Jump to content

Tilbakekaller båter fra Rana Plast - produsent nekter


Coldman

Recommended Posts

For de som ikke gidder å klikke på linken:

 

"Sjøfartsdirektoratet har utstedt tilbakekalling på alle modellene Rana 430 og Rana 540 som er solgt siden 2014 - samt utstedt salgsstans på de som er i salg nå, på grunn av manglende CE-merking. Produsenten er imidlertid uenig i vedtaket, også etter at klagen ble avvist av Nærings- og fiskeridepartementet. Forbrukerrådet sier at manglende CE-merking er et brudd på forbrukerkjøpsloven og at forbrukere kan ha krav på refusjon av kjøpesummen."

 

https://farligeprodukter.no/search?q=&katid=92&risiko=22&pagenr=1

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet? båtene har vært uendret i 40 år og om den første var typegodkjendt/ce godkjendt kan det ikke være vanskelig å på en enkel måte godkjenne dem på nytt og klistre på en lapp med CE-Godkjendt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 425 (som vel er forløperen til 430?) da disse kom i starten på '80-tallet, og det har vært en kjempebåt, så jeg tviler på at det er store problemer med det rent båt-tekniske her.

Uansett trodde jeg ikke det var mulig å selge ikke-godkjente kapitalvarer som båter i Norge, over så lang tid uten at sånt som dette ble håndtert?
Er det kun egenkontroll som gjelder?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Noen som tror at de har økonomiske muskler til å kunne akseptere reklamasjon/tilbakelevering og oppgjør av alle disse båtene? Jeg tror at eierne blir "stuck" med disse båtene med mindre man selger dem uten å opplyse om at de ikke er salgbare?.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mouche said:

Noen som tror at de har økonomiske muskler til å kunne akseptere reklamasjon/tilbakelevering og oppgjør av alle disse båtene? 


Sånn rent bortsett fra at 'produsent/eier' ikke akkurat virker å ha tatt inn over seg realiteten i saken kan jeg aldri tenke meg at det finnes penger å hente her.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

For min egen del ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en av disse båtene. Men meg ville krevd prisavslag fordi CE-merket manglet. Jo mer, jo kortere tid jeg så for meg at jeg skulle ha båten.
Mulig at båtene allerede selges til en pris som tar hensyn til dette.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at bedrifter som selger ting må følge lover og regler pålagt dem, men at disse båtene som er tegnet og konstruert lenge før man visste hca CE godkjenning var skulle være farlig å bruke er jo bare tull!! Det finnes veldig mange båter i Norge som ikke har CE godkjenning!!.

Med mindre noen med masse penger ig spessiel interesse i Rana som merkevare vil gjøre jobben med å ta inn båtene å CE merke dem, tror jeg det er farell til Rana.

 

Min første båt som 12 åring var en Rana trebåt fra 1967, hverken CE godkjennelse på båt 4hk eller årer!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men ville du kjøpt en Rana på deres (gamle) gode rykte, vel vitende om at produksjonen er flyttet ut av landet i nyere tid og at produsentene ikke kan/vil dokumentere at konstruksjonen er trygg? Det ville ikke vært sjokkerende om andre kostnadsbesparende grep er gjort som kan ha påvirket konstruksjonen. Analogien kan være at det ikke hjelper å ha en god konstruksjon om man bruker papp der tre er spesifisert.

 

Rustfritt er rustfritt. Plast er plast. Sant?

 

For min del er en merkevare bare så god som integriteten til firmaet som selger produktene. Og Rana virker ikke som at de tar så tungt på at de må dokumentere at båtene deres oppfyller konstruksjonskrav som alle andre produsenter som levere nye båter må rette seg etter.

Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle hvor god eller dårlig eller hvor lenge eller hvor båten er produsert eller hva den ble solgt for eller kvaliteten. Rana har ikkje dokumentasjon på at de oppfyller krava til merkingen. Og dermed er den ikkje lov å selge! Det handler utelukkende om at båten da ikkje er lov å omsette.  

Såg forresten også at XO Cruiser stod på lista. Dårlig limt mellom skrog og dekk og fare for vanninntrengning og synking og evt tilbaketrekking eller utbedring. Någet høyere prisklasse det ja. 

Det som også var litt spennende også på denne siden var at Quicksilver 605 pilothouse også stod der da 

det er avdekket sprekker i skrog fortrinnsvis i baugpartiet på en del båter. Sprekkene er oppdaget i bunnpaneler og på begge sider.

Hvorfor er produktet farlig?

Det er risiko for at båten kan forlise. Båten kan fylles med vann pga. sprekker i skroget. oops Er dette nå utbedret på nyere modeller eller gjelder det ennå skal tu

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

50 minutes ago, Grønnskollingen said:

Men ville du kjøpt en Rana på deres (gamle) gode rykte, vel vitende om at produksjonen er flyttet ut av landet i nyere tid og at produsentene ikke kan/vil dokumentere at konstruksjonen er trygg? Det ville ikke vært sjokkerende om andre kostnadsbesparende grep er gjort som kan ha påvirket konstruksjonen. Analogien kan være at det ikke hjelper å ha en god konstruksjon om man bruker papp der tre er spesifisert.

 

Rustfritt er rustfritt. Plast er plast. Sant?

 

For min del er en merkevare bare så god som integriteten til firmaet som selger produktene. Og Rana virker ikke som at de tar så tungt på at de må dokumentere at båtene deres oppfyller konstruksjonskrav som alle andre produsenter som levere nye båter må rette seg etter.

