mmosberg Startet 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2019 (redigert) VANNVARMER VENTILSTYRING Mens jeg venter på båtlevering klør det skikkelig ? Her er et lite prosjekt for elektrisk fjernbetjening av ventiler på kjølevannsløyfe fra motor hvor jeg skal montere vannvarmer i serie. Med dette opplegget kan jeg stenge av retur til motor slik at oppvarming kun går til varmtvannsbereder. Foreløpig mangler rød og grønn diode for close og open signal, de er i posten. Bestilte frontpanel fra Tyskland og ventiler, brytere og dioder på eBay. Redigert 20.Desember.2019 av mmosberg (see edit history) Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Kult? Når ankommer skuta? ? Link to post
mmosberg Svart 20.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Blir levert til Sjøen for alle 20. mars. Det klør....? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Skjermdumpen med linker osv, er det en FB gruppe? Link to post
mmosberg Svart 20.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Det er et pdf dokument som jeg bare måtte ta skjermbilde av for å få lastet opp her ? Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lazyjack Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Hvor mye strøm drar disse ventilene når de er aktive? Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Jeg har laget noe lignende i Draco-jolla. Har satt på en slik ventil på selvlensingen som jeg kan styre fra styrekonsollen. Ventilen jeg brukte er helt lik den du har på bildet, bortsett fra at min ikke hadde signalledninger ut for åpen og lukket. Jeg skrudde derfor opp ventilen og loddet inn ledninger for dette. Ventilen har fungert utmerket så langt Jeg har kun brukt en diode. Koblet den slik at den slukker når ventilen er i endeposisjon. Diode kjøpte jeg på Biltema. Litt bilder og beskrivelser av det nedover på side 77 og 78 i tråden https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/77/#comments Lazyjack skrev 37 minutter siden: Hvor mye strøm drar disse ventilene når de er aktive? Dette er en bistabil ventil. Dvs at den blir liggende i den posisjonen den sist blir aktivert til. Det er en liten elektromotor med et gear som "kjører" kula. Så når ventilen først er omstilt trekker den ikke strøm. Dette i motsetning til en unistabil ventil, som har automatisk fjærretur til utgangsstilling. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mmosberg Svart 20.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Den trekker 0 når den har kommet i posisjon. Microswitch som "slår av" strømmen i endeposisjon. Trekket noen få watt når den manøvrerer. Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2019 mmosberg skrev for 5 timer siden: Blir levert til Sjøen for alle 20. mars. Det klør....? Haha, mente du sa før påske. Skjønner deg godt ? Link to post
Torvetjonn Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Knall fint oppsett dette her! Men hva gjør du med lufting/ekspansjonstank når du kjører vann varmer? Link to post
Frivakt Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Jeg har også vannvarmer, og vurderte et lignende opplegg. Men etter å ha rådført meg litt, endte jeg opp med to separate sløyfer med en plateveksler i mellom. Dette fungerer helt ypperlig. Sirkulasjonspumpen til vannvarmeren kan settes opp til å starte automatisk når motor kjører, eller jeg kan velge å starte den manuelt. Jeg har satt inn en egen ekspansjonstank på varmesløyfa. Link to post
Roger jo Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 mmosberg skrev On 20.12.2019 at 14.30: VANNVARMER VENTILSTYRING Mens jeg venter på båtlevering klør det skikkelig ? Her er et lite prosjekt for elektrisk fjernbetjening av ventiler på kjølevannsløyfe fra motor Laget det enkelt for å stenge sirkulasjonen satte jeg inn en motorventil når jeg har 89 °C på vannet i berederen har jeg en vippe bryter, vipper til BB stenger jeg ventilen og jeg har nesten 300l varmt vann, vipper til SB åpner ventilen klar for ny oppvarming av berederen. enkel skisse, mulig ventilen står etter berederen. Fungerer bra brederen står 1m under motoren (Som ballast i kjølen) defrosteren står 50cm over motoren. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn