Honduras Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Trenger noe oksalsyre for å bleke eik og furu på ei snekke jeg pusser opp. Sjekket på Apoteket, men det var det omtrent heroinpris. De skulle ha 450,- for 50gr. Finnes det noen butikker som selger større kvanta til mer hyggelig pris? Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bruflaat Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 https://www.maxmaling.no/produkt/oksalsyre-100-gram/ Er nok en grunn til at det kun selges i små mengder også vil jeg tro. Quote Link to post
JonnyBoy Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 (edited) Billigere på Ebay, men vet ikke om det er restriksjoner på frakt og import: For eksempel: https://www.ebay.co.uk/itm/1kg-Oxalic-acid-Hull-Deck-GRP-Cleaner-rust-remover-Heat-Sealed-Bag/163921714391?hash=item262a7edcd7:g:2AEAAOSwxdRbL71U https://www.ebay.co.uk/itm/OXALIC-ACID-1KG-C-H-O-Colorless-Crystalline-Solid-Rust-Remover-PURE-CHEM/232570230328?hash=item3626441638:g:SD0AAOSwH09ZLeK8 Edited November 22, 2019 by JonnyBoy (see edit history) Quote Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Bruflaat Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 https://no.frederiksen.eu/shop/product/etandisyre-(oksalsyre)-1000-g Denne er vell enda billigere. Quote Link to post
Hulda Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Jeg var for 20 år siden i kontakt med Permakem på Lørenskog. Oksalsyren var svært rimelig den gangen. Minste kvantum var 30 kg den gangen jeg forespurte. Kjøpte i stedet 2 bokser Hempel Gelcoat-rens som inneholder oksalsyre. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Om jeg ikke tar feil så bruker hjemmebryggere oksalsyre til rengjøring av "bryggeriutstyr". Ville googlet meg i den retningen. Quote Link to post
ebonita Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 På Biltema finns en del produkter som bygger på oxalsyra, t ex fälgrens och vattenlinjetvätt. Quote Link to post
joern-eo Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Du får finne ut hvilken konsentrasjon du skal ha... De 50 el 100 el 1000 grammene er pulver som skal løses i vann til ønsket konsentrasjon. Og så så får du sjekke litt rundt HMS. Sjekk datablad. Du bør ha verneutstyr, spesielt beskyttelse mot støv. Quote Link to post
goggen000 Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Fargehandel i Sverige. Ca 90 for en flaske Quote Link to post
Ingper Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Biltema fälgrengöring ! Quote Ingemar E. NB Forum Link to post
Honduras Posted November 22, 2019 Author Share Posted November 22, 2019 Takk for mange innspill. Oksalsyre er tydeligvis ikke dyrt i utgangspunktet, når man får 1kg på Ebay for ca 9 pund. Oppdaget en litt skummel sak. Spiste lunch med kona. Hun sitter og blar i Facebook på mobilen som ligger på bordet slik at jeg ser skjermen. Der dukker det i feeden hennes opp reklame for oksalsyre fra Maxmaling.....Samme side som er linket til over her av Bruflaat. Personlig har jeg ingen facebook-konto, bla. fordi jeg ikke liker å legge ut hele livet til et amerikansk firma. Men dette var litt for tilfeldig til å være tilfeldig. Så de har vel en skyggeprofil på meg, og sender reklame til fruen. Hun har ikke søkt på dette, da hun ikke visste hva Oksalsyre var engang. Tankevekkende.... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Stålorm Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Skal ikke avdramatisere. Men det er neppe noe hemmelig / ulovelig som ligger bak. Det er nok heller at det er lagt igjen cookies på en felles pc etc som er knyttet til hennes konto der du surfet, eventuelt ip adressen søket kom fra som gjør at fruen din fikk en tilpasset reklame opp i facebook feeden. Men jeg er helt enig i at det er et tankekors at de store nettgigantene sitter med enorme mengder personlig informasjon om oss. Hva vil det bli brukt til i fremtiden? Google vet jo nærmest alt om oss. Min filosofi er at alt jeg gjør og sier på nett skal tåle å legges ut hvis endag all denne informasjonen kommer på avveie. Quote Link to post
Haba Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Tror du vil kunne bruke Ovatrol teakrens. Innholder godt med oxalsyre. Biltema sin vannlinjerenser er også brukandes . Quote Link to post
YngveKL Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Dette er oksalsyre Quote Link to post
Mouche Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Med en konsentrasjon på mellom fem og ti prosent. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
YngveKL Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 (edited) Jepp, rundt 10% Edited November 22, 2019 by YngveKL (see edit history) Quote Link to post
Honduras Posted November 23, 2019 Author Share Posted November 23, 2019 Har veldig god erfaring med terrasselysneren på trykkimpregnert furu og har testet på eik. Men den er for svak tror jeg. Ble ikke særlig forskjell. Så må nok få tak i noe bedre/sterkere. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
joern-eo Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Eika har stor tetthet i motsetning til impregnert furu som stort sett er "fos". Om du kjøper pulver kan du bare røre ut litt og litt til du får effekt nok. Terrasserens 10%: volumprosent eller masseprosent? Hos Fredriksen får du teknisk ren oksalsyre og unngår alle andre rare greier produsentene putter oppi... Quote Link to post
YngveKL Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 37 minutes ago, joern-eo said: Terrasserens 10%: volumprosent eller masseprosent? Vet ikke, står ikke oppgitt i datablader, står bare inntil eller lik 10% Quote Link to post
Mouche Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Det står vel mer enn fem og mindre enn ti, i alle fall det databladet jeg kikket i på nettet. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
casie Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 ta kontakt med Hjelle kjemi i bergen.De selger 5 kg konsentrat til ca 500.-... kommer i plastbokser Quote Link to post
Kjellg Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 Kjøpte på eBay fra England. Tror jeg ga 100kr for 1 kilo. Quote Link to post
YngveKL Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 (edited) 14 hours ago, Mouche said: Det står vel mer enn fem og mindre enn ti, i alle fall det databladet jeg kikket i på nettet. Nei, men det er jo ikke noe å krangle om. Er det for svakt, så er det for svakt. Var bare et tips. Edited November 24, 2019 by YngveKL (see edit history) Quote Link to post
Mouche Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 På sikkerhetsbladet til Butinox terasselysner står det faktisk; >=5, <10 hvilket jeg (muligens) feiltolket som mer enn fem og mindre enn ti. Hvis vi så på forskjellige produkt så er det i tilelle ikke så rart at tallene er forskjellige. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
YngveKL Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 (edited) 6 hours ago, Mouche said: På sikkerhetsbladet til Butinox terasselysner står det faktisk; >=5, <10 hvilket jeg (muligens) feiltolket som mer enn fem og mindre enn ti. Hvis vi så på forskjellige produkt så er det i tilelle ikke så rart at tallene er forskjellige. Vet ikke, ikke så veldig interessant. Sikkert endra en eller annen gang. Her er 1ste siden fra den jeg så på... Edited November 24, 2019 by YngveKL (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts