Jump to content

Evinrude E-tec 2010, drar ikke rundt


AOR80

Recommended Posts

Hei båtfolk.. 

Jeg sliter litt med min evinrude e-tec 90. Den drar rundt et par ganger før den stopper. Har byttet batteri, skrudd ut starter og smurt den, starteren såg helt fin ut.. Byttet solenoid (da den sluttet å dra rundt i det hele, viste seg å være batteriet). Nå har jeg nettopp ladet det nye batteriet fult opp og var ned i båten for å prøve, sjekket spenningen på ekkoloddet og det viste under 10volt. Dette batteriet er nytt og leverer mer en nok til å dra starteren rundt (normalt sett). Neste steg blir å sjekke hovedstømbryter/kabling. Noen som har andre tips?? 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg var nedom båten med voltmeter og testet litt, jeg forstår veldig lite her.... Ohmet fra batteri til solenoid, målte 0.5ohm som jeg ikke tror er veldig mye.. Motstanden over hovedbryter var grei. Jeg hentet også den gamle batteriet og koblet det sammen med det nye batteriet, den gamle koblet jeg til på andre siden av hovedbryter, men enda drar den ikke rundt mer en to ganger før den stopper.. Forstår veldig lite her. Kan det være starteren? 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

En defekt starter kan forårsake ett slikt problem på div kjøretøy, kan også være start rele.

Hvis batteriet viser normal måling ubelastet (ca13v) så sett på hovedbryter og tenning, ta noen punktmålinger rund omkring i båten, først inn på starter å rele, du skal se omtrent samme spenning overalt, inn på starter/rele, inn på instrumentlys, cabinlys å andre komponenter, har du gode målinger på alt som normalt skal vise samme spenning som batteriet er det antagelig ikke noe ledningsnett feil, en enkel sjekk som sier ganske mye.

 

Link to post
Share on other sites

er det dårlig kontakt i hovedbryter , så kan man godt måle ok spenning forbi den når det ikke trekkes strøm.  Men så når det trekkes mye strøm så blir spenningsfallet stort.   Skjedde i båten min her for etpar år siden.  Da kobla jeg bare forbi bryteren intil jeg fikk byttet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ohm-meteret gir ikke nødvendigvis nyttig informasjon i slike tilfeller. Først og fremst fordi et ohm-meter er svært unøyaktig i området under et par ohm, men også  fordi situasjonen kan være totalt forskjellig ved 0 A og 100 A.

 

Start med å måle følgende spenninger (du trenger nok en hjelpende hånd for å aktivere starteren mens du måler):

1. På batteripolene, ubelastet >Referanse.

2. På polskoene, med en viss belastning (lanterner e.l.) >Skal vise tilnærmet samme verdi som over.

3. På batteripolene, med starteren aktivert >Under 9 V indikerer dårlig batteri (evt. kortsluttet starter).

4. Mellom hver batteripol og den respektive polsko, med starteren aktivert >Over 0 V indikerer dårlig kontakt mellom batteripol og polsko.

5. Mellom negatig batteripol og motorblokk, med starteren aktivert >Over 1 V indikerer dårlig jordforbindelse til motor.

6. Mellom positiv batteripol og utgang fra hovedbryter, med starter aktivert >Over 1 V indikerer dårlig kontakt i hovedbryter eller mellom polsko og kabel.

7. Mellom utgang fra hovedbryter og tilkoblingsbolt på starter, med starter aktivert >Over 1 V indikerer dårlig kontakt mellom kabel og starter.

 

Om spenningen inn på starteren er OK, ligger feilen i denne, og den bør da demonteres. Kjenn om kablene blir merkbart varme.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 22 timer siden:

Ohm-meteret gir ikke nødvendigvis nyttig informasjon i slike tilfeller. Først og fremst fordi et ohm-meter er svært unøyaktig i området under et par ohm, men også  fordi situasjonen kan være totalt forskjellig ved 0 A og 100 A.

 

@ozo - dette innlegget ditt var som en oppslagsbok i "båt-strøm" ?

Jeg er svak på strøm og trenger det enkelt og godt forklart... 

Legger en kopi på telefonen, en på verkstedet og en ny side i den lille gule boka mi... Takk ?

Link to post
Share on other sites

AOR80 skrev On 24.1.2020 at 11.57:

Har byttet batteri,

skrudd ut starter og smurt den, starteren såg helt fin ut.

Byttet solenoid  sjekket spenningen på ekkoloddet og det viste under 10volt.

Neste steg blir å sjekke hovedstømbryter/kabling. Noen som har andre tips?? 

Glem måleinstrument og flytskjemaer på slike typer feil. Bare forvirrende. Det har du heller aldri med når du trenger det i nød.

Som du sier dårlig kontakt, om da ikke motoren har et mekanisk problem.

Dårlig kontakt på enten på batteri, hovedbryter eller motor.

Batteriet er nytt, og da har du selvsagt renovert tilkoblingene der til 100% i samme slengen.

Samme med motorkobling der du har renovert solenoid og starter tilkoblinger.

Da er det bare hovedbryteren igjen.:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev On 24.1.2020 at 18.31:

Ohm-meteret gir ikke nødvendigvis nyttig informasjon i slike tilfeller. Først og fremst fordi et ohm-meter er svært unøyaktig i området under et par ohm, men også  fordi situasjonen kan være totalt forskjellig ved 0 A og 100 A.

