Jump to content

Tilbakekaller båter fra Rana Plast - produsent nekter


Coldman

Recommended Posts

Pålegget fra Sjøfartsdirektoratet har ingen virkning for båteierne, bare for produsenten. Det er fremdeles fullt lovlig å selge båtene videre. Om noen vil kjøpe dem, blir en annen sak :diving:

 

Tilbakekallet skyldes mangelfull dokumentasjon, ikke tekniske feil eller farlig konstruksjon. 

 

Les mer i min artikkel om tilbakekallet.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Takk for avklaring Båtadvokaten. Det gjør jo problemet adskillig mindre. Sen trekker vel dette kanskje ikke opp salgsprisen men det er jo en annen historie. Hvis noe skulle skje med en slik båt vil du tro at det skulle kunne bli problemer med forsikringsselskap? For eksempel hvis båten synker og det kan stilles spørsmål om flyteelementene oppfylte kravene?

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for artikkelen Båtadvokaten.

 

"Tilbakekallet kan få dramatiske følger for Rana Plast. Hvis det medfører slike kostnader at Rana Plast går konkurs, vil det være «game over» for de enkelte kjøpere som ønsker orden på dokumentasjonen for sine båter. At det er lett tenkelig at Rana Plast kan ende slik, er indikert av flere forhold. Ett av disse er at Rana Plast i november 2019 skiftet navn til «Båtsalg AS». Andre momenter som trekker i samme retning er at selskapet med en aksjekapital på kr 30 000 har en underbalanse på kr 705 000 og en rekke betalingsanmerkninger. To ganger i januar 2020 er selskapet funnet med «intet til utlegg», noe som ganske klart indikerer insolvens.

Det er nok dessverre grunn til å frykte for at båteierne ikke vil få noen forbedret dokumentasjon, og at vedtaket fra Direktoratet og departementet blir «et slag i luften»."

 

Privatpersonar/forbrukarar har vel kjøpt desse båtane av lokale forhandlarar? Då meiner eg at dersom det er kjøpsrettslege manglar, så kan forbrukar retta krav mot forhandlaren. Dersom (når) produsenten går konkurs blir det då forhandlaren sitt problem, og ikkje forbrukaren.

 

Eg set pris på om Båtadvokaten har utdjupande kommentarar.

 

Ask

(Fiskeriadvokat)

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ingen av de 2 siste båtene jeg hadde var verken CE merket eller hadde skrog nummer, tenkte faktisk ikke over det da jeg kjøpte, men ble oppmerksom på det da den ene ble solgt fordi kjøper letet etter skrog nummer.

Begge ble forøvrig solgt til normal + pris/150000kr/st.

 

Da jeg nå kjøpte den siste båten (ny) tenkte jeg heller ikke over dette før den skulle forsikres, forsikringsselskapet krevde da både skrog og motor nummer mens dette ikke ble etterspurt på tidligere båter (samme selskap/kontaktperson), ble da bare spurt om årsmodell å forsikringsverdi.

Er det båtens verdi som avgjør om det kreves skrog/motor nummer for å få forsikring ?

Link to post
Share on other sites

For at krav om CE-merking skal frafalles må båten være satt på markedet eller tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998. Med andre ord hjelper det ikke at båten var produsert før det hvis den ikke var tatt i bruk!

 

Båter jeg hadde og som var produsert i henholdsvis Sverige i 1993 (Maxi) og i Norge i 1994 (Ibiza) var begge merket med HIN-nummer.

 

https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/ce-merking/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg fikk oppgitt årsmodellene i kjøpekontraktene da de ble kjøpt å gikk ut fra att det var rett, den siste av disse båtene som var en Rana ble faktisk kjøpt av en båtforhandler:confused: hmmm, burde vel ikke betalt full pris....jeg var ikke klar over dette, men fikk igjen det jeg betalte da den ble solgt.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 22.1.2020 at 21.53:

 

Hvordan vet man det med slik absolutt sikkerhet?

