Jump to content

Julebakst av blokk til avretting av pipehatt for Dickinson Newport

Guest Thostr

Recommended Posts

Forbereder installasjon av min nye gamle Dickinson Newport, og en av ingrediensene her er en blokk for å avrette pipehatten inn mot hyttetaket. I manualen til Newport'en står det at denne skal være laget i 'hardwood'. Det har jeg lurt lenge på hvorfor er tilfellet. Vil jo ikke ha en 'levende' trekloss rundt et stort hull i hyttetaket? Så etter å ha sett at andre har gjort det samme så bestemte jeg meg for å lage noe i glassfiber. Et fint julebakst-prosjekt!  

Første problem å løse var å finne en støpeform. Så midt i julerushet blant jagende julegaveshoppende nordmenn så vandret jeg rundt i ymse krushund-butikker med tommestokk og målte ymse kakebokser og runde plastbokser på jakt etter en passende størrelse. En kakeboks på Eurospar ble identifisert som en nesten perfekt kandidat. I metall dessverre, men med nær perfekte dimensjoner. Unntatt en flens øverst, som jeg må kappe av i ettertid. 

Oppskrift:

1. Smør bakeformen med voks, la tørke, og spray på to lag med slippmiddel (PVA) med tørketid i mellom

2. 50 gram gelcoat, blandes med 2,5 ml parafin og 1 ml herder. Miks godt. Påfør glasuren ehh gelcoat tykt rundt hele bakeformen. La herde

3. Klipp ut passende stykker av 800 grams biaksial glassfiberduk, 3 lag til både bunn og sider

4. Rubb opp herdet gelcoat med grovt sandpapir. Støvsug skikkelig, og (kontroversielt!) - tørk av hele bakeformen med en ren lofri fille dynket lett i aceton

5. Bland opp favoritt-resinet ditt og støp glassfiberen du kuttet opp i steg 3. Jeg brukte epoksy, og smurte fortykket epoksy (majones-konsistens) på veggene i bakeformen for å få heft

6. Bland opp fortykket resin og fyll opp tomrommet i midten. Husk på den eksoterme prosessen, og fyll ikke opp for tykt med en gang da resinet kan koke. Jeg brukte fortykket epoksy, fortykket med siktet hvetemel i anledning julen

To be continued...

Noen bilder:

Glasur først! :

nNEKMm2HS9uBOnfzi_2kYXk-HNM9MN5yGCk3SeeV0EZfTzM61i8gv7qw98rgIqusTlH-Zn_BxegL4bQ-IEv49f7c1edgamEg42NfMUsGubBodl3AwIvSDkV_mLQLJ8386CZM8BOJBOdN7TEMUJKkiWnEo6RIeE-5brIMFy_WTqY5iZdn48A8h9sE7k4F17BgcYczgwE8SqAQXIrg6MptHBANKAsXBFW4hbki-POgR89Q-figIf6zHyIgGwbEuugJA5UssaDVakndy2oBtd3gaQpZ5bpPUfrI_qUw0Fq97jmiaNEpMbSS77r6y3K1QSRy4jfS0iy2xOLvroIfAJL0wSBpLHl03izTibXgMbOH-ZVorfjuPEiQ35DDvPCVPSV3NabEnaTDYqq7Q9dolXQ8-GOY-cPD-NH0-DPjLGrO9GBBTRBVj6tEay1w5cIBxLqnSCDuRKwC3dUo1dMWmBAU1TQwZ154CMuNcweJieIvcjiM_O33x9AwcTqb8tZl2515fsfatizHR1NU8Bu5R1lnAX4t5TrPsu65ovS7c9Q7KRIvwR9DiKaWwQzGuP2H3Tf8F_ib79kTF1yLxBkkrLtIffU0bACsdDLF7jDlMQpLgDWJAXJrOgwt1iOp1Nbu_xYjcsEZVnd2-Ni9BCs6615lPIer7sFiUC8kD1T0iBXDrjlscUeutL5wGw=s950-no

Mmmmm, deilig fortykket epoksy! Ser delikat ut...nesten som pepperkaker?

