Jump to content

Rimelige strømaggregater. Erfaringer?


PiperBill

Recommended Posts

Noen som har noe erfaring med de små og rimelige strømaggregater som hos  Biltema eller Marine Shop?

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/stromaggregat/digitalt-stromaggregat-g-1001i-2000037188

 

https://www.marineshop.no/str%c3%b8m-aggregat/118027/str%c3%b8maggregat-950i-800-w-inverter

 

Tenkte jeg kunne skaffe noe slik istedenfor å måtte  konkurrerer med ørten andre båteiere om det ene strømuttak på vinteropplaget.  De gir nok strøm til  lading av forbruksbanken, kjører arbeidslampe og kanskje litt mindre el. verktøy eller kanskje poleringsmaskin.

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har aggregatet fra BT.
Virker som det ikke klarer å gi helt riktig strøm. Andre har kanskje mer peiling, men vi har forsøkt å bruke aggregatet som landstrøm og får da merkelig utslag på målere og alarmer. (Systemet hevder f.eks. plutselig at vanntankene er tomme for vann ett sekund, og helt fulle det neste - dette skjer kun når vi bruker aggregatet, ikke landstrøm eller 12v)


Opplevde også at aggregatet plutselig spydde ut sort røyk og gikk ujavnt, hadde det på sjekk hos BT som ikke klarte å finne ut hva som var galt. Dette var i innkjøringsperioden, og det har blitt bedre nå (hvis noen lurer: Nei, det var ikke noe galt på oljenivå etc, og aggregatet skal, i følge BT, tåle å ikke stå helt i vater), men vi føler oss ikke trygge på det.
Eneste bruk nå har vært direkte på varmtvannsbereder. Her er termostaten gåen uansett (den skal byttes), så her bekymrer vi oss ikke.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Då me var på langtur hadde me eit hondaaggregat på 2 kva.

Det funka heilt fint det året me hadde det, men eg blei lei av å løfta det inn og ut av båten.

Når eg plasserte det på ei treplata på trampolinen (me har katamaran), og vendte eksosen mot naboen var lite vibrasjon og støy.

 

Far min har  Kipo sitt aggregat, på 2 kva. Aggregatet blei brukt til alt elektrisk verkty då han fekk bygd eit naust. Det er ni år sidan. Eg har overtatt både naust og aggregat, og startar aggregatet annakvart år.

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 58 minutter siden:

Med samme last er det ikke mye forskjell i støy på Kipor IG2000 og Honda EU20.

Siden jeg har begge, kan jeg underskrive på at det er forskjell. Honda' en har en betydelig lunere lyd og gange på alle turtall. Kipor er en Honda-kopi, men på ingen måte en Honda...

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 1 time siden:

Siden jeg har begge, kan jeg underskrive på at det er forskjell.

 

Alfa 1 skrev 1 time siden:

Støtter fult ut denne, da jeg også har begge utgavene.

Så flott, siden dere har begge kan dere jo legge ut video av de med samme last. Side om side. Det er jo en enkel sak å gjennomføre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje opplevd forskjell, på tross av tilnærmet lik lydstyrke, ligger i selve gangen/lydbildet fra de forskjellige motorene i aggregatene? Gjerne i sammenheng med utforming av lyddemper, sylindervolum, turtall, osv. som gis ved samme last?


Kan muligens bli litt søkt å sammenligne dette med målt og opplevd lyd fra gitarforsterkere og høyttalerkabinetter, men likevel. Jeg har drevet litt med å lage kabinetter til gitarforsterkere, både mer tradisjonelle typer og til dels radikale varianter, bestykket med forskjellige typer høyttalerelementer. Slikt er ofte greit å sammenligne, både for å utvikle seg og lære mer, og for prøve å stadig være på søken etter mer ønskelige gitartoner. Har flere ganger målt tilnærmet lik dB/lydstyrke på forskjellig gitarutstyr, men så har vi gjerne vært flere som har vært enige i at en av partene låter mer behagelig og derfor oppleves mer akseptabel, selv på høyt pg sammenlignbart volum. I høyttalerverdenen henger dette gjerne sammen med hvordan lyden komprimeres gjennom type høyttalerelement (følsomhet, materialvalg i kone, størrelse på høyttalermembranen, m.m.), type kraftkilde/forsterker (solid state vs. rør), størrelse og utforming av kabinettene, osv.

 

Gjerne det er mulig å sammenligne overnevnte erfaringer med målt og opplevd støy fra aggregater? Bare en tanke..

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 6 timer siden:

Så flott, siden dere har begge kan dere jo legge ut video av de med samme last. Side om side. Det er jo en enkel sak å gjennomføre.

