Jump to content

Vurdere kjøpe ny motor Suzuki 140HK


Båtb123

Recommended Posts

Vel: La oss si at du selv demonterer Veradoen og selger den. Da koster det 107kkr + la oss si 13kkr = 120.000.

 

D.v.s. at du må selge Veradoen for minst 21kkr for å gå i pluss. En ting er at du sikket kan få det for den, men du kan også få en del bryderi på kjøpet. Er kjøper av det skikkelig vriene og kranglevorne slaget, risikerer du ørten telefonsamtaler, ørten trussler om både ditt og datt. Og: Det er ikke sikkert at selv de kranglevorne slår til, og du sitter med en svær påhengs i kjelleren/garasjen til ingen nytte mens du må ha annonsen aktiv på Finn og besvare det som kommer av meldinger og samtaler om ditt og datt i det uendelige.

 

I sannhet et totalregnestykke med flere ukjente i ligningen.:diving:

Link to post
Share on other sites

Hvis toppfarten ikke er så viktig kan du like gjerne kjøpe en Mercury F115 CT (Command Thrust). 

Den er billigere og lettere men har like stort sylindervolum (faktisk litt større).

 

Ulempen med DF140 er at den har et ganske begrenset max. turtallsområde sammenlignet med både DF115 og Mercury F115.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 17 minutter siden:

Hvis toppfarten ikke er så viktig kan du like gjerne kjøpe en Mercury F115 CT (Command Thrust). 

Den er billigere og lettere men har like stort sylindervolum (faktisk litt større).

 

Ulempen med DF140 er at den har et ganske begrenset max. turtallsområde sammenlignet med både DF115 og Mercury F115.

 

Monteringen av Suzukien er alerede i gang ? det er  også kampanje på Suzuki

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 Då var motoren montert av forhandler, båt hentet. Suzukien er en endel mindre i størelse en veradoen ser ut for det går å heise motoren såpass opp at motoren ikke ligger å dypper i sjøen. Var faktisk også keyless start. Ke har sjedd med den gode gamle nøkkelen?  Bare å vente på våren nå ?

20191207_163735.jpg

20191203_204317.jpg

Redigert av Båtb123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer.:smiley: Tror nok du blir fornøyd selv om det er litt ned i effekt. Skal være en god, kultivert og driftsikker motor. Jeg ser at motoren er montert i høyeste stilling. Jeg ville kanskje tatt et bilde av hvordan kavitasjonsplaten står i forhold til kjølbunnen nå mens båten står på land. Altså holde en rett plank langsmed bunnen og se hvor høyt motoren/platen er montert. Kan være kjekt å ha et bilde som viser dette, da motoren er ny og det kanskje kan bli litt nytt med propell, turtall, trimming mm.

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev 10 minutter siden:

Har  det noe å si om motoren er montert i øverste hull? Skal ta bilde ?

Nei, det trenger ikke bety noe som helst. Det vil variere fra båt til båt hvordan det passer med stammelengden man har valgt. Dog litt uvanlig at motor står så høyt montert. Det som er mer avgjørende er hvordan kavitasjonplaten står montert i forhold til kjølbunn. Det kan godt være at motoren er helt perfekt montert. Det finner man som regel ut etterhvert som man kjører båten. Uansett er det greit å ha kontroll på hvor høyt platen står til senere bruk. Ofte begynner man å lure på slikt når båten allerede ligger på vannet, og da blir det vrient å finne ut av det. Så jeg tenker det er greit å ha denne infoen nå når det er lett å sjekke. Samme med propellstørrelse. Det gir viktig utgangspunkt hvis det f.eks. skulle vise seg at man ikke får optimalt turtall osv... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Husk at det heter antiventilasjonsplate, ikke kavitasjonsplate. Viktig å bruke de rette begreper :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Solseng skrev for 11 timer siden:

Nei, det trenger ikke bety noe som helst. Det vil variere fra båt til båt hvordan det passer med stammelengden man har valgt. Dog litt uvanlig at motor står så høyt montert. Det som er mer avgjørende er hvordan kavitasjonplaten står montert i forhold til kjølbunn. Det kan godt være at motoren er helt perfekt montert. Det finner man som regel ut etterhvert som man kjører båten. Uansett er det greit å ha kontroll på hvor høyt platen står til senere bruk. Ofte begynner man å lure på slikt når båten allerede ligger på vannet, og da blir det vrient å finne ut av det. Så jeg tenker det er greit å ha denne infoen nå når det er lett å sjekke. Samme med propellstørrelse. Det gir viktig utgangspunkt hvis det f.eks. skulle vise seg at man ikke får optimalt turtall osv... :smiley:

 

Denne Skibsplasten har også fått ny Suzuki motor med XL stamme riktig nok med 150HK. Ser det ut for denne også er montert i øverste hull? 

Screenshot_20191208-073126_Facebook.jpg

Link to post
Share on other sites

Min Mercury 115 hk står i nederste posisjon (altså øverste mulige hull), og selv da må jeg helst ha 4-blads stålpropell for å sikre godt grep i vannet.

Det ble nest øverste hull på min, siden øverste hull ikke var mulig. pga. slik hullene i akterspeilet var plassert.

Motoren henger nede på akterspeilet praktisk talt.

 

Dette vil altså variere med båttype, og også delvis motortype. Alt er ikke standardisert.

 

DSC_0377.JPG

 

DSC_0522.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 13 timer siden:

Har  det noe å si om motoren er montert i øverste hull? Skal ta bilde ?

