Jump to content

Ladespenning oppnåes ikke rett etter start på ad41


valvolainen

Recommended Posts

Etter start på båten, så står turteller stille, oljetrykkslampe lyser, ladelampa lyser, og spenningen viser 12,5v. Oljetrykksnåla viser dog riktig trykk.

Ved å øke turtallet til rundt 900-1000, så spretter turtelleren i været, ladelampa og oljelampa slukker, men dette må gjøres innen noen sekunder, ellers starter pipingen, og jeg må skru av / på tenningen.

Slik har det vært i noen år, men jeg har ikke gjort noe med det, fordi det ikke har plaget meg nevneverdig. Helt til i forrige uke, da slukket ikke ladelampen, og alarmen gikk selv om jeg bikket 1000 o/min. Startet så turen likevel, og alarmen forsvant ikke før jeg bikket 2500omdreininger, da etter 10min eller så på 900-1500.

Såvidt jeg har kunnet forstå så har dette ikke noe med oljetrykket å gjøre, men heller med å få aktivert ladekretsen.

Er dette normalt forøvrig? Eller begynner alle dere andres AD41 og lade bare man starter opp og ligger på tomgang?

 

 

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke 41 men 40. Går et par sekunder så kommer lading etc på plass. Oljetrykket bygger seg opp på kort tid. Igjen på sekunder. Starter alltid med mellom 1000 og 1200 o/min og drar den raskt til ca 1000. Blir liggende der til den går jevnt (min motor lugger litt i starten, og spesielt ved lavere enn 1000 o/min). 

 

Har ikke med noen motor opplevd det du opplever. Høres ut som en elektrisk feil. Vakkel (dårlig kontakt), slitt relé eller noe slikt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hm ok, jeg starter den alltid på tomgang. Kanskje ikke så unaturlig at ladelampa ikke slokker helt med en gang. Generatoren er 4 år gammel og ikke sett så mange timer, så slitasjen burde ikke være allverden, og laderegulatoren er vel innebygd i denne? 

Mulig det kan være et slitt rele, men sitter det noen slike i forbindelse med ladekretsen? Vakkel er og en mulighet, men iogmed det har vært konstant i flere år så har jeg skjøvet det litt fra meg.

Link to post
Share on other sites

Det vanlige er at lading starter på tomgang. Jeg tror også manglende lading er årsaken her. 

 

Sjekk stramming og tilstand på reimene først, om disse slurer kan du få en slik effekt. 

 

Sjekk så spenning på D+ bak på dynamoen med tenning på før og etter start av motoren. Dynamoen er avhengig av tilstrekkelig spenning inn på D+ for at ladingen skal starte, og denne spenningen kommer fra ladelampa. Dårlig kontakt i koblingene på kabelstokken mellom instrument og motor kan være årsak, likeledes dårlig kontakt på D+ bak på dynamoen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, da hadde båten lagt en stund, 7 uker eller så uten bruk eller lading, begge bankene koblet inn som jeg pleier å gjøre ved bruk.

Gå over kontakter er noe jeg uansett kan få gjort. Draes disse ut og settes inn med vaselin? 

Skal sjekke koblingsboksen ved motoren, denne tenkte jeg ikke på.

 

Link to post
Share on other sites

valvolainen skrev for 23 timer siden:

Etter start på båten, så står turteller stille, oljetrykkslampe lyser, ladelampa lyser, og spenningen viser 12,5v. Oljetrykksnåla viser dog riktig trykk.

At turtelleren viser "0", betyr at den ikke får strøm fra batteriet. Grunnen til at det er valgt å koble den slik, kan være at dette, ved manglende lading, vil gi en ekstra indikasjon på at noe er galt.

Ladelampa lyser fordi det ikke er lading(!), og oljetrykkslampa lyser fordi lampetesten er aktiv inntil ladingen starter. (Oljetrykksmåleren er derfor den riktige informasjonskilden her). En spenning på 12,5V betyr enten at det er et godt batteri uten lading, eller et utladet batteri under lading.