gLg04chQVBtbvmJWWrUY3lXIlRZOEOrMFAxlDGGrJdBGBncTKfCuyG1xFzNDCe8e4jX0VA2A2jfV0W2tcVlpHyEVwvFE6bOQZ5W_FgzO1h16pmsTKcTW_CDqyD0uriD8_XeIWMquGvuetKSoB1uHP55zF69hiZs0UvQWIz8W064-v8LIq_WOccE8Lh_hLUVQrL-nhqIM4i3FetM7mcCIpZr4dLqLqe5OJQ2J3_-2nPj4twWXCWNKehmDmBn6hcqqWnsaFE_m3B3Mfl0UKK2Y1JEkVcVXvPu-87zDbuSpObh8dEXUXBpd8ub-uDqRV934d0jfFrysXIQPjVPoAx3JQK_v25GoiPNWZbTRxBtqI11wkFPIRutMq4LQY_lWBWuLyf2-XZSspVa_sYsEz6k8V2rwZIj5m7bts7_8pfODVePu0KY37C2j8essdXbVXUIrSl4dr7SlsRgrSYCMhp3GichNW0bPQya4x_aJ_R4DfJsFses1GA69w0l4Jfms2cqwCsTnrHfe3Zq0R8m3rTeOOIyXoJmV8DIxDFHYr1pX0OAhUPJvFZbpsRq0zVxZozNPGvHmfmQE5bOfVr8rgMtq04oFVBcB7s3--Ebi5xze0Tyd0wq-Rvmpqx1JTvUiCB3rZCm0G_vsYAT5AZX_wqfshj-1_8dNiqHNtQjstYPRpizKUzVewq6nuQ=s950-no

Edited by Thostr (see edit history)

Baksten har hevet seg, dvs et par runder til med fortykket epoksy - og er nå på ønsket tykkelse. Så nå får det herde. I morgen kommer et av de spennende øyeblikkene i så mange slags bakst, å se om kaken kommer ut av formen...

Ble tom for hvetemel. Lett krise, men det var heldigvis andre ingredienser tilgjengelig - melis...

IMG_20191221_231255.jpg

2 hours ago, Kjellg said:

Gi Thostr litt epoxy og han er i himmelen :) Fra spøk til alvor så er han en konge med epoxy så dette kommer til å bli bra! Men prosjekter mangler den karen ikke. 

Gleder meg også til å se sluttresultatet :thumbsup:

Har aldri gjort noe slikt før, så forbeholder meg retten til å måtte lære. Jeg er også spent, og det er jo en god følelse!

Og at det er en nytting ting kan ingen komme fra!

Fortsettelse fra første post:

7. Når du har oppnådd tilstrekkelig tykkelse på kaken så må den stå til resinet har herdet nok til at du ikke kan sette fingerneil-merker, typisk over natten

8. Fjern så flensen på bakeformen, både oppe og nede om det er bakeform i metall, da dette gjør det lettere å fjerne formen. Fein multikutter e.l. egner seg godt til dette formålet

9. Benytt en tang og riv forsiktig av sidene på bakeformen, fjern deretter bunnen i formen. Dette skal gå lett om du påførte tilstrekkelig slippmiddel

10. Julebaksten bør fullherde før boring o.l. gjøres, for epoksy regner man gjerne 72 timer som en grei tommelfingerregel

So there you have it! Det ble litt voldelig for kakeformen som dere ser, men det er prisen for å bake med polyester, glassfiber og epoksy. Blokken ble på milimeteren riktig størrelse og burde passe bra til formålet. Det får vi først se til våren når ovnen skal monteres. 

Og med dette lille bidraget ønsker jeg alle båtplassen-brukere en riktig god jul!

IMG_20191222_102150.jpg.4f789608db5b753b235b68c2a6d9f7e5.jpg

IMG_20191222_102756.jpg.27b9d7e2546d3f9e8e7a88b1a384d58e.jpg

IMG_20191222_102914.jpg.0e2f5514642799c192b306fdba74ef52.jpg

5 hours ago, M/S AIOLOS said:

Dette blir nok bra. Vurdert å bli konditor ? :giggle:. God jul til deg og dine :santa:

Dette er nok så nærme jeg kommer (i båtbransjen) :-)

3 hours ago, Faxen said:

Det blir vel poliesterkaker da?

Franske pikekyss i epoksy.

:santa:

• 11 months later...

Hei

Eg sleit òg med dette då eg monterte vår Dickinson Newport.

Eg stussa over anbefalinga om å bruka eit teakstykke mellom pipa og dekk. Eit teakstykke som er uråd å forma til utan dreiebenk. På denne tida hadde heller ikkje Dickinson slike teakstykker i sortimentet sitt.

Ask

7 hours ago, Jannmar said:

Hvordan fester du kaken til båten?

Epoksy fortykket med West System 404 'High density filler'. Annet fortykningsmiddel funker nok også (jeg bruker ofte talkum) men er ofte greit å bruke noe som er skikkelig tiksotropisk som denne er. Bruke samme til å tette sandwich'en i rufftaket. Var råtten balsa her spesielt inn mot masten (gjennomgående), så fikk meg et ekstra prosjekt på kjøpet helt gratis her...

@Ask Veldig merkelig at de anbefaler en treblokk til denne anvendelsen, og jeg holdt på å falle for fristelsen å høre på produsenten (det er jo en fristelse man generelt sett før falle for hehe). Men båtnaboen min har brukt teak-blokk, og har lekkasjer som han strever med å få orden på, og det var bokstavelig talt dråpen for meg.