Jump to content

Nå går det rette veien, 1 måned siden vintersolverv!


Lars H.

Recommended Posts

Per Varmesteinsdag i går. Merkedag på Primstaven for at Skt Peter kastet varme steiner i vann for at tele og is skulle forsvinne. Etter almanakk er det i dag 84 min lenger dagslys enn ved solsnu.  ........ og prosjekter ombord er i rivende utvikling . Jau det går på fram.

 

Beklager men Per Varmesteinsdag igår , er helt feil. Skal være 22. februar. Jeg har kontrollert min app og ser at innhold for 20. januar og 22. februar er helt likt, og jeg har klart å spre skikkelig vranglære. Jeg legger meg helt flat nede i kjølsvinet et sted.

Redigert av Jogjende (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gremmes og du har helt

MajorAndy skrev 24 minutter siden:

I Danmark er Sct Peters dag med den varme sten den 22. Februar. 
 

https://vejr.tv2.dk/2015-02-22-i-dag-kaster-sankt-peter-den-varme-sten-i-vandet

 

Men det er så anderledes i Norge?

 Beklager du har helt rett. Min almanakk APP viser samme tekst for 20. januar og 22. februar. Jeg legger meg skinnflat  nede i kjølsvinet et sted.

Link to post
Share on other sites

navid skrev 37 minutter siden:

 

Det gjør absolutt ingen ting om Sct Peter fremskynder kastingen av disse varme steinene. Helt i orden for meg. :yesnod:

Det har han allerede gjort! 8 plussgrader i Vestfold i dag, bilvask på gårdsplassen den 21 januar er ikke helt vanlig kost, selv her!

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 6 timer siden:

Det har han allerede gjort! 8 plussgrader i Vestfold i dag, bilvask på gårdsplassen den 21 januar er ikke helt vanlig kost, selv her!

Samme her på Hvaler. I dag har det vært helt nydelig. Benyttet vårværet til å ta på land Dracoen og gi den en grundig vask :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 20.1.2020 at 17.38:

Jasså, det begynner å knirke i utålmodige knokler :-)

 

Lars H. skrev On 20.1.2020 at 18.16:

 

Oh yes! Imorgen blir det tur til båten for å sjekke at motorakslingen er sentrert i hylserøret etter bytte av motorlabber i høst. Da må først pakkboks med gummirør som er tredd inn på hylserører løsnes og trekkes frem for å kunne se dette. Da kommer det garantert til å knirke i 76 år gamle knokler. For å komme til burde jeg vært en dverg på 1,5m!

 

Hulda skrev On 20.1.2020 at 19.01:

Vi knekker og går @Lars H., vi knekker og går. Gir oss ikke! Jeg har kjeller'n full av prosjekter. Jeg regner med å komme i mål om 150 år, sånn cirka. 

 

Jeg måtte faktisk gi meg! Jeg klarte riktignok å komme frem til gummirøret med mage og bein liggende oppå motoren og overkropp og armer ned inn under dørken der gummirøret sitter helt bakerst under dørken. Slangeklemmene var greie å løsne, men å få vridd og trukket gummirøret og pakkboksen  løs av hylserøret, gikk ikke. Det rikket seg ikke! Så jeg satser på at akslingen er slik nogenlunde sentrert i hylserøret. Motoren er i hvert fall rettet opp mot akslingen.

 

Så dermed ble det å montere den 40 liters varmtvannstanken inn under dørken og over pakkboksen pluss å koble til alle slanger til den. Jeg fikk også byttet den 33 år gamle slangen fra sjøvannsinntaket til impellerpumpen, selv om den gamle så helt fin ut, slik litt for sikkerhets skyld.

 

Da jeg kom hjem, var det godt å krabbe ned i badekaret med godt varmt vann og mye velluktende badeskum. Når en ligger slik og nyter tilværelsen i badekaret er det greit med mye skum slik at en slipper å ligge der og glo på et skrukket 76 år gammelt legeme med et havarert sjømerke/stake. Uansett, det hjalp på knirkingen i knoklene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ha, ha, ha, godt det ikke er isen som har tatt stakan :-)

 

Egentlig. Det er lenge siden jeg brummet med V8'er, fettsleik og stake på jakt etter en stim damer. Altså, alt samtidig. Nå er det stort sett bare V8'ern og charmen igjen. Noen vil med styrke hevde at charmen har vært fraværende de siste 55 årene. Akk, ja.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til interesse for IALA systemet fra den eldre garde/ mine mentorer. Personlig har jeg alltid likt pekestakene av jern. De bøyer ikke så lett av for litt is. 

På privaten er jeg belemret med en bedre halvdel, som synes har papirer nok til å hoste opp ett flytende sjømerke, eller annen type stake, etter eget(eller hennes) forgodtbefinnende., når som helst.Ikke alltid kart og terreng er samstemte har jeg funnet ut, men nå vet jeg at det er alderen som så smått tynger på. 

Mitt råd er: ta med halvdelen på nattseilas gjennom Falsterbokanalen, eller gjennom Tjøme, rundt Nøtterøy, med landligge i Tønsberg. Dere kommer til å se tunellen i den andre siden av lyset, og det i ett staka kjør.....

 

 

 

 

 

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...