Én av forutsetningene for at generatoren skal lade, er at turtallet er høyt nok. Om årsaken er manglende turtall, vil ladingen avta ned mot tomgang. Om den derimot trenger et visst turtall for å komme igang, og deretter lader, også på tomgang, er det manglende feltstrøm som er årsaken; enten for liten ladelampe, og/eller for stor motstand.

I en elektronisk ladealarm, kan det imidlertid være en sensor for spenningen i tillegg til for selve ladefunksjonen. Dette kan forklare at det etter lang tids selvutlading, vil ta en tid før ladespenningen blir "normal". Men dette støtter også "Brigg"s teori, om slakk reim, da dette vil medføre utilstrekkelig lading; fortrinnsvis når det kreves mest strøm.

Så kan man heller ikke utelukke en fysisk defekt, som f.eks. regulator eller børster, som "bellen" er inne på.

En testrunde med disse tankene i hodet, og gjerne et voltmeter i hånden, vil forhåpentligvis avsløre synderen.

 

 

Link to post
Share on other sites

På slutten av 80 tallet kom volvo med lastebiler som ofte fikk samme feil. Måtte ruses litt før lading startet. Før lading startet sto turteller på 0 og alle varsellamper lyste. Så snart lading var i gang ble alt ok. Mange fikset aldri dette, men bare ga et lite opprus slik at lading startet, og forsåvidt ikke nødvendig og fikse heller da alarm og lys ville virke om noe galt skjedde. Ellers er det jo flere tråder om denne boksen akkurat nå. En lagde jo ny ved hjelp av rimelige deler.  Motstanden som er koblet sammen med ladelys er inne i samme boks som varsellysene mener jeg.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 37 minutter siden:

På slutten av 80 tallet kom volvo med lastebiler som ofte fikk samme feil.

 

bellen skrev On 12.10.2019 at 10.04:

For øvrig, så er det bare sundt for motoren å kjøre den opp på rundt 1000 rpm

Det kan jo tenkes at dette i såfall er gjort med overlegg…

Spesielt med tanke på at turtelleren viser "0". Dette vil jo, rent intuitivt, medføre at man prøver å øke turtallet.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ozo skrev 22 minutter siden:

 

Det kan jo tenkes at dette i såfall er gjort med overlegg…

Nei, det var det nok ikke. Var ikke slik når de var nye. Kjent feil på volvoverkstedet også, men altså ingen krise om man kjørte med feilen. Det var som regel nok og ruse til 1000 omd og slippe ned på tomgang igjen når lading var i gang. 

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 19 minutter siden:

Nei, det var det nok ikke

Jeg synes bare at, bortsett fra dette, er det ulogisk at turtelleren ikke får strøm fra batteriet. Hvorfor skal den ikke vise turtallet når motoren går…?

 

Nå korrigerer jeg meg selv:

Turtallsinformasjonen kommer gjerne også fra generatoren på en dieselmotor, så da vil det bli uforutsigbart om den ikke lader :worry:

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ozo skrev 1 time siden:

Det kan jo tenkes at dette i såfall er gjort med overlegg…

Spesielt med tanke på at turtelleren viser "0". Dette vil jo, rent intuitivt, medføre at man prøver å øke turtallet.

 

ozo skrev 28 minutter siden:

Nå korrigerer jeg meg selv:

Turtallsinformasjonen kommer gjerne også fra generatoren på en dieselmotor, så da vil det bli uforutsigbart om den ikke lader :worry:

 

Stemmer, turteller henter signal fra generator, og uten ladding, så får du ingen visning på turteller. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Skal vi se, da har jeg fått med meg litt verktøy ned i båten, og kan observere at med motor på tomgang så får D+ 3,6v målt på generator. Har renset alle kontakter i kabelstokk, samt de jeg kommer til i instrumenthuset. Har funnet nevnte d+ og denne kommer ut med 3,6v ut av den støpte plastklumpen med lampene i instrumenthuset. 

er ikke så stødig på dette, hva gjør jeg videre?

