Lars H. Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 Takker for opplysningen, da gjorde jeg rett i å kjøpe fra 221-serien og ikke 222-serien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 28.Januar.2020 Del på Facebook Svart 28.Januar.2020 (redigert) Lars H. skrev 20 minutter siden: Og hvilken fordel skulle bruk av endehylser ha ved Wago 221? Ellers, jeg er ny ved bruk av Wago, så er det noen eksperter/elektrikere som kan si meg om Wago 221 er bedre enn den andre fra 222 serien på bildet nedenfor? Wago 221 er tydeligvis noe mindre, men er det ellers bare en nyere versjon? Den til venstre er bare en forbedret type ? Tar mindre plass, lettere å se at man har riktig plassering av avisolering(spesielt med små tverrsnitt) og lettere å måle på. I tillegg får man en større type i samme serie, som tar fra 0,5-6 mm2? Redigert: Litt for sein ja ? Redigert 28.Januar.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larss1 Svart 29.Januar.2020 Del på Facebook Svart 29.Januar.2020 Jeg har benyttet en del wago ombord hos meg på både 230V og 12V. Jeg dypper de avmantlede endene i syrefri vaselin eller polfett før jeg stikker de inn og låser, deretter fyller jeg tomrommet med samme greia. Avslutter med å teipe rundt hele klemma, dette for å sikre at de ikke spretter opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petromax Svart 30.Januar.2020 Del på Facebook Svart 30.Januar.2020 Jeg syns denne in-line versjonen er snedig for å skjøte ledninger, de andre "spriker" så mye til dette bruket. Har brukt dem i båten uten problemer i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barbaria Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Petromax skrev for 16 timer siden: Jeg syns denne in-line versjonen er snedig for å skjøte ledninger, de andre "spriker" så mye til dette bruket. Har brukt dem i båten uten problemer i mange år. Hvor får du kjøpt denne på enklest måte? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 (redigert) Endehylser. I det profesjonelle markedet er det stort sett et krav til å bruke endehylser helt uavhengig av klemmetype. Her er fordelene - Du får samlet alle kordellene, slik at ikke enkelkordeller spriker i alle retninger, spesielt gunstig på fjærklemmer - Du får samlet kordellene slik at du ikke skrur skruen rett inn i kobberet slik at man må ettertrekke oftere I maritime installasjoner er det som regel brukt skruklemme med lepper som Lars viste til. - Har du kobber i ledningen og den ikke er fortinnet vil en endehylse sørge for at overgangen mellom ledning og endehylse blir gasstett og hindrer korrrosjon. Det fleste rekkeklemmer er fortinnet innvendig. Da får du en ren tinn tinn overgang mellom ledning og klemme og derfor ingen korrosjon - Endehylser egner seg også for å samle flere tynne ledninger til ett punkt i en rekkeklemme. (Selv om dette normalt ikke er tillatt i Maritime installasjoner En av hovedgrunnene til at man driver og isolerer med vaselin, spray eller annen guffe er redsel for korrosjon. Korrosjon oppstår som regel pga at oksygen kommet til mellom to forskjellike matrialer. (Alle metaller har sin egen elektromotriske sopenning). Grunnen til at oksygenet slipper til er som regel varmgang på grunn av stor strøm eller vibrasjoner.. Sørg for å ha gastette overganger overalt så kan man glemme ekstra isolasjon der det normalt er tørt. I motorrom eller andre korrosive steder ville jeg selvfølgelig isolert. Redigert 31.Januar.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Endehylser er nok bra hvis de er klemt på med en skikkelig tang slik at det blir en metallisk forbindelse i hele lengden og bredden av hylsa. I mitt daglige arbeid - bygningskraner - er det et vanlig problem at slike hylser bare er klemt flate eller ikke klemt i det hele tatt før de monteres i kontaktorer ol. Hvis da ikke montøren skrur veldig hardt så klemmes ikke hylsen skikkelig rundt lederen. Da får jeg problemet noen år senere med varmgang og dårlig kontakt, og du kan være sikker på at den dagen sludder det vannrett. Ser at noen få slik hylser er klemt rundt det hele og det ser skikkelig ut. Dårlig klemte hylser inni en fjærbelastet klemme synes jeg høres ut som problemer. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
