Båtb123 Startet 15.November.2019 Del på Facebook Startet 15.November.2019 (redigert) Vudere sterkt å kjøpe ny motor til vår skibsplast 655 då det viser seg Mercury Vearadoen sliter med tæring. Har fått tilbud på ny Suzuki 140HK til 99,000 ferdig montert då går mercuryen i innbytte. Noen erfaringer rundt ny Suzuki 140HK? Høres det ut som et bra tilbud? Redigert 15.November.2019 av Båtb123 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.November.2019 Del på Facebook Svart 15.November.2019 Svogeren har en slik, har gått flere tusen timer og ørten tusen gearskift uten problemer ifb fiske. Topp fornøyd. E/ teck ble fort uslitt i forhold ( gearhus) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.November.2019 Del på Facebook Svart 16.November.2019 Det høres ut som et godt tilbud, men det blir en downsizing av motorstørrelse. Det vil bli betydelig dårligere akselerasjon, og du vil antagelig miste mer toppfart en forskjellen i hk tilsier. Jeg vill gjort som Solseng er inne på, kjøpt 150hk. Hvis du er klar over, og aksepterer disse endringene, så blir nok suzuki 140 supert. Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 17.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2019 Solseng skrev for 20 timer siden: Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken. Er kun tilbud på 115, 140, 225HK pris har mye Solseng skrev for 20 timer siden: Høres ut som et greit tilbud + at du slipper alt bryderiet med å selge gamle motoren. DF140 har vært ute på markedet i mange år, og bør være en god og problemfri motor. Eneste er om du ville fått samme gode tilbud på en DF150? Denne har sylindervolum på 2,9l mot DF140/2,0l. Dog litt tyngre, men burde ikke være noe problem på 655. Nå er 655 nokså lettdrevet, og 140hk burde holde. Men du vil nok få en merkbart sprekere båt med DF150en i hekken. Er en familiebåt toppfart er ikke viktig då vi marsjer rundt 22knop til vanlig. vil tru en 140HK vil få den greit opp i plan Mort1 skrev for 12 timer siden: Det høres ut som et godt tilbud, men det blir en downsizing av motorstørrelse. Det vil bli betydelig dårligere akselerasjon, og du vil antagelig miste mer toppfart en forskjellen i hk tilsier. Jeg vill gjort som Solseng er inne på, kjøpt 150hk. Hvis du er klar over, og aksepterer disse endringene, så blir nok suzuki 140 supert. Det vkktigste er å komme seg på sjøen om den mister noen knop går det greit. Vil tru den fortsatt vil gå greit opp i plan Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Da har du vurdert og akseptert endringene som vil komme. Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Mener å ha hørt at Suzuki har et tæringsproblem. Kjenner ikke detaljer/spesifikke modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Jeg har både hørt, og lest, det samme, men ikke opplevd det med noen av de motorer fra Suzuki som jeg har, eller har hatt. Har ingen betenkeligeheter med å vurdere Suzuki nok en gang. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Solseng Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 fs skrev for 3 timer siden: Mener å ha hørt at Suzuki har et tæringsproblem. Kjenner ikke detaljer/spesifikke modeller. Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008. Tror ikke det er noe særskilt problem nå lenger. Bare viktig å skifte offeranodene med jevne mellomrom. Ellers er disse motorene stort sett gode og driftsikre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Solseng skrev 34 minutter siden: Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008. Min motor er fra 2007, men den pluggen som sitter i min motor var ikke av typen "feil typelegering som har skapt tæring", heldigvis. Jeg har fått dette sjekket helt eksplisitt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LAKA Svart 17.November.2019 Del på Facebook Svart 17.November.2019 Solseng skrev for 4 timer siden: Det var et problem på noen modeller rundt 2004-2008. Feil type legering/metall på noen plugger som skapte tæring. Ble utbedret fra ca. 2008. Tror ikke det er noe særskilt problem nå lenger. Bare viktig å skifte offeranodene med jevne mellomrom. Ellers er disse motorene stort sett gode og driftsikre. Vår 2004 DF90 måtte kondemneres grunnet dette, selv med svært lite brukt (330 timer og på sjøen kun noen måneder hvert år). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.November.2019 Del på Facebook Svart 18.November.2019 https://www.amazon.com/Suzuki-Outboard-Exhaust-Plug-09248-18010/dp/B008322370 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Petterøe Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 (redigert) Monterte denne 140 hestern ny i vår, og har bare godt å si om motoren etter denne sesongen. Den står i en Ibiza 20 Touring, og passer fint til båten. Gjør ca 35 - 36 knop med motoren. Kunne sikkert presset sitronen litt mer med propellskifte, men høy toppfart er ikke min greie. Motoren tar lastet båt fint opp i plan, men så har jeg også flaps på Ibizaen da. Pratet litt med mekanikerne hos min Suzukiforhandler om 150 hk kunne være et alternativ. De var klare på at bensinforbruket i 140'en er betydelig lavere. Er glad jeg valgte den letteste motoren, fordi Ibizaen ligger dypt nok der bak med 140 hestern. 150 er en god del tyngre. Dette er så langt min erfaring med valg av Suzukimotor :) PS! Et tips er å få med fri førstegangsservice (25 timers) på kjøpet. Jeg betalte motoren (19 modell) i desember 2018, av den enkle grunn at jeg da fikk en kanon-pris. Rett og slett fordi importør ville redusere lagrene før nyttår. Redigert 19.November.2019 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 19.