Jump to content

Vurdere kjøpe ny motor Suzuki 140HK


Båtb123

Recommended Posts

ivar skrev 22 minutter siden:

hva slags dimensjon er det propellen du har nå?  

 

Mitt inntrykk er at Suzuki har en tendens til å sende med propell som er i tyngste laget for de båtene de typisk monteres på..  En kollega kjøpte en båt med DF115 , den kom med 3x14x21" og den fikk også bare 5300 på topp og lite krefter når båten skulle i plan med litt last ombord.  Tror det endte opp med å gå ned til 17"  

 

14×21 sitter på originalt. Koster litt den stål propellen ønsker å kjøpe riktig propell 😊

Link to post
Share on other sites

DF140A er noe mere følsom for propellvalg og last i båten siden fullgass turtallsområdet kun er 600 rpm, mot 1000 rpm på de fleste andre alternative motorer. Med lett lastet båt bør du derfor helst ikke under 6000 rpm på full gass.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..
Båtb123 skrev On 27.12.2019 at 13.21:

Hei,

Noen vet hva som skal til for å koble til dette smart instrumente til Suzuki motoren? Motoren ble levert med analoge innstrumenter. I følge forhandleren var det dyrt med smart instrumenter. Ser noen 140HK blir levert med smart instrument standard

Screenshot_20191227-131507_Samsung Internet.jpg

Hei, det skal ikke være noe problem å koble til C10 instrumentet, mener ledningsnett er klart for det, jeg har C10 å anbefaler det veldig, mange nyttige funksjoner.

Liker feks godt det att jeg kan nullstille å se forbrukt liter/mengde bensin når som helst, jeg gjør det feks alltid etter å ha fyllt opp tanken, vet att tanken er 100l men en bensinmåler har en tendens til å være litt grov når det nærmer seg tom tank.

Også Troll mode funksjonen blir fantastisk med C10, + alt ! annet dette instrumentet har å by på.

Min båt/motor ble levert med dette instrumentet, trodde det var std på ny Suzuki motor ?

Men ja, det er ett dyrt instrument, er det ikke 10-15tusen for det ?

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev 41 minutter siden:

Hei, det skal ikke være noe problem å koble til C10 instrumentet, mener ledningsnett er klart for det, jeg har C10 å anbefaler det veldig, mange nyttige funksjoner.

Liker feks godt det att jeg kan nullstille å se forbrukt liter/mengde bensin når som helst, jeg gjør det feks alltid etter å ha fyllt opp tanken, vet att tanken er 100l men en bensinmåler har en tendens til å være litt grov når det nærmer seg tom tank.

Også Troll mode funksjonen blir fantastisk med C10, + alt ! annet dette instrumentet har å by på.

Min båt/motor ble levert med dette instrumentet, trodde det var std på ny Suzuki motor ?

Men ja, det er ett dyrt instrument, er det ikke 10-15tusen for det ?

 

Fra 150HK å opp er det standard. Har 140hk følger kun med analoge innstrumenter, i følge forhandler det billigst å få data via kartplotetter NMEA2000 😊 kjekt å vite bensin forbruk 

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 16 timer siden:

Då er ny motor innkjørt 20timers service er gjennomført, Motor fungerer utmerket

 

Propell valg får ikke mer en 5300omdreininger 30knop med den Suzuki originale propellen, har blitt anbefalt High Rake 3 "19" av seven marine parts

Høres den propellen riktig ut? 

Jeg ville ventet litt med å kjøpe propell. Det er ikke uvanlig at motoren henter inn noe mer turtall etterhvert som den blir riktig godt innkjørt. Du har nå fått skiftet oljen etter 20-timers servicen. Jeg ville tatt et par "langturer" neste uken, og sett om du ikke får en knop eller to ekstra (og mer turtall) etterhvert. Hvis du fortsatt bare får 5300rpm@30 knop, er jeg redd for at selv 19" stigning blir litt for mye. 17" kanskje litt for lavt.

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synd det er litt dårlig utvalg i propeller til disse motorene. 

Men tenker ift fart og båttype, ikke sikkert det er så mye å hente her på en fancy stålpropell kontra en velfungerende alu prop..?  

 

Er det forskjell på 655 og 655 XL?   

655 med Suzuki ser ut til å være en populær kombinasjon , og ligger noen tråder her fra tidligere. Men med litt sprik i fart og propellvalg.  DF140 endret vel også utveksling for endel år siden..? 

feks:

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

ivar skrev 30 minutter siden:

Synd det er litt dårlig utvalg i propeller til disse motorene. 

Men tenker ift fart og båttype, ikke sikkert det er så mye å hente her på en fancy stålpropell kontra en velfungerende alu prop..?  

