Jump to content

Lodde eller krympe stor kabelsko?

Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Edit: Ser at dette har vært grundig behandlet i en tidligere tråd så da trenger jeg ikke svar.

Litt vittig å se den massive responsen i denne tråden til tross for kommentaren du har lagt inn på slutten her :lol:

pipe skrev 15 minutter siden:

Jeg har en god presstang og en grei kabelkutter.
Bor i Tønsberg så kan godt hjelpe deg med å presse på sko eller låne deg utstyret hvis du vil trekke kabelen før du presser på kabelskoen.
Det er bare å si i fra er stort sett hjemme på kveldstid og i helger

Slik snakker en ekte gentleman og BP-medlem :flag_bp: 

pipe skrev 1 time siden:

Hvilken kvalitet er det egentlig på pressskoene til BT?
Har sett billig utgaver av rørkabelsko som er løvtynne og fremstår som de er laget av blikk.
Den typen ville jeg ha styrt unna.
Jeg er veldig glad i kabelsko i fra Abiko men har forståelse for at ikke alle vil bruke 60-70 kroner pr presssko for 50mm2 kabel.
Men trenger man bare 2 stykker må det være bedre å kjøpe det man trenger i meget god kvalitet isteden for å betale noe av det samme for å ha 8 stykker mer enn man trenger til overs.

Litt artig at du nevner dette. Da jeg holdt på med byggingen av Dracoen fikk jeg litt hjelp av en kompis til litt montering og kobling. Han sverget til et merke av kabelsko som jeg ikke husker navnet på nå. For moro skyld tok jeg skyvelæret og målte godstykkelsen på super-kabelskoene han hadde med, og sammenlignet med de jeg hadde kjøpt på BT. Det er vel nå nesten unødvendig å nevne at kabelskoene fra BT var tydelig tykkere i godset...

Komodo skrev for 8 timer siden:

Litt artig at du nevner dette. Da jeg holdt på med byggingen av Dracoen fikk jeg litt hjelp av en kompis til litt montering og kobling. Han sverget til et merke av kabelsko som jeg ikke husker navnet på nå. For moro skyld tok jeg skyvelæret og målte godstykkelsen på super-kabelskoene han hadde med, og sammenlignet med de jeg hadde kjøpt på BT. Det er vel nå nesten unødvendig å nevne at kabelskoene fra BT var tydelig tykkere i godset...

Nå banner jeg vel i kirka, men det får stå sin prøve :smiley:

Utfordringen med å kjøpe sko og tenger fra forskjellige leverandører er at ting ikke passer sammen, dvs de følger ikke samme spec. Det er ikke sikkert at tykkere gods gir en bedre crimp. Var det ikke i den tråden begrepet «godt nok» ble presentert :thumbsup:

I ditt tilfelle Komodo, så ville de kabelskoene få et ulikt press. Den ene kanskje riktig mens den skoen fra BT ville få et mye høyere press, pga tykkelsen i godset. Tror det var i fjor her på BP eller var det jeg selv som sammenlignet de røde og blåe skoene fra BT. Når man tok isolasjon av dem så hadde den ene skoen en funksjon for strekkavlastning mens den andre hadde det ikke. Biltema ante selvsagt ikke noe om det. Mulig det ikke har noen praktisk betydning og de crimpene varer like lenge, men det er slik at de to forskjellige skoene bør krympes med forskjellige tenger pga utformingen. Har selv tang fra BT og bruker den, men jeg ser av og til at jeg ikke er helt fornøyd med pressingen eller at det blir forskjell på dem. Da har jeg sett at det er forskjellige leverandører av skoene. 

Dette er ikke en kritikk av tenger og sko, men heller ment som en observasjon. 

Skarpt observert @Kjellg :thumbsup:  Forskjellen du nevner på røde og blå sko er jo helt typisk for BT produkter. Det er litt lotto hva man får når man handler der. Sist jeg monterte noen blå kabelsko fra BT la jeg merke til at de var tynnere i godset, og mye bløtere enn de gamle som jeg erstattet. Målte ikke godstykkelsen, men merket at det bøyde seg for et godt ord i forhold til de gamle. Rett og slett litt simplere liksom. 

Når det gjelder store kabelsko, som de jeg beskrev over var det motsatt. Jeg ser jo selvsagt poenget ditt med at de vil bli presset for hardt dersom man bruker en tang som er kalibrert for sko med mindre godstykkelse. Det er derfor denne er så fin:

https://www.biltema.no/verktyg/handverktyg/ovrig-verktoy/kabelskopresse-2000019420 

Da kan man Dundre i vei til presset er passelig kraftig :thumbsup: PS: Anbefaler å slå med feisel (liten slegge), ikke hammer, og bruke ambolt for maks kontroll. 

