Jump to content

Jeg er "bleiebarn" efter prostataoperasjon. Hva slags bleier for å fjerne vann/olje i kjølsvinet?


Lars H.

Recommended Posts

Noen men er nok litt vel virile i høy alder. Hørte nylig på radioen om en mann godt opp i 80-årene som er anmeldt for voldtekt på sin søster som også skulle være i 80-årene. Men nå er vi nok kommet litt ut på viddene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 17 timer siden:

 Jeg har vann og oljesøl langt inn under motoren som jeg ikke får bort ved å suge med en pumpe. 

 

Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men uansett. Jeg har også det samme problemet i motorrommet. Den beste løsningen jeg har 

Funnet er å helle på ei bøtte med varmt vann og en god skvett kraftvask. Så tar du en dobørste og skjøter på skaftet med en bit av et kosteskaft og god tape. Da blir det rent. Det lensepumpe ikke tar fjerner du best med en våtsuger. Biltema har en grisebillig som duger til det. 

Link to post
Share on other sites

Så ble det å oppleve en hylle hos Meny jeg aldri noen gang før har stoppet fremfor. Der nærmest "lyste" bleiene mot meg i friske farger, så det var ikke vanskelig å finne den største "UP & GO" pakken.

 

bleie_libero.jpg.33cb3b0986b998339d52bdc99b8d1bfe.jpg

 

 

 

Men vel hjemme begynte jeg å tenke. Jeg er jo "bleiebarn" selv, med urinlekkasje etter at jeg fjernet prostata'n for et år siden. Og de bleiene/truseinnleggene finnes i flere størrelser  fra #1 til #3, - minst. Jeg er nå nede på #1, men oppdaget at jeg har en hel pakke av de store #3 liggende.

 

Så kanskje en slik "bleie" også kan brukes under motoren i båten? Og så får jeg de på blå resept, - he he.

 

bleie_tena_men.jpg.acee574fef6acf51356037f8a0c718b1.jpg

 

 

Lars H.

(selvoppnevnt drittunge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Up&Go/trusebleier er ikke optimale. Bedre med de som blir helt flate og enkelt kan legges med innsida nedover. Type First Price 35 kg eller så er Max valuta for pengene. Damestrømpe over er nok ikke feil hvis de potensielt blir liggende lenge. Har alltid liggende av de i båten. Supre til å suge opp fukt. Slenger alltid en i fryseboks og en i kjøleskap når det stenges ned for vinteren. Null mugg selv om skapet står lukket. Strør også noen rundt på strategiske steder i båten. Uendelig mye billigere og mindre grisete enn ‘tørrball’ ol. 

Link to post
Share on other sites

Oliver skrev 1 time siden:

Våtstøvsuger trenger du ikke, kjøp en billig askesuger og koble på en vanlig støvsuger. Funker fint til dette, har god erfaring. 

https://www.biltema.no/hjem/innredning/peistilbehor/askesuger-15-liter-2000041994?gclid=Cj0KCQiAn8nuBRCzARIsAJcdIfMk5RcKcP6ZABmrgDOiYTYAvkzeZJhq8CQKYdtg0CirUmOJm7popdgaAp10EALw_wcB

 

 

Så smart ut...har du forsøkt denne ..?

Kjipt om en får vann i støvsugeren som er koblet på...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fantino skrev 48 minutter siden:

Up&Go/trusebleier er ikke optimale. Bedre med de som blir helt flate og enkelt kan legges med innsida nedover. Type First Price 35 kg eller så er Max valuta for pengene. 

 

Enig, bare å gå etter volum for pengene. Jeg pleier å stå å "veie" pakkene i hånda. Skal innrømme at jeg ikke aner hva jeg pleier å ende opp med men det er ofte bleiebukser, noe billige greier. River de i sidene, vrenger og inn i strømpa så gjør de jobben. 

 

Har erfart at de løser seg opp om de blir liggende over tid så jeg bruker stort sett strømpepølser utenom hovedsesongen. I sesong bytter jeg bleier oftere så da bruker jeg gjerne uten strømpe. Perkins er født som "bleiebarn", selv om den nå er 33 år gammel ;-)

 

For enkeltbruk må "flate" bleier være best ja. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur i båten idag for å rydde og jobbe litt og slengte noen bleier ned i kjølsvinet og under motoren. Og dæsken, - slike bleier; enten de for unger eller de for "lekk" gamlinger er utrolig effektive til å suge olje/vann nedentil i båt. Jeg ble imponert!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 14 minutter siden:

Og hvor gjør man så av disse bleiene som er fulle av vann med olje i?

 

De leveres til godkjent mottak sammen med alt det andre farlige avfallet fra båten som emballasje for bunnstoff, filler med olje, bunnstoff, frostvæske, malingrester, teakolje, batterier, spillolje og alt som min "miljøvennlige" (ironi) seilbåt produserer i løpet av året. 

 

Slipestøv fra bunnstoff i tonnevis på opplagsplassen er det ingen regler for, det skylles rett ned i grunn/badevannet ved første regnskur. (Ikke ironi). 

------------

Ser at Panolin har "Greenmachine" konseptet med smørelojer "Atlantis". Så kanskje det blir muligheter for å få tak i mer miljøvennlige og  biologisk nedbrytbare smøreoljer til fritidsbåter en gang i fremtiden? Eller kanskje eldrift løser en del av problemene med giftige væsker som skal tilføres og byttes regelmessig på motorer som knapt brukes?

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

De leveres til godkjent mottak sammen med alt det andre farlige avfallet fra båten som emballasje for bunnstoff, filler med olje, bunnstoff, frostvæske, malingrester, teakolje, batterier, spillolje og alt som min "miljøvennlige" (ironi) seilbåt produserer i løpet av året. 