Link to post
Share on other sites

Om du får alarm på lading etter at motor er startet er det lading som det er feil med. Feilen er da mest trolig den som Brigg og bellen har påpekt lenger opp i tråden. Da kan du teste med en kabelstump mellom B+ og D+ på dynamoen et kort øyeblikk mens motoren går. Starter ladingen da vet du at ladelampe og nevnte motstand gir for lite strøm til D+ slik at lading ikke starter. Men vær forsiktig. Slik testing kan medføre kortslutning. Sikrere og trolig enklere  og ta testen oppe på boksen med varsellampene. Da henter du 12 volt + fra et sted der oppe , og kobler videre til ledningen som går ned til D+ på dynamo. Det er bare og stikke den inn i baksiden på den blanke plastpluggen . Husker i farten ikke fargen på ledningen. Der får du kontakt uten å koble fra. Dette også er bare test og ingen permanent løsning ikke la testkabel være tilkoblet lenge. Lading skal starte straks du kobler til testkabel mens motor går.             Testing  oppe ved varsellysene forutsetter at ledning derfra og ned til D+ er inntakt og uten brudd.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er nok for lite strøm som kommer frem ja til D+. Men hva spenning bør være er jeg ikke sikker på fordi den måles etter at strømmen har passert ladelys og eventuelt en motstand. Når du tester så går du utenom , og da får D+ nok strøm og spenning. Men igjen, dette er bare test og ingen reperasjon.  Den brune i den blanke plastpluggen er til D +.

Link to post
Share on other sites

12v rett på d+ Fungerte fint. Stoppet motor, brøyt strøm og etter ny oppstart så var det som om ingenting hadde skjedd, spenning på 14,3 umiddelbart på tomgang. 
tror jeg kobler meg innpå d+ og legger en +12v på en trykkbryter, så kan jeg jukse den igang hvis den fusker. Er tydeligvis noe som ikke virker som det skal i den plastklumpen i dashbordet. Takk for hjelp!

Link to post
Share on other sites

Bør gå det, men husk og slå bryteren av rett etter hver gang den blir brukt. Faren er at du har to kretser som leverer strøm til nøkkel med en slik bryter når lading er startet. Skulle det skje noe med den ordinære ladekretsen går all strøm via D+ uten at du får noe varsel. Derfor hadde en pære og pæreholder (3 til 4 watt)vært greit istedet for denne bryteren. Nok watt til og starte lading, men ikke nok watt til å skape noen fare. Om feilen er i denne boksen er jeg slett ikke så sikker på. Skulle vært greit og vite om der er noen motstand, og i så tilfelle hvor? Bellen nevner koblingsboksen på motoren og det kan vel være et sted og lete.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er noe i denne plastklumpen likevel da. Selv aner jeg ikke om det skal være noen motstand i tillegg til ladelyset. Ser nå at du nevnte trykkbryter og det høres vel greit ut ja, kan ikke skjønne det kan skade . Om det er feil er det sikkert noen som forhåpentligvis skriker ut. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en 41P fra 2003, starter den på tomgang og har ikke dette problemet. Det jeg opplevde i romjula var litt spesielt. Etter at vi hadde fisket litt og motoren gått ca 1 time så skulle jeg gi opp i plan til neste fiske plass, men oppdager til min store overraskelse at oljetrykket bare er 2 bar når jeg er på vei mot 3000 o/min og plan. Drar den umiddelbart ned på tomgang og oljetrykket går ned mot null. Slenger opp lukene, men alt ser fint ut. Oppdager så at også motortemp er mye lavere enn før, ladeampen er desverre gått inn i instrumentpanelet så den ser jeg ikke.

 

Det som viste seg å ha skjedd var at startbatteriet hadde kortsluttet og da ble det noe surr med strømmen frem til instrumentene. Gikk til nærmeste havn på 1000 omin og heiv ut start batteri og erstattet med ett av de 2 forbruksbatteriene og vips var alt ok igjen:)

 

Forbruksbatteriene er nye og nå starter også motoren mye lettere om vinteren så det har nok vært dårlig lenge dette start batteriet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...