Jump to content

Wago-klemmer i båt


Lazyjack

Recommended Posts

Disse klemmene er jo veldig praktiske for skjøting og forgreninger av kabler. Tenker at de burde kunne brukes også i båt når en fortinner ledningsendene. Ser for meg å bruke dem i kretser med lave strømmer og selvsagt under dekk. 

Noen som har motforestillinger? 

IMG_20200127_201638.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wago fungerer utmerket både til mangetrådet, flertrådet og entrådet ledning, og tåler 32A/41A 4mm2/6mm2.

Har ikke forsøkt å måle spenningsfall på de i 12V anlegg enda. Fordelen med fjærklemmer er at de holder jevnt trykk. Vil mye heller ha slike, enn sukkerbit klemmer. De finnes også som rekkeklemmer, også med "bilsikring". 

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter disse både i koblingsbokser og bak instrument panel.(til blant annet sammenkobling av lys i instrumentpanel)

Disse er god for 32A og 85 grader, men i båt så benytter jeg dem kun til lavbelastning. Irr vil komme uansett, så sant du ikke kjøpe gelbokser til disse :thumbsup:

 

Disse er en gave for oss elektrikere, men de koster litt da :smiley:

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Disse er en gave for oss elektrikere, men de koster litt da :smiley:

 

Strengt tatt ikke om man kjøper de fra litt større omsetningsledd:

 

https://no.rs-online.com/web/c/connectors/terminal-blocks-din-rail-terminals/non-fused-terminal-blocks/?applied-dimensions=4294964523

 

Men fra den lokale elektrikeren er kanskje mye dyrere?

Link to post
Share on other sites

Utelukkende gode erfaringer. Ingen grunn til å fortinne noe som helst. Brukte disse mye for å prøve-sammenkoble div. signalkabler. Byttet senere noen til mer egnede konnektorer, men noen Wago'er ble værende av praktiske årsaker. Null problemer. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

torkelmj skrev 4 minutter siden:

Utelukkende gode erfaringer. Ingen grunn til å fortinne noe som helst. Brukte disse mye for å prøve-sammenkoble div. signalkabler. Byttet senere noen til mer egnede konnektorer, men noen Wago'er ble værende av praktiske årsaker. Null problemer. 

Foretrekker å fortinne eksponert kobber da det ellers raskt anløper.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 37 minutter siden:

 

Strengt tatt ikke om man kjøper de fra litt større omsetningsledd:

 

https://no.rs-online.com/web/c/connectors/terminal-blocks-din-rail-terminals/non-fused-terminal-blocks/?applied-dimensions=4294964523

 

Men fra den lokale elektrikeren er kanskje mye dyrere?

Vi handler nok et stort kvantum av disse på jobb, men synes fortsatt de er dyre :)

Link to post
Share on other sites

Finnes flere typer fett som kan sprayes inn i slike klemmer eller på kablene for å unngå korrosjon.

Evt flussmiddel fra lodding er vel ikke bra mot irr, og i en moderne og tørr båt tror jeg vibrasjon og knekking av stive ledere er like problematisk som irr?

En loddet kabel vil få relativt små kontaktflater i en slik klemme i forhold til en mangetrådet kabel som vil forme seg etter innvendig fasong på klemma. Da vil nesten alle trådene få kontakt i motsetning til en vanlig sukkerbit der noen tråder klemmes nesten i stykker under skruen når den roterer mens resten skvises ut til sidene.

Uansett kobling tror jeg det er svært viktig å feste kabelen godt slik at det ikke blir strekk eller vibrasjon på koblingspunktet.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Her er jeg enig i siste innlegg. Om det er rene kobberledninger så vil de oksydere over tid, om ledningen beveger seg noen tiendeler frem og tilbake i klemma pga av vibrasjon, kan det bli problemer med dårlig kontakt og varmgang etterhvert. Er ledningene fortinnet er de miondre sårbåre for dette. (Da mener jeg fortinnet under produksjon og ikke med loddebolt i ettertid)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til RC modeller og liknende sprayer vi gjerne elektronikken med gummimaling (Plastidip) for å hindre fuktighet (regn/ sprut) å komme til elektronikken. Fungerer kanskje for å forsegle disse også med dette? Kan sprayes eller males. Står imot fuktighet og bevegelse, men enkelt å bryte hinna dersom man vil åpne klemma. Har aldri prøvd på dette i båt, men er bare en tanke. :-)

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Da vil nesten alle trådene få kontakt i motsetning til en vanlig sukkerbit der noen tråder klemmes nesten i stykker under skruen når den roterer mens resten skvises ut til sidene

 

Vel, uten å anbefale slike "sukkerbiter", så finnes det forskjellige slike "sukkerbiter". Det er ikke i alle at skruen går ned i selve ledningen. Ser en på bildet nedenfor, presser skruen ned en plate som klemmes mot ledningen.

 

sukkerbit.jpg.90da459ea53f2dc95f23070240b31392.jpg

 

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Kr. 5,60 per stk for den minste på CO (selges i pakker på 8).

 

 

Litt artig, men igår var jeg faktisk en tur hos Clasohlson og kjøpte Wago-klemmer for første gang. De skal inn i en boks for fordeling av 230V i båten. jeg kjøpte en eske med 8 klemmer for 5 ledere til kr.99,90. Et lite obs: Sjekk merkingen på pakningen slik at en får koblingsstykker for rett type kabel, 1-trådig, fler-trådig eller fin-trådig.

 

wago.jpg.3c800263603a8e17600b8880430bfe20.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 5 minutter siden:

 

 

 

Et lite obs: Sjekk merkingen på pakningen slik at en får koblingsstykker for rett type kabel, 1-trådig, flertrådig eller fintrådig.

 

 

Det er ingen forskjell på disse Lars. Wago 221 kan brukes på entrådige ledere, flertrådige og "fine" flertrådige. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo merket på esken for Wago 221, men det var andre varianter av Wago (bl.a. toppklemmer) på det samme stativet hos Clasohlson der fin-trådig ikke var huket av med grønt, men med et rødt kryss!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker også disse wago klemmene ombord i flere båter, dypper de i vaselin krukken etter kobling, aldri sett noe irr eller kontakt problemer. Ganske greit med den lille åpningen på Toppen av de skal en feil søke strøm kontra de gamle wago

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 8 timer siden:

Wago kombinert med endehylser er fint.

Hvor/hvilke wagoer bruker du endehylser?

 

Dette er ikke nødvendig på 221.

 

Som @Lars H. nevner så finnes det flere typer klemmer fra Wago, men alle med åpne/lukkefunksjon kan man bruke fleretrådet, mangetrådet og enkeltleder.

 

 

Link to post
Share on other sites

Og hvilken fordel skulle bruk av endehylser ha ved Wago 221?

 

Ellers, jeg er ny ved bruk av Wago, så er det noen eksperter/elektrikere som kan si meg om Wago 221 er bedre enn den andre fra 222 serien på bildet nedenfor? Wago 221 er tydeligvis noe mindre, men er det ellers bare en nyere versjon?

 

wago221_and_old.jpg.28a3d7b1e01d0e579294ad5ecce319dd.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil vel heller si det er ulempe å bruke endehylse i wago. Mange tenger presser endehylsene slik at de får "riller" eller andre former som gjør at kontaktflaten i fjærklemmen blir dårligere. Bruk den til det den er laget for.

Wago 221 er mindre enn forgjengern som du har avbildet.ofte en fordel i trange koblingsbokser. Fordel også at 221 er gjennomsiktig slik at en ser om lederene ligger skikkelig i klemmen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...