 

Ja, det trodde jeg var innlysende for de fleste..

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Slipestøv fra bunnstoff i tonnevis på opplagsplassen er det ingen regler for, det skylles rett ned i grunn/badevannet ved første regnskur. (Ikke ironi). 

------------

 

Ikke helt riktig, det kommer, og mange steder er det kommet krav til sediment tanker som skal fange opp bunnstoff. Vi har det på opplagsplassen i vår båtforeningen, der de fleste båtene blir spylt, men ikke på slippene....der går det fortsatt rett i sjøen. Men vi har fått tidsfrist til og også få slike sediment tanker der...

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Slipestøv fra bunnstoff i tonnevis på opplagsplassen er det ingen regler for, det skylles rett ned i grunn/badevannet ved første regnskur.

Det der har jeg tenkt på også. Der må det vel bli strammet inn litt før eller senere vel? De fleste båtforeninger har en diger gruset opplagsplass. Der forsvinner det mengder med bunnstoff, lakk, maling, olje og søppelrester ned i grunnen årlig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 45 minutter siden:

Det der har jeg tenkt på også. Der må det vel bli strammet inn litt før eller senere vel? De fleste båtforeninger har en diger gruset opplagsplass. Der forsvinner det mengder med bunnstoff, lakk, maling, olje og søppelrester ned i grunnen årlig. 

 

Tror det er umulig å se for seg hvor mange tonn gift som må ligge i grunnen på diverse områder brukt til båtopplag over mange tiår. 

 

Jaja... blir vel lagt et dekke med "frisk" jord over og bygd ut lavblokker med leiligheter for pensjonister til slutt uansett ;-)

---

Men klart, det er en praksis som må ta slutt. En mulig måte å få slutt på det er å gå over til bunnstoff som ikke er gifting eller ordninger så en slipper å bruke giftig bunnstoff, så slipper en store kostnader med å legge til rette på land. 

 

Jeg har tro på de nye silikonbaserte bunnstoffene, kanskje kombinert med automater for vask osv. Som ett miljøtiltak kunne en fått momsfritak på løft og utsett for spyling av bunn. Men offentlige forsøk på å holde nede pris mot private leverandører ender som regel med at prisene kjapt er tilbake til det samme... så vet ikke helt. Økt pris på gifting bunnstoff og redusert på miljøvennlig? Men prisen på selve bunnstoffet er i praksis musepiss i havet hvis en må løfte båten for spyling oftere. 

 

Småbåter kan vel løftes ut av sjøen mellom bruk, men det er også løsninger som koster penger. Samtidig har jeg sett på Youtubevideoer fra USA småbåthavner hvor så og si alle mindre båter løftes ut vha sånne flytepotonggreier, som garantert er ett miljøhelvete å produsere ;-)

 

Uansett, enkelt skal det ikke være :-D

Link to post
Share on other sites

Som sagt lenger oppe i tråden, har jeg fått svar på hvile typer bleier som fungerer til å suge opp vann/oljesøl fra kjølsvinet i båten min.

 

Dermed et det klart for "gjengen" fra "Asylet/Ordet er fritt":  Mouche,  Pinkvin,  Komodo og Ida Marie III til å overta og spore av til noe helt annet enn bleiekvalitet. Kos dere så mye!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Komodo said:

Det der har jeg tenkt på også. Der må det vel bli strammet inn litt før eller senere vel? De fleste båtforeninger har en diger gruset opplagsplass. Der forsvinner det mengder med bunnstoff, lakk, maling, olje og søppelrester ned i grunnen årlig. 

 

Jeg pleier å passe på at ungene ikke leker eller plukker opp ting på slike plasser - antar at det kan være lett å få i seg giftstoffer der.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Som sagt lenger oppe i tråden, har jeg fått svar på hvile typer bleier som fungerer til å suge opp vann/oljesøl fra kjølsvinet i båten min.

 

Hvis du ikke anser det for å være av en viss interesse hvor, når, hvordan og hvorfor man kvitter seg med bleier fulle av olje, ja så er det vel slik at du ikke bryr deg om slikt da, men det tror jeg de fleste her kan leve greit med selv om det er ønskelig å gjøre det på riktig vis og sted.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk kontroll på hvor jeg kvitter meg med bleier fulle av olje. I havnen vår er det et låst skur med kodelås for slike ting, også for batterier, spillolje på kanner og annet en ikke slenger rund seg. Dermed var det ikke noe å spørre om.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke spørsmåle stilt til deg, men var (for min del) av noe mere generell interesse og kanskje andre kunne muligens ha interesse av det samme. Betviler ikke din kunnskap i saken, men dette er et forum med noen titusen medlemmer og ingen medlemme rher eier noe som helst, heller ikke den enkelte tråd! Uansett, flott at du har fått svar på det du lurte på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I og med at du siterte noe jeg skrev, trodde jeg at det var meg du henvendte deg til. Jeg eller ingen andre "eier" selvfølgelig ikke noen tråd her. Forurensning, bleier fulle av olje, avspylt/skrapt bort bunnstoff osv . . . . er jo så klart noe en kan diskutere. Man kanskje i en egen tråd? :rolleyes:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 12 timer siden:

Og hvor gjør man så av disse bleiene som er fulle av vann med olje i?

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

I og med at du siterte noe jeg skrev, trodde jeg at det var meg du henvendte deg til. Jeg eller ingen andre "eier" selvfølgelig ikke noen tråd her. Forurensning, bleier fulle av olje, avspylt/skrapt bort bunnstoff osv . . . . er jo så klart noe en kan diskutere. Man kanskje i en egen tråd? :rolleyes:

 

Jeg kan ikke helt se at jeg siterte deg, eller noen andre for den saks skyld?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...