Jump to content

Rimelige strømaggregater. Erfaringer?


PiperBill

Recommended Posts

Den kjører som regel med full pes den første timen på nedtappet forbruksbank så avtar det gradvis de neste timene. Kjører som regel mellom 2-4 timer lading i uthavn alt etter omgivelsene. Jeg setter Kipor langt unna gjerne 50-70 meter unna båten. Jeg kopler også en enkel energimåler mellom inntaket på båten og skjøteledningen fra Kipor for å ha kontroll på forbruket, den bruker jeg også på landstrømmen i gjestehavn. Kan anbefales.

https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/Pr362897000

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 time siden:

Nå kjører jeg en 80A lader på en Kipor IG2000 så du kan slutte å forundre deg.

 

Men for å pirke litt så er jo en Kipor IG2000 over dobbelt så kraftig som det ene som blir lenket til i første post og 1.5 gang så stor som det andre. Av de to OP poster til er det kun Biltema-aggregatet som vil klare jobben med en 80A lader.

Link to post
Share on other sites

En Kipor IG1000 ville selvfølgelig ikke klart denne jobben. Det har du rett i. Men begge er små bærbare.

Og skal du kunne bruke noe særlig elektroverktøy blir fort IG1000 for lite der også.

Skal en bruke aggregat til forbruksbanklading er det nyttig få frem at det er greit å få inn mest mulig juice på kort tid. Samme med størrelse på lader. Skal man innom noen få timer i en gjestehavn kun for å handle og fylle vann er det greit å få fyllt på mange ampertimer på disse timene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsåvidt dette problemet selv. Har bare en 20A lader og 540Ah forbruksbank, det blir litt latterlig å lade med aggregat. Når vi kjører aggregat er det stort sett for å lade noen timer mens vi varmer varmtvannstanken, koker vann og lager mat. Vi har et Honda EU20i.

 

Hondaen er greit stille, men det jeg liker mest er at den starter lett selv om det er kaldt ute. Og siden jeg bor i Nord-Norge er det jo kaldt av og til.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 54 minutter siden:

Jeg har forsåvidt dette problemet selv. Har bare en 20A lader og 540Ah forbruksbank, det blir litt latterlig å lade med aggregat.

Enig i det, slik blir det med liten lader. Men litt får du jo dyttet inn mens du varmer vann.

Selv har jeg gassbereder så varmt vann har jeg nok av uten å bruke strøm.

EU20i er bra, men er nå utgått og erstattet med EU22i som koster veil 18995.- En drøy pris når en kan få en IG2000 til 6-7000.-

Jeg er godt fornøyd med min Kipor IG2000, jeg kjøpte den i 2005 så den har 14 år i tjeneste. Jeg syntes den var litt tungstartet i kulde, problemet var at jeg brukte vanlig 15W-40 olje, med 10W-30 olje ble dette mye bedre.

Det er litt kos å ligge kveld i uthavn høst/vinterstid og ha det godt og varmt, sløse med lys og strøm og bare la aggregatet gå til det er tomt for drivstoff engang utpå natten.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Mix Du har foreløbig betalt ca. 500 KR i året for den Kiporen, som funker akkurat like bra som min Honda som jeg har betalt ca. 2000KR i året for. Nå har du hatt Kiporen dobbelt så lenge som jeg har hatt Hondaen.

 

Det er mange mange år til Hondaen lar seg forsvare. Jeg kjøpte den på impuls på et messetilbud, og i ettertid kan man vel si at det kanskje ikke var det smarteste jeg har gjort.

 

Kiporen din må dø nå, og Hondaen min må leve i 19 år til før vi kommer ut likt pr. år. Men det er vel sannsynlig at Kiporen lever lenge enda og at Hondaen dør etter like lang tid.

Link to post
Share on other sites

Prøvde ein slik ig2000 i sommar som ein venn hadde med seg. Ville prøva å kobla ladaren min til den, men då gjekk sikringen på aggregatet.

Prøvde to ganger med samme resultat.

Ikkje at eg hadde behov, men ville prøve berre for test skyld. Ladaren er ein victron multipluss, som lader med 120A på 12v.

Eg kunne justert ner ladaren, om det var nødvendig, men som sagt, så var det berre for å testa om den aggregatet tålte laderen min på full pupp.

 

Men støymessig så hadde me lang skjøteledning, og satt den 30 meter på land, bakom ein liten haug, då var den jallfall stille, hehe.

 

Har lenge fundert på eit aggregat ombord som backup, men har enno ikkje klart å bestemma meg........

 

I nauticaten har eg 24volt lader som gir 80A, så då byrjer det å suge godt på karamellen....

 

Link to post
Share on other sites

Mange bra tipps og innspill her. En ting jeg nå er sikker på  er at jeg bør styre unna de billigste og svakeste aggregater. Mulig jeg bare prøver og «make do» denne vinteren så skal vi sannsynligvis bytte til en annen marina til våren (Skjebergkilen Marina). Der er det mere ordnete forhold med strøm på land. Har egentlig ikke stort behov for aggregat i sommer sesongen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 3 timer siden:

Har lenge fundert på eit aggregat ombord som backup, men har enno ikkje klart å bestemma meg........

Den største 12V Multiplus'en kunne du jo kjørt med redusert lading, så syns ikke synd på deg.

For ikke å snakke om en 24/5000/120 da sliter du også med å finne nok landstrøm til full pupp. :giggle:

Du må bestemme deg for om du skal ha noe billig bærbart, eller ett integrert dieselaggregat.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis aggregatet skal kjøres på typiske strømslukere, kan det godt være at du får bedre resultat hvis du dropper 30++ -meter med skjøteledning. Honda-aggregatet klarer akkurat å dra en 7,5-tonns vedklyver på hytta når jeg kun bruker kabelen fra klyveren som er ca 1,5 meter lang. Klyveren vil ikke engang prøve når jeg setter en 10-15 meter skjøteledning mellom.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 2 timer siden:

Hvis aggregatet skal kjøres på typiske strømslukere, kan det godt være at du får bedre resultat hvis du dropper 30++ -meter med skjøteledning. Honda-aggregatet klarer akkurat å dra en 7,5-tonns vedklyver på hytta når jeg kun bruker kabelen fra klyveren som er ca 1,5 meter lang. Klyveren vil ikke engang prøve når jeg setter en 10-15 meter skjøteledning mellom.

Det virker som du skamkjører ditt lille EU20i Honda aggregat.

Og finnes det i det hele tatt en vedkløyver på 7,5 tonn som trekker under 2000W 1600W kontinuerlig???

Du bør få sjekket sikringen på dette aggregatet før du ødelegger det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Du ser i profilen min hvor jeg bor, Mix, og både klyver og aggregat står i garasjen. Du er velkommen når som helst for en test. Forøvrig er en videre utbrodering av skepsisen din OT i denne tråden.

 

Det eneste jeg forsøkte å si er at laaange skjøteledninger er lite gunstig dersom du vil ta ut maksimalt av aggregatet ditt. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...