Jump to content

Hva er det mest verdifulle du har funnet på rek?


Taskeladden

Recommended Posts

Kunne tenker meg litt kveldsunderholdning nå i drittværet :)

 

Noen som har noen gode historier om hva som har blitt funnet på rek i sjøen, eller i fjæra?

 

For meg selv sin del har det bare blitt en fender eller tre, men en i båthavnen fant en ganske grei plastsnekke som lå å drev. Denne fikk han såvidt jeg hørte beholde da eier aldri meldte seg til politiet. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

I min oppvekst så var det noe av det mest spennende vi visste å dra ut å se om man fant noe på rek etter uvær.  Ikke funnet så mye spennende selv, men en kamerat av meg fant en undervannsdrone tilhørende Royal Navy.  Hadde gått tom for strøm nord av Skottland og fulgt havstrømmene opp til nordland.  De ble visst veldig glade for å få den tilbake 

:smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Far min gikk alltid og kikka når vi gikk i fjæra. Han var vokst opp nordpå og jakt etter "skatter" etter dårlig vær var utbredt blant ungene. Han fant stadig en del små og store biter av teak som han tok med hjem og tørket for små båtprosjekter :-)

 

Fant en 15-16 fots jolle på stranda en gang, ganske ødelagt. Varslet politiet. De kom og grov den opp av stranda og dro den med seg. Gikk vel på hittegodsauksjon. 

 

Ikke helt i fjæra men jeg pleier gjerne å ta en "containerdive" på opplaget når det er båtpuss og jeg er bortom med egen søppel. Har blitt noen fine fendere derfra. Og sikkert noe mer som kona har kjefta på meg for, og jeg har glemt/fortrengt hva var ;-)

Link to post
Share on other sites

Fant et par nye joggesko mens jeg lette etter teine-blåsene mine sist sommer. De lå og drev med ca. 100 meters mellomrom. Regner med at de var blåst av dekket til en av hekksjøgeneralene på vei ut Drammensfjorden....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg kikker alltid etter ting i Fjæra.

For et par år siden så jeg noe treverk stikke frem under annet rask i en vik i sentrum av Engelsviken. Jeg syntes det kunne se ut som teak og dro det frem. Da jeg var på vei tilbake til båten møtte jeg en mann som bemerket at det var bra at noen fjernet rasket som hadde ligget der så lenge. Vel tilbake til båten sjekket jeg nærmere. Det var en sånn justerbar liggestol som jeg ellers ikke har råd til å kjøpe. Stolen var hel og i orden med fint trværk i teak, messingbeslag og det hele. Den trengte overhodet ingen restaurering. Den er for stor for båten min og har fått hedersplass på solsiden hjemme bak huset.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har en stor kulefender som lå og fløt ved Bolærene en gang, ellers er flaskepant det mest verdifulle jeg har funnet til nå.

 

Går alltid tur og leter i fjæra når jeg er ute "på skjæra", drømmer om å finne en bag med penger som har drevet iland:giggle:....hadde vel uansett ikke kunnet beholde de.

 

Fant et flott armbåndsur på en strand ute på en liten holme engang, lå der med båten. Når ingen kom å letet etter den iløpet av de 3 dagene jeg lå der, så den ble visst min.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fant denne. Skulle på bålet, men var så fin at den havnet på veggen. Del av rekken på en gammel trebåt. Ellers fant jeg en ny overlevelseses drakt, pakket inn i emballasje. Melde til politiet, men De ville ikke ha den i boet. De skulle kontakte meg, om det ble aktuelt. Hørte aldri noe. Den ligger nå i beredskap ombord. 

FAE80DFE-6038-47E7-834E-7A82BF8E00A4.jpeg

Redigert av Viknes 6BY (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er født på Værøy i lofoten. Her skal det ha vært en båt som forliste og i denne var det tønner med edlere varer . Noen av disse tønnene ble plukket opp og gjemt av lokalbefolkningen. Om historien er fra Værøy eller et annet sted langs nordlandskysten skal være usagt, men moro om noen kunne ha bekreftet historien. 

Ellers så fant jeg også mine kjæreste på Kløvskjær i den Svenske skjærgården. 

