Jump to content

Miniprosjekt septiktank: plassering og rørføring


5nacks

Recommended Posts

Var vel bla jeg som ‘reklamerte’ for disse målerene tidligere.. MEN så vidt jeg har forstått så vil de ikke fungere på metalltanker da de er basert på måling av kapasitans. Mener dette sto i beskrivelsen også? På metalltank må en nok bruke ultralydbaserte eller lignende (har liggende en slik også, som viste seg å ikke fungere på min myke plasttank..).

 

Jeg finstilte følsomhet med skruen på baksida/under dekselet og det fønket greit. Men tror som sagt ikke det vil hjelpe på en metalltank. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Fantino said:

Var vel bla jeg som ‘reklamerte’ for disse målerene tidligere.. MEN så vidt jeg har forstått så vil de ikke fungere på metalltanker da de er basert på måling av kapasitans. Mener dette sto i beskrivelsen også? På metalltank må en nok bruke ultralydbaserte eller lignende (har liggende en slik også, som viste seg å ikke fungere på min myke plasttank..).

 

Jeg finstilte følsomhet med skruen på baksida/under dekselet og det fønket greit. Men tror som sagt ikke det vil hjelpe på en metalltank. 

Det fikk ikke jeg med meg. Leste bare beskrivelsen på aliexpress, og fikk inntrykk av at de skulle funke. Jaja, jeg finner sikkert et annet bruksområde for de :) 

Link to post
Share on other sites

Prosjektet går fremover. Etter å ha ringt rundt til stort sett alle som kunne ha et 38mm rustfritt rør som skal brukes til dekkstømming, traff jeg endelig. Røret ble skråkappet i bunn. 

 

Har fått hjelp av en kompis til å sveise inn røret, samt flytte noen stusser og festebeslag. Kom ikke helt i mål i dag, men tanken blir ferdig før helga. Så gjenstår montering av tank, dekksgjennomføring, skroggjennomføring til lufting og slangeføring. 

 

IMG_20200108_173035.jpg

IMG_20200108_230820.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en stk Gobius bluetooth sensor hos seatronic, som jeg monterte på ca 75% full på min syrefaste tank. Da kan jeg bare se på telefon om jeg tror den begynner å bli full. Mener du kan sette opp med flere sensorer/nivåer om ønskelig. Synes det er en grei måte å måle på.

Link to post
Share on other sites

Da var septiktank installert. Funksjonstestet med både bimmelim og bommelom - begge deler fungerer bra :) Innredningen måtte modifiseres. Før var det et skap bak øverste del av innredningen, bak et speil som er hengslet men ikke avbildet. For å bøte på dette, holder jeg på å lage en skuff som skal slides inn og ut under innredningen. 

IMG_20200117_132120.jpg

Link to post
Share on other sites

On 1/16/2020 at 9:26 AM, Gullfisk said:

Kjøpte en stk Gobius bluetooth sensor hos seatronic, som jeg monterte på ca 75% full på min syrefaste tank. Da kan jeg bare se på telefon om jeg tror den begynner å bli full. Mener du kan sette opp med flere sensorer/nivåer om ønskelig. Synes det er en grei måte å måle på.

Takk for tipset! Ser at seatronic har tilbud på Gobius. 1500 for bluetooth-system med en sensor, samme pris for system med 3 sensorer, men da uten bluetooth. 

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, Hulda said:

Vi har den med 3 sensorer og lys. Har kjørt et par år nå. OK. Hører når sensorene kjører, går an å slå dem av om man finner summingen enerverende.

Takk for at du deler brukererfaringen! Er det sånn at sensorene summer såppas at det lager resonans i tanken? 

Link to post
Share on other sites

Skuff ferdig montert. Tabbet meg litt ut med speilet. Skulle vært montert før jeg satt inn innredningen. På grunn av hengsler som går "feil vei", må jeg skru på hengslene med speilet/luka åpen. Kommer ikke til med vanlig skrutrekker. Men, har et skralleset med korte bits, selvfølgelig ikke tilgjengelig under montering. Anser miniprosjektet ferdig og vellykket. Takk for innspill underveis :) 

IMG_20200118_145032.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 3.1.2020 at 21.32:

På metalltank må en nok bruke ultralydbaserte eller lignende (har liggende en slik også, som viste seg å ikke fungere på min myke plasttank..).

Finnes som du sier også som skal virke mot metall. Har en som jeg har testet på kjøkkenet så langt og fungerte.

Dessverre er prisen på disse en annen.

https://www.aliexpress.com/item/32953523230.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dE0JWOG

Vær obs på å finne riktig type, mange er beregnet på seriell kommunikasjon og ikke "rele-utgang".

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik sak som skal festes i bunn av tank og gir utlesning direkte på display som høyde av væske i mm. Funket perfekt på kjøkkentesten men ikke på plasttanken gitt. Vil tro det skyldes myk plast i tanken. Kan selvsagt også være et lag med ‘guffe’ i bunn av tanken som spiser opp ultralydsignalet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...