Jump to content

Tilstand under vannlinjen, synspunkter?


Hedwig

Recommended Posts

Ja, da har vi klart det. Ett år som lykkelige båteiere, og det uten noen større katastrofer. Mye takket være hjelp fra alle dere på båtforumet.

 

Nå er båten tilbake der den ikke hører hjemme, på land. Og vi har mulighet til å ta en ordentlig kikk under vannlinjen, og siden dette igjen er noe helt nytt for oss, så kommer det også dumme nybegynnerspørsmål ;)

Lurte på om noen kunne hjelpe oss med å gi tilbakemelding på noen bilder av tilstanden under vannlinjen, for å se om alt ser bra ut eller ikke?

 

For det første, her ser man overgang fra skrog til kjøl. Noen steder er det antydning til en tynn sprekk, men ikke på langt nær så alvorlig vi har sett på andre bilder. Det ser også mer dramatisk ut på dette bildet enn det ser ut i virkeligheten.

Vi tenker at pussing og nytt bunnstoff, kanskje litt primer først er alt som trengs. Eller er dette tegn på noe mer alvorlig? Noen synspunkter?
 

IMG_0941.jpg.b1d12db14f689e3f7155be20f9ca7da1.jpg

 

 

Ellers har båten to ringer med sink på drevet. Den ene var mer eller mindre urørt, men den andre er ganske  oppspist. Båten har vært på vannet siden mars, og har vel på den tiden ligget ca. 1,5 mnd med landstrøm i havner. Er det normalt at det blir så oppspist som dette?

 

IMG_0944.jpg.f6c8672eeb60ae45cdb562f08159f3c2.jpg

Og til slutt, mens resten av båten var helt glatt, så var det mye rur rundt propellen (og i baugpropellen).
Noen som har tips? :)

Link to post
Guest Avmønstret#

Så du om området mellom kjøl og skrog fuktig etter resten av bunnstoffet var tørket? 

 

Hadde ikke vært "glad" for sprekk/bevegelse mellom kjøl og skrog. Ville sjekket området foran og bak kjølen nøye, og også kjølboltene innvendig og forøvrig foran bak kjøl innvendig. 

Link to post

Tyder på at den ene sinkaoden har dårlig kontakt med drevet siden den ser urørt ut. Ruren skraper du bort, og vasker vekk restene med saltsyre. Eller bare skrubber det bort.

 

Kjølen så ganske så normal ut I mine øyne. Men så er jeg ikke seilbåtmann da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vedr. kjølen: Sjekk om kjølboltene er tildratt , disse skal tildras en gang i blant.  Ser ut som du har jernkjøl.. og spander på deg et par runde/flate sink anoder(fåes på Biltema), slik at du hindrer rustdannelse på kjølen.

Prøv Seajet drevspray på boks, klar , på propellen. bruk hele boksen, det hjalp hos meg.

Redigert av goggen000 (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Ulik bevegelse i ulike materialer kan jo gi sprekker i ytterste laget. Men om det er sprekk videre innover så må vel det bety bevegelse, og vann innover mot kjølboltene? Må avklares. 

 

Trenger ikke å være noen "big deal", men jeg ville funnet frem vinkelsliperen med en sånn .... vet ikke hva det heter på norsk som kan brukes på forum (n----kuse) og slipt ned rundt overgang kjøl/skrog. Og så ville jeg tatt kakketesten foran/bak kjølen. 

 

Om det er fugen skrog/kjøl utvendig som må gjøres om ville jeg latt det tørke frem til våren. 

----

Med "ny" båt så kan en også ta "viggletesten" når den henger i stroppene. Få noen til å holde øye med overgang skrog/kjøl og røske i bunnen av kjølen, evt slå ett tau rundt og røkke frem og tilbake. Skal ikke være noen bevegelse. 

Link to post
Kjellg skrev for 2 timer siden:

Synes det første bildet ser litt suspekt ut. Er det rustvann som vises? Synes også det kan se ut som en liten knusingsskade helt bakers på kjølen. Gjør det skikkelig rent og se hva som befinner seg under bunnstoffet. 

Knusningsskade bakerst på kjølen? Hvordan i alle dager klarer du å se det? Bildet viser jo kun forkant. Og knusningsskade oppstår aldri i kjølen. I hvert fall ikke i finnekjøl av metall. Knusningsskader oppstår i skroget rundt kjølinnfestning. Som regel etter en grunnstøting.