 

Du mener nok øverste posisjon, da er den montert i nederste hull.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg er litt treig, men er det slik å forstå at den nye motoren er  med XL-stamme? 655 skal ha L, hvis ikke du har 655XL, den vet jeg ikke stammelengde på.

https://skibsplast.no/baater/skibsplast-655/

Det 5" forskjell på L og XL,  alså 12,7 cm.......

Jeg tviler på at det da er nok med å montere motoren høy nok.....

Som Solseng sier, sjekk høyden på antiventilasjonsplaten.....

Hvis det er feil stammelengde,ville jeg krevd bytte til riktig stammelengde.......

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 8.12.2019 at 13.58:

Det er mulig jeg er litt treig, men er det slik å forstå at den nye motoren er  med XL-stamme? 655 skal ha L, hvis ikke du har 655XL, den vet jeg ikke stammelengde på.

https://skibsplast.no/baater/skibsplast-655/

Det 5" forskjell på L og XL,  alså 12,7 cm.......

Jeg tviler på at det da er nok med å montere motoren høy nok.....

Som Solseng sier, sjekk høyden på antiventilasjonsplaten.....

Hvis det er feil stammelengde,ville jeg krevd bytte til riktig stammelengde.......

 

Båten er en Skibsplast 655 XL skal være XL stamme ? hadde ingem plank tilgjengelig men tok noen bilder 

 

Legger ved noen bilder 

 

 

 

20191208_113112.jpg.bd87e5b43a10ea6b7660d436fbc9c94d.jpg

20191208_113058.jpg.28ec3110c0c08046e0fe1b77ace45bf0.jpg

20191208_113120.jpg.a9f23187a69ed35b8c97bbbd5ae1e95c.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke godt å si hvor antivent-platen står utfra bildene. Blir fort at vinkelen lyver litt. Jeg ser jo at gamle motoren ser ut til å ha vært 2 hull lavere, men det kan være at det har med motor av nytt merke å gjøre. Som et greit utgangspunkt tenker jeg at AV-platen bør flykte med kjølbunnen eller være opptil et par cm over/høyere. Hvis platen er enda høyere, kan det bli problem med grepet til propellen. Hvis platen ligger under kjølbunnen, vil det være unødig motstand og kan påvirke hvordan båten løftes i vannet når man kjører.

 

Grunnen til at jeg henger meg litt opp i dette, er at det er greit å være noenlunde innafor med montasjen før det har gått for lang tid. Kanskje mer knotete å komme tilbake til forhandler 4-5 måneder etterpå for å diskutere montasjen. Hvis AV-platen ligger jevnt eller 1-2 cm over kjølbunn, da vil jeg si at alt er ok og ikke noe å bruke mer tid på.:thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min AV-plate er ca 1 tomme over. Det hadde ikke funket noe særlig med 3-blads propell. 

Som vi ser havner propellbladene godt over bunnlinja når motor trimmes ut, selv om propelldiameteren er kun 12,7" i mitt tilfelle på denne 4-blads propellen. Selv med helt moderat trim kommer bladene over.

 

motorhøyde-2015.jpg

 

motorhøyde-trim.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, i mitt tilfelle kunne ikke motor monteres lavere uansett. Men det funker veldig bra.

Nå er det jo ikke alle båter som må ha mye trim ut på motoren da. Egentlig ikke min heller.

Forskjellen i fart er ikke stor fra litt trim til max. kjørbar trim.

Mens andre båter gjerne må ha litt hjelp til baugløft.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 5 timer siden:

Båten er en Skibsplast 655 XL skal være XL stamme ? hadde ingem plank tilgjengelig men tok noen bilder 

Det var flott at jeg misforstod. Da har du også noe dypere V-bunn enn vanlig 655, som medfører noe mykere gange i litg sjø?

 

Ved måling av motorens høyde, tilter du motoren slik at antiventilasjonsplaten er parallell med bunnen på båten, så setter du en bein planke, vater, rettholt, etc  på båtens bunn, og måler til antiventilasjonsplaten, som ene bilde til Teerex viser. Jeg tenker som Solseng, 0-20mm er antagelig passelig.

Link to post
Share on other sites

Propellen på bildene mine er forøvrig en Powertech RXB4 13,25 x 18" som jeg byttet ut i 2016 til fordel for en Mercury Spitfire X7 12,7 x 19".

Egentlig mest fordi jeg ville ha en Mercury original propell på Mercury motor.

Men 7 mm mindre propellradius hjelper jo også litt når motoren er montert såpass høyt. Toppfarten økte ca 1 knop såvidt jeg husker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båtb123 skrev for 7 timer siden:

Snakket med forhandleren som monterte motoren, motoren skal være montert i rett høyde. Forige motor var montert for lavt ?

Vanskelig å se på bildene, men hvis det skulle vise seg at motoren er montert for lavt nå har du ingenting å gå på da motoren er montert høyest mulig allerede.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Då er ny motor innkjørt 20timers service er gjennomført, Motor fungerer utmerket

 

Propell valg får ikke mer en 5300omdreininger 30knop med den Suzuki originale propellen, har blitt anbefalt High Rake 3 "19" av seven marine parts

Høres den propellen riktig ut? 

Link to post
Share on other sites

hva slags dimensjon er det propellen du har nå?  

 

Mitt inntrykk er at Suzuki har en tendens til å sende med propell som er i tyngste laget for de båtene de typisk monteres på..  En kollega kjøpte en båt med DF115 , den kom med 3x14x21" og den fikk også bare 5300 på topp og lite krefter når båten skulle i plan med litt last ombord.  Tror det endte opp med å gå ned til 17"  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...