Jump to content

Vindturbin som kan revolusjonere skipsfarten?


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Nei, praktisk er det nok ikke, men nå var det vel mer snakk om det var fysisk mulig eller ikke.

 

Prøvde kabelferge på Espevær i sommer. Ikke rare flåten, men for ungene var det fasinerende å se på kjettingen som ble strammet opp og så la seg på bunn igjen bak ferga. Føles litt i overkant å kalle det en ferge. Minnet mer om en veldesignet utgave av fire oljefat med en plate på toppen.

Link to post
Share on other sites

On 1/9/2020 at 5:37 PM, skagenekspressen said:

Betz lov sier det er maksimalt mulig å ta ut 59,3% av vindenergien.

 

Dette mener jeg setter et tak for maksfart for et skip som bruker vindkraft for å komme seg mot vinden (f.eks. teoretisk maks "nettofart" for en seilbåt som krysser mot vinden, eller fart på den hypotetiske kabelferga skissert over) ... men å regne ut noe er litt for stor utfordring for en som ikke har studert særlig matematikk eller fysikk på et par tiår ...

 

Vindmotstanden er ikke proposjonal med vindfart, den er vel gjerne proposjonal med vindfart i fjerde potens?  Og energi er proposjonalt med kvadratet av farten ... hm.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, NilsPils said:

Håper noen tok en video av dette som du kan vise oss . . .

Dessverre, det er trolig over 40 år siden jeg så denne båten som bare kunne segle rett mot vinden. Det var ikke mange av oss som hadde videokamera i lomma. Videoen som NOR_Gandsfjord viser til, viser et vesentlig nyere eksempel.

Da jeg så denne videoen, kom jeg på at en slik båt (kanskje den samme?) var grundig omtalt i Practical Boat Owner for en del år siden.

Jeg bladde også opp i en gammel bok: Technical Yacht Design, Andrew G Hammitt (Adlard Coles Ltd1975). Bla sammenlikner han vindmølle og mer tradisjonelle "airfoils" (f.eks segl). En konklusjon er at vindmølle er mer effektive rett mot (og fra) vinden, mens "airfoil" vinner med vinden inn fra sida.

 

Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, fist said:

En konklusjon er at vindmølle er mer effektive rett mot (og fra) vinden, mens "airfoil" vinner med vinden inn fra sida.

 

Jøss - jeg hadde hverken trodd det gav noe som helst mening å ha la en vindmølle gi kraft til en propell eller at det i det hele tatt var mulig å å seile rett mot vinden med en slik konstruksjon, og jeg synes også det er ganske merkelig at en slik konstruksjon skal kunne gi høyere ytelse enn et råseil i medvind.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

Jøss - jeg hadde hverken trodd det gav noe som helst mening å ha la en vindmølle gi kraft til en propell eller at det i det hele tatt var mulig å å seile rett mot vinden med en slik konstruksjon, og jeg synes også det er ganske merkelig at en slik konstruksjon skal kunne gi høyere ytelse enn et råseil i medvind.

Quote

 

Et råsegl (eller en spinnaker) kan oppnå en hastighet som er nokså nær vindhastigheten.
Dersom man lar en propell i sjøen drive en luftpropell er det i allefall i teorien mulig å få en båt til å gå fortere enn vinden. Problemet er friksjon. I boka jeg nevnte er det avbildet en doning på hjul hvor et av hjulene driver en luftpropell som i sin tur skyver kjøretøyet slik at det går foretere enn vinden. (Propellen er montert bak.) I følge forfatteren bekreftet denne doningen teorien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...