Link to post

Takk for gode svar og råd :)
 

 

Pinkvin skrev for 10 timer siden:

Så du om området mellom kjøl og skrog fuktig etter resten av bunnstoffet var tørket? 

 

Hadde ikke vært "glad" for sprekk/bevegelse mellom kjøl og skrog. Ville sjekket området foran og bak kjølen nøye, og også kjølboltene innvendig og forøvrig foran bak kjøl innvendig. 

 

Nei, det virket ikke som det tok lengre tid før det tørket her.

 

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Synes det første bildet ser litt suspekt ut. Er det rustvann som vises? Synes også det kan se ut som en liten knusingsskade helt bakers på kjølen. Gjør det skikkelig rent og se hva som befinner seg under bunnstoffet. 

Det er fremsiden av kjølen du ser her, men hvordan blir det med knusingsskader? Det kom ikke noe rustvann derfra, men var bittelitt rust noen steder på kjølen ellers.

 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Ulik bevegelse i ulike materialer kan jo gi sprekker i ytterste laget. Men om det er sprekk videre innover så må vel det bety bevegelse, og vann innover mot kjølboltene? Må avklares. 

 

Trenger ikke å være noen "big deal", men jeg ville funnet frem vinkelsliperen med en sånn .... vet ikke hva det heter på norsk som kan brukes på forum (n----kuse) og slipt ned rundt overgang kjøl/skrog. Og så ville jeg tatt kakketesten foran/bak kjølen. 

 

Om det er fugen skrog/kjøl utvendig som må gjøres om ville jeg latt det tørke frem til våren. 

----

Med "ny" båt så kan en også ta "viggletesten" når den henger i stroppene. Få noen til å holde øye med overgang skrog/kjøl og røske i bunnen av kjølen, evt slå ett tau rundt og røkke frem og tilbake. Skal ikke være noen bevegelse. 

Vi klarer ikke å bevege kjølen, men den kakketesten skal vi forsøke. Da skal vi høre om det er noe forskjell om vi kakker et stykke unna og så rett ved kjølen?

 

goggen000 skrev for 1 time siden:

Vedr. kjølen: Sjekk om kjølboltene er tildratt , disse skal tildras en gang i blant.  Ser ut som du har jernkjøl.. og spander på deg et par runde/flate sink anoder(fåes på Biltema), slik at du hindrer rustdannelse på kjølen.

Prøv Seajet drevspray på boks, klar , på propellen. bruk hele boksen, det hjalp hos meg.

Vi dro ikke til kjølboltene før sesongen. Så det skal vi gjøre. Det bør vel gjøres når båten er i sjøen? Nå står hun på kjølen, så da blir det vel vanskelig å få dratt til?

 

Har hørt både og her. Noen mener det å feste sinkanodene gir vannet flere innganger til kjølen.

Men skal prøve å gjøre det neste år. Hvordan fester du disse?

 

Trodde man skulle unngå bunnstoff på propell? Får forsøke dette neste år :)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Her var det mye rare svar! Sveising under vannlinje(???), knusningsskader på kjøl osv.

De fleste seilbåter med noen år på baken har vært på grunn, noen hardt, andre ikke så hardt. De med synlige skader blir reparert, mange andre seiler videre etter at eier har konstatert at det ikke er lekkasjer.
Du skriver ikke noe om hvor gammel båten din er men generelt oppstår de synlige skadene etter grunnstøting ved bakkant og forkant av kjøl. Ved å banke på laminatet med en liten hammer i disse områdene vill du kunne få en indikasjon om det er skader eller ei. Banking skal gi en hard lyd (klank). Ta også en grundig kikk i de samme områdene innvendig og sjekk for sprekker mellom skrog og innerliner/bunnstokker.
Finner du ikke noe suspekt er det sannsynligvis OK og rusten kan behandles som annen rust. Slipe, prime osv.
Det er også en god ide å ettertekke kjølbolter om dette ikke har vært gjort. Du bør da undersøke hvilket moment de skal ha og selvsagt ha riktig verktøy og kunnskap.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev 36 minutter siden:

Her var det mye rare svar! Sveising under vannlinje(???), knusningsskader på kjøl osv.