Her er link til "den store krangletråden" :giggle::

Lazyjack skrev 37 minutter siden:

Jeg endte med å kjøpe "kabelskobankeren" fra Biltema og kabelsko fra samme sted. Skoene hadde for kraftig gods for bankeren

Da høres det heller ut som om du har brukt for lett hammer/slegge. "Kabelskobankeren" er ganske solid, så den tåler å gi tykkveggede kabelsko juling. 

Lazyjack skrev 37 minutter siden:

og også for snau innerdiameter for å få inn 50mm2. Borret dem opp til 11,5 mm, brukte bankeren og fylte opp med tinn til slutt.

Hvis du har loddet den etter pressing så er det helt sikkert bra nok. Men jeg tipper at du ikke har fått klippet av kabelen med rett nok snitt i endeflaten, da blir den lei å få inn i skoen. Det er viktig at ledningen fyller opp arealet i hullet mest mulig. Boringen har tre ulemper; du får mindre gods i skoen, du mister det korrosjonsbeskyttende tinnlaget, og du får større klaring i hullet. 

pipe skrev for 14 timer siden:

Jeg har en god presstang og en grei kabelkutter.
Bor i Tønsberg så kan godt hjelpe deg med å presse på sko eller låne deg utstyret hvis du vil trekke kabelen før du presser på kabelskoen.
Det er bare å si i fra er stort sett hjemme på kveldstid og i helger

Takk for generøst tilbud "pipe" men som du ser gikk jeg for "Biltema løsning". 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Da høres det heller ut som om du har brukt for lett hammer/slegge. "Kabelskobankeren" er ganske solid, så den tåler å gi tykkveggede kabelsko juling. 

Hvis du har loddet den etter pressing så er det helt sikkert bra nok. Men jeg tipper at du ikke har fått klippet av kabelen med rett nok snitt i endeflaten, da blir den lei å få inn i skoen. Det er viktig at ledningen fyller opp arealet i hullet mest mulig. Boringen har tre ulemper; du får mindre gods i skoen, du mister det korrosjonsbeskyttende tinnlaget, og du får større klaring i hullet. 

Selv etter å ha borret opp var det en kamp å få inn kabelen så jeg tror det er trangt nok. Diameteren på kabelen øker jo straks isolasjonen er fjernet. Med godt med flussmidel og rikelig tinn fjennom et 3mm hull jeg borret inn i kabelskoen så det blanke kobberet som ble etter boring er nok fortinnet på nytt. 

For å få kabelskoen greit innpå kabelen, er det viktig med et rent kutt av kabelen med en god kuttetang. Slik så det ut på mine 95mm2 og 50mm2 kabler.

1490288163.jpg

Jeg brukte denne tangen fra Biltema, kostet vel 100 - 150 kroner 

1490274175.jpg

Redigert 3.Oktober.2018 av Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 21 timer siden:

Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel.

presstang.jpg.5da299ab096f4b2c6ce0982a8527aa23.jpg

Jeg startet tidligere en tråd om press av store kabelsko, og deltatt i en stor diskusjon/krangel om press av små kabelsko her på forumet.

Når det gjelder store kabelsko lyttet jeg til Lars H. som hadde fått godt resultat med den presstanga fra Biltema som han også viser til nå.

Jeg kjøpte også kabelkuttetanga som Lars H. anbefalte.

Angrer ikke et sekund. Begge disse er gode verktøy som gir et utmerket resultat. Lars H. har gjort leksa si.

Kabelkutter..JPG

IMG_4117.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Lars H. skrev 17 minutter siden:

Her nok en link til bruk av presstang og kabelsko, innlegget mitt ovenfor er fra den tråden. Du finner den her

Den tråden du linker til, er den tråden jeg startet i Oktober 2018, og som førte til at jeg kjøpte presstang og kuttetang etter dine anbefalinger.

Takker for anbefalingene! :)

Jeg har brukt store kabelsko både fra Biltema og Solar, og presstanga fungerer like utmerket på begge.

Kabelskoene fra Biltema er helt fine. Den eneste grunnen til at jeg også har brukt Solar sine, er at de leverer kabelsko med forskjellige hullstørrelser (hullet som skal på bolten) til en og samme kabeldimensjon, mens Biltema hovedsakelig leverer sko med 10mm hullstørrelsetil alle sine store kabelsko.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 18 minutter siden:

Den eneste grunnen til at jeg også har brukt Solar sine, er . . . .

