Jump to content

VHF spørsmål


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Vet det er kurs mm for VHF bruk, men om en kjøper en ny VHF radio er det da noen kanaler som er åpne å kan brukes bare ved å montere radio'n ? tenker da spesielt på nødkanalen, men også om 2 kompiser kan kjøpe hver sin ny radio å komunisere sammen uten mere om å men?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke straffbart å bruke VHF uten kurs/sertifikat.

Du og kompisen kan prate så mye dere vil, uten å risikere bot eller fengsel.

At jeg, og de fleste andre her på forumet mener at dere bør ha kurs/sertifikat, er en annen sak.

 

Men hvorfor VHF? Kan dere ikke prate på mobiltelefonen??

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil si det er et must å ta kurs og få sertifikat.
Der lærer du bla. hvilke kanaler som er til hva. Husk at når du har VHF så er du en del av andres sikkerhet, dvs. at du har lytteplikt på k. 16 (nød og kallekanal).  Har du ikke lært deg prosedyrer og kanalbruk så vil du være til liten hjelp om andre trenger deg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Trond123 skrev 49 minutter siden:

Kurs er ikke obligatorisk/lovpålagt, men absolutt å anbefale.

Båten skal ha lisens og minst en ombord skal ha VHF-sertifikat.

 

Det er ingen kanaler som er "åpen for bruk uten gyldig sertifikat."

 

Jeg får ikke setning 2 og 3 til å "gå i hop" med setning 1. 

 

Er det lov å bruke VHF uten sertifikat eller ikke? 

Link to post
Share on other sites

Må ikke blande sammen VHF-kurs med sertifikatkrav.

Det er ingenting i veien for å lære pensum på egenhånd, og så ta prøven/eksamen på nettsidene til Telenor Kystradio. Kurs er ikke obligatorisk, men en god måte å lære.

 

Det er et absolutt krav om at minst en ombord skal ha gyldig VHF-sertifikat, for at radioen skal kunne brukes. Denne personen vil være ansvarlig for bruken, selv om en annen av mannskapet fysisk bruker radioen.

I tillegg må fartøyet ha lisens for radio(ene) ombord.

Link to post
Share on other sites

Det er helt rett at en ikke trenger kurs, men en må ha lisens for stasjonen og en må ha sertifikat (som en kan ta uten å "gå på skolen"). Men om en bryter disse fornuftige kravene, har jeg ikke funnet at det strafferettslig kan bli bot eller andre forføyninger om en bruker VHF'n likevel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Lars H. said:

Men om en bryter disse fornuftige kravene, har jeg ikke funnet at det strafferettslig kan bli bot eller andre forføyninger om en bruker VHF'n likevel.

Dette kan nok @Benji svare best på.

Men det kan vel bl.a. henge litt sammen med taushetsplikten man signerer ifm sertifikatet?

 

Nød trumfer alle regler til slutt uansett.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dykker skrev 24 minutter siden:

Ta nå VHF prøven som privatist. Bare å lese en pensumbok som er selvforklarende og prøven er også veldig lett. Boka leses på en kveld, prøven tar en halv time. Jeg gjorde det slik både med VHF og båtførerprøven for endel år siden.

 

 

Ditto, men hadde ikke boka. Leste på nett og gikk i gjennom prøveeksamen som lå ute. Tipp topp tommel opp :-)

---

Men jeg vil fortsatt vite om en faktisk må ha sertifikat for å bruke VHF, selv om jeg mener en absolutt bør ta det. Misliker sterkt når "noen" hevder noe er lov- ikke lov med null ryggdekning. 

 

Husker det var mange som mente man måtte ha VHF sertifikat for å få lisens på VHF også. Som viste seg å være tull. Kjøpte båt med VHF før jeg tok sertifikatet. Omregistrerte den over på meg, ikke noe problem. Så da hadde jeg båt med lovlig VHF. 

 

At VHF kan brukes i nød "comes without saying", nesten litt trist en faktisk må "si det". I nød gjør man da "hva det måtte være" uten å tenke på "å nei, jeg må har sertifikat"... skjønner ikke at det engang er noe å tenke på. Med nød mener jeg fare for liv og helse, ikke dieseltom eller tau i propellen ved brygga ;-)

 

Samme når "alle" hevdet at kopiering av systemnøkler var forbudt. Har aldri vært forbudt men kjekt for bransjen å hevde at det er det. 

---

 

Så hva gjelder faktisk? Er det påkrevd med VHF sertifikat for å bruke VHF?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 25 minutter siden:

Jeg vil heller snu på spørsmålet. Hva er ditt motiv for å undergrave viktigheten av Maritim VHF og bruken av denne ?