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2019 Vil ny motor øke verdien på båtpakken? Tenker på salg i fremtiden. Veradoen holder nok noen sesonger til men er noe tæring på stammen i følge verksted ikke veldig gale. Tenker kansje det er på tide med ny motor med tanke på drifsikerhet. Takk for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.November.2019 Del på Facebook Svart 19.November.2019 Ja, den vil øke verdien på båtpakken ved et salg, men langt ifra det du har puttet inn (av penger) i en ny motor. Skal du allikevel beytte i løpet av et par år så hadde jeg heller vurdert å gjøre det nå, alternativt bruke det man har og selge om et par år når/hvis man har tenkt å bytte da. Er litt i tenkeboksen om det samme. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Båtb123 Svart 19.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2019 Mouche skrev 24 minutter siden: Ja, den vil øke verdien på båtpakken ved et salg, men langt ifra det du har puttet inn (av penger) i en ny motor. Skal du allikevel beytte i løpet av et par år så hadde jeg heller vurdert å gjøre det nå, alternativt bruke det man har og selge om et par år når/hvis man har tenkt å bytte da. Er litt i tenkeboksen om det samme. Gjikk for ny motor er bestilt ? er trygghet med ny motor Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 20.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2019 Petterøe skrev On 19.11.2019 at 1.52: Monterte denne 140 hestern ny i vår, og har bare godt å si om motoren etter denne sesongen. Den står i en Ibiza 20 Touring, og passer fint til båten. Gjør ca 35 - 36 knop med motoren. Kunne sikkert presset sitronen litt mer med propellskifte, men høy toppfart er ikke min greie. Motoren tar lastet båt fint opp i plan, men så har jeg også flaps på Ibizaen da. Pratet litt med mekanikerne hos min Suzukiforhandler om 150 hk kunne være et alternativ. De var klare på at bensinforbruket i 140'en er betydelig lavere. Er glad jeg valgte den letteste motoren, fordi Ibizaen ligger dypt nok der bak med 140 hestern. 150 er en god del tyngre. Dette er så langt min erfaring med valg av Suzukimotor :) PS! Et tips er å få med fri førstegangsservice (25 timers) på kjøpet. Jeg betalte motoren (19 modell) i desember 2018, av den enkle grunn at jeg da fikk en kanon-pris. Rett og slett fordi importør ville redusere lagrene før nyttår. Fikk du med analoge instrumenter til motoren? Forstår disse er standard. I følge forhandler er digitale innstrumenter en dyr oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Et godt alternativ til digitale instrumenter er motorinterface til NMEA2000 så du kan få motordata opp på båtens skjermer. Da kan du typisk også ha overlegg på feks kartplotter eller ekkolodd med hva det nå enn er du alltid ønsker å ha et øye på, feks oljetrykk eller temperatur. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mouche Svart 20.November.2019 Del på Facebook Svart 20.November.2019 Fikk nettopp tilbud om å få montert på en helt ny 115hk Suzuki i bytte med den 90hk fra 2007 jeg har nå hvilket jeg syntes var et godt tilbud. Det betyr et tap per år/sesong på 5.500 kroner pluss oppgradert til større motor. Usikker på hvordan jeg skal ordne dette rent praktisk på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Båtb123 Svart 21.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2019 Mouche skrev for 22 timer siden: Fikk nettopp tilbud om å få montert på en helt ny 115hk Suzuki i bytte med den 90hk fra 2007 jeg har nå hvilket jeg syntes var et godt tilbud. Det betyr et tap per år/sesong på 5.500 kroner pluss oppgradert til større motor. Usikker på hvordan jeg skal ordne dette rent praktisk på denne tiden av året. Er ikke bare bestille å få den montert til våren? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Nei, forutsetningen var at ny motor ble montert innen 31.12., dessverre, så jeg har endt opp med å ta sjansen på noenlunde tilsvarende avtale neste høst hvor jeg kan forberede det hele litt bedre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 655 planer helt fint med 140 hk og full båt hvertfall. Ingen rakett men det holder fint. har kjørt ring bak vår med 8 personer i båten og en i ring bak. Riktignok 8 damer pluss meg i et utdrikningslag, men fortsatt ganske tung båt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Båtb123 Svart 22.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2019 Noen vet hvor mye det koster å demontere/montere utenbordsmotor? 140HK Suzuki på Skibsplast 655 er vel litt jobb Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 22.November.2019 Del på Facebook Svart 22.November.2019 (redigert) Fikk et grovt anslag av en forhandler da jeg byttet motor i 2017: Ca. 10kkr. Har ikke eksakte tall da jeg fikk dem til å bytte fenderlist + litt småplukk i samme slengen. Ca. 20 totalt inkl. utstyr. Så ca. 10-12kkr tror jeg stemmer sånn noenlunde for rent motorbytte/kabling/instrumenter. Redigert 22.November.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtb123 Svart 22.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2019 I følge tilbudet eg fikk på den nye Suzukien 140HK 135000kr ferdig montert, minus 36000kr i innbytte for Mercury Verado 150HK totalt 99000 ferdig montert er dette et bra tilbud i forhold til kampanjen til Suzuki? Pris motor 107000+montering å matriel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.