Jump to content

Tilbakekaller båter fra Rana Plast - produsent nekter


Coldman

Recommended Posts

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/karosseriverktoy/glidehammersett/glidehammersett-2000020889

 

For de med ranablad tilgang.

 

Hvordan de tidliger eierene opplevde tiden etter konkursen i 2013, og hvordan ett nytt firma med samme navn ble startet med andre eiere fra trøndelag. De føler selvfølgelig at deres gode merkenavn har blitt svertet.

Link to post
Share on other sites

sette er pluss artikkel!  Håper at rettighetene til merkevaren seleges eller overtas av seriøse aktører!!  Min første båt var en Rana trebåt fra 1967!  skjønner det er tungt for folk som har vært med på å bygge opp merkevaren og firmaet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ah hvem bryr seg vel om det. Om en båt heter Per eller Pål og den ene var en kjekk kar- hva så.  Det som verre er er at deet når ser ut til å gjelde alle modeller.  Rana 300, 425, 430, 460, 480, 520, 530, 540, 610, 630 og 640 og varianter av disse. Ja for de som sitter på usolgte båter iallefall. For alle andre spiller det mindre rolle. Blir vel å prøve seg med at de er 'brukte' :wink:

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om båten mangler samsvarserklæring med henvisning til hvilke standarder som den er bygget etter ( produsentens manglende kvalitetssystem) og den mangler brukerhåndbok eller den er utgått på dato vil vel en forhandler strengt tatt ikke kunne selge en slik båt........ om den defeneres som ny. Er den derimot brukt......

 

Har selv sett båt på messe med stort skilt som fortalte at båten ikke var salgbar av forhandler fordi produsent ikke hadde kvalitetssystemet oppe å gikk. DETTE ETTER EN KONTROLL AV SKJØFARTSDIREKTORATET PÅ BÅTMESSE PÅ LILLESTRØM ? Ca 12 år siden.

var selv en av utstillerne og hadde også kontrollen. Vi sto med glans :wink:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Balder , syns du skal l age egen tråd om den Rana Cruiseren :smiley:  Håper du har bilder

Jeg trodde jeg hadde rimelig grei kjennskap til disse båtene men denne har jeg ikke hørt om.   (Og så produserte de flere modeller for andre, feks fjord / GH mfl)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den som vil selge en Rana-båt eller en hvilken som helst annen båt der f.eks. CE-skilt og/eller samsvarserklæring mangler, eller der man vet at det likevel ikke er CE-samsvar, må selvsagt opplyse om det. Hvis ikke, vil det meget lett foreligge kjøpsrettslig mangel.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Nei, de er ikke kalt tilbake. Det er ikke mulig -- siden produsenten er gått konkurs. De Sjøfartsdirektoratet sier er at de etter en gjennomgang ikke har funnet dokumentasjon for også de andre modellene (altså de som ikke var med i vedtaket om tilbakekall).

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Finnes det i det hele tatt noen rettshjemmel for å ta beslag i en privat eid fritidsbåt på grunn av manglende dokumentasjon? Det gjør det vel ikke, skulle man tro.

 

Man kan vel også tenke seg den muligheten at de aktuelle båtene ikke lider av noen tekniske eller funksjonelle mangler i det hele tatt, og det tvert i mot kan dreie seg om svært gode båter, som det kan være svært gunstig og lønnsomt å kjøpe på grunn av formelle mangler som kanskje ikke har noen som helst annen betydning enn at de bidrar til en mer gunstig pris for kjøper.

 

Hvis man selv har kompetanse nok til å vurdere om båten fungerer all right og sikkert nok til sitt bruk, så kan det vel være at den formelle mangel er til fordel for kjøper på grunn av at det bidrar til å redusere prisen på en båt, som utmerket godt kan være en førsteklasses kvalitetsbåt med hensyn til sikkerhet og bruksegenskaper.

 

Men da må man selv være i stand til å vurdere sikkerhet og bruksegenskaper på den båten men kjøper, all den tid at dokumentasjonen mangler.

 

For min egen del så ville jeg ikke brydd meg om hva som står i en slik dokumentasjon. Jeg ville ha prøvd ut båten selv og så gjort meg opp en mening, og så ville jeg ikke tenkt på denne CE merkingen i det hele tatt, annet enn som et argument for å få redusert prisen. 

 

Det blir jo som å kjøpe et stykke ost for halv pris på grunn av at det mangler godkjent EU dokumentasjon på at osten er gul og at den har riktig smak. Har man fargesynet og smakssansen i orden så kan man gjøre et godt kjøp.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

@Arne2  osten kan inneholde noe som er giftig.  ?    Eller ikke? 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Nå har det vel vært solgt en del av disse båtene som er produsert i/etter 2014 og har noen hørt noe ufordelaktig om noen av de båtene mht sikkerhet eller andre problemer?

 

Jeg tror (ren spekulasjon, men dog) at man har kanskje har muligheten til å få seg en båt som viser seg å være riktig så grei og til en meget billig penge? Båtene som har vært solgt er jo ikke akkurat noen "Amerikabåter" og brukes vel stort sett innaskjærs på sommeren.

 

Men noen forhandler/e selger tydelig slike båter fortsatt?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=168597503

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 7 minutter siden:

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Dette er vel en av grunnene til at produksjon flyttes ut av Norge der man muligens har et noe annet syn på hvordan disse funksjonene/kravene/EU-forordningene skal praktiseres, og man får en kreditert person til å svinge innom fabrikken en tur i året. f.eks. hver gang man har ny modell å lansere til å gjennomgå noen enkle papirer og gjøre seg en signatur.