Godt poeng, og noe mange ikke tenker på ved feilsøking på det elektriske. For å utdype det litt så kan det være slik praksis at man har full kontakt gjennom en hovedstrømsbryter, men arealet i kontaktpunktet er lite. Man har f.eks. 35 mm2 ledninger fra batteri til starter, hvor plussen går via en bryter. Men kontaktpunktet i bryteren er så dårlig at det kun er 2 mm2 areal som leder strømmen gjennom bryteren. Man klarer da ikke å måle at det er høy motstand i bryteren med et ohm meter, men når man belaster bryteren med høy strøm blir motstanden veldig høy. Akkurat det samme forholdet kan oppstå i alle kabelskokrympinger samt skrudde terminaler også. Da kan det bli mange feilkilder!

 

ozo skrev On 24.1.2020 at 18.31:

Start med å måle følgende spenninger (du trenger nok en hjelpende hånd for å aktivere starteren mens du måler):

1. På batteripolene, ubelastet >Referanse.

2. På polskoene, med en viss belastning (lanterner e.l.) >Skal vise tilnærmet samme verdi som over.

3. På batteripolene, med starteren aktivert >Under 9 V indikerer dårlig batteri (evt. kortsluttet starter).

4. Mellom hver batteripol og den respektive polsko, med starteren aktivert >Over 0 V indikerer dårlig kontakt mellom batteripol og polsko.

5. Mellom negatig batteripol og motorblokk, med starteren aktivert >Over 1 V indikerer dårlig jordforbindelse til motor.

6. Mellom positiv batteripol og utgang fra hovedbryter, med starter aktivert >Over 1 V indikerer dårlig kontakt i hovedbryter eller mellom polsko og kabel.

7. Mellom utgang fra hovedbryter og tilkoblingsbolt på starter, med starter aktivert >Over 1 V indikerer dårlig kontakt mellom kabel og starter.

 

Om spenningen inn på starteren er OK, ligger feilen i denne, og den bør da demonteres. Kjenn om kablene blir merkbart varme.

Som @dieselfan sier; glimrende oppskrift for å lete seg fram til feilen dette :thumbsup: 

 

Men for å senke terskelen litt for de som ikke er så bevandret med å måle seg fram til feil så drister jeg meg til å forenkle prosedyren litt:

 

  • Skaff deg krokodilleklemmer til å sette på probeledningene, det forenkler målinger når man er alene.
  • Mål spenningen rett på batteripolene. Batteriet bør ha en hvilespenning på 12,7 - 12,9V dersom det er fulladet og friskt.
  • Kjør starteren og les av spenning under belastning. Dersom spenningen faller i bunn er batteriet allikevel dårlig, evt. har man kortslutning i starter som trekker voldsomt mye strøm.
  • Mål spenningen direkte på startmotor under belastning. Det ideelle er å ha to multimeter, ett på batteriet, og ett på starteren. Dersom spenningen på starteren er vesentlig lavere enn på batteripolene ligger feilen i ledninger og koblingspunkter. 
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen, 

Først må jeg takke for mange gode svar her, jeg setter veldig stor pris på alle! 

Nå har jeg endelig fått tid til å feilsøke på motoren. Sjekket alle kontaktpunkt for +/- fra batteriet bak til starter alt ser fint ut. Jeg prøvde å koble forbi hovedbryter uten at det virket. Laget to ledninger med krokodilleklemmer og koblet batteriet rett på starteren, den klarte heller ikke da å dra rundt motoren. Det vil si den drar rundt en gang så selve motoren går rundt. Kablene jeg laget er sikkert ikke optimalt da kontaktflaten er liten med klemmene, men trodde allikevel at det skulle være nok til å dra den rundt. Tok ut starteren koblet den til batteriet og sjekket spenningen. Batteriet uten belastning er 12.6v når jeg kobler til starter uten belastning 11,8v er dette i overkant mye? . Jeg er mao ikke kommet noe videre. 

 

Link to post
Share on other sites

Mer tips..

Sviver motoren greit rundt når du tar tak i svinghjulet å dreier motoren? 

Ellers så mistenker jeg dårlig kontakt på minussiden. Legg vekk måleinstrumentet. Sett en startkabel fra minus på batteri til jordingspunkt på motor. Enkleste måte å isolere dårlig kontakt. 

Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Startbatteriet mitt var dårleg på PolarCirkelen min.

Flatt batteri rett som det var, men fem minutt lading, så starta motoren.

Min førre påhengsmotorvar ein E-tech 50, 2012 mod.

I samband med motorskifte oppdaga mekanikaren at hovudsraumsbrytaren var dårleg.

Etter at han skifta brytaren, så har same batteriet verka heilt som det skal.

 

Du har nok sjekka at brytaren din er ok, men dette syner at ein dårleg kontakt kan gjer at motoren ikkje startar.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

AOR80 skrev 20 minutter siden:

Motoren går rundt ja, jeg vet at disse mororene krever mye startstrøm. Jeg skal prøve å koble jord direkte fra batteri til motor som neste steg. Takker 

I tillegg så kan du sette en startkabel fra pluss på batteri til inngang på startreleet. Så isolerer du feil i pluss-kretsen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...