Grunnen til at jeg ikke kjøpte kabelsko hos BT samtidig med presstangen, var/er at de ikke har større sko enn for 50mm2 kabel. Jeg hadde behov for sko i størrelse 95mm2.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøpte hydraulisk krymper for noen år siden og har brukt den mye under oppgradering av el. anlegg på båten. Kabelskoene sitter virkelig godt fast.

https://www.ebay.com/itm/hydraulic-cable-crimper-6-10-16-25-35-50-70mm/233386895727

Jeg kommer aldri til å bruke annet en fortinnet kabel. Hadde problemer med anker vinsje i fjor og det viste seg at minuskablen som, var av vanlig unfortinnet sveisekabel, (tror det var 50mm2) var pil råtten… full av vann.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Komodo skrev for 9 timer siden:

Når det gjelder store kabelsko, som de jeg beskrev over var det motsatt. Jeg ser jo selvsagt poenget ditt med at de vil bli presset for hardt dersom man bruker en tang som er kalibrert for sko med mindre godstykkelse. Det er derfor denne er så fin:

https://www.biltema.no/verktyg/handverktyg/ovrig-verktoy/kabelskopresse-2000019420 

Da kan man Dundre i vei til presset er passelig kraftig :thumbsup: PS: Anbefaler å slå med feisel (liten slegge), ikke hammer, og bruke ambolt for maks kontroll. 

Fin den der, men utfordringer med den er at du bør få crimpet med et eneste slag, kanskje 2 :) Bruker du flere slag så blir kabelskoen «maltraktert». 

Korrekt observert av deg også ang blå sko. Har sett en masse forskjellige sko innenfor hvert enkelt varenummer. Den ene dagen er det en sko og uka etter er det en helt annen sko, så det er riktig som du sier at man vet aldri hva man får. Men totalt sett er kanskje alle disse skoene like gode. Det største «men» her er at de også har solgt sko med strekkavlaster uten at menigmann vet om det uten at man åpner dem. Det er en litt annen type utformet sko en de som er uten avlaster og mest vanlig. Men så har jeg bare sett det en gang og det tror jeg var i fjor. Den er litt mere «kinkig» å få helt strøken om du ikke har en spesiell tang til dem. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Fortinnet eller ikke er vel mest et spørsmål om kostnad på kabelen. Om man går over 50mm2 så stiger prisen kanskje kvadratisk med størrelsen. Tror egentlig ikke det er der det største problemet ligger. Det ligger vel heller i at isolasjon i ettertid ikke blir gasstett og det kommer oksygen til. I noen tilfeller vann :smiley:

Nå vet jeg ikke men tidligere så hadde de største kabelskoene hos BT et inspeksjonshull inn mot øret. Jeg mener det er uheldig og man bør heller finne noen sko som er uten dette hullet og bruke krympeslange med lim for å tette crimpen. På en slik måte vil du få en så tett crimp som mulig. 

Men så har du myke og stive kabler. Forskjellen i praksis er at de myke har mange flere og tynnere cordeller en de stive kablene. Man skal da være oppmerksom på at de mykere finkordell kablene har en litt mindre diameter på «kordellpakken» iom at cordellene ligger tettere. Feil crimp ser du ved at crimpen blir løs i skoen eller at skoen får vinger etter crimp. Vinger på skoene etter crimp er vel det man ser oftest.  

I praksis så har man forskjellige mål på sko, forskjellige mål på kabler og sist forskjellige mål på bakker i tanga. 
Om dette har påvirkning på selve sluttresultatet eller om det bare er teori, skal jeg vokte meg vel for å uttale meg om ?

Men forskjeller er det ?

Selv er jeg på små kabelsko gått over til å utelukkende bruke uisolerte sko som jeg tetter med krympeslange med lim. Helt tett blir det ikke men ikke langt unna. 

Kjellg skrev 41 minutter siden:

Nå vet jeg ikke men tidligere så hadde de største kabelskoene hos BT et inspeksjonshull inn mot øret.

Inspeksjonshull? Dette hullet har jeg brukt for etterfortinning etter at en kabel med ufortinnede kordeler er klemt på plass.

Dersom en skal bruke en slik presse må en vel dra godt til?

presse.jpg.340993a99029870f376f1dc454dc0fb8.jpg

Er dette godt nok? Jeg har fremdeles sleggen fra 70-tallet da jeg anla hage i Røyken liggende i boden. Den har jeg svingt mange ganger.

slegge.jpg.3ac96f03468d37cf1fc089714faf5c13.jpg

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Dersom en skal bruke en slik presse må en vel dra godt til?

Er dette godt nok? Jeg har fremdeles sleggen fra 70-tallet da jeg anla hage i Røyken liggende i boden. Den har jeg svingt mange ganger.

Hehe, det blir vel kanskje litt vel mye ?

Mener Hulda hadde en god beskrivelse på hvordan man skulle gjøre det i tråden det er linket til. Han sa vel også at man burde klare det i et enkelt slag, om jeg ikke husker helt feil. 

Se der, der kom han før meg ?

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...