Jump to content

Sandvik 25 AC, prosjekttråd.

mortya

Recommended Posts

Hei.  Kjøpt meg en Sandvik 25 AC, ca 1980 modell, er det noen som har bilder (gjerne egne)  og brosjyrer å legge ut?

Ser det ligger i arkivet på 26 AC.

Båten mangler forøvrig motor og gir, samt instrumenter.

Her er bilde av herligheten:

Bilde_.jpg

Motorrom malt og klart for prøving av  "ny" motor og gir, Mercedes OM636, PRM 160.

Nye motorfester må lages og tilpasses.

Vet denne motoren blir stående litt høyt i forhold til originalmotoren, så det må også løses.

2.jpg

1.jpg

Motoren må jo ha nye fester, nå er den der den skal være. Ble stående ca 8 cm over dørken. Så her blir det motorkasse i snekka.

Badet, som ikke finnes skal lages foran. I disse står doen i aktercabin, noe jeg finner svært udelikat.

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Da er motoren på plass der den skal være, her blir det å lage ei motorkasse. Skal ha et bord der uansett, så den blir ikke nevneverdig i veien for mitt bruk.  Tror det blir en bedre løsning enn å heve hele gulvet, klart det ville blitt finere, men da hadde det ikke gått an å være oppreist under kalesjen.

Gøy at det går fremover, er jo bare finvær om dagene.

14.jpg

Har også så smått begynt med instrumentpanel.

Her blir det gjenbruk av instrumenter fra diverse andre prosjekt opp igjennom årene.

Og noe nytt, bryterpanel med USB og voltmeter fra ebay.

Laget i plexi, skal males.

11.jpg.377f2cdbb23358300ff7d30f0a79e9cb.jpg

Her går det på frem:thumbsup:

Får man lukket døra etter seg på toalettet, eller er rommet mer for å skjule toalettet når det ikke er i bruk? Det er jo begrenset med plass i en 25-fot snekke av den slanke typen :smiley:

Det er en type foldedør, går fint å sitte der for en normal voksen, skal få tatt et bedre bilde av løsningen.

Ja det er ikke mest med plass i denne båten, men for å komme seg på sjøen igjen med ungene og overnatte er dette den beste løsningen pr nå:)

Siste båten jeg hadde var en Årø 33, så dette føles som en bitteliten hybel.

Fått tatt bilde av dør og badet. Ikke helt ferdig, men det blir ok.

Mye bedre slik enn toalett bak i benken i aktercabinen. Er ganske grei str foran i båten  på tross av badet og klesskapet på motsatt side.

B2CE8CE4-9CFE-4FF6-A736-3A2EDBE1B9C4.jpeg

020C147F-CB26-40B5-B36D-8B0D98B22AD2.jpeg

Går fremover, venter på å få klemflensadapteren tilbake fra dreiing, den måtte modifiseres for å passe til giret.

Venter også på nytt oljefilterhus med trykk og temperatur, hyggelig med spin on filter istedet.

Da har det blitt lys i instrumenter og panelet er på plass.

20.jpg.693ee644d80d07353d3b18b956264c5e.jpg

Bordben av propellaksel, sviver veldig fint og er stødig :)

Her er det som dere alle skjønner gjenbruk som er viktig.

22.jpg.02b6e0a631f955cb62380acfd150433c.jpg

Litt nytt elektrisk, holder på å montere solcellepanel.

Lader fra ebay, billig og 30A. Den ser ut til å fungere bra, støyer endel fra vifta, men leverer bra det jeg kan se.

25.jpg.67a632996daadd10d89310de8796d473.jpg

Edited by mortya (see edit history)

Går stadig fremover, laget en benk så det blir en mer sosial spiseplass. Her blir det plass til dieselvarmeren og litt oppbevaring:)

Benken skal beises mange strøk for å få lik farge/look som resten av innredningen.

24.jpg

• 2 weeks later...
6 hours ago, mortya said:

Da skal det endelig bli varme i båten. Kinavarmer blir nå montert.

Spent på hvor bra dette virker.

Skal legge opp luftrør til aktercabinen også.

DieselV.jpg.332623605e407c7d3405cd1a4b63da9d.jpg

Ser ut som samme som jeg kjøpte, fungerer greit den.

• 4 months later...

For de som fulgte tråden i vinter, kan jeg fortelle om at båten ble sjøsatt tidlig og har vært mye brukt.

Alt fungerer utmerket og jeg må si at den går meget fint og bra i sjøen. Tåler bra med sjø :)

IMG_2552.PNG