Jump to content

Legge til med spring seilbåt - feilsøking


Stella37

Recommended Posts

Jeg er en fersk seilbåteier og øver på å legge til under rolige forhold. 
 

Følgende skjedde i går:

 

Svak vind på 4 ms inn mot brygga. Skal legge til longside på styrbord side. Fikk lagt båten parallelt med brygga. Spring fra midtskips til brygga ble festet. Maks sving bort fra brygga, med motor i gir forover. 
 

Det jeg trodde skulle skje: Spring ble strammet opp, og båten legger seg stramt inn til brygga. 
 

Det som skjedde: Baug beveger seg inn på brygga, hekken drar seg bort fra brygga. Satte gir i nøytral og dro meg inn med en akter brest istedet. 
 

Var godt fendret og vinden inn mot brygga så var ingen dramatikk. Men tydelig at dette ville gått til skogen med sterk vind fra brygga. 
 

Hva gjorde jeg feil? Båten er 37 fot, seildrev, finnekjøl. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

Jeg er en fersk seilbåteier og øver på å legge til under rolige forhold. 
 

Følgende skjedde i går:

 

Svak vind på 4 ms inn mot brygga. Skal legge til longside på styrbord side. Fikk lagt båten parallelt med brygga. Spring fra midtskips til brygga ble festet. Maks sving bort fra brygga, med motor i gir forover. 

 

Litt usikker med hva du mener med "maks sving bort fra brygga" når du ligger langsetter. Men jeg tipper du mener at du svingte mot BB? 

 

Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

 


 

Det jeg trodde skulle skje: Spring ble strammet opp, og båten legger seg stramt inn til brygga. 

 

Ikke nødvendigvis :-)

 

Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

 

Det som skjedde: Baug beveger seg inn på brygga, hekken drar seg bort fra brygga.

 

Her har du to krefter som jobber mot hverandre. Tyngden og siget av båten som vil fremover men stoppes av ett punkt på midten av et skrog som er relativt buet. Båten vil "rulle" på sin egen skrogform mot baugen, dvs hekken kommer ut. 

 

Og så har du kreftene av propellstrøm over roret som er vridd for å styre mot BB, dvs at strømmen fra propellen skal pressen roret/hekken mot SB/brygga. Du har seildrev så da er det vel, relativt sett, stor avstand mellom propell og ror? Det gir mindre effekt. 

 

Det som skjedde var at "springen vant". Jeg ville prøvd en kombinasjon av 3 ting. Fendre med kulefender frem mot baugen sånn at det ikke blir så mye innsving som båten kan "rulle" mot brygga med. Gi det litt mer tid så momentet fra siget til båten avtar, gi mer gass, test ut om roret ditt "staller" om du svinger for mye, kan hende mindre sving gir mer effekt akkurat i denne situasjonen. 

 

Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

 

Satte gir i nøytral og dro meg inn med en akter brest istedet. 

 

 

Om du har mulighet til å feste springet bak midten av båten så vil det fungere bedre, eller fra akter og akterover, det er en garantert vinner. 

 

Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

 

Var godt fendret og vinden inn mot brygga så var ingen dramatikk. Men tydelig at dette ville gått til skogen med sterk vind fra brygga. 
 

 

Spring bakover fra så langt akter som det er praktisk mulig å feste fungerer da. 

 

Andreas Nicolai skrev 41 minutter siden:

 

Hva gjorde jeg feil? Båten er 37 fot, seildrev, finnekjøl. 

 

Du gjorde ingenting feil. Alle båter reagerer litt forskjellig. Men feste springet lengre bak, prøve med mer gass og teste ut om ulike rorutslag gir ulik effekt. 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 46 minutter siden:

 

Der har du problemet ditt. Rett opp roret til du ligger slik du skal.

 

Midtpinne skrev 15 minutter siden:

Min båt funker dårlig med springet festet i baugen, jeg gjør som @Andreas Nicolai og fester det ca. midtskips. Du er nærme å få det til. Sving andre veien og det vil virke.

 

Slik du gjør nå er en fin måte å få hekken ut fra kaia når du skal legge fra.


 

Mulig jeg ordla meg dårlig, eller misforstår helt. 
 

