TMe Startet 30.Mai.2003 Del på Facebook Startet 30.Mai.2003 Hos BM står det et innlegg om "kjølhalt" med dertil "seriøse" svar. Hva legger man i dette og trolig gamle maritime uttrykket? Jeg mener at kjølhale har minst to betydninger. A: Avstraffingsmetode der offeret blir dradd med tau under båten og opp på andre siden. B: Metode for å legge båten over på siden slik at skutebunnen kommer klar av vannet for vedlikehold. Man brukte da tau og talje mellom et punkt oppe i masta og ned til et feste i land. Poseidon vet vel noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 30.Mai.2003 Del på Facebook Svart 30.Mai.2003 Kjølhaling er noe poseidon ønsker å gjøre med franskmenn Ellers så er kjølhaling en gammel straffemetode ombord på seilskuter. Ovelevde du tiden under vann, så var skadene på kroppen omfattende pga skjell og annen groe på kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 30.Mai.2003 Del på Facebook Svart 30.Mai.2003 TMe, Din beskrivelse av kjølhaling er vel like så god som noen annens. Begge betydningene du nevner er kjente. Som straffemetode kjenner jeg ikke til at det har vært benyttet på norske handelsskip, det er muligens noe som har sine røtter blant "sjørøvere" og kanskje i marinen.... Den mer siviliserte betydningen av ordet, nemlig å "vippe" den ene siden av skutebunnen ut av sjøen har derimot vært meget brukt på hele norskekysten. Der finnes også en mengde lokale stedsnavn som indikerer hvor kjølhalingen foregikk. Har man et "Bekhus", en "Bekhuskai" eller et "Steinkar", så kan man nok anta at der foregikk kjølhaling i nærheten. Sjøfartsmuseene har også ofte liggende "kjølhalingsblokker", altså skikkelig grove blokker, med skivediameter på omtrent halvmeteren. Slike blokker ble rigget med "løper" for å lage de kraftige taljene som trengtes for å krenge forholdsvis stor skuter 40, 50, kanskje 60 grader. mvh Poseidon PS til kito, Du er inne på noe der, ja ....... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 31.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2003 Jeg takker for gode svar som jeg også i ettertid ser stemmer bra med Maritim Start sin ordliste over maritime uttrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 31.Mai.2003 Del på Facebook Svart 31.Mai.2003 Hei! Det vaerste med den menneskelige kjoelhalingen var vistnok ikke selve turen under baaten og opp paa andre sida men derimot det at de ladet en kanon med loeskrutt som ble fyrt av da stakkaren passerte. Det sies at det var faa som beholdt vettet, og hoerselen var definitivt borte for resten av livet. Det var baasen som var leder for kjoelhalinga. Det kunne gjoeres fort og slakt eller sakte og stramt. Informasjonen har jeg fra noen av de uuttoemmelige gamlekara paa marinemuseet for en del aar tibake. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Bole Svart 31.Mai.2003 Del på Facebook Svart 31.Mai.2003 Har vel også hørt fra sikre kilder,at man var ikke i skikkelig problemer før kjølhalingen ble gjort på langs av båten. Men da hadde man visst vært skikkelig stygg.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.