Jump to content

Hjelp til å identifisere 4-syl dieselmotor

Knopfler

Recommended Posts

rogeri skrev 36 minutter siden:

Ligna veldig på en 81 HK Perkins 4.236  81 HK.....sikkert stått i en Volvo maskin av en eller annen art (eks. traktor)

Har stått i en sjark etter det jeg veit. Skal muligens ha den i min selfa 29 fots sjark

Det som er ganske sikkert er at det ikke er en "orginal" marinemotor, men en motor som mest sannsynlig opprinnelig kommer fra en landbruksmaskin. (Volvo) Ville selv prøvd å marinisere den med mest mulig orginale komponenter som varmevekslere/manifold oljekjølere, sjøvannspumpe. Mye av dette finnes nok brukt ute på markedet. 

Fra Lancing Marine UK på spørsmål om det kan være en Perkins 4236:

Could well be.
If he wants a marinising kit, tell him to walk round the engine with a camera and shoot me four GOOD photos, one looking on each corner, and I will consider just what he needs.

Mike Bellamy

Lancing Marine,

51 Victoria Road,

Portslade, BN41 1XY,

Sussex, England.

Phone:(+44) 1273 411765, Fax: (+44) 1273 430290

Email: mike@lancingmarine.com, Website: www.lancingmarine.com

Ventildekselet er typisk Perkins, 4 sylindre og merket 236 = Perkins 4.236. Ikke original marinemotor pga tørr eksosmanifold og Volvo merket (Hadde det vært original Volvo marinemotor hadde der nok stått "Volvo Penta"), kommer nok fra en traktor e.l. selv om den kanskje har stått i båt tidligere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En kjenning hadde en Volvo 500 med denne motoren, mener han sa den var oppgitt til 61 hk / 2200 omdr. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Disse ble produserte i mange år.

Den jeg hadde var rundt 70hk med kjølerør og tørr eksos.  Så i en nyere brosjyre fra Universal hvor motoren var blitt videreutviklet og oppgitt til 81hk mener jeg. 

Litt historikk: https://www.perkins.com/en_GB/company/heritage/products/perkins-4236.html

Datablad på en av de siste seriene: https://www.dieselpartsdirect.com/documents/perkins/4.236.pdf

Edited by Gudrun (see edit history)