Jump to content

Jeg er "bleiebarn" efter prostataoperasjon. Hva slags bleier for å fjerne vann/olje i kjølsvinet?


Lars H.

Recommended Posts

Etter at jeg fikk fjernet prostata'n for et år siden da den var full av kreft, er jeg blitt lekk og må bruke bleie, eller litt penere sagt; truseinnlegg. Men i båten kan jeg vel også kan ha nytte av bleier? Jeg har vann og oljesøl langt inn under motoren som jeg ikke får bort ved å suge med en pumpe. Da skal vel en barnebleie være tingen å dytte inn og trekke frem igjen etter at den har suget opp det som måtte være der? De truseinnleggene/bleiene jeg bruker, tror jeg nok eg for "fisete" til en slik jobb.

 

Men hva skal jeg se efter i butikken, jeg er 76 år, har ikke bleiebarn og har heller ikke hatt det. Jeg har hørt at det noe som visstnok skal hete "pampers" eller noe slikt. Og slike ting finnes vel i forskjellige størrelser, for piss, bæsj . . ? Det står vel neppe "For oljesøl" på pakkene. Så, - hva skal jeg kjøpe, se efter? Det er sikkert noen av dere med både småbarn og båt der ute som kan gi meg et tips slik at ikke andre i butikken ser stygt på gamlingen som står og roter i hyllen med bleier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenker det er best med vanlig bleie som det er borrelås på sidene. Da får du hele sugeflaten ned mot skroget. Mao Ikke kjøp trusebleie. Eller... du kan jo det... er jo bare å klippe opp sidene.

 

kjøp det billigste. Rema sitt eget merke koster vel 30-40 spenn. Libero koster 60. 

 

Størrelse... tja, det går i størrelse 5 eller 7 her i huset alt etter merke. Størrelse 1 er nyfødt. På kiwi får du spørsmål om bleieavtale med rabatt på hver 4. Pakke... ?? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha, da vet jeg at jeg skal gå efter størrelse, XXL eller noe slik? Pris betyr ikke noe, dette er jo ikke noe jeg skal kjøpe inn hver uke til båten blir voksen.

 

Sitat

PS Trudelutt har en seiler på utsiden av seg. Ligger nå ekstremt godt beskyttet mot vær og vind. 

 

Ja, så det da jeg var der igår og monterte varmeveksleren/eksosmanifolden og testkjørte motoren. Jeg får håpe det ikke er en "somlepave" som aldri blir klar for sjøsetting til våren. Jeg SKAL ut siste uke av mars eller når isen går!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid disse "Up and Go" bleiene når jeg skifter olje og oljefilter på yanmarene..

River dem opp i sidene, slik at de er lettere og plasseres der jeg vil ha dem...

Funker fantastisk, de tar virkelig for seg av oljesøl...

Der finns vel også en slags matter som er dedikert for samme formål, men de er neppe bedre, og koster vel langt mer...

Gå rett til hyllene Lars, ta en pakke Up and Og...verre er det ikke...

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha bort vann så bruk største størrelse barnebleie. Er vel str 6 eller 7. Rema sin egen fungerer ypperlig på det den er laget for å fungere på, så fungerer sikkert bra på vann også. Oljesøl har jeg ikke prøvd på.

 

Gjør som Eureka sier, bruk de utbrettbare. Altså ikke truse/ buksebleier. 

 

Edit: ser at Ida Marie III anbefaler truse/ "up and go", men vet ikke om de er best under motoren. Det er jo bare å prøve det Lars H. og melde tilbake ?

 

Jeg hadde nok bundet fast en hyssing i enden for lett å få dem opp igjen, uten akrobatikk. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bleier til barn merkes etter alder. Jo høyere tall jo bedre og større. Til dette formålet tenker jeg også Rema bleier eller noe slikt er å foretrekke. 