 

Det står i vedtaket :smash:

 

Ask skrev On 22.1.2020 at 22.21:

Privatpersonar/forbrukarar har vel kjøpt desse båtane av lokale forhandlarar? Då meiner eg at dersom det er kjøpsrettslege manglar, så kan forbrukar retta krav mot forhandlaren. Dersom (når) produsenten går konkurs blir det då forhandlaren sitt problem, og ikkje forbrukaren.

 

Eg set pris på om Båtadvokaten har utdjupande kommentarar.

 

Ja, selvsagt kan de rette krav mot forhandler. Motsatt av produsenten har forhandleren ingenting med tilbakekallet å gjøre dvs. ingen plikter relatert til det.

 

Mouche skrev On 23.1.2020 at 16.59:

Båter jeg hadde og som var produsert i henholdsvis Sverige i 1993 (Maxi) og i Norge i 1994 (Ibiza) var begge merket med HIN-nummer.

 

https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/ce-merking/

 

HIN-nummer er en oppfinnelse fra USA. Der har de et litt annet regime enn oss mht. hvordan eierskap til løsøre overføres rettslig. Hos oss er det levering/besittelse som avgjør, i USA er det jevnt over et dokument som avgjør -- Certificate of Title. For å bli rettslig eier må man få dokumentet transportert til seg samt utlevert. Bruken av dokument som eier- og rettsverninstrument gjør det nødvendig med et unikt identifikasjonsnummer for hver individuelle båt slik at det ikke blir tvil om hvilken fysisk båt et dokument gjelder for. Av den grunn begynte de allerede tidlig på 1980-tallet med HIN-nummer, som ble "kopiert" over til EU-regimet. :flag_bp:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev 37 minutter siden:

HIN-nummer er en oppfinnelse fra USA. Der har de et litt annet regime enn oss mht. hvordan eierskap til løsøre overføres rettslig. Hos oss er det levering/besittelse som avgjør, i USA er det jevnt over et dokument som avgjør -- Certificate of Title. For å bli rettslig eier må man få dokumentet transportert til seg samt utlevert. Bruken av dokument som eier- og rettsverninstrument gjør det nødvendig med et unikt identifikasjonsnummer for hver individuelle båt slik at det ikke blir tvil om hvilken fysisk båt et dokument gjelder for. Av den grunn begynte de allerede tidlig på 1980-tallet med HIN-nummer, som ble "kopiert" over til EU-regimet. :flag_bp:

 

Ja, hadde en båt i USA på begynnelsen av 80-tallet og da fulgte et eierdokument med båt, et dokument som ble deponert i banken som sikkerhet for oppgjør og heftelse påført etter hva jeg husker. SÅ gjerne at vi hadde noe tilsvarende i Norge!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt hos Rana Plast i 2019. Jeg vil advare andre mot å handle fra denne leverandøren. Daglig leder, Jan Egil Pettersen, er useriøs. Jeg var i det store og hele usikker på om jeg ville få båten levert etter å ha betalt for den. Total mangel på kommunikasjon og ikke levering til avtalt tid. (umulig å få tak i på telefon)

Etter å ha mottatt båten var det flere mangler på den: 

- Det flommer vann inn gjennom selvlenser, selv med bare en person ombord.

- Glassfiber skinner gjennom gelcoaten.

- Tilleggsutstyr som skulle leveres, var ikke med.

- Det manglet pakninger, skruer og beslag.

- Feilmontering av styring og bensinlekkasje på motor.

- Tank og div. utstyr er merket "Biltema"

Hadde jeg visst dette i tillegg til at firmaet sliter med dårlig økonomi, hadde jeg ikke kjøpt båt derifra.

