Jump to content

Vurdere kjøpe ny motor Suzuki 140HK


Båtb123

Recommended Posts

Vudere sterkt å kjøpe ny motor til vår skibsplast 655 då det viser seg Mercury Vearadoen sliter med tæring. Har fått tilbud på ny Suzuki 140HK til 99,000 ferdig montert då går mercuryen i innbytte. Noen erfaringer rundt ny Suzuki 140HK? Høres det ut som et bra tilbud? 

Redigert av Båtb123
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som et godt tilbud, men det blir en downsizing av motorstørrelse. Det vil bli betydelig dårligere akselerasjon, og du vil antagelig miste mer  toppfart en forskjellen i hk  tilsier.  Jeg vill gjort som Solseng er inne på, kjøpt 150hk.

Hvis du er klar over, og aksepterer disse endringene, så blir nok suzuki 140 supert.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 20 timer siden:

Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken.

 

Er kun tilbud på 115, 140, 225HK pris har mye 

Solseng skrev for 20 timer siden:

Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken.

 

Er en familiebåt toppfart er ikke viktig då vi marsjer rundt 22knop til vanlig. vil tru en 140HK vil få den greit opp i plan 

 

 

Mort1 skrev for 12 timer siden:

Det høres ut som et godt tilbud, men det blir en downsizing av motorstørrelse. Det vil bli betydelig dårligere akselerasjon, og du vil antagelig miste mer  toppfart en forskjellen i hk  tilsier.  Jeg vill gjort som Solseng er inne på, kjøpt 150hk.

Hvis du er klar over, og aksepterer disse endringene, så blir nok suzuki 140 supert.

 

Det vkktigste er å komme seg på sjøen om den mister noen knop går det greit. Vil tru den fortsatt vil gå greit opp i plan 

Link to post
Share on other sites

fs skrev for 3 timer siden:

Mener å ha hørt at Suzuki har et tæringsproblem. Kjenner ikke detaljer/spesifikke modeller.

Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008. Tror ikke det er noe særskilt problem nå lenger. Bare viktig å skifte offeranodene med jevne mellomrom. Ellers er disse motorene stort sett gode og driftsikre.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 34 minutter siden:

Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008.

 

Min motor er fra 2007, men den pluggen som sitter i min motor var ikke av typen "feil typelegering som har skapt tæring", heldigvis. Jeg har fått dette sjekket helt eksplisitt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 4 timer siden:

Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008. Tror ikke det er noe særskilt problem nå lenger. Bare viktig å skifte offeranodene med jevne mellomrom. Ellers er disse motorene stort sett gode og driftsikre.

Vår 2004 DF90 måtte kondemneres grunnet dette, selv med svært lite brukt (330 timer og på sjøen kun noen måneder hvert år). 

Link to post
Share on other sites

Monterte denne 140 hestern ny i vår, og har bare godt å si om motoren etter denne sesongen. Den står i en Ibiza 20 Touring, og passer fint til båten. Gjør ca 35 - 36 knop med motoren. Kunne sikkert presset sitronen litt mer med propellskifte, men høy toppfart er ikke min greie. Motoren tar lastet båt fint opp i plan, men så har jeg også flaps på Ibizaen da. 

Pratet litt med mekanikerne hos min Suzukiforhandler om 150 hk kunne være et alternativ. De var klare på at bensinforbruket i 140'en er betydelig lavere. Er glad jeg valgte den letteste motoren, fordi Ibizaen ligger dypt nok der bak med 140 hestern. 150 er en god del tyngre.

Dette er så langt min erfaring med valg av Suzukimotor :)

PS! Et tips er å få med fri førstegangsservice (25 timers) på kjøpet. Jeg betalte motoren (19 modell) i desember 2018, av den enkle grunn at jeg da fikk en kanon-pris. Rett og slett fordi importør ville redusere lagrene før nyttår. 

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, den vil øke verdien på båtpakken ved et salg, men langt ifra det du har puttet inn (av penger) i en ny motor. Skal du allikevel beytte i løpet av et par år så hadde jeg heller vurdert å gjøre det nå, alternativt bruke det man har og selge om et par år når/hvis man har tenkt å bytte da. Er litt i tenkeboksen om det samme.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 24 minutter siden:

Ja, den vil øke verdien på båtpakken ved et salg, men langt ifra det du har puttet inn (av penger) i en ny motor. Skal du allikevel beytte i løpet av et par år så hadde jeg heller vurdert å gjøre det nå, alternativt bruke det man har og selge om et par år når/hvis man har tenkt å bytte da. Er litt i tenkeboksen om det samme.

 

Gjikk for ny motor er bestilt ? er trygghet med ny motor 

Link to post
Share on other sites

Petterøe skrev On 19.11.2019 at 1.52:

Monterte denne 140 hestern ny i vår, og har bare godt å si om motoren etter denne sesongen. Den står i en Ibiza 20 Touring, og passer fint til båten. Gjør ca 35 - 36 knop med motoren. Kunne sikkert presset sitronen litt mer med propellskifte, men høy toppfart er ikke min greie. Motoren tar lastet båt fint opp i plan, men så har jeg også flaps på Ibizaen da. 

Pratet litt med mekanikerne hos min Suzukiforhandler om 150 hk kunne være et alternativ. De var klare på at bensinforbruket i 140'en er betydelig lavere. Er glad jeg valgte den letteste motoren, fordi Ibizaen ligger dypt nok der bak med 140 hestern. 150 er en god del tyngre.

Dette er så langt min erfaring med valg av Suzukimotor :)

PS! Et tips er å få med fri førstegangsservice (25 timers) på kjøpet. Jeg betalte motoren (19 modell) i desember 2018, av den enkle grunn at jeg da fikk en kanon-pris. Rett og slett fordi importør ville redusere lagrene før nyttår. 

 

Fikk du med analoge instrumenter til motoren? Forstår disse er standard. I følge  forhandler er digitale innstrumenter en dyr oppgradering.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp tilbud om å få montert på en helt ny 115hk Suzuki i bytte med den 90hk fra 2007 jeg har nå hvilket jeg syntes var et godt tilbud. Det betyr et tap per år/sesong på 5.500 kroner pluss oppgradert til større motor. Usikker på hvordan jeg skal ordne dette rent praktisk på denne tiden av året.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 22 timer siden:

Fikk nettopp tilbud om å få montert på en helt ny 115hk Suzuki i bytte med den 90hk fra 2007 jeg har nå hvilket jeg syntes var et godt tilbud. Det betyr et tap per år/sesong på 5.500 kroner pluss oppgradert til større motor. Usikker på hvordan jeg skal ordne dette rent praktisk på denne tiden av året.

 

 

Er ikke bare bestille å få den montert til våren?

Link to post
Share on other sites

655 planer helt fint med 140 hk og full båt hvertfall. Ingen rakett men det holder fint.

 

har kjørt ring bak vår med 8 personer i båten og en i ring bak. Riktignok 8 damer pluss meg i et utdrikningslag, men fortsatt ganske tung båt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fikk et grovt anslag av en forhandler da jeg byttet motor i 2017: Ca. 10kkr. Har ikke eksakte tall da jeg fikk dem til å bytte fenderlist + litt småplukk i samme slengen. Ca. 20 totalt inkl. utstyr. Så ca. 10-12kkr tror jeg stemmer sånn noenlunde for rent motorbytte/kabling/instrumenter.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...