tobixen Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 10 hours ago, rogeri said: Hadde aldri kommet til å kjøpe båt fra en produsent som til de grader velger å ta "shortcuts" på denne måten. (...) Når lovpålagt nødvendig dokumentasjon og samsvarsærklæring ikke følger produktet, anser jeg det som en "feilvare" solgt av "cowboyer" med hensikt om kortsiktig profitt og hvor produktet ikke holder forventet kvalitet eller styrke. At dette tidligere var et velklingende og velrennomert varemerke under opprinnelige eiere vil jeg anse som historie som nå ikke lengre er gjeldende! Dette er jo i grunn bare spekulasjoner. Det virker sannsynlig at ny produsent har tatt snarveier, men etter hva som fremkommer her i tråden vet vi egentlig svært lite, så vidt jeg har forstått har ny produsent vidreført samme produktserie, en mulig forklaringsmodell er at "problemet" ikke er at kvaliteten på båtene har sunket, men at kravlisten for CE-merking har blitt større. En annen forklaringsmodell er at problemene de har hatt er av ren byråkratisk eller juridisk art ... slikt skjer fra tid til annen. ... for å øke egen fortjeneste ... Det kan være like mye om "å overleve" som å øke fortjenesten. Profitt kan være hentet ut i form av aksjeutbytte, eller "sneket" ut i form av høye lederlønninger og bonuser, men det er heller ikke utenkelig at folk har gått på en smell her - investert tid og penger uten å ha fått særlig tilbake, annet enn dyrekjøpte erfaringer. Dette er revnende likegyldig for forbrukeren, men det er et spørsmål om moral. Dersom folk faktisk har tapt tid og penger på prosjektet blir det veldig galt å beskylde dem for å prioritere profitering fremfor kvalitet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Cerberus skrev On 29.2.2020 at 11.07: Og sjelden har man sett så ville spekulasjoner som i denne tråden. Jøjes man skal ikkje gjøre store feilen før man både blir stemplet og hengt ut som tidenes skurk og laveste livsform. Som ikkje det er nok at alt en har jobbet hardt for i åresvis og satset store penger i går i dass men man skal altså bli hengt ut og sjikanert på det groveste i tillegg i bedreviterforumet. Det er ei skam! Voksne folk går føre som gode forbilder på nett i desse mobbetider my ass Dette er jeg veldig enig i, det ligger en alvorlig personlig/familie tragedie bak dette, derfor spurte jeg i ett tidligere innlegg om båtene faktisk er farlige eller om de "bare" mangler en sertifisering. Det er ofte skammelig å se hvordan personer behandles på sosiale media, personens navn burde ikke tillates brukt her, denne mannen har kanske barn som går på skole ? hva vet jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 tobixen skrev 44 minutter siden: en mulig forklaringsmodell er at "problemet" ikke er at kvaliteten på båtene har sunket, men at kravlisten for CE-merking har blitt større. Det er jo fullt mulig. Men hvordan skal man kunne verifisere at kvaliteten er god nok når det ikke finnes dokumentasjon? Når dokumentasjon ikke finnes blir det bare synsing om hvordan kvaliteten er, og om båtene er farlige i bruk eller ei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 index skrev for 4 timer siden: Når dokumentasjon ikke finnes blir det bare synsing om hvordan kvaliteten er, og om båtene er farlige i bruk eller ei. Absolutt og vanskelig å være uenig, men spør igjen; Det er trolig (?) solgt et betydelig antall båter av dette merket som ikke har godkjent merking/dokumentasjon, men har noen i det hele tatt sett eller hørt om noen problemer med disse båtene, problemer som har påvirket tryggheten i bruk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 6 minutes ago, Mouche said: et er trolig (?) solgt et betydelig antall båter av dette merket som ikke har godkjent merking/dokumentasjon, men har noen i det hele tatt sett eller hørt om noen problemer med disse båtene, problemer som har påvirket tryggheten i bruk? Du kom meg i forkjøpet. Statistikk og brukererfaringer trumfer sertifiseringer og dokumentasjon, på lang vei. Skulle tro at det er en del informasjon å finne på forumet her om disse båtene, dersom man leter ... og dersom ett eneste dødsfall har skjedd pga dårlig kvalitet på båten, så regner jeg med at denne informasjonen hadde vært allemannseie. Vel og merke dersom det er sant at det er solgt et betydelig antall post-2014-Rana-båter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 tobixen skrev 1 time siden: Vel og merke dersom det er sant at det er solgt et betydelig antall post-2014-Rana-båter. Selskapet som har produsert og solgt disse båtene har vel hatt en viss omsetning før de gikk konkurs og trolig er omsetningen en viss indikasjon på at de har solgt en del båter vil jeg tro, men vet det jo ikke med sikkerhet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rogeri Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 (redigert) Om mitt innlegg er basert på "bare spekulasjoner" , ja neppe noe mer enn det. Jeg har selv 4 varianter av omtalte båttype i forskjellige valører. En 8 fots jolle, en Rana 425 og en Rana 480, og en Rana 630 sjark,alle produsert før denne ulykksalige saken oppsto. Godt fornøyd med merket. Her er imidlertid et "statement" fra en som føler seg rammet av saken. Lagt ut på en FB gruppe som heter " Vi som eier Rana Plast". Denne