Jeg roterer rattet mot klokka slik at jeg styrer båten mot babord. Er det feil?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Andreas Nicolai skrev 1 minutt siden:

 


 

Mulig jeg ordla meg dårlig, eller misforstår helt. 
 

Jeg roterer rattet mot klokka slik at jeg styrer båten mot babord. Er det feil?

 

Som jeg leste det så ordla Sam H seg... på en måte jeg ikke forstod. 

 

Men i praksis så vil en del spring fungere utmerket uten å svinge hverken ene eller andre veien. Jeg har båt med to ror, dvs ingen proprellstrøm på rorene, men får til mye kjekt med spring for det. Så ikke "overtenk" det med styringa og roret, finn løsinger som fungerer uten så kan du evt forsterke effekten vha roret.

 

Springet fungerer ut fra motorkraften fremover/akterover, anleggspunktet mot brygga og vinkel. Bruk av ror og dreining vha propellstrøm er bonus. 

 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin takk for utfyllende svar! Da skjønner jeg bedre hva som skjedde. 
 

Jeg hadde kulefender i baugen, men den var litt for høyt festet så den sklei opp på brygga. 
 

Det er en halegatt foran og bak midtskips festet som gjør at jeg kan flytte det effektive festepunktet rundt en meter lenger bak. Skal prøve det neste gang. 
 

Springet var også veldig langt. Har det noe innvirkning?
 

Er det noen ulemper ved å feste springet akter fremfor midtskips?

Link to post
Share on other sites

Nei, du gjør ikke feil. Brygga på båtens SB side og du gir BB ror. Med litt futt i propellen, skal hekken tvings inn mot brygga og baugen ut fra brygga. Det som skjer når du svinger og båten ligger tilnærmet stille, er at hekke svinger. Det gjør den uansett, men mer når båten blir holdt igjen. Du får prøve en gang til, og legge litt mer dødsforakt i forsøket.

 

Båter reagerer også forskjellig. Det er ingen fasit. En seiler med drev og ror flere meter unna propellen, er treige greier i denne sammenheng. Det blir relativt lite propellvann mot roret. Hulda med kraftig motor og propellen noen centimeter fra roret, reagerer som en rakett i forhold.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, jeg misforsto hvilken retning du svingte. Slik jeg skjønner det nå gjorde du det rett. Men som @Pinkvin påpeker så er dette forskjellig fra båt til båt. Svingingen har kun effekt dersom propellen sitter relativt nær rotet slik at du får en vannstrøm over roret. Du får da en kraft som vil skyve hekken i motsatt retning av vannstrømmen. Så er i alle fall teorien. Denne kraften må overvinne kraften som vil tvinge baugen inn dersom springet er festet framfor der båten er som tykkest, inkludert ting som blåser og fendere.

 

Det du da må prøve er å se om du kan få festet springet litt lengre bak eller være tøffere på gassen. Du må bare prøve litt, til slutt finner du ut av det. Jeg knota noe i begynnelsen før jeg fant ut hvordan det funket på båten jeg har nå, en gang endte jeg med å ligge på tvers i mellom to uteliggere med jolla som fender bak. :crazy: Heldigvis bare nær familie som så det.

 

Jeg kan fint kontrollere hekken inn og ut fra brygga på spring festet litt bak midten på båten ved å bruke roret. Hvor langt springet er tror jeg har lite å si for om du klarer å kontrollere hekken.

 

Er det vindstille kan jeg gjøre det på tomgang, men er det vind som blåser meg vekk fra brygga trenger jeg en del pådrag for å få det til.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og bare så det er sagt med en gang, rett bruk av spring er langt kraftigere verktøy enn hvilken som helst "normalinstallasjon" av trøster på seilbåt. 

 

Når det blåser hatter og høy inn mot ei brygge og du må ut, eller inn, kan du like godt spare batteriene og trøster, da er det kun spring som gjelder. Med spring har du hele motorkraften og geometrien å spille på, da får en til det meste frem til tau, puller eller brygga ryker ;-)

 

I "boka mi" er bruk av spring viktig å lære rett og slett fordi det avgjør om du feks klarer å komme deg ut fra ei brygge når det blåser (for) mye. En berger kanskje ikke liv på å kunne det, men en kan nok unngå skader på båten og mye ubehag. 

Link to post
Share on other sites

Sett springet som du har gjort og et slakt brest akter (tau rett inn til brygga).