 

Er det forskjell på 655 og 655 XL?   

655 med Suzuki ser ut til å være en populær kombinasjon , og ligger noen tråder her fra tidligere. Men med litt sprik i fart og propellvalg.  DF140 endret vel også utveksling for endel år siden..? 

feks:

 

Ja, det er litt forskjell på XL og vanlig 655 skrog. XL-utgaven bruker samme skrog som drevutgaven 660 og har skarpere og dypere v-bunn enn standard. Den virker å være litt tyngre å drive. Jeg er helt enig at propellutvalget er magert til disse 4,25" gearcase-motorene. Spesielt når det er 2" hopp i stigning på de fleste propellene. Tenker at 1" hopp hadde vært gunstig i alle fall på stigning fra 20" og nedover slik at man kan treffe nærmere "optimalt" turtall.

 

DF140 på denne båten tenker jeg litt marginal motorisering, og at turtallet bør ligge tett opp mot 6200 for å kompensere. Må innrømme jeg heller litt mer mot 17" enn 19" hvis ikke motoren lønsner litt og får frem et par-tre knop til på topp.

Link to post
Share on other sites

ok , da vil jo ikke propellråd for vanlig 655 nødvendigvis treffe. 

 

Et alternativ her kan jo være å få modifisert en propell slik at man treffer godt på turtallet.   Hører at Andvik propellers nå de beste på slikt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje bare gå for en 17" og heller få litt mer cuping hvis turtallet havner for mye over motorens max. Jeg forstod vel trådstarter dithen at det helst er familiecruising i akkurat passe fart som er hovedtingen. Tenker da at det er greit å ha en propell som får motoren til å jobbe uanstrengt.

 

Alternativt samme som jeg foreslo i en annen tråd hvor akkurat samme problematikken (samme motor) syntes å være tilstede. Anbefalte da en PowerTech LNR fra Winrace da disse leveres i 1" hopp - altså at man kan få denne propellen i 18".lnr20.png.ce62d683ca61fe2e8ef2fdfc575e7aec.png

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 2 timer siden:

Jeg ville ventet litt med å kjøpe propell. Det er ikke uvanlig at motoren henter inn noe mer turtall etterhvert som den blir riktig godt innkjørt. Du har nå fått skiftet oljen etter 20-timers servicen. Jeg ville tatt et par "langturer" neste uken, og sett om du ikke får en knop eller to ekstra (og mer turtall) etterhvert. Hvis du fortsatt bare får 5300rpm@30 knop, er jeg redd for at selv 19" stigning blir litt for mye. 17" kanskje litt for lavt.

 

 

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 3 timer siden:

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med så lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Et godt alu-alternativ er Mercurys Spitfire. Blir vel rundt halve prisen av stålpropell (ja, nesten: kommer vel på 3000,- med hubkit). Kanskje du kunne prøvd en 17" da den garantert vil la deg oppleve motoren i fullt turtall. Du kjøper samtidig et hub-kit som du kan beholde til andre propeller fra Mercury og noen Solas-modeller. En slik propell i 17" vil være relativt lettsolgt uten det helt store tapet da dette er pitch som passer utmerket til de andre motormerkene.

 

Det er et par ting som gjør at jeg tenker 4-blad/Spitfire.

- For det første kan det være at du liker hvordan en slik propell cruiser. Jeg liker selv å cruise 20-22 knop. Akkurat passe hastighet. Jeg bruker selv 4-blads propell på min Ibiza da jeg liker bedre hvordan båten oppfører seg med denne propellen i disse hastighetene.

- Hvis du liker hvordan alu-4bladern oppfører seg, kan du beholde hub-kitet og oppgradere til stålutgaven av Spitfiren. Dette er "toppmodellen" til Mercury i denne motorstørrelsen. Disse propellene fåes i alle tenkelige pitch, og du kan diale inn turtallet akkurat slik du vil. Trenger du mer grep, så har Mercury en Trophy Plus som er det groveste/største du får til disse motorene.

 

Jeg ville tatt kontakt med Ravns Garage og hørt om de kunne skaffe en 17" Spitfire. Tror du vil bli overrasket hvor mye bedre båten vil være å kjøre med denne propellen. Du må ha ny propell uansett, og jeg ville bare kickstartet med en slik.

https://www.ravnsgarage.no/

 

 

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Solseng skrev for 1 time siden:

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med så lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Et godt alu-alternativ er Mercurys Spitfire. Blir vel rundt halve prisen av stålpropell (ja, nesten: kommer vel på 3000,- med hubkit). Kanskje du kunne prøvd en 17" da den garantert vil la deg oppleve motoren i fullt turtall. Du kjøper samtidig et hub-kit som du kan beholde til andre propeller fra Mercury og noen Solas-modeller. En slik propell i 17" vil være relativt lettsolgt uten det helt store tapet da dette er pitch som passer utmerket til de andre motormerkene.