 Jeg ville aldri kjøpt en ikke CE godkjendt båt om den er bygget etter det ble krav til det!

produksjon i utlandet er nermest uproblematisk. Både Windy og Askeladden produseres i Polen! det er oppfølging og kvalitetssikkring som bestemmer sluttproduktet.

For meg teller merkevare!  Rana har en veldig bra båtbyggertradisjon og har laga mange bra båter. Om navnet blir brukt kun for å ha et navn og båtene er søppel, stiller det jo seg helt annerledes!  Det er i så fall veldig trist!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med fare for å ha misforstått det hele så gjelder ikke dette gamle båter, men;

 

Produkter satt på markedet etter 2014 skal tilbakekalles, det vil si at ansvarlig produsent skal kalle tilbake båter fra forbruker. Nye båter kan heller ikke selges. Ta kontakt med produsent for nærmere informasjon, http://www.ranaplast.no/no/contact-us

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 31 minutter siden:

produksjon i utlandet er nermest uproblematisk. Både Windy og Askeladden produseres i Polen! det er oppfølging og kvalitetssikkring som bestemmer sluttproduktet.

 

Akkurat. Kvalitetssikringen er ikke dokumentert og Rana viser liten vilje til å følge opp...

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 4 timer siden:

Såg forresten også at XO Cruiser stod på lista. Dårlig limt mellom skrog og dekk og fare for vanninntrengning og synking og evt tilbaketrekking eller utbedring. Någet høyere prisklasse det ja. 

 

Hadde en XO 24 i nabobåsen i båthavna .  En dag så hang den bare i tampene - fyllt med vann og sunket.   Tror ikke de fant noen årsak..  Men er jo ikke usannsynlig at noe lignende har skjedd som her

https://farligeprodukter.no/produkt/100068

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Denne saken er nok bare trist for de som hadde Rana Plast som merkenavn, arbeidsplass og stolthet gjennom alle de kvalitetsbåter de har levert til markedet gjennom årene. Såvidt jeg vet har navnet og båtene i dag lite og ingen ting med det Rana Plast som lå på Hemnesberget å gjøre.

 

Det er vel en kar i Trøndelag som har ervervet navnet til noe raklerier han lager i utlandet, muligens med maler som han har fått tak i fra konkursboet til gamle Rana Plast men uten noen norsk produksjon eller kvalitetskontroll?

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 17.1.2020 at 8.09:

Hva er problemet? båtene har vært uendret i 40 år og om den første var typegodkjendt/ce godkjendt kan det ikke være vanskelig å på en enkel måte godkjenne dem på nytt og klistre på en lapp med CE-Godkjendt!

 

Respekterer at du har et godt forhold til Rana som merkenavn.

Men, når en ikke tar CE merkingen og intensjonen med den på alvor så kan det gå slik... og jeg er ikke komfortabel:

  • når produksjonen så flyttes til et sted langt borte fra det innkjørte
  • når kvalitetsoppfølging ikke blir dokumentert
  • når en ikke signerer for at det er oppdrift i toftene
  • når en ikke signerer for at temperaturen var riktig under bygging
  • når en ikke signerer for at mattene er tørre og av riktig tykkelse og kvalitet
  • når en ikke signerer for at tykkelsemåling er utført
  • når en ikke signerer for at det ferdige produktet sjekkes for sprekker for sprøyting/levering

Ville du da sendt ungene eller barnebarn ut på sjøen i en "slik" Rana?

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, dieselfan said:

 

Respekterer at du har et godt forhold til Rana som merkenavn.

Men, når en ikke tar CE merkingen og intensjonen med den på alvor så kan det gå slik... og jeg er ikke komfortabel:

  • når produksjonen så flyttes til et sted langt borte fra det innkjørte
  • når kvalitetsoppfølging ikke blir dokumentert
  • når en ikke signerer for at det er oppdrift i toftene
  • når en ikke signerer for at temperaturen var riktig under bygging
  • når en ikke signerer for at mattene er tørre og av riktig tykkelse og kvalitet
  • når en ikke signerer for at tykkelsemåling er utført
  • når en ikke signerer for at det ferdige produktet sjekkes for sprekker for sprøyting/levering

Ville du da sendt ungene eller barnebarn ut på sjøen i en "slik" Rana?

Her var det jeg skrev!!  men det jeg mente er at godkjennelsesbiten ikke bør være komplisert!!  men om det viser seg at de ikke er bygd i hendhold til krav er det jo noe helt annet!!

 

Jeg ville aldri kjøpt en ikke CE godkjendt båt om den er bygget etter det ble krav til det!

produksjon i utlandet er nermest uproblematisk. Både Windy og Askeladden produseres i Polen! det er oppfølging og kvalitetssikkring som bestemmer sluttproduktet.

For meg teller merkevare!  Rana har en veldig bra båtbyggertradisjon og har laga mange bra båter. Om navnet blir brukt kun for å ha et navn og båtene er søppel, stiller det jo seg helt annerledes!  Det er i så fall veldig trist!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 4 minutter siden:

det jeg mente er at godkjennelsesbiten ikke bør være komplisert!!  men om det viser seg at de ikke er bygd i hendhold til krav er det jo noe helt annet!!

 

Tror vi er helt på linje her @-morten-  og heldigvis :thumbsup:  dette er en trist sak som stter fingeren på noe som er veldig viktig...  vi forventer at vi kan stole på et CE merke, men som med mye annet, det er dessverre ikke alle som er sitt ansvar bevisst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...