pensjonistene for å få tiden til å gå . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...