Jump to content

Oksalsyre - Hvor kjøpe billig?


Honduras

Recommended Posts

Da er 1 kg Oksalpulver mottatt i posten. Bestilt på Ebay og raskt levert fra Portugal.

Den ser ut til å ha vært sjekket for innhold, men det er ikke så rart. 1kg hvitt pulver i pose får sikkert alle røde lamper til å lyse i tollen :eek::eek::eek:

 

Er det noen som har tanker rundt blandingsforhold?

Hvis det ikke er innvendinger, prøver jeg 100 gram til en liter vann og ser hva som skjer.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skulle gjerne hatt en base som gjorde at det klistret seg på en stund. Lurer på om en kan blande inn melis eller mel? Melis er kanskje det beste, vil vakes bort 100%. 

 

Eller om en fortsatt får tapetlim i pulverform. Var jo det en brukte i gamledager for å lage malingsfjerner. Tapetlim og kaustik soda. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

https://www.clasohlson.com/no/Pattex-Direct-Control-tapetlim/p/34-1726?gclid=Cj0KCQiAmsrxBRDaARIsANyiD1rfKBoJC1yKlGeC6foRPpnM39nO_VI3AgVIHBJmlA0ouwrPiqu4l6saAjJBEALw_wcB

 

Claes har tapetlim i pulverform. Da går det an å lage en gugge til å kline på også på utvendig skrog. 

 

Har pleid å vaske gulna gelcoat med ren saltsyre på svamp, men syns det er i overkant risikosport egentlig. Litt enklere å lage en seig gugge som kan henge på en stund før en spyler av. 

 

Hvis ikke tapetlimen gjør at det limer da? På trevirke skrapte en jo av... så da gjorde det ikke noe. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, JonnyBoy said:

Er det noen som har tanker rundt blandingsforhold?

Hvis det ikke er innvendinger, prøver jeg 100 gram til en liter vann og ser hva som skjer.

Kommer an på hvor ille ting sitter fast. Jeg har hatt hell med å blande en ganske tjukk grøt av det, som kan sitte en stund.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt saltsyre og potetmel på rur, etter et tips jeg leste et sted. Potetmel i en isboks, og tilsatte syre til blandingen var passe tjukk. Tapetklister ville jeg holdt meg unna siden det er "lim". Potetmel er bare stivelse og spyles av uten å etterlate noe rester.

 

Oksalsyre

I følge Maxmaling skal man blande 1 vektdel syre til 3 vektdeler vann (f.eks 25gr syre i 75gr varmt vann)

Blir litt bøsere blanding enn terrasserens, kan man si.

Oksalsyre er 10.000 ganger sterkere enn sitronsyre. Så en viss forsiktighet bør utvises.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...