 

Det skulle jeg gjerne gjort, men det er en del mil mellom dem, så det er vanskelig på kort sikt. Nå etterspurte TS også erfaringer med rimelige aggregater, så det kan hende at en Honda-diskusjon er OT i denne sammenhengen.

Men for å kort beskrive de opplevde forskjellene: Honda EU20i har et mye "mykere" lydbilde enn Kipor 2000 (som er de jeg har). Kipor har en hardere gange og en skarp "klirring" i lyden. Jeg opplever også Honda`en som desidert mer lettstartet under alle forhold. Kiporen må ofte trekkes i snora endel flere ganger. Og når du drar i snora er Kipor`en hardere å dra. Honda`en bare "glir". Vanskelig å forklare, men det er en opplevd kvalitetsforskjell. Begge blir kun kjørt på 4-T alkylatbensin rett fra originale 4 liters kanner, så driftvilkårene er ellers like.

Jeg er blitt fortalt at Kipor er "kina-kopi" av Honda, men at inverter-delen skal være lik. Ikke vet jeg, og jeg skal ikke gå god for informasjonen, men strømleveransen fra aggregatene oppfatter jeg som ganske lik. Kipor`en har vært inne til et par reparasjoner (innenfor garantitiden, 5-6 år siden?) blant annet fordi den var umulig å få start på. Honda`en ble i følge kvitteringen kjøpt hos Jegard Handel AS den 22.02.2010 for kr 12880 kroner, den har vært 100% feilfri og startet "på første" fra dag èn.  Om Honda er verdt merkostnaden i forhold til billigere aggregater må hver og en finne ut av selv.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 12 timer siden:

Tenkte jeg kunne skaffe noe slik istedenfor å måtte  konkurrerer med ørten andre båteiere om det ene strømuttak på vinteropplaget.  De gir nok strøm til  lading av forbruksbanken, kjører arbeidslampe og kanskje litt mindre el. verktøy eller kanskje poleringsmaskin.

 

Helt greit til verktøy og denslags. Men om du skal fullade forbruksbanken snakker vi gjerne om 12-24 timer for de siste prosentene, ladingen går tregt på slutten. Og da tviler jeg litt på om aggregat er det mest praktiske...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 10 timer siden:

Siden jeg har begge, kan jeg underskrive på at det er forskjell. Honda' en har en betydelig lunere lyd og gange på alle turtall. Kipor er en Honda-kopi, men på ingen måte en Honda...

 

Kan underskrive på det samme...jeg har en Kipor, og en kamerat av meg har en Honda...jeg er ikke i tvil...

Men Kipor er grei den, funker godt..

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 16 timer siden:

Noen som har noe erfaring med de små og rimelige strømaggregater som hos  Biltema eller Marine Shop?

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/stromaggregat/digitalt-stromaggregat-g-1001i-2000037188

 

https://www.marineshop.no/str%c3%b8m-aggregat/118027/str%c3%b8maggregat-950i-800-w-inverter

 

Tenkte jeg kunne skaffe noe slik istedenfor å måtte  konkurrerer med ørten andre båteiere om det ene strømuttak på vinteropplaget.  De gir nok strøm til  lading av forbruksbanken, kjører arbeidslampe og kanskje litt mindre el. verktøy eller kanskje poleringsmaskin.

 

 

Aggregat er som sagt kjekt til div verktøy...til lading av forbruksbank ville jeg heller gått for solcelle panel...

Link to post
Share on other sites

Datteren min kjøpte et sånt på Biltema for å ha på hytta. Det røykla hele området med kullsvart eksos ved første oppstart. Og det ga seg ikke. Hun fikk pengene igjen på BT og kjøpte omtrent tilsvarende lite Stanley aggregat på Jula. Det har virket perfekt siden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

Men om du skal fullade forbruksbanken snakker vi gjerne om 12-24 timer for de siste prosentene, ladingen går tregt på slutten. Og da tviler jeg litt på om aggregat er det mest praktiske...

Har man en kraftig lader fyller man flere hundre ampertimer på 2-3 timer fra aggregat og det er meget praktisk. Topping kan man gjøre når man har tilgang på landstrøm eller har mye motorgange.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ø

Mix skrev for 4 timer siden:

Har man en kraftig lader fyller man flere hundre ampertimer på 2-3 timer fra aggregat og det er meget praktisk. Topping kan man gjøre når man har tilgang på landstrøm eller har mye motorgange.

Er vel ikke veldig vanlig å ha en lader på over 100 Ampere? 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 5 timer siden:

Kanskje ikke i en Windy 23.

Men i litt større båter er det slettes ikke uvanlig. Victron Centaur eller Multiplus på 70-120 A f.eks.

Joda, er klar over at det finnes, men standard er det nok ikke i trådstarters Scand Baltic. Det skulle også forundre meg om et av disse små aggregatene klarer å drive en slik lader. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...