Jump to content

Legge til med spring seilbåt - feilsøking


Stella37

Recommended Posts

Når jeg så de illustrasjonene i den linken @Pinkvin postet skjønte jeg hva som gjør den store forskjellen om spring bak vil funke eller ikke. Den seilbåten er en plattgatter, det er ikke min båt. Fasongmessig vil springet akter på den virke likedan som et spring mellom midten og akter på min.

 

Har du plattgatter er jeg jeg enig, da vil spring fra hekken kunne virke.

 

Jeg mener fortsatt at får du satt et spring på ca. midten av båten blir alt mye enklere. I alle fall er det slik på den jeg har nå, og slik var det forsåvidt på den forrige jeg hadde også, og den før det også når jeg tenker meg om.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 2 minutter siden:

 

Jeg mener fortsatt at får du satt et spring på ca. midten av båten blir alt mye enklere. I alle fall er det slik på den jeg har nå, og slik var det forsåvidt på den forrige jeg hadde også, og den før det også når jeg tenker meg om.

 

Når jeg går alene og kan gli langsetter brygga prøver jeg som regel å få satt ett tau fra midten og rett inn, blir vel en brest det. Så fikser jeg resten etterpå. Om jeg legger spring fra midten og bak når jeg går fremover så vil jeg også ende opp med baugen inn og hekken ut. Jeg må ha springen lengre bak for å bli liggende langsetter. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

 

Når jeg går alene og kan gli langsetter brygga prøver jeg som regel å få satt ett tau fra midten og rett inn, blir vel en brest det. Så fikser jeg resten etterpå. Om jeg legger spring fra midten og bak når jeg går fremover så vil jeg også ende opp med baugen inn og hekken ut. Jeg må ha springen lengre bak for å bli liggende langsetter. 

 

Ja, dersom midten ikke er den breieste delen på båten blir det slik. Og jeg tenker at det brestet du setter funker bare fint dersom det er lett å sette. Jeg har bare hatt en plattgatter og den var så lett å legge til at jeg trengte aldri eksperimentere mye med den. Det var en Columbie 66, altså en 22 fots seilbåt med finnkjøl og med mulighet til å nå kaia fra styreposisjon.

 

Kanskje vi skal begynne å snakke om å sette springet på båtens bredeste eller rett bak båtens bredeste punkt. Det er vel det som blir enklest.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 9 minutter siden:

Finnkjøl og stort ror er guds gave til de som skal legge til.

 

Har ett tynt sverd av en senkekjøl, ca 20 cm tjukt og med veldig liten overflate så den hjelper ikke mye til uten fart i båten. Legg til doble ror så jeg ikke får brukt propellstrømmen så.. ;-) Pussig nok er det ikke så ille.

 

Men forrige båten, men tradisjonell finnekjøl og stort ror rett bak propellen og rorkult var helt fantastisk på manvørering, som vel egentlig de fleste vanlige seilbåter er. 

Link to post
Share on other sites

Hei Bellen.

Du skriver "Du får aldri til å få baugen i kaia om du har springen akter. Har du god vind fra kaia med spring akter, så risikerer du lett at baugen driver ifra kaia", og det synes jeg er litt bastant.

Jeg har prøvd med Mørejet 30 i sterk kuling skrått imot ut fra kaia med styrbord inn mot kai. Med drevet rett fram og ca 1,2 tonn trekk på springet bak blåser fortsatt baugen ut. Ca 3-4 meter spring for å sikre at bakenden ikke kan gå i kaia hvis vinden vinner

Legger man drevet babord for å tvinge hekken inn virker det ikke.

Når man da legger over for å tvinge baugen mot land kommer baugen først inn. Hvis akterspringet er langt kommer baugen nesten rett mot kaia.

Kanskje ikke slik med andre båter eller hvis det er bare er litt mye vind ;-)

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Poenget med spring er å skape et moment som sørger for å vri båten dit du vil. Spring fra midtpuller fungerer ikke alltid  på alle båter fordi kraften forover fra propellstrøm ikke går bak kraften bakover fra springet, selv om du gir rorutslag som du gjorde. For din båt glem midtpuller og fest heller springet i baugen og gjør det samme som du planla, eventuelt i hekken og sett roret i senter, og gass fremover. 

Link to post
Share on other sites

Furu skrev On 17.11.2019 at 13.50:

Er pullert på båt plassert akkurat midtskips Ekker båtens pivot point? Kan Også prøve med litt mer gass en akkurat i gear er det litt vind

Eller ta et akter spring 

Båten har jo ikke et fysisk pivot punkt, det flytter seg. Men uansett er det satt når du har satt opp et spring 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...