 

Øhh? Undergrave? Om en part lyver(eller ikke) og den andre spør om det er sant det som blir påstått så er det å undergrave? Hørt om tillit?

 

En kan ikke kreve tillit, det er noe en får. Så jeg tar egentlig for gitt at det er krav om sertifikat for bruk av VHF, men om en blir møtt med sånt som dette bare for å spørre om det åpenbare så øker jo tvilen, og tilliten forsvinner. Det står "overalt" at en må ha sertifikat for å bruke VHF. Hvis det er en løgn så vil det være katastrofe for tilliten. Sitter løgnen så løst i noe så sentralt så sitter den enda løsere i det meste. 

 

Vet du svaret Mix? Hva er din motivasjon for å gå til fullt angrep med påstander om å "undergrave virksomheten" basert på ett åpenbart og veldig enkelt spørsmål?

 

 

Link to post
Share on other sites

Fra http://www.kystradio.no/privat/vhf-lisens/vhf-lisens/:

 

"Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat."

 

Det vanlige er jo at båtens eier eller en i nær familie har dette sertifikatet, så man ikke trenger å tenke på å finne en med sertifikatet som kan bli med hver gang man skal utpå.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 8 minutter siden:

Fra http://www.kystradio.no/privat/vhf-lisens/vhf-lisens/:

 

"Alle fartøyer til sjøs med VHF-radio om bord, er forpliktet i henhold til norsk rett å inneha lisens. I tillegg må minst én om bord inneha minimum VHF/SRC-sertifikat."

 

Det vanlige er jo at båtens eier eller en i nær familie har dette sertifikatet, så man ikke trenger å tenke på å finne en med sertifikatet som kan bli med hver gang man skal utpå.

 

Jo jeg ser at kystradioen skriver det. Skulle gjerne hatt en annen offentlig kilde på de påstandene, gjerne lovhenvisning. 

 

For samtidig er det litt pussig at en med jaktradio og sikringsradio kun har lisens, ikke noe sertifikat.  Og lisensen er for å sikre inntekt på bruk da lisensene er kjøpt. Så er lisenskrav lovpålagt i fritidsbåt eller "bare" for å så å si opprettholde økonomien i forretningsmodellen? 

 

Om det faktisk er lovpålagt med lisens og/eller sertifikat for bruk av VHF i fritidsbåt burde det være enkelt å gjøre en lovhenvisning, jeg har ikke funnet det enda. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 3 minutter siden:

Kan du ikke heller svare på spørsmålet ?

Hva er ditt motiv for å undergrave tilliten og viktigheten til Maritim VHF.

 

Det er en grunnløs påstand som du selv har konstruert. Helt umulig for meg å svare på noe du selv konstruerer. Du må gå i deg selv om du skal ha svar på det. Og du bør konkludere med at du ikke kan komme med såpass grove påstander ut av det blå med null begrunnelse. 

 

Så Mix, vet du om det faktisk er krav til sertifikat og lisens for å bruke VHF i båt i Norge? 

 

Alternativet er at kystradioen/Telenor har drevet med løgn i stor skala over flere år. Det tror jeg ikke på, selv om du går langt i å antyde det. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Ditto, men hadde ikke boka. Leste på nett og gikk i gjennom prøveeksamen som lå ute. Tipp topp tommel opp :-)

---

Men jeg vil fortsatt vite om en faktisk må ha sertifikat for å bruke VHF, selv om jeg mener en absolutt bør ta det. Misliker sterkt når "noen" hevder noe er lov- ikke lov med null ryggdekning. 

 

Husker det var mange som mente man måtte ha VHF sertifikat for å få lisens på VHF også. Som viste seg å være tull. Kjøpte båt med VHF før jeg tok sertifikatet. Omregistrerte den over på meg, ikke noe problem. Så da hadde jeg båt med lovlig VHF. 

 

At VHF kan brukes i nød "comes without saying", nesten litt trist en faktisk må "si det". I nød gjør man da "hva det måtte være" uten å tenke på "å nei, jeg må har sertifikat"... skjønner ikke at det engang er noe å tenke på. Med nød mener jeg fare for liv og helse, ikke dieseltom eller tau i propellen ved brygga ;-)

 

Samme når "alle" hevdet at kopiering av systemnøkler var forbudt. Har aldri vært forbudt men kjekt for bransjen å hevde at det er det. 

---

 

Så hva gjelder faktisk? Er det påkrevd med VHF sertifikat for å bruke VHF?

