Jump to content

lading dynamo, 90A vs 100A


pipe

Recommended Posts

Min gamle dynamo på 100A har sluttet å lade så jeg tok den med til ett firma som kjørte den i benk.
Konklusjonen ble at det var brudd i stator.
Jeg har en nesten lik dynamo på 90A som er ny liggende som jeg ved små grep kan få til å passe.
Den biten har jeg kontroll på men ikke om det er merkbar forskjell på ladingen på en 90A eller en 100A dynamo.
Noen synspunkter ?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg eier ikke noe glasskule som forteller hva du har.
Men når du sammenlikner databladene til begge da ser du selv
forskjellen hva dynamoene kan -levere- i de forskjellige turtallområdene i effektkurven ved gitt temperatur.

Og det er det alle måtte gjøre for å svare riktig, fordi det finnes voldsomme forskjell.

Teknisk pleier det å være slik at de fleste dynamoer ikke gir mer enn ca. 25% til vanlige bly-syre,
fordi regulatorene arbeider ikke så høy at dynamoene -lader- frivillig.
Betyr at du evt. bare ser 18 til 25A uansett, men det er også bare synsing mot gjennomsnittet.



:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 5 timer siden:

Jeg eier ikke noe glasskule som forteller hva du har.
Men når du sammenlikner databladene til begge da ser du selv
forskjellen hva dynamoene kan -levere- i de forskjellige turtallområdene i effektkurven ved gitt temperatur.

Ett godt poeng men finner ikke datablader på disse dynamoene på nett.
Den dynamoen som sitter har fått navnet NBS etter å ha bli innkjøpt i fra en for meg ukjent dynamofabrikk.
Stammen er jo i fra en Bosch dynamo så mulig jeg kan finne dette nummeret for å se på effektkurvene om dette skulle være mulig å finne.
Den nye dynamoen jeg har er en Mahle/Iskra og de har heller ingen ladekurve på dynamoen på nett på sine hjemmesider.

Begge dynamoene er til bensin motorer med omtrent samme turtall,effekt og bruksområdet.
Så derfor må det antagelig synses og se i glasskuler om det kan være greit å gå ned 10A i dynamostørrelse.

Husker jeg gikk opp i fra en 55A til en 75A dynamo på en VP jeg eide.
Merket i grunn ingen forskjell men det burde jeg kanskje ha gjort?   
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 41 minutter siden:

Den dynamoen som sitter har fått navnet NBS etter å ha bli innkjøpt i fra en for meg ukjent dynamofabrikk.
Stammen er jo i fra en Bosch dynamo så mulig jeg kan finne dette nummeret for å se på effektkurvene om dette skulle være mulig å finne.
Den nye dynamoen jeg har er en Mahle/Iskra og de har heller ingen ladekurve på dynamoen på nett på sine hjemmesider.
------------------------------

Husker jeg gikk opp i fra en 55A til en 75A dynamo på en VP jeg eide.
Merket i grunn ingen forskjell men det burde jeg kanskje ha gjort?   
 

NBS er Norsk Bytte System, hør med BEMA. (bema@bema.no)
Har du hatt ISKRA/ Mahle da er det også BEMA du kan spørre.

På VP har du trolig hatt 50, eller 60A Valeo.
Så finnes det en 70A Valeo som mange brukte/bruker når 50/60 gikk i stykker etter 30 år.

Så var det en stund populært med en billig variant Prestolite 70A og 90A,
som vi ikke lenge anbefaler til annet enn startbatteri og kanskje 200Ah vanlig bly.

Når du ikke så stor forskjell da trolig pga. lite kapasitet, eller høy motstand i batterier og kabel.
Spennigsfall bidrar med enda større forverring.

Men som beskrevet ovenfor, de fleste ser ikke mer enn gjennomsnittlig <18A etter 20 minutt
så sant det ikke finnes ekstern regulering / AB- / BB- ladere som presser på og gjør susen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Iskra en gang. Ble litt blendet av lav pris.  Den ladet på 14.6 Volt "for å kompensere for spenningstapet frem til batteriet" som selgern sa.  Vel, det kostet meg et par 140AH Bosch batterier, for den Iskraen kokte de i filler siden jeg hadde feite kabler frem til batteriet og ekstremt lavt spenningsfall. Sjekk og dobbeltsjekk :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kommet frem til at det bare er ett spørmål om penger har jeg funnet original nummeret på dynamo og knekt det over til Bosch som har levert original dynamoen.

Så nå er en 100A Bosch dynamo bestilt.

Siden jeg har en rikholdig kjeller har jeg funnet en ny 15V Cargo regulator som passer på Bosch dynamo som er på vei.
Lurer på om jeg skal bytte ut regulatoren som sitter der på Bosch dynamo som det står 14V regulator i.
Av erfaring vet jeg at disse 14V regulatorene gjerne gir opp til 14,4V så det er kanskje best å la det være?    

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15V kan brukes for en del AGM når ladetiden er veldig... begrenset og batteriene kjøres hard.
Alt annet produserer problemer. (gassing, uttørking, mm.)
Til normalt bruk er dette mer uegnet, dvs. hold deg gjerne til spenninger som
ligger klar under kokepunktet ved gitt temperatur.

Spenninger ovenfor 14,2V er heller ikke bra for en del lyspærer mm.
Du finner mye mer info om spenninger her på forumet ved å bruke søkemotoren.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da var ny dynamo montert.
Glad jeg ikke byttet til 15V regulatoren jeg hadde liggende.
Dynamo har ladet stødige 14,25-14,40V  uavhengig av turtall inn på batteriet under en halvtimes tur jeg tok etter dynamo bytte.
Målt med C-tek CTX Battery Sense på mobilen.
Siden jeg fortsatt var i kjøpemodus etter å ha betalt for Bosch dynamo satt jeg også i ett Bosch startbatteri da batteriet har levd ett hardt liv med stadige utladinger og oppladinger etter dynamo tok kvelden

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 23.11.2019 at 11.28:

Men da er jo alt i skjønneste orden igjen.   :smiley:

Ja nå er det i orden bortsett i fra C-tek app viser 12,82V ett døgn etter avsluttet lading.
Absolutt batterispenning kan ikke være høyere enn 12,75V men skal ikke spikke noen flere fliser på dette prosjektet. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 4 timer siden:

Absolutt batterispenning kan ikke være høyere enn 12,75V 

Er det et vanlig syrebatteri du har kjøpt? På mine AGM startbatterier ligger hvilespenningen på 12,95V etter flere uker. På forbruksbatteriene (GEL er det noe lavere).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...