Jump to content

Miniprosjekt septiktank: plassering og rørføring


5nacks

Recommended Posts

Hei, 

Er i gang med er lite drittprosjekt. Skal installere septikktank. Har satt tanken provosorisk for å planlegge plassering og rørføring. Slik jeg har satt den nå, vil pumpehøyde fra dass og opp til tank være ca. 100cm. Tanken skal modifiseres med stigrør for dekkstømming, tømmestuss under tanken, lufting på toppen, og inntak fra dass øverst på siden. Har forsøkt å lage en "skisse". Noen som kan mene noe om oppsettet mitt vil fungere bra i praksis? 

received_523236181883803.jpeg

Link to post
Share on other sites

Alternativ løsning med inn og uttak på samme stuss: 

De lilla strekene er kuleventiler, hvit strek er lufting, gul strek er dekkstømming. 

 

Fordelen med denne løsningen er slik jeg ser det, mindre rørføring og pumpehøyde, samt mulighet for å pumpe dritten rett i sjøen. Ulempen er flere kuleventiler som kanskje koster mer enn litt ekstra Slange, og som kanskje kan by på problemer på sikt. 

IMG_20191222_141558~2.jpg

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Hulda said:

Hulda har falltømming. På bæsj ut er det en kuleventil. Oppstrøms denne er T-stykke, der en slange går opp til dekkssug. Funker helt utmerket. 1 stk kuleventil og 1 stk T-stykke. Beskrevet m/bilder i Byggingen av Hulda....

 

Takk for input! Det er jo en løsning som kan funke hos meg også, da slipper kompisen min å sveise inn stigrøret. 

 

Har forsøkt å Google meg frem til minimum høyde over vannlinjen for tilstrekkelig "trykk" på fallsystemet. Er det slik at jo høyere jo bedre, eller holder det med at laveste nivå på tanken er ca. 5-10 cm over vannlinjen? 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
scamπ skrev for 3 timer siden:

Takk for tilbakemelding, @Pinkvin! Når du sier størst mulig dim på uttak, holder det med 38mm? Om jeg må ha større, må jeg i så fall vente med bruk til april neste år, når båten skal på land. 

 

Hm... Min falltank var standardinstallasjon i svensk seilbåt fra 80- tallet. Uttaket/fallet fra tanken var det største jeg noen gang har hatt i båt. Tipper diameter var ett sted mellom 7-10 cm. Gedigen vendekran i bunnen ved gjennomføringa, som også var "gigantisk". 

 

Gikk aldri tett da dimensjonen antagelig var noe nær dobbel "inntaket". Så klarte du å pumpe det opp i tanken så kom det garantert ut. Folk fikk lov å pumpe hva de ville opp i tanken ;-) 

---

Andre forslag til løsning hvor en kobler sammen inn- ut fjerner hele fordelen ved å ha "svært uttak" som aldri vil gå tett.

 

Svær slange rett ned fra tanken til stor ventil gir god glid. Før du åpner ventilen så blir det faktisk en del liter "godsaker" som trykker nedover i slangen, klar til å gli ut. Var ikke svære tanken vi hadde og den tømte seg mer eller mindre på ett "svupp" og et par "plupp". 

 

Men løsningen åpnet for en mulig brukerfeil. Jeg trodde det var "lurt" å kunne la ventilen stå åpen når en var på åpent hav. Det fungerte ikke. Da rant det bløte ut og det "tørre" bygde seg opp i tanken helt til det var tett. Måtte toppe tanken med vann og ut å seile i sjø noen timer så lot den seg tømme. 

 

Utover det opplevde jeg aldri noen "feil" med løsningen. Manuell pumpe på dassen, kun vende ventilen for å tømme tanken. Helt genialt og feilfritt de årene vi hadde båten. 

Link to post
Share on other sites

Dæven, det var voldsom diameter på uttaket! Var det brukt kloakkrør? ? Bare ny gjennomføring i skroget koster sikkert like mye som tanken, så skal man ha kuleventil også :sweat: 

 

Skjønner at større diameter på uttak baner vei for god glid, så dette må jeg tenke litt på. Vet jeg kommer til å angre hvis tanken går tett, og at det er min feil fordi jeg ville spare et par tusenlapper. 

 

Holder en knapp på det første alternativet med inntak høyt oppe på siden av tanken. Så får jeg tenke litt på dimensjonene.

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Hulda said:

Hos meg er slangen fra toalettet og inn på toppen av tanken dia 25 mm. Utløpet er dia 38 mm. Luftingen er dia 25 mm. Ventilen er en standard rustfri ventil (AISI 316). Ble montert ca. 2010. Fungert siden.

 

Høres bra ut! Antar at du har elektrisk toalett siden inn på tanken er 25mm. Jeg har pumpetoalett. Med riktig papir og antall tørk, tror jeg det burde løse seg opp godt nok til å forenes med resten av suppa. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
scamπ skrev for 2 timer siden:

Dæven, det var voldsom diameter på uttaket! Var det brukt kloakkrør? ? Bare ny gjennomføring i skroget koster sikkert like mye som tanken, så skal man ha kuleventil også :sweat: 

 

Aldri hatt så feit slange og ventil i båt noen gang. Kuleventil ved gjennomføringen. Åpna lokket i ene benken på andre siden av skottet (da var en i salongen), vrei ventilen og "svupp" så var tanken tom. 