Så hold utkikk, man vet aldri hva som finnes på rek i fjæra

Link to post
Share on other sites

Stort sett bare skrot her også, men i slutten av tenårene fant vi en fender som vi syntes var enormt stor. Den fikk plass i GHen og kom til nytte av og til. Så den igjen for et par år siden og måtte smile litt. Den var jo mindre enn fendrene jeg benytter på Balticen:giggle: Fant også en fin trosse som vi tenkte å fendre en brygge med, men den endte som klatretau i et tre.

Link to post
Share on other sites

Er vokst opp med hytte i Trondheimsfjorden. Det jeg husker best fra barndommen var at vi på hvert besøk samlet spraybokser i fjæra. Disse ble senere hevet på bål, og det var spennende for en guttepjokk når de smalt . Ellers fant vi et par ganger enkle hjemmebygde kanoer, disse ble kalt "Børsværing", var visst en hobby å lage slike i Børsa. Andre skatter var garnblåser i glass med flettet tau rundt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hos oss får vi inn masse søppel på vestaværet som kommer fra båter og oppdrettsnæring..  det var egentlig like mye søppel før oppdrettsnæringa kom på topp.. det er mye engelsk embalasje og plast greier.  Lite verdifult. eneste har vel vært intakte blåser og sønnen min fant ei hel ruse. 

 

Kompisen min på Fjellværøya fant faktisk en tysk livbåt som hadde løsnet.Den var like hel.  veldig flott båt i Eik både spant og hud! det var og seilrigg.  Jeg var med å seilte den. sikkelig kraftig bygget.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Jeg er født på Værøy i lofoten. Her skal det ha vært en båt som forliste og i denne var det tønner med edlere varer . Noen av disse tønnene ble plukket opp og gjemt av lokalbefolkningen. Om historien er fra Værøy eller et annet sted langs nordlandskysten skal være usagt, men moro om noen kunne ha bekreftet historien. 

Ellers så fant jeg også mine kjæreste på Kløvskjær i den Svenske skjærgården. 

Så hold utkikk, man vet aldri hva som finnes på rek i fjæra

 

Funker dette som bekreftelse?  :lol: 
 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ville sjekket om det var noe på ei tønne før jeg dro ut pluggen og forsynte meg. Om hjemreisen var lang ble gjerne høyere offiserer lagt på ei tønne med rom for konservering. 

 

Etter at Horatsio Nelson falt ved Trafalgar ble han lagt på en tønne med brandy. Den irske skipslegen fikk mye kritikk for å ikke ha valgt rom, som på en måte var standarden. Det ble fortalt at den hinsidige Nelson på tønna etterhvert begynte å gasse såpass mye at brandytønna rumlet og sydet så de trodde mannen var i ferd med å stå opp fra de døde. Skrøna sier at tønna var drukket opp før de nådde land, til tross for Nelson sitt nærvær, men det skal vist nok kun være ei skrøne ;-)

 

I ettertid ble marinens rom kalt for "Nelsons blood" og når en tappet en tår fra tønna så var det å "tapping the admiral" :-)

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 4 timer siden:

Jeg er født på Værøy i lofoten.

Jøss, sier du det ja. Fattern var også fra Værøy. Mange år siden jeg har vært der nå...

 

Ellers kan jeg vel melde om at det mest verdifulle jeg har funnet på rek er fendere og garnblåser.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 6 timer siden:

Stort sett bare skrot her også, men i slutten av tenårene fant vi en fender som vi syntes var enormt stor. Den fikk plass i GHen og kom til nytte av og til. Så den igjen for et par år siden og måtte smile litt. Den var jo mindre enn fendrene jeg benytter på Balticen:giggle: Fant også en fin trosse som vi tenkte å fendre en brygge med, men den endte som klatretau i et tre.

 

Min kone lurer på hva du mente med "stort sett bare skrot her også" like etter mitt innlegg :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Har vel aldri funnet noe med kroneverdi. Underholdningsverdi derimot: når vi var små gikk vi som regel til sjøen og brant bål. Der samlet vi på alt som var av spraybokser blant annet. Var mye av det i sjøkanten i de tider da søppelet gikk rett overbord på alle fraktebåtene som gikk forbi.

Når vi skulle hjem kastet vi alt det vi hadde samlet på bålet , ble en del heftige eksplosjoner av dette ja mens vi var på vei oppover lia. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...