De fleste seilbåter med noen år på baken har vært på grunn, noen hardt, andre ikke så hardt. De med synlige skader blir reparert, mange andre seiler videre etter at eier har konstatert at det ikke er lekkasjer.
Du skriver ikke noe om hvor gammel båten din er men generelt oppstår de synlige skadene etter grunnstøting ved bakkant og forkant av kjøl. Ved å banke på laminatet med en liten hammer i disse områdene vill du kunne få en indikasjon om det er skader eller ei. Banking skal gi en hard lyd (klank). Ta også en grundig kikk i de samme områdene innvendig og sjekk for sprekker mellom skrog og innerliner/bunnstokker.
Finner du ikke noe suspekt er det sannsynligvis OK og rusten kan behandles som annen rust. Slipe, prime osv.
Det er også en god ide å ettertekke kjølbolter om dette ikke har vært gjort. Du bør da undersøke hvilket moment de skal ha og selvsagt ha riktig verktøy og kunnskap.

Hjertelig takk :)
 

Båten er fra 2007. Vi klarer ikke å se noe som tyder på at den har vært hardt på grunn før, kjølen ser fin ut (tror vi, vi er langt fra eksperter og er ydmyke på at her lærer vi mens vi går)
Vi tok over båten i fjor på denne tiden.

 

Har gransket kjølboltene grundig, og der finner vi ingenting. Har ikke banket ordentlig, skal gjøre det neste gang vi er på båten. 

Det ser mer ut som det er "fyllmasse" eller opphoping av bunnstoff som er sprukket, og ikke skroget i seg selv. Kan det være tilfelle?

 

Noen som kjenner til folk eller firmaer som tar på seg å sjekke (og eventuelt utbedre) slikt i Oslo/Akershus? Kjipt å komme til april og så finne ut at båten trenger mye stell før vi får henne utpå :/
 

Link to post
Guest Avmønstret#

Tror vi alle har sett mange seilbåter på opplagsplassen med sprekker i ulik grad mellom kjøl og skrog, men det skal jo ikke være det selv om mange har det ;-) Problemet er vel akkurat det å vurdere om det er alvorlig eller ei. Men uansett, med en "ny" båt ville jeg fått avklart "problemet" og så rettet det opp. 

 

Om du tar med vinkelsliper eller drill med, hva du måtte ha for hånd for å få slipt vekk og ned i sprekkområdet for å se om sprekken kun er overfladisk eller går dypere så kan jo det gi noen svar. Kan jo godt tenkes det "bare" er å slipe vekk og erstatte med en fleksibel fug. 

Link to post

Det er naturlig med noe bevegelse mellom kjøl og skrog fordi dette er forskjellige materialer med forskjellige egenskaper, kjølen er også normalt montert med fleksibel masse mellom skrog og kjøl. Manglende etterstramming av kjølbolter kan jo øke bevegelse. Tilsammen kan dette medføre små bevegelser. Ved bruk av hardt bunnstoff vil dette over tid sprekke opp og løsne i overgang mellom kjøl og skrog. Når man ser på bildet følger ikke sprekken helt skjøten mellom kjøl og skrog, dette indikerer at det kan være tykke lag med bunnstoff som sprekker og løsner. 

Før du lar skremselspropagandaen krype inn under hjernebarken hadde jeg fjernet bunnstoffet med skrape / slipemaskin eller annet egnet verktøy i overgangen mellom skrog og kjøl men hold deg unna fugemassen.  Ellers er det bare å banke i vei med en hammer, da opplever du at det kommer forskjellig lyd avhengig av hvor du banker, men det er ingen grunn til å få panikk, laminatet har forskjellige tykkelser det er forsterkninger og muligens spant. Så forskellig lyd blir det. Er du dreven og vet hvordan ødelagt laminat skal høres ut så er det jo enkelt, alternativt bør du rådføre deg med en proff om du mistenker skader.

 

Link to post
Too Much skrev 2 minutter siden:

Det er naturlig med noe bevegelse mellom kjøl og skrog fordi dette er forskjellige materialer med forskjellige egenskaper, kjølen er også normalt montert med fleksibel masse mellom skrog og kjøl. Manglende etterstramming av kjølbolter kan jo øke bevegelse. Tilsammen kan dette medføre små bevegelser. Ved bruk av hardt bunnstoff vil dette over tid sprekke opp og løsne i overgang mellom kjøl og skrog. Når man ser på bildet følger ikke sprekken helt skjøten mellom kjøl og skrog, dette indikerer at det kan være tykke lag med bunnstoff som sprekker og løsner. 