 

https://www.rema.no/nyheter/rema-1000-bleier-best/

 

Veldig god ide dette. Personlig bruker jeg nye våtstøvsuger i kjølen. Det er også veldig effektivt. Med litt prikk bort blir det gyllende rent. En sveip med en XL bleie etterpå kan ikke bli galt. 

 

Ellers må jeg berømme kreativt, ærlig og ganske personlig innlegg. Fint å ufarliggjøre slike tema. Kudos ???

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Hvis du skal ha bort vann så bruk største størrelse barnebleie. Er vel str 6 eller 7. Rema sin egen fungerer ypperlig på det den er laget for å fungere på, så fungerer sikkert bra på vann også. Oljesøl har jeg ikke prøvd på.

 

Gjør som Eureka sier, bruk de utbrettbare. Altså ikke truse/ buksebleier. 

 

Edit: ser at Ida Marie III anbefaler truse/ "up and go", men vet ikke om de er best under motoren. Det er jo bare å prøve det Lars H. og melde tilbake ?

 

 

 

Eneste årsak til at jeg gikk for de er at jeg regner med de er for de største barna, og derfor også de største ...

Mulig det er flere størrelser i disse Up ang Go... er over 30 år siden jeg brukte det til det de er beregnet for...

Har sluppet klar denne jobben på barnebarn...

Link to post
Share on other sites

 

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Eneste årsak til at jeg gikk for de er at jeg regner med de er for de største barna, og derfor også de største ...

Mulig det er flere størrelser i disse Up ang Go...

Up and go finnes bare i de største størrelsene. Men sugeevnen i en 6'er bleie skal være lik på de ulike utgavene. 

 

Hilsen en som ikke hadde begynt å tenke på å kjøpe bleier en gang for 30 år siden... ?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd det selv, men leste i en annen tråd at et triks var å putte bleier inni nylon damestrømper. Da kan de ligge lenge, og det er ikke noe krise om de løser seg opp. Når det gjelder hva slags kvalitet strømpene bør ha, så er jeg blank. Det eneste jeg vet er at de som kona bruker umulig kan være av særlig god kvalitet. Stadig noe klaging over at de revner :)

Link to post
Share on other sites

neste spørsmål blir vel hvor får vi kjøpt bleier hehe...

 

Vi får kjøpt oljematter som trekker til seg petroleumsprodukter . De skal ikke trekke vann og egner seg godt til formålet. Nå har ikke jeg oljelekkasjer i båten så ingen erfaring med produktene.

 

det er mange håndpumper  hvor du kan koble på  tynne slanger  og suge opp vann fra hulrom. Reodor felgen hadde nok kjøpt en vindusspylermotor og koblet til 12 v og brukt den som pumpe..

Link to post
Share on other sites

Pumpe er jo greit, har btukt en slik vakuum pume jeg bruker ved oljeskift, men den tynne slangen tetter seg fort. Det er jo ikke ren og fin olje/vannblandig jeg vil ha bort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Våtstøvsuger har jeg ikke, og å drive med å få lånt en slik for et par liter gørr, dropper jeg. Men neste gang jeg er på butikken, Meny skal jeg se om jeg finner bleiehyllen. Jeg får passe på å gjøre det når jeg ser noen av naboene i nærheten av hyllen, så får de noe å lure på, he he!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Nå kan det begynne å bli et pinlig butikk besøk....først i hylla etter damestrømper, så bort å kjøpe bleier....:giggle:

 

 

Knestrømper, de tar tre bleier. 

 

Om pølsa skal inn et trangt og utilgjengelig sted så knyt en hyssing i som en tampongtråd. Så kan en lett dra den ut  (Det ble en... rar setning..)

 

Jeg pleier å fabrikkere en liten batch med oljepølser og ha liggende klar.

......

Og de som ikke tror bleier også suger olje, prøv, det gjør de nemlig ;-)

.......

Ikke pinlig for menn i vår alder det. Da fremstår en som vital og sprek for alderen. En kan kjøpe blomster til fruen i samme slengen så blir "bildet" komplett ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...