 

Men trenger vel forsåvidt ikke å være gigantisk. Men større enn slangen inn i tanken er vel uansett formålstjenlig. 

 

Sitat

 

Skjønner at større diameter på uttak baner vei for god glid, så dette må jeg tenke litt på. Vet jeg kommer til å angre hvis tanken går tett, og at det er min feil fordi jeg ville spare et par tusenlapper. 

 

Gikk aldri tett hos oss... dvs ikke før jeg trodde jeg var smart og lot ventilen stå åpen hele tiden ;-)

 

Sitat

 

Holder en knapp på det første alternativet med inntak høyt oppe på siden av tanken. Så får jeg tenke litt på dimensjonene.

 

Min tank hadde inntak i bunnen og stigerør opp mot toppen av tanken. Full tank ble varslet ved at en ikke fikk pumpet opp i tanken uten at det rant tilbake i skåla. 

----------

Har hatt oppe og renset opp i dasskværner ombord i båt jeg har eid et par ganger. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Det er det er helt forferdelig, men det vet alle med elektrisk septik-kvern/pumpe i båt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 2 minutter siden:

 

Det er noe dritt.

 

Eller en kan montere en måler. Jeg dauer ikke av å måtte vende på en ventil når en merker dassen er full ved at det siver brunt vann ned i skåla. Men så er jeg så gammeldags at jeg må åpne klesskapet og se på en slange som går fra topp til bunn av dieseltanken for å sjekke drivstoffnivået også da. ;-)

 

Men jaggu har jeg sett folk stikke en trepinne ned i tanken for å måle, så det finnes da enda mer steinalderfolk i båt enn meg :-D

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende å høre hvordan de målerne virker :)

 

På falltanken i Tortuga er uttaket fra septiken 38mm (1,5"), og det fungerer fint.

Bunnen på tanken er ikke langt over havnivå. Kanskje 10 cm.

Vedr. skissene dine.

I den øverste "skissen" vil jeg anta det er mindre sjangs for tilbakeslag?

I "skisse" 2 vil du jo få trykket fra tanken mot doen

Dritten går inn i bunn på tanken min, men det er "stigrør" inni tanken. Man hører det "plasker" når man pumper om tanken er tom.

 

Ps. Tenkt deg ut med båten i julen?

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, njal said:

Skal bli spennende å høre hvordan de målerne virker :)

 

På falltanken i Tortuga er uttaket fra septiken 38mm (1,5"), og det fungerer fint.

Bunnen på tanken er ikke langt over havnivå. Kanskje 10 cm.

Vedr. skissene dine.

I den øverste "skissen" vil jeg anta det er mindre sjangs for tilbakeslag?

I "skisse" 2 vil du jo få trykket fra tanken mot doen

Dritten går inn i bunn på tanken min, men det er "stigrør" inni tanken. Man hører det "plasker" når man pumper om tanken er tom.

 

Ps. Tenkt deg ut med båten i julen?

Digg med plaskelyd da! Ja, det er jo en viss fare for tilbakeslag i skisse 2, hvis kuleventilene som er tegnet inn svikter. Tror jeg går for alt 1. Bra å høre at 38mm ut funker. Minnes dog å huske at dere fikk problemer med tett tank en gang, men det var vel pga feil papir? Digg å måtte blåse inn utluftinga. 

 

Jeg har tenkt å sette en kuleventil på luftinga, slik at dersom tanken skulle gå tett, så kan jeg pumpe trykk i tanken med toalettpumpa. Om det funker i praksis, det vet jeg ikke. Funker i hvert fall bra oppe i hodet mitt :) 

 

Ja, båten ligger på vannet. Må få på seila eventuelt. Dere da? 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 2 minutter siden:

 Minnes dog å huske at dere fikk problemer med tett tank en gang, men det var vel pga feil papir? Digg å måtte blåse inn utluftinga. 

Har hatt det flere ganger, men noen år siden sist nå :)

Problemet oppsto med billig dopapir, da ville plutselig ikke tanken tømme seg...

Siden har vi kun brukt "båtdopapir" fra Biltema etc, og ikke hatt mer problemer.

Man hører det fosser ut når vi åpner tømmekrana :)

 

Båten er klar den, så vurderer:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg mottatt sensorene fra Aliexpress. Kom frem på under 10 dager. Laget en superprovosorisk jallaløsning for å teste ut konseptet. Tenker å bruke 3 sensorer som jeg kobler til 3 eksterne dioder, som jeg monterer på et lite panel. Testet på en tynn plastikboks, så jeg er spent på å  om sensorene funkerer på rustfri tank med 1,5mm veggtykkelse. 

IMG_20200103_131454.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...