Synd, for de gamle Rana- båtene var av god kvalitet. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, sjøbjørn said:

Jeg kjøpte båt hos Rana Plast i 2019. Jeg vil advare andre mot å handle fra denne leverandøren. Daglig leder, Jan Egil Pettersen, er useriøs. Jeg var i det store og hele usikker på om jeg ville få båten levert etter å ha betalt for den. Total mangel på kommunikasjon og ikke levering til avtalt tid. (umulig å få tak i på telefon)

Etter å ha mottatt båten var det flere mangler på den: 

- Det flommer vann inn gjennom selvlenser, selv med bare en person ombord.

- Glassfiber skinner gjennom gelcoaten.

- Tilleggsutstyr som skulle leveres, var ikke med.

- Det manglet pakninger, skruer og beslag.

- Feilmontering av styring og bensinlekkasje på motor.

- Tank og div. utstyr er merket "Biltema"

Hadde jeg visst dette i tillegg til at firmaet sliter med dårlig økonomi, hadde jeg ikke kjøpt båt derifra.

Synd, for de gamle Rana- båtene var av god kvalitet. 

 

Veldig trist å høre!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båtadvokaten skrev On 22.1.2020 at 21.18:

Tilbakekallet skyldes mangelfull dokumentasjon, ikke tekniske feil eller farlig konstruksjon.

 

sjøbjørn skrev 29 minutter siden:

Etter å ha mottatt båten var det flere mangler på den: 

- Det flommer vann inn gjennom selvlenser, selv med bare en person ombord.

- Glassfiber skinner gjennom gelcoaten.

 

 

Lurer på om det er en bergenser som må finne frem ketchupflasken før han muligens må spise hatten sin? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Den Rana båten jeg hadde...å solgte sommer 2018...var garantert fra 2000 tallet, det var en dyr å sjelden utgave Rana daycruiser ble jeg fortalt, kvaliteten på den var kort sagt meget god, sønnen har ett instrument som måler bla skrog tykkelse, den var svært jevnt å kraftig støpt, finishen var også god, bla levert med pent teak skap i cabinen.

Prøvde i en periode på flere måneder å få kontakt med Rana for å kjøpe nye dekaler, uten hell, kunne ikke forstå det da Rana for meg å mitt hode var "det ypperste" av båter,  skjønner nå hvorfor.

Samme historie da jeg pusset opp en Rana 530 for noen år siden, helt umulig å få kjøpt hengsler ol ting.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

 

Lurer på om det er en bergenser som må finne frem ketchupflasken før han muligens må spise hatten sin? :giggle:

 

Hvilken bergenser?

 

Merk at det er vedtaket som indikerer dette, altså begrunnelsen for vedtaket er ikke tekniske tilkortkommelser. Når det ikke er godt alminnelig kjent at det jevnt over på alle eksemplarer er sikkerhetsmangler eller konstruksjonsfeil, blir det vanskelig å se at det skulle ha vært truffet andre tiltak eller brukt andre begrunnelser. Hva bergensere har på menyen er sikkert varierende, men det er få med hatt å se så det kan jo tyde på at hatter fort blir spist? Eller noe annet. Ikke vet jeg :lol:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

sjøbjørn skrev for 5 timer siden:

Jeg kjøpte båt hos Rana Plast i 2019. Jeg vil advare andre mot å handle fra denne leverandøren.

 

sjøbjørn skrev for 5 timer siden:

Etter å ha mottatt båten var det flere mangler på den: 

 

Først - det er vellldig leit å høre om din erfaring, det er ikke stas å glede seg til å få den nye båten... også er den ikke som avtalt...

Dessverre, så er det et relativt vanlig syn om en gjør inspeksjon/ferdigkontroll på det som kommer fra disse nye fabrikkene utenfor landets grenser. Flere av importørene har måttet etablere egne "klargjørings-verksteder" som må bruke en stor del av tiden til utbedring av feil og mangler...  det være seg om båten er laget av aluminium eller GRP, også er det noen hopper elegant over denne prosessen....

 

Det hjelper deg trolig lite, men du er ikke alene... dessverre

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...