Før du lar skremselspropagandaen krype inn under hjernebarken hadde jeg fjernet bunnstoffet med skrape / slipemaskin eller annet egnet verktøy i overgangen mellom skrog og kjøl men hold deg unna fugemassen.  Ellers er det bare å banke i vei med en hammer, da opplever du at det kommer forskjellig lyd avhengig av hvor du banker, men det er ingen grunn til å få panikk, laminatet har forskjellige tykkelser det er forsterkninger og muligens spant. Så forskellig lyd blir det. Er du dreven og vet hvordan ødelagt laminat skal høres ut så er det jo enkelt, alternativt bør du rådføre deg med en proff om du mistenker skader.

 

Tusen takk for godt innlegg og gode råd.

 

Det så for oss ut som det var bunnstoffet som hadde sprukket opp. (Bunnstoffet er selvpolerenode, om det har noe å si).
Ser ikke tegn til noe annet under, og inne ser vi ingenting (men skal sjekke om vi kan etterstramme bolter i dag - det skulle vi ha gjort før, men var litt nervøs for å overstramme og trodde at alt var bra.)

Har ikke peiling på hvordan ødelagt laminat skal høres ut, så tenker vi får høre med en proff.
Hvis noen har tips om en som kan påta seg jobben og som ikke er langt fra Oppegård mottas det med takk :)

Link to post
Havelle skrev for 3 timer siden:

Hjertelig takk :)
 

Båten er fra 2007. Vi klarer ikke å se noe som tyder på at den har vært hardt på grunn før, kjølen ser fin ut (tror vi, vi er langt fra eksperter og er ydmyke på at her lærer vi mens vi går)
 


 

 

En jernkjøl får ingen skader ifm. grunnstøting så at den ser fin ut sier ingen ting. Det er laminatet foran og bak kjølen som får skader og det sjekker du slik jeg har forklart ovenfor.
Forøvrig synes jeg ikke bildene tyder på at det er noe spesielt så sannsynligvis er alt i skjønneste orden :thumbsup:

Link to post

Tror du har rett @Lazyjack, vi har nå inspisert litt nøyere, og med et helt utrent øye ser alt ok ut.

 

Det er en slags "gummilist" (aner ikke om det var gummi, eller noe helt annet, men det var mykt og tøylig) som lå mellom kjølen og skroget, og det ser ut til at det er den som har bevegd seg og lagd "sprekken". Sprekken var midt på denne listen, og det var kun bunnstoffet det var sprekk i.

 

Fikk nå dratt ut litt av denne (den var forresten bøylig og fin)

Det var en slags skjøt midt under denne listen, men den var helt jevn og du skulle slite med å presse inn et hår, så det er vel bare den naturlige skjøtet mellom glassfiberen og kjølen? (Kan så vidt skimtes på dette bildet)

 

Skjermbilde.JPG.9a4ca154b25ea8c5b3d0ce211437d828.JPG

 

Kjølboltene satt forresten veldig hardt og var festet med dobble muttere. 

 

Forsøkte å banke på utsiden, der hørte jeg ingenting.

På innsiden var det litt forskjell, men høres ikke galt ut. Video her:
(Ignorer vannet, en dott (meg) klarte å velte en avfukter, kjølen er ellers knusktørr)

 

Hvis noen gidder å se på dette, hva tenker dere? Ser det greit ut?

 

Og til slutt, hva i alle dager gjør vi nå med denne listen? Kan det limes på plass igjen, eller må hele ut og legge ny?

 

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Nydelig lyd Havelle :thumbsup:  Regner med at du sjekket akkurat rundt der kjølen slutter og begynner, det er der skadene oppstår.
Det er forøvrig ingen list men fugemasse du har fjernet.  Du får bare legge inn nytt (f.eks. Sikafleks eller Tec7 )og forme det penest mulig. 

Tusen takk for god hjelp. Det settes virkelig pris på!

 

Filmen er fra der kjølen starter. Ingen variasjon i det hele tatt i akter, så der filmet jeg ikke.

Ny fugemasse skal fikses, gøy for en kontorrotte å få gjort skikkelig arbeid, og så friskmelder vi Havelle :)

 

Igjen takk for hjelpen:thumbsup:

Link to post
  • 6 måneder senere...

Når vi satt Havelle ut fikk vi svar på hvordan denne "skaden" oppsto. Løftestroppene til lastebilen i havnen var litt for små for Havelle og skapte en omvent V. Stroppen på forsiden av kjølen gnagde på forsiden av kjølen. Den har nok dratt opp litt. 
Når vi satt Havelle ut holdt det nye vi la på, men deler av bunnstoffet ble dratt av.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...