Jump to content

Rimelige strømaggregater. Erfaringer?


PiperBill

Recommended Posts

Hulda skrev 19 minutter siden:

Vi får svare sjefskverulanten @Phoebe:

Biltema 17 144 6 tonn 3,0 kW

Biltema 17 143 8 tonn 3,5 kW

Ja prøv disse på en EU20i du Hulda. :giggle:

Han prøvde jo 7,5 tonn kløyveren sin på Kipor også, men den bløffen ble redigert bort. Tro om det er like mange mil mellom huset og garasjen hans som det er mellom Honda'en og Kipor'n hans. :giggle:

Skal man bløffe får man i det minste gjøre det litt troverdig.

Redigert av Mix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer Mix. Den kommentaren tok jeg vekk fordi jeg synes den var unødvendig å nevne. Men det stemmer.

Ta med Kipor'en din så kan du teste din egen. Kiporen min står på Sørlandet og den gidder jeg ikke å hente for å fortsette forsuringen av deg.

Klyveren er ca 12-15 år gammel, er oppgitt til 7,5 tonn og ble i sin tid kjøpt på Biltema.

Som nevnt over var opplysningene ment om bruk av lange skjøteledninger ved tung last og ikke vedklyvere.

Dette er siste innlegg fra meg.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 16 timer siden:

Den største 12V Multiplus'en kunne du jo kjørt med redusert lading, så syns ikke synd på deg.

For ikke å snakke om en 24/5000/120 da sliter du også med å finne nok landstrøm til full pupp. :giggle:

Du må bestemme deg for om du skal ha noe billig bærbart, eller ett integrert dieselaggregat.

 

 

Diesel aggregat har eg. Og riktig som du seier, multipluss kan redusere ladinga, men som sagt så var det berre ein test om aggregatet klarte det.

For min del er det snakk om eit lite aggregat som backup, om det skulle oppstå problem med feks diesel eller kva som helst annet. Derfor eg sliter med å bestemma meg for eit dyrt og bra honda eller eit billig aggregat, da eg skjeldent "krysser fingrer" skal bruke det. Ting for ein litt annen prioritering og begrunning når ein skal bo ombord, og gjerne ikkje ved kai, eller i nerheten av bebygde strøk :) 

Dei fleste andre synest nok det er overkill, med det gjer ikkje eg. Sikkerhet og backup er veldig viktig for meg når ein evt skal bo ombord med familie.

 

Ein har jo bensin til påhengs ombord, så ein må vel berre finna ein lur plass å lagra litt meir bensin. Er meget skeptisk til å lagre det innendørs, så må jallfall finna ein god plass på dekk, som ikkje er over maskinrom eller bysse.

 

Og ja, det kjemer ein 24/5000/120 ombord. men dette går nok bra da eg har 8kw generator. 

Men da skal eg ikkje kapre meir av TS sin tråd.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 38 minutter siden:

Vi trenger 2 kW. Bensin bærbart er et alternativ.

Et bærbart 2kW, med1,6kW kontinuerlig effekt kan være ett godt alternativ alt etter hvilken lader og hvilket annet forbruk en har tenkt å bruke det til.

Og fra en sjefskverulant til en annen, bare ikke tro du kan bruke det til vedkløyveren på 7,5 tonn på over 3kW. Det er ren utopi, selv for en Honda EU20i.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 1 minutt siden:

Et bærbart 2kW, med1,6kW kontinuerlig effekt kan være ett godt alternativ alt etter hvilken lader og hvilket annet forbruk en har tenkt å bruke det til.

Og fra en sjefskverulant til en annen, bare ikke tro du kan bruke det til vedkløyveren på 7,5 tonn på over 3kW. Det er ren utopi, selv for en Honda EU20i.

 

Det er sjelden jeg trekker 100 % ut av elektrovetktøyet mitt. 

 

Om bord kan vi koke på 1,5 kW. Laderen er på 50 A 12 V (14,5). Må ikke kjøres samtidig.

Link to post
Share on other sites

Å hevde at andre ljuger eller bløffer skal man være forsiktig med. Her er en 7 tonns  kløyver som bruker 1500W

https://www.p-lindberg.no/skog-og-hage/ved/vedkloeyvere/detaljer/vedkloeyver--7-tonn?gclid=CjwKCAjwxaXtBRBbEiwAPqPxcKGyWuef-8P-v2YX_qX0ft0fgOfaqgZsObZI4eM98XQ9neOZGLfIgBoCt6AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Utover dette har jeg ingen formening om phobes påstander, annet en at en lengre skjøteledning selvfølgelig gir spenningsfall som er ekstra uheldig på motordrifter.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...