Jump to content

Har brukt kobberpasta i ferskvannskrets, galvanisk korrosjon?

magnuje

Recommended Posts

Lærer mye av @Hulda sine innlegg om korrosjon. Leste i tråden om Lars sitt eksosbend om at kobberpasta frarådes på sjøvannsiden siden kobber er mer edelt enn jern. 

På min VP D2-55 har jeg har brukt kobberpasta på tappepluggene i ferskvannskretsen. Var anbefalt i en post på et annet forum. Usikker på hvilket metall pluggene er, men motorblokken er ihvertfall av støpejern.  

Slik jeg forstår det må det være en elektrolytt til stede for at galvanisk korrosjon skal oppstå.

Spørsmålet mitt er da:

Vil frostvæske og destillert vann være en elektrolytt? Pluggene er jo kun i kontakt med dette. Ellers tørt motorrom. Vil de korrosjonshemnende egenskapene til frostvæsken også hindre galvanisk korrosjon mellom kobberpasta og jern/bolter?

Er jo overkommelig jobb å skru ut pluggene for å bytte, men vil bare være sikker på at det er nødvendig før jeg griser til motorrommet en gang til. 

Det skjer ingenting over natta, trolig ikke de neste 20 årene. Bruk noe annet enn kobber neste gang. Eks. Biltema 36-910 eller 36-4551. Helst den siste. 

Dette med bruk av kobber var noe som startet opp som et vidundermiddel for alt på 60-tallet innenfor bil, etc. Lite salt på veiene, bra på eksosbolter. Overført til offshore. Bra så lenge kobberet var pakket inn i fett. Når fettet ble vasket vekk, startet helvete. Gjorde en studie da jeg studerte korrosjon på 90-tallet. Statfjord A bannlyste kobberfett. Senere, et renomert verksted brukte Copaslip ved bytte av bremser og hjullagre på BMW'en vår før vi kjøpte den. Selgeren av bilen skrøt av dette. Et år etterpå måtte bremserør byttes grunnet rust. Plukket opp systemene. Skruene satt så jeg trodde de skulle smelle rett av. Rustet dønn fast. Brukte 40 tonn for å presse lagrene ut av navene.

magnuje skrev 1 minutt siden:

Takk for svar fra selveste @Hulda

Fremdeles litt bekymret for at kjølevannet vil vaske vekk fettet, men håper da at de korrosjonshemmende egenskapene til frostvæsken vil hindre at ting går at skogen før neste skift?

Regning kommer i posten.

Det er en del parametre der som ingen av oss har kontroll på. Det burde holde de nærmeste 3- til 5 årene. Altså, det ligger inne en usikkerhet som vil holde deg våken om nettene de kommende årene.

34 minutes ago, Gunga Din said:

Hulda; jeg skifter fortsatt dekk på bilen selv......vad skall jeg ha på boltene der....

både så de sitter.....men også går å losse om ett halvår?  Alu der også?

Jeg bruker bare veldig lite gammel motorolje på gjengene.

Funker utmerket i snart 20 år nå.

Aluminiumspaste er bare nødvendig hvis man forventer høye temperaturer. Det er ikke tilfelle ref boltene

Redigert av foxy (see edit history)
Gunga Din skrev 36 minutter siden:

Hulda; jeg skifter fortsatt dekk på bilen selv......vad skall jeg ha på boltene der....

både så de sitter.....men også går å losse om ett halvår?  Alu der også?

Bruk vanlig vannfast varmebestandig grease, så slipper du bekymringer vedr. metalltilsetninger. Dvs. ingen bekymringer overhodet.

Det er fettet som smører her, og hva slags hensikt det skal ha å kline aluminium mellom aluminium og stål, forblir for meg en gåte. Det samme gjelder kobber (copaslip), som i mange tilfelle er noe drit (jamfør Huldas innlegg).

Redigert av Jannmar (see edit history)
bellen skrev 4 minutter siden:

Jeg har prøvd å megget forskjellige produsenter av kobberpasta med 500V. Ingen av pastaene hadde noe som helst ledningsevne. Mulig resultatet hadde blitt annerledes om fettet hadde blitt vasket bort. 

kan hende avstanden også er vesentlig. Ved kort nok avstand, kan kanskje motstanden bli liten nok til at den kan påvirke en kontakt?

bellen skrev 38 minutter siden:

Jeg har prøvd å megget forskjellige produsenter av kobberpasta med 500V. Ingen av pastaene hadde noe som helst ledningsevne. Mulig resultatet hadde blitt annerledes om fettet hadde blitt vasket bort. 

Om man vasker ut fett og såpe fra en kobberpasta bør man jo sitte igjen med noe kobber. I korrosjonssammenheng er det imidlertid avgjørende hvor stort areal av kobber som er eksponert for en katalysator (les: saltvann). Jeg vil anta at det skal temmelig spesielle forhold til før kobberpasta gjør mer skade enn nytte. At det ikke er like saliggjørende som tidligere markedsføring kunne tyde på, er en annen sak.

magnuje skrev 22 minutter siden:

Så rasjonalet her er da at kobberpasta uten kontakt med katalysator (saltvann) vil ha begrenset skadepotensiale i en ferskvannskrets, selv om fettet vaskes bort?

Her gikk det litt fort. Det skal være "elektrolytt", ikke "katalysator" :blush:.

De mest effektive elektrolyttene er enten sure eller basiske, men salt gjør vann, som i utgangspunktet er en svært ineffektiv elektrolytt, til en "middels". Frostvæske tviler jeg på har noen innvirkning i så henseende. Den har derimot korrosjonshindrende tilsetninger.

Noe korrosjon oppstår mao. selv i destillert vann, så å påvise en evt. effekt av kobberpastaen i dette konkrete tilfellet, vil nok kreve en temmelig nøye analyse.

Som generell regel vil jeg si at alt fett er bedre enn intet fett; der de mest åpenbare svakhetene er at det enten blir vasket bort, eller brent. Ved bruk på store eksponerte arealer kan man ikke utelukke korrosjonsfaktoren, men på gjengene i en iskrudd skrue må man langt på vei kunne kalle det et isolert system. "Hulda" er inne på et 20-årsperspektiv, og alle de rådende faktorer tatt i betraktning, blir det da svært vanskelig å vurdere betydningen av hver enkelt.

Det var det praktiske. I teorien bør man unngå kobber :smiley:

Som jeg skriver over, det er for mange ukjente variabler. Noen frostvæskers korrosjonsinhibitor vil fjerne fritt oksygen. Andre endrer pH. Jeg ville heller brukt solbadolje enn kobberforbindelser, solfaktor 50+.

Man skal ikke overdramatisere. Noen vil sikkert ringe Redningsselskapet om en slange hopper av motoren og kjølevannet renner ut. Jeg ville skrudd fast slangen igjen, fylt på sjøvann og kjørt hjem. Kjemien går langsomt, stort sett.

magnuje skrev On 22.10.2019 at 9.27:

På min VP D2-55 har jeg har brukt kobberpasta på tappepluggene i ferskvannskretsen. Var anbefalt i en post på et annet forum. Usikker på hvilket metall pluggene er, men motorblokken er ihvertfall av støpejern.  

Hvis du mener nipler/fittings for å ta ut varmt kjølevann til defroster, bereder fra motoren så blir motorene levert med messingfittings til dette formålet. Nå hadde jeg nok heller brukt rørtetning, stry-permatex eller til nød gjengetape på dette, men litt kobberpasta gjør neppe noe skade. Samme hvis det bare er avtappingskraner, disse er gjerne i et plastmateriale på nyere motorer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...