private FB-gruppen ble opprettet for mange år siden og har derfor ikke noe primært opphav til denne spesifikke saken om manglende dokumentasjon. Om hans beskrivelse er dekkende for alle båter i serien kan jeg ikke si noe om, men håper ikke det! Jeg har heller ikke mulighet for å verifisere om tilstanden på båten virkelig er slik han her beskriver. Det blir som sagt tidligere, kun spekulasjoner. Redigert 4.Mars.2020 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 (redigert) Hvis man nå som worst case tar utgangspunkt i at de manglene som omtales alle er reelle, og man så kikker inn i "statistikk" for faktiske ulykker, hvor mange ulykker ville man forebygge ved å rette de manglene som er nevnt over. Ingen, kan det stemme? https://norboat.no/download-routerfile.php?temp_id=68&file_id=1518 Det spørs om ikke en alminnelig sunn fornuft er en viktigere faktor for sikkerhet en EU dokumentene og at ved en tilsvarende mangel på sunn fornuft så hjelper EU dokumenter og CE merking lite fra eller til. Redigert 4.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 4.Mars.2020 Del på Facebook Svart 4.Mars.2020 Sunn fornuft er særdeles viktig, både ved kjøp og bruk av fritidsbåter! Romluker som "flyter av" når man trenger de som mest, manglende selvlensing og manglende flytetanker kan være fatalt og forårsake kantring. Mener kantring var en betydelig årsak til uhell og tap av liv i ditt eksempel? Greit å ha en avslappet holdning til de sikkerhetskrav som myndighetene krever, men ditt scenario underbygger på langt nær dine påstander om at sunn fornuft alene vil være tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 (redigert) Eller man kan sette seg inn i og forstå disse problemstillingene som gjelder, rette opp feil etter behov og ellers ta de hensyn som er nødvendig? Det kommer jo også litt an på hva man legger i begrepet "sunn fornuft". Min båt er for eksempel fra 1980 og da er det nok ikke CE merkingen som holder den flytende. Nyere båter uten CE merking behøver vel ikke nødvendigvis å utgjøre noen større risiko enn de båtene fra 70, 80 og 90 tallet som fortsatt er i bruk. Skal man farte rundt i en båt uten CE merking så skal man vel forstå hva som holder den flytende, men helt umulig er det vel ikke. Redigert 5.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.Mars.2020 Del på Facebook Svart 5.Mars.2020 Jeg var i lang dialog med Rana i forbindelse med kjøp av vår siste båt. Jeg ble heldigvis frarådet kjøp av en forhandler som ante at ikke alt var på stell. De hadde fått inn flere omfattende reklamasjoner og anbefalte ikke kjøp av noen nyere Rana. Flere av disse båtene ble kondemnert og eierne fikk kjøpesum tilbake (minus noe bruksfradrag). Dette gjelder neppe alle båter, men ikke lett for en vanlig båteier å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 https://www.tu.no/artikler/batgrunder-slatt-konkurs-etter-video-rettsmote-ba-om-korona-utsettelse-men-ble-ikke-hort/488803?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-03-31 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Pettersen mener at det ikke er noe galt med båtene, og at de fortsatt er fullstendig salgbare. Men fordi at det kun er én mann som kan godkjenne båtene, så har dette stoppet opp, fortalte han i retten ifølge kjennelsen. Jeg tviler sterkt på troverdigheten av denne forklaringen, men samtidig utelukker jeg ikke at det kan være sant. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Det kunne jo ha vært interessant om denne produsenten la ut den konkrete begrunnelsen til hvorfor båtene ble underkjent. Skyldes det tekniske problemer/mangler med båtene, manglende dokumentasjon av et eller annet, eller hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LarsSO Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Og så var det på'n igjen https://www.purehelp.no/m/company/details/ranabtas/922625697 Nytt selskap, samme mann, nesten samme navn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 I linken står det at selskapet er konkurs så det er vel samme selskapet og ikke et nytt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Da håper jeg folket her inn boikotter denne mannen og ikke kjøper produkter fra Jan-Egil Martin Pettersen! slike folk er veldig ødeleggende for brangsjen som jobber hardt og står på for å i det heletatt overleve i et land som Norge som er veldig lite folk og delvis bare halv sessong! Synd at det går an å drive så useriøst så lenge uten at man blir bannlyst! Hvis man med vitende vilje selger båter uten opprinnelige flytemidler og selvlensning som ikke oppfyller krav bør man finne seg noe annet å gjøre!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 LarsSO skrev for 1 time siden: Og så var det på'n igjen https://www.purehelp.no/m/company/details/ranabtas/922625697 Nytt selskap, samme mann, nesten samme navn. Dette ser jo ut å være det gamle selskapet som skiftet navn til Båtsalg AS før konkursen. Siden navnet ble skiftet kan jo det tyde på at det finnes planer om å starte Rana båt på ny etterhvert, men det ser ikke ut til å skjedd enda. Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Ser på facebook at han reklamerer for deler fra ranabåter. Og facebooksiden rana plast, har byttet navn til rana båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.