 

både ja og nei, det er dårlig presisjon  i spørsmålet ditt, VHF er mye rart, bl a er det amatør trafikk i VHF bånd,

 

VHF er navnet på et frekvensområde

 

radioamatører behøver ikke SRC for eksempel for å bruke amatør frekvensen i VHF båndet

 

dersom du snakker om maritim VHF

så SKAL du ha førerkort for bruk av radio i det maritime båndet

i norsk båt med norsk maritim VHF radio

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

forskrift 1523 fra 2011 slår fast at på fritidsfartøy med loa > 15 meter skal man ha ROC førerkort for å bruke maritim VHF

interessant, news for me, ganske stivt, SRC holder altså ikke

 

kunne i farta ikke finne fritidsfartøy < 15 m

mener bestemt at du må ha førerkort for overhodet å bruke en maritim VHF,

det være seg i en Storebro 40 eller en luftmadrass

 

en av grunnene er jo selvsagt at man tidvis fordriver tiden med å redde liv ved bruk av det maritime VHF båndet

eksempelvis kanal 16 og dsc kanalene

det er ikke ønskelig med folk som vaser rundt i det maritime VHF båndet uten noen forutgående dressur om hva man

skal og ikke skal gjøre

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 51 minutter siden:

 

Jo jeg ser at kystradioen skriver det. Skulle gjerne hatt en annen offentlig kilde på de påstandene, gjerne lovhenvisning. 

 

For samtidig er det litt pussig at en med jaktradio og sikringsradio kun har lisens, ikke noe sertifikat.  Og lisensen er for å sikre inntekt på bruk da lisensene er kjøpt. Så er lisenskrav lovpålagt i fritidsbåt eller "bare" for å så å si opprettholde økonomien i forretningsmodellen? 

 

Om det faktisk er lovpålagt med lisens og/eller sertifikat for bruk av VHF i fritidsbåt burde det være enkelt å gjøre en lovhenvisning, jeg har ikke funnet det enda. 

 

 

  http://www.kystradio.no/privat/vhf-lisens/vhf-lisens/:   stod det i innlegget du kommenterte,

det er jo bare å ringe Kystradioen og spørre om hvor i lovdata.no dette kravet er rettsliggjort

 

nei,

det ække pussig at jaktradio/sikringsradio er annerledes

det maritime vhf båndet brukes til livredning, ikke bare i Norge men også i ganske mange flere land

ikke ønskelig med folk uten opplæring tråkkende rundt i det båndet

 

båndet brukes også til et lass med trafikk til fra det flytende næringslivet

 

båndet brukes også til et lass med safety issues

rapportering om passeringspunkter

passering inn/ut av VTS soner

gå fra kai tillatelser

nå skal det sprenges miner der og her klokken 1410

nå skal bønda på det og det fortet ha live skyteøvelse

 

derfor

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Jannmar said:

Det er ikke straffbart å bruke VHF uten kurs/sertifikat.

Du og kompisen kan prate så mye dere vil, uten å risikere bot eller fengsel.

At jeg, og de fleste andre her på forumet mener at dere bør ha kurs/sertifikat, er en annen sak.

 

Men hvorfor VHF? Kan dere ikke prate på mobiltelefonen??

 

 

Bullshit, hvorfor skrive du noe som ikke stemmer og som du ikke har peil på? Man bør i alle fall bruke hjernen sin før man kommer med antakelser. Når man gjør det så klarer man lett å resonere seg til at ikke all radiokomunikasjon er fritt tilgjenglig for alle bl.a  også VHF. Konsesjonsplikt når det gjelder utstyret og sertifikatplikt for minst 1 om bord.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
janet skrev 57 minutter siden:

forskrift 1523 fra 2011 slår fast at på fritidsfartøy med loa > 15 meter skal man ha ROC førerkort for å bruke maritim VHF

interessant, news for me, ganske stivt, SRC holder altså ikke

 

kunne i farta ikke finne fritidsfartøy < 15 m

mener bestemt at du må ha førerkort for overhodet å bruke en maritim VHF,

det være seg i en Storebro 40 eller en luftmadrass

 

en av grunnene er jo selvsagt at man tidvis fordriver tiden med å redde liv ved bruk av det maritime VHF båndet

eksempelvis kanal 16 og dsc kanalene

det er ikke ønskelig med folk som vaser rundt i det maritime VHF båndet uten noen forutgående dressur om hva man

skal og ikke skal gjøre

 

 

Tror vel alle er enige at sertifikat er en god ting, men har fulgt alle linker fra kystradioen, lest internasjonale avtaler hos sjøfartsdirektoratet og lover og forskrifter opp og ned på lovdata om krav til VHF sertifikat ved bruk i fritidsbåter under 15 meter. 

 

Finner ingenting som understøtter det kystradioen hevder. De linker også til forskrifter direkte, som kun gjelder større fartøy og yrkesfartøy osv. 

 

Jeg finner ingenting, og det er jo litt rart... men for all del, kan jo ligge ett eller annet sted. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...