Link to post
Share on other sites

Samme regelverk i hele EU og jeg vet at det praktiseres ganske likt. ( jobbet med nettopp dette i en fabrikk med stor produksjon i Litauen . Greia er at du som kunde har en garanti for at det du betaler mange penger for er trygt å bruke.  Hvor vidt disse aktuelle båtene er , eller ikke er trygge har jeg ingen mening om.

Det var helt andre kostnader som var grunnen til at norske produsenter kjøper produksjon i andre land.

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Knude said:

Tror ikke du ser helt omfanget av manglende dokumentasjon. Kan en båtbruker vurdere båtens laminatspesifikasjon, styrkeberegning , korrekt legering i gjennomføringer, brennstoff slanger og motor montasje. Strømanlegg, At det bare er brukt deler og utstyr ment for maritimt bruk osv. Det er da heller ikke noen dokumentasjon på om laminering har blitt utført i tilfredsstillende temperatur og luftfuktighet.

 

Ce dokumentasjon er en inntern kontroll av egene produserte produkter som skal trygge kunden som normalt ikke er kompetent til å vurdere dette selv. 

Dette blir igjen overvåket av sjøfartsdirektoratet for båter i kategori C Er det båter i kategori B kreves det også en ekstern kontroll av kvalitets systemet i bedriften, og kontroll av teknisk dokumentasjon. Kategori A er vel ikke tilfelle her men den skal overvåkes ekstern.   ( 

Tjeneste som produsent kjøper ) 

Båten kan utmerket godt være helt bra bygget eller det motsatte, at de er de livsfarlig å bruke......... ?.....

 

Forstår ikke helt at en produsent ikke har dette i oppe å gå. Kostbart..... ja.   For denne produksjonen er det et årsverk å drifte kvalitets systemet men helt nødvendig for å produsere og omsette båter.

Klønete og ganske dårlig. Daglig leder i bedriften er ansvarlig for dette og det er den personen som kommer i heisen konkurs eller ikke......

 

Det som er mitt poeng det er hvordan CE merkingen praktiseres i en del bransjer og hvordan det formelle regelverket er bygd opp og fungerer i praksis. For en del bransjer så er det vel slik at CE merkingen gir en "falsk tro" på at "alt er i orden".

 

For elektrisk utstyr og en del "maskiner" så er det jo fritt fram for produsent og/eller importør å CE merke uten at det i praksis finnes noen som helst myndighetskontroll av produktene, før de importeres markedsføres og selges. 

 

Hvis det blir gjennomført et slik "godkjenning" eller "kontroll av produksjonen" for et produkt, da hører jo dette med til ett av unntakene for den generelle regelen at produsent og/eller importør kan CE merke ut fra egen vurdering og uten at det behøver å finnes noen godkjenning eller tilsyn i forhold til produksjonen ut i fra noe myndighetsorgan.

 

Hvis det finnes slike krav for produksjon av båter da er jo dette unntaksbestemmelser som gjelder for denne produktgruppen.

 

Hvis man ser på formuleringen i Småbåtloven §21 og §22 så finnes det rammebetingelser eller fullmakt til å gi ut forskrifter med spesifikke krav:

 

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§21

 

Ser man i lovens forskriftsregister, så kan det se ut som at disse forskriftene fortsatt ikke er gitt ut. (??!)

 

Når sjøfartsdirektoratet "overvåker for båter i kategori C" hvilken rettshjemmel bruker de da for denne overvåkingen?

 

Hvilket regelverk er det som gjelder spesielt for båter og som gir Sjøfartsdirektoratet muligheten til en slik overvåking?

 

Jeg kjenner rent faktisk ikke til disse "spesielle reglene for båter" men jeg mener vel å vite hvordan CE merkingen kan forlede brukerne til å tro at det foreligger en slag "myndighetsgodkjenning" når produktene er CE merket, innenfor andre bransjer, uten at dette nødvendigvis behøver å være tilfellet.

 

Jeg spør for å bli litt klokere, ikke for å påstå noe. (Men jeg synes nok det er litt skremmende hvordan dette med CE merking kan fungere innenfor andre bransjer en båtbransjen.)

 

Dette er jo grunnen til at jeg heller ville si "vurder heller båten selv" i stedet for å legge for mye vekt på denne CE merkingen. (Men det er jo ut i fra en forutsetning at bransjen "fritidsbåter" ligner på en del andre bransjer. Vet jo egentlig ikke om det er tilfellet.)

 

Edit:

 

Undersøkte litt for å se om det er noen "spesielle regler for båter", og det ser ut til å være det, og at det er denne forskriften:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35

 

Mange ganger så er det jo slik at leser man en slik forskrift grundig nok så finner man alltid en måte å tolke på slik at den i praksis ikke betyr så veldig mye. Det kan vel for eksempel hende at det praktiske kravet er at produktet skal være "CE merket" uten at det kanskje nødvendigvis ligger så mye bak det enn at det er en "formell papirmanøver".  

 

 

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hvordan vil det stille seg hvis en av disse båtene er involvert i en ulykke der eier blir stilt til ansvar/på annen måte ifbm forsikring ?

Har en god venn på godt over 70år som kjøpte en helt ny båt for litt over 1år siden komplett med motor mm, båten er av dyreste modell mtp de som er nevnt i denne tråden.

Jeg har ikke nevnt det for vedkommede da jeg ikke vet hvordan han vil reagere, tror forøvrig båten er 100% ut fra det jeg kan se, god finish, skroget virker veldig jevnt å fint støpt.

Link to post
Share on other sites

Det skulle man tro hadde noe med uaktsomhetsbegrepet å gjøre. Mannen på 70 år som har kjøpt båten i god tro har vel neppe noe å bekymre seg for i så måte. Han har ikke utvist noen grov uaksomhet.

 

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/kan-forsikringsselskapet-redusere-erstatningen/

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...