Da kan du leke deg og gi god gass for å teste uten å ødelegge baugen.

Øv også med tau akterover fra bakerste puller og forover fra fremste (bakke). Mange løsninger for forskjellig vær, men i de fleste vanskelige tilfellene er det fordelaktig å involvere folk på brygga tidlig.

De fleste liker å hjelpe til med å dra i en tamp eller slippe et spring.

Mons

Link to post
Share on other sites

Kjekt å seile litt fra sofaen når vi er i off-season :wink:

Ikke meningen å «seile» bort fra topic, men kanskje et spørsmål som også trådstarter kan finne nyttig:

Når du skal legge til i sterk fralandsvind, fra hvor på båten er det best å ha spring ved tillegging? Midtskips eller akter? 

 

Skulle legge til en sen kveld på Jørpeland mens det blåste stikker og strå... Endte med at kona stod igjen på land. Alene. Og noe sint. 

 

@Pinkvin? @Hulda?

Link to post
Share on other sites

Midtskips hvis du har litt futt i motor og et ror som virker brukbart.

Med dårlig rorvirkning vil baugen gå i kaia.

Med spring akter går også baugen i kaia, men kanskje ikke så hardt og lettere å fendre.

Hvis du har Barracuda ville jeg satt spring akter ettersom den har maskin nok og det er enklest å komme til.

Spring akter bør være kort, men langt nok til at akterenden ikke ødelegges mot kaia hvis du driver av.

For å berge kona går du mot kaia med baugen.

Da kan du også feste baugen og dra inn bakenden etterpå.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker spring akter for å få baugen ut dersom jeg trenger det når jeg skal fra kai.

 

Når jeg legger til er spørsmålet om springet skal midtskips eller i baugen. Og svaret på det er forskjellig fra båt til båt og hvilke forhold det er når du legger til. Her må man teste litt for å se hva som virker.

 

Jeg tror at mer vind det er så kan det være noe å hente i å sette springet lengre fram.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fikk meg til å tenke på i sommer når det blåste hatter og høy ut fra ei gjestebrygge. Fikk kona i land med ett tau. Var avtalt at hun skulle gjøre det fast.... "samme pokker". Ble hengende som ett slips etter det ene tauet men fikk på land ett langt tau som jeg la rundt vinsja og vinsja akterenden til. Ikke veldig elegant, ganske mye mas, men det fungerte ;-) Var båt foran og bak og ingen mulighet for å "gli langsetter". 

 

Men blir fortsatt gretten av tanken på alle de andre (motor)båtene som lå der som hadde en eller annen idiotisk greie om å ikke hjelpe seilbåter. De satt i båtene et par meter unna og så tomt ut i lufta, som om vi ikke eksisterte. Brukte brygga flere ganger, alene, og et par ganger så ble det "litt hektisk" så satt det folk uten å lee en finger, kom det en motorbåt så svermet de til. Har aldri opplevd noe sånt før, håper jeg aldri opplever det igjen. Skal i hvertfall ikke la sjansen til å hjelpe noen i motorbåt gå fra meg, ondt må med godt fordrives ;-)

-------

Har egentlig ikke noe veldig godt svar på ilegging med vinden fra brygga på noen særlig elegant måte hvis en må "lukeparkere". Men om en har planlagt å få ett tau i land og dra den inn vha vinsjen så er det jo forsåvidt en metode...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har sett en del sider som mener en kan gå inn med baug/hekk, feste en ganske kort spring og kjøre, evt bakke båten inn selv om det blåser mye. Kjenner jeg er litt kritisk til akkurat det. Og det spørs kanskje hva en mener med mye vind. Har kjørt ut på spring med ganske hissig kuling og sjø rett i sia. Da er det mye krefter på spring og kryssholt, veldig mye. Tror jeg hadde satset på å vinsje båten inn om det var en kuling ut fra brygga, det gir mer kontroll på kreftene. 

 

https://www.nauticed.org/sailing-blog/how-to-dock-a-sailboat-in-heavy-wind/

----------

Når det er sagt, det med å bakke inn og gjøre fast, for å så kjøre frem og presse båten inn er temmelig praktisk når en er alene i båten, hvis en har lett tilgang bak på båten. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...