Morten Lesteberg Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Hei har en yanmar 6lpa-Stzp2 som jeg ikke får turtelleren til å virke. Det er 0utslag på nåla før jeg skrur på instrumentbelysning, da står den å hopper mellom 5-1000rpm. Gir jeg gass så går den nedover. Noen forslag? Quote Link to post
ozo Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Om du med "hopper" mener "vibrerer", der frekvensen øker med turtallet, tyder det på at selve instrumentet er gåent. Det henter sannsynligvis signal fra generatoren, som da i såfall er rundt 10VAC. Om dette signalet ikke bearbeides riktig, kan nok resultatet bli slik som du beskriver. Jeg tenkte også på generatoren som en mulig feilkilde, men jeg kan ikke se hvordan det skal kunne gi slike symptomer. Dessuten burde du da også ha merket uregelmessigheter ved ladingen. Quote Link to post
TideRace Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 (edited) Er ganske sikker på at det er kun korrosjon på giverkontakten. Den står i blokka på høyre side, bak på motoren, under den runde kjøleren. Ta av ledningen, kjør på med crc og rens litt med et skrujern, så kommer den sikkert. Edited November 9, 2019 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
TideRace Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 ozo skrev 2 minutter siden: Det henter sannsynligvis signal fra generatoren, Nei, denne har egen giver, se over. Giveren står på blokka rett under en anode på kjøleren over. Det er derfor fort gjort at giveren får noen drypp saltvann over kontakten hver gang anoden på kjøleren byttes. Start med det letteste, rens kontakten på giveren og ledningen til denne. Quote Link to post
Morten Lesteberg Posted November 9, 2019 Author Share Posted November 9, 2019 Er koblet til w på dynamo, ikke til giver Quote Link to post
TideRace Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Da er nok tipsene til Ozo mer aktuelle. Har du ikke giveren på blokka, eller er den bortkoblet ? Quote Link to post
Morten Lesteberg Posted November 9, 2019 Author Share Posted November 9, 2019 Den er bortkoblet, og har prøvd 2 forskjellige instrument. Begge nye Quote Link to post
TideRace Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Hvis du har Yanmar-instrumentering er det fristende å foreslå å koble tilbake til giveren på blokka siden den originale turtelleren er konfigurert for pulsene fra denne. Skal du fortsatt bruke w-utgangen på dynamoen bør du begynne letingen der. Quote Link to post
Morten Lesteberg Posted November 9, 2019 Author Share Posted November 9, 2019 Kobler jeg på giveren er det ikke liv i turteller i det heletatt Quote Link to post
ozo Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Har det virket tidligere? Hvis ikke, kan det tyde på at det originale instrumentet er flyttet fra en defekt originalgiver og til W. Disse signalene er nok temmelig forskjellige. Quote Link to post
Morten Lesteberg Posted November 9, 2019 Author Share Posted November 9, 2019 Motor er nyinstallert og instrumentpanelet er nytt Quote Link to post
TideRace Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 (edited) Er motor også ny? Korrosjon og dårlig kontakt på giveren kan fort oppstå og er vanlig årsak til at turteller fusker på 6LP hvis det drypper litt saltvann ved skifte av anoden som står på kjøleren over. Du kan jo forsøke å trekke en ny kabel fra giveren i motorrommet og rett på instrumentet for å teste at det ikke er dårlig kontakt i kabelnettet. Hvis motoren ikke er ny så er det lurt å sjekke at kontakten på giveren er uten korrosjon og pusse litt på den for å sikre god kontakt. Edited November 9, 2019 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Mix Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Morten Lesteberg skrev for 2 timer siden: Kobler jeg på giveren er det ikke liv i turteller i det heletatt Selvfølgelig. Kopler du på ett W instrument på en vanlig turtallsgiver er det resultatet. Men hvorfor har du byttet intrument type i det hele tatt på en ny motor ? Er det ren idioti eller har det en hensikt ? Quote Link to post
Okkaby Posted November 9, 2019 Share Posted November 9, 2019 Morten Lesteberg skrev 46 minutter siden: Motor er nyinstallert og instrumentpanelet er nytt Da bør vel det første du sjekker, være hva turteller er bygget for. Er den bygget for svinghjuls giver så vil den nok ikke fungere med W uten å bli programmert om. Tilsvarende om den er bygget for W, så vil den ikke fungere med giver uten å bli programmert om til dette. Og når det er sagt, så er det mange som kun fungere med det ene eller andre. Så ut ifra de problemer jeg hadde med å få til turteller på min Volvo, så har jeg lært at spesielt turteller er noe jævla møkk å rote med hehe Så spørs det hva instrument panel du har kjøpt. Er det originalt Yanmar, eller aftermarked beregnet for å fungere med flere motor typer? Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Morten Lesteberg Posted November 10, 2019 Author Share Posted November 10, 2019 Motor er kjøpt brukt, 2018mod, instrumentpanelene som er testet er nye standard yanmar type c, virker heller ikke på gamle panelet på fly. første problemet er hvorfor virker ikke turteller, trimmeter tankmåler før instrumentlys slås på, Quote Link to post
Ingper Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 Motorn kan inte vara 2018 års modell, då Yanmar slutade tillverka dessa 2016 (möjligen 2017). Vad är det för tillverkningsår om du tittar på motorskylten ? Du fick säkerligen med ett elschema också till motorn (annars finns det på nätet). Kontrollera att det är rätt kopplat. Har också standard typ C-panel, och det skall vara "plug-and-play". Quote Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.