 

Det er et par ting som gjør at jeg tenker 4-blad/Spitfire.

- For det første kan det være at du liker hvordan en slik propell cruiser. Jeg liker selv å cruise 20-22 knop. Akkurat passe hastighet. Jeg bruker selv 4-blads propell på min Ibiza da jeg liker bedre hvordan båten oppfører seg med denne propellen i disse hastighetene.

- Hvis du liker hvordan alu-4bladern oppfører seg, kan du beholde hub-kitet og oppgradere til stålutgaven av Spitfiren. Dette er "toppmodellen" til Mercury i denne motorstørrelsen. Disse propellene fåes i alle tenkelige pitch, og du kan diale inn turtallet akkurat slik du vil. Trenger du mer grep, så har Mercury en Trophy Plus som er det groveste/største du får til disse motorene.

 

Jeg ville tatt kontakt med Ravns Garage og hørt om de kunne skaffe en 17" Spitfire. Tror du vil bli overrasket hvor mye bedre båten vil være å kjøre med denne propellen. Du må ha ny propell uansett, og jeg ville bare kickstartet med en slik.

https://www.ravnsgarage.no/

 

 

 

 

 

Har prøvd med 3x14x19 original Suzuki propell fikk ca 6000rpm med den men ikke mer en 30knop båten gjikk rett i plan med den. Båten er tungt lastet. Er noe tung opp i plan. Setter pris kompetansen din Solseng 

Screenshot_20200516-211737_Facebook.jpg

Redigert av Båtb123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt. Nå er du definitivt på riktig spor. Det som er viktig å huske på nå, er at motoren kan finne på gi litt mer fart etterhvert som den blir innkjørt. Hvis du er på 6000rpm og 30 knop med 19", så vil en ekstra knop og to gi deg opptil flere hundre omdreininger. Ser at bildet er fra 17 april. Altså har du testet 19" og fått 6000rpm tidligere.

 

OK. 21" er definitivt helt feil. 19"ern du hadde er kanskje ganske nær spot on i forhold til turtall. Dog noe lavt på toppfart foreløpig. Ok, gi motoren noen timer med ny olje og litt bruk, så kommer kanskje noen knop ekstra etterhvert. Men du må nok ha en annen propell enn den 21" som du kjører nå.Ser ut som om 19" kanskje er sweetspoten tross alt.:smiley:

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan testingen har forløpt rent praktisk. Tolker det som om du gikk et steg i feil retning. Veldig viktig å ha koll på turtallet. Farten er faktisk mindre viktig. Den blir stort sett hva den blir +/- en knop eller 2. Bommer man på turtallet blir båten bare treig gjennom hele registeret, og det er det minst ønskelige da 96% av tiden i båt tilbringes i lavere hastighet.

 

Et helt klart alternativ er å gå tilbake til den 19" orginalpropellen du hadde. Da får du turtallet du kal ha. Du kan gå for 19" High Rake stål. Regner med at det er Solas HR-Titan. Eller du kan prøve den Spitfiren jeg nevnte bare for å få prøvd 4-blader. Men da i 19" stigning. Jeg er fristet til å anbefale 4-blader. Tror du vil like det. Du vil ikke i praksis merke om båten gjør 32 eller 34 knop. Det er alt som skjer mellom 0-knop og opp som gir feelingen.

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 2 timer siden:

 

36knop 5800rpm det var en Mercury Verado 150HK 

Det må da tyde på at din ny motor ikke funker som den skal. Etter 20 timer så er da motoren ferdig innjjørt. Enten så har du fått gal propell, eller så er motoren montert feil.

Hva sier verksted ditt? 

Anser de leveringen som ferdig?

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 13 minutter siden:

Det må da tyde på at din ny motor ikke funker som den skal. Etter 20 timer så er da motoren ferdig innjjørt. Enten så har du fått gal propell, eller så er motoren montert feil.

Hva sier verksted ditt? 

Anser de leveringen som ferdig?

 

Har selv en 655 Xl m/Yamaha F150, og får 40+ gps knop, så 30 må jo være for lite.

Link to post
Share on other sites

30 knop ved 4600 rpm med Verado

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 6 timer siden:

Det må da tyde på at din ny motor ikke funker som den skal. Etter 20 timer så er da motoren ferdig innjjørt. Enten så har du fått gal propell, eller så er motoren montert feil.

Hva sier verksted ditt? 

Anser de leveringen som ferdig?

 

 

Har ikke snakket med verkstedet enda. Motoren er akuratt innkjørt først nå eg teste motoren på maks 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...