Jump to content

Mon Bijou på tur 2020. Valgets kval


Tom Rør

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 14.12.2019 at 14.45:

Bare husk å holde dere ytterst i skjærgården om det er regn...det er betydelig mindre nedbør i de ytre strøk, kontra inne i fjordene..

 


Og _om_ det blir pent vær men kald gufs fra NW er det motsatt. Er mange sommerdager med 15-ish grader her i Stavanger som lett blir 25 inne i fjordene!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da  er det bestemt at turen i år går vestover,  men det er været som bestemmer hvor langt oppover vi kommer oss.

Hvis jeg i år også kan ta åtte uker ferie, har vi jo i utgangspunktet god tid. Det forutsetter jo selvsagt at jobbmengden ikke svekkes mot sommeren.

Vi får bare håpe tilstandene i kongeriket  normaliserer seg litt.

Hva tror folket om at folk flest ferierer i eget land, og hvilken påvirkning det vil ha på trykket på gjestehavnene oppover kysten?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at en del båteiere på Østlandet som normalt drar nedover svenskekysten velger Norge, men at mange av dem kommer så langt som til Vestlandet tviler jeg på. Men hva typiske "sydenturister" gjør, det har jeg ingen formening om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lagt om på ferieplanene - det danske gjesteflagget som jeg optimistisk kjøpte inn allerede i 2018 blir nok liggende ubrukt en gang til.

 

I år blir det nok Sørlandet, men jeg har valgt å stykke opp ferien i år, så hvor og hvor langt jeg havner i år er nesten umulig å si.

 

Vestlandet blir det nok ikke, men gleder meg til å følge med på dere!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har ikke bestemt noe for ferien. De siste årene har vi reist nedover svenskekysten fra midten av mai og retur før fellesferien starter. Jeg har jo lyst til dette også i år, men enn så lenge er det jo en måned frem i tid. Vi får vente og se hvordan smittefaren er i Sverige når den tid kommer og hvordan regler for grensepassering og gjestehavner blir. Men på den tiden er det normalt godt med plasser i gjestehavnene i Sverige slik at en slipper å ligge klin oppi andre båter. Hvor flinke svenskene er til å holde avstand i matbutikkene, er jeg mer usikker på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tiden flyr, og nå har sjarken fått service på de små grønne, og hun har blitt polert.

Fredag, eller lørdag går vi nedover mot det blide sørland, for å forhåpentligvis runde Lindesnes etter noen dager.

Planen for i år, er å være effektive, men ikke stresse opp til Elnesvågen, hvor vi etter planen skal få laget en ny kalesje. Deretter skal vi krype nedover igjen, med besøk på de plassene vi har lyst til å besøke. Jeg håper vi kan få noen gode tips her inne, da vi har god erfaring med nettopp det.

Geiranger står allerede på lista, da jeg tror det er flott uten gul sur røyk fra cruiseskipene, og ikke overfylt med turister. 
Jeg håper også vestlendingene reiser til Sørlandet i år, så det ikke blir så trangt i havnene der vi er 😂

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å følge dere👍😊 Anbefaler en stopp i Midsund utenfor Molde. Har en god gjestehavn. Gangavstand til trapper i fjellet, hvor man kan oppleve en spektakulær utsikt mot Sunnmøre og Hustadvika 👍 Ser nå ut som det blir en enveisferie til Stavanger på oss i år, hvor nye eiere skal overta neste etappe for Charisma.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites


 

midsund ble nevnt. 
Var dere innom Ona eller Finnøy på den andre turen? 

Hjertøya, i fjorden utenfor Molde. 
Alnes, i havgapet utenfor Ålesund, er vel bare plass til 4-5 båter der. 
Geiranger er jo greit å få med seg, og det er jo på blokka.  Blir jo ikke mindre masseturisme i år. 
Innbiller meg at du var på RIB-tur inn til Øye i Hjørundfjorden en gang? Sæbø, Urke og Bjørke er også fine destinasjoner i Hjørundfjorden. 
Tafjord kommer til å vrimle av folk i sommer med camping. Unik plass det også. 
 

Ren spekulasjon, så kan det fort bli fult i de små havnene rundt omkring på Sunnmøre. Dersom mange lokale, som eier båt, plutselig skal benytte havner som de ellers aldri besøker, så kan det fort bli mye båter. Alle havnene jeg har nevnt har stor grad av naturopplevelse tilknyttet seg. Det er skjelden jeg ser båter ligge for anker på Sunnmøre. 
 

langevåg, i Sula kommune, er det ok havn( ikke den i selve sentrum,  og du kan rusle, løpe, opp på Sulafjellet 👍😁 det gir en voldsom utsikt over hele Sunnmøre. Langevågsholmene/ seilerhytta er en fin plass og du joller deg lett inn til sentrum. 
 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Ona besøkte vi, og det samme med Hjørundfjorden. Satser på tips av folk når vi er i de forskjellige områdene.Innbiller meg også at Bømlo er full av flotte plasser når vi er i det distriktet. Kjenner jeg begynner å glede meg, selvom det jobbmessig kjennes helt feil ut😳

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...