Jump to content

Elektrisk fjernstyring av ventiler til vannvarmer

mmosberg

Recommended Posts

VANNVARMER VENTILSTYRING

Mens jeg venter på båtlevering klør det skikkelig ?

Her er et lite prosjekt for elektrisk fjernbetjening av ventiler på kjølevannsløyfe fra motor hvor jeg skal montere vannvarmer i serie. Med dette opplegget kan jeg stenge av retur til motor slik at oppvarming kun går til varmtvannsbereder. Foreløpig mangler rød og grønn diode for close og open signal, de er i posten. Bestilte frontpanel fra Tyskland og ventiler, brytere og dioder på eBay.

Screenshot_20191220-131831_Drive.jpg

Screenshot_20191220-131725_Drive.jpg

20191220_130434.jpg

20191220_130439.jpg

Screenshot_20191220-131740_Drive.jpg

Edited by mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg har laget noe lignende i Draco-jolla. Har satt på en slik ventil på selvlensingen som jeg kan styre fra styrekonsollen. Ventilen jeg brukte er helt lik den du har på bildet, bortsett fra at min ikke hadde signalledninger ut for åpen og lukket. Jeg skrudde derfor opp ventilen og loddet inn ledninger for dette. Ventilen har fungert utmerket så langt :thumbsup:  Jeg har kun brukt en diode. Koblet den slik at den slukker når ventilen er i endeposisjon. Diode kjøpte jeg på Biltema.

Litt bilder og beskrivelser av det nedover på side 77 og 78 i tråden

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/77/#comments

Lazyjack skrev 37 minutter siden:

Hvor mye strøm drar disse ventilene  når de er aktive? 

Dette er en bistabil ventil. Dvs at den blir liggende i den posisjonen den sist blir aktivert til. Det er en liten elektromotor med et gear som "kjører" kula. Så når ventilen først er omstilt trekker den ikke strøm. Dette i motsetning til en unistabil ventil, som har automatisk fjærretur til utgangsstilling. 

Den trekker 0 når den har kommet i posisjon. Microswitch som "slår av" strømmen i endeposisjon. Trekket noen få watt når den manøvrerer. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

• 3 years later...

Jeg har også vannvarmer, og vurderte et lignende opplegg. Men etter å ha rådført meg litt, endte jeg opp med to separate sløyfer med en plateveksler i mellom. Dette fungerer helt ypperlig. Sirkulasjonspumpen til vannvarmeren kan settes opp til å starte automatisk når motor kjører, eller jeg kan velge å starte den manuelt. Jeg har satt inn en egen ekspansjonstank på varmesløyfa.

20230810_160520.jpg

mmosberg skrev On 20.12.2019 at 14.30:

VANNVARMER VENTILSTYRING

Mens jeg venter på båtlevering klør det skikkelig ?

Her er et lite prosjekt for elektrisk fjernbetjening av ventiler på kjølevannsløyfe fra motor 

Laget det enkelt for å stenge sirkulasjonen  satte jeg inn en motorventil  når jeg har 89 °C på vannet i berederen har jeg en vippe bryter, vipper til BB stenger jeg ventilen  og jeg har nesten 300l varmt vann, vipper til SB åpner ventilen klar for ny oppvarming av berederen.

enkel skisse, mulig ventilen står etter berederen.

Fungerer bra brederen står 1m under motoren (Som ballast i kjølen) defrosteren står 50cm over motoren.

image.png.58b89d18f30d9753a8a739c3d84e8e07.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.