moray Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Endehylser i Wago vil virke mot sin hensikt, da kontaktflaten for kobberet vil bli mindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 (redigert) JRK skrev for 3 timer siden: I det profesjonelle markedet er det stort sett et krav til å bruke endehylser helt uavhengig av klemmetype. Jeg kan ikke se noe sted at produsenten hverken foreskriver eller anbefaler endehylser i Wago 221- klemmer, hverken til entrådig eller flertrådige ledere, og disse klemmene er vel beregnet for det profesjonelle markedet? Spørsmålet blir da hvordan det stiller seg å montere komponenter i elektriske anlegg på en måte som ikke er anbefalt av produsenten. Redigert 31.Januar.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 moray skrev for 2 timer siden: Endehylser i Wago vil virke mot sin hensikt, da kontaktflaten for kobberet vil bli mindre. Det skulle jeg gjerne sett dokumentatsjon på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Ja nå refererte jeg til det profesjonelle maritime Markedet. Disse brukes mye i koblingsbokser i vanlig hus, men hus og båt er ganske forskjellig med tanke på korrosjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Petromax Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Barbaria skrev for 5 timer siden: Hvor får du kjøpt denne på enklest måte? Fant dem ikke i butikk, så jeg måtte bestille dem på eBay. Tok én pose á 50 stk 2-leder, og én pose 3-leder, regner med det skal holde noen år. Betalte ca 150kr / pose https://www.ebay.com/itm/50pcs-2-Pin-Universal-compact-wire-wiring-connector-conductor-terminal-block/254178269074?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Men dette er vel ikke Wago klemmer, men noe som ligner? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 JRK skrev for 1 time siden: Det skulle jeg gjerne sett dokumentatsjon på Endehylser er jo greie iom. at en sikrer seg at ikke enkelte cordeler "stikker ut", men de innfører to ekstra overganger i kretsen som kan gi overgangsmotstand, altså ledning/hylse og hylse Wago. Dette er neppe noe stort problem, men jeg foretrekker færrest mulig overganger med mulighet for irr og overgangsmotstand i en elektrisk krets. Skulle jeg brukt "sukkerbiter" der skruen går rett inn i kabelen (med mulighet for at kabelen flises opp), ville jeg brukt endehylser klemt med en proff tang (som jeg ikke har). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Ja blir det nå en ekstra overgang? Har du en kobber ledning som krympes inn i en fortrinnet endehylse så går faktisk ionene fra begge matrialer inn i hverandre og jeg tror at den elektromotoriske spenningen EMS mellom kobber og fortinningen blir mindre. .Overgangen fra endehylse til rekkeklemme som også er fortrinnet er jo også EMS fri. Men jeg ser jo poenget om krympingen av endehylse ikke er gasstett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 31.Januar.2020 Del på Facebook Svart 31.Januar.2020 Når jeg leser understående rapport (obs 2001) ser det ut for at bruk av feil klemme (flertrådet i gammel type) er det største problemet. For meg virker dette som et bra produkt, men jeg finner ikke den vakre skjøteklemmen i sortimentet til Wago. Den likte jeg godt. Tar med et avsnitt fra elsikkerhet 60 fra 2001 Finnes også her: http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/60.pdf WAGO AVGRENINGSKLEMME TYPE 273 Wagoklemmer type 273 har i enkelte tilfeller medvirket til branner eller branntilløp. Dette ble rapportert til Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE) vinteren 2001. Tilfellene ble fulgt opp med nærmere undersøkelser av allerede tilgjengelig materiale (rapporter om feil/mangler ved elektriske installasjoner/utstyr) samt møte med importør og representant for produsent. Videre ble det i en periode på 3 måneder (april, mai og juni) innhentet rapporter fra i fylkene Buskerud, Oppland og Trønderlag på et eget skjema som ble utviklet. I hvert anlegg ble et visst antall kurser valgt ut, og for hver kurs ble Wagoklemmene i enkelte av koblingsboksene kontrollert. Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2 og 2,5mm2 ble talt opp. Antall skadede og/eller ikke skadede klemmer ble registrert for hver koblingsboks. Totalt ble 142 anlegg, 566 kurser og 2635 Wagoklemmer (begge dimensjoner) kontrollert. For hvert enkelt skjema ble det også registrert en antatt årsak til skadene. Ca 87% av anleggene hadde ingen feil. I de resterende 13% av anleggene var feilmontasje årsaken. 1,5mm2 2,5mm2 Totalt Skadet 5 8 13 Ok 577 2045 2624 Totalt 582 2053 2635 Fordeling av skadede og ikke skadede Wagoklemmer for både dimensjonene 1,5mm2 og 2,5mm2 . Av totalt 2635 undersøkte klemmer var det 13 som var skadet. Dette utgjør ca. 0,5% av de undersøkte klemmene. Tabellen gir en oversikt over Wagoklemmer med dimensjonene 1,5mm2 og 2,5mm2 som var skadet eller ikke skadet. Det kan virke som om feilmontering er årsak til skadene på Wagoklemmene. Kun en liten fraksjon av de feilmonterte anleggene hadd skadede klemmer. Undersøkelsen er ikke tilfredsstillende i å angi et konkret forhold mellom feilmonterte klemmer med skade og feilmonterte klemmer uten skade. Av oppgitte enkeltårsaker synes feil anvendelse av 1,5mm2 ?ertrådet ledning i klemmer beregnet for kun entrådet leder å være årsaken. PE har hentet data fra de fylkene hvor feil/mangler-databasen antyder at ?est skader intreffer. Dette er områder som for øvrig sammenfaller med hvor importøren også indikerte at ?est Wagoklemmer var omsatt. Undersøkelsen antyder videre at omfanget av skadede Wagoklemmer ikke er stort, sett i forhold til omsatte klemmer. De ?este klemmene er kommet til skade p.g.a. feil bruk/montering. En videre oppfølging gjennom feil/mangler-databasen og gjennom ordinært tilsyn anses inntil videre å være tilstrekkelig. For øvrig kan det opplyses at klemmene i dag leveres i en endret utførelse hvor feilmontering er vanskelig. I et av områdene ble det avdekket større avvik enn i de øvrige. Dette forholdet er tatt spesielt opp med det aktuelle DLE Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 (redigert) moray skrev for 16 timer siden: Endehylser i Wago vil virke mot sin hensikt, da kontaktflaten for kobberet vil bli mindre. JRK skrev for 14 timer siden: Det skulle jeg gjerne sett dokumentatsjon på Det er nok som moray skriver. Ta ei Wago 221- klemme. Sett inn en flertrådet leder uten endehylse, og en flertrådet leder med endehylse, i hvert sitt hull. (Begge ledere skal ha samme mm2). Lukk klemma og se på resultatet - som taler for seg selv. Jeg får ikke tatt noe bilde av dette, men det blir som på den vedlagte illustrasjonen. Årsaken til at det blir slik, er selvfølgelig at lederen med endehylse blir som en kompakt sylinder, firkant eller åttekant. Redigert 1.Februar.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 Jannmar skrev for 15 timer siden: Jeg kan ikke se noe sted at produsenten hverken foreskriver eller anbefaler endehylser i Wago 221- klemmer, hverken til entrådig eller flertrådige ledere, og disse klemmene er vel beregnet for det profesjonelle markedet? Spørsmålet blir da hvordan det stiller seg å montere komponenter i elektriske anlegg på en måte som ikke er anbefalt av produsenten. Jannmar skrev 38 minutter siden: Jeg får ikke tatt noe bilde av dette, men det blir som på den vedlagte illustrasjonen. Årsaken til at det blir slik, er selvfølgelig at lederen med endehylse blir som en kompakt sylinder, firkant eller åttekant. Jeg har flere endehylsetenger, alle gir en tilnærmet firkantet kube . At det det finnes trenger som krymper en kompakt sylinder har jeg aldri sett. Mine tenger gir 3 helt glatte flater og en ruglete. Har litt problemer med å se at en 1 cm lang nite får for liten kontaktflate. Men ikke så viktig hva vi synes. Jeg spurte om dokumentasjon. Tidligere hadde jeg av og til møter med både phoenix wago og weidmuller. Da de kom med fjærklemmer var vi veldig skeptiske, men etterhvert har de vist at disse klemmene fungerer veldig bra i vårt marked. Samtidig så har jeg ingen kjennskap til klemmene i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 JRK skrev 23 minutter siden: Har litt problemer med å se at en 1 cm lang nite får for liten kontaktflate. Men ikke så viktig hva vi synes. Jeg spurte om dokumentasjon. Det moray skrev var ikke at en leder med endehylse får for liten kontaktflate, men at den får en mindre kontaktflate enn en leder uten endehylse, og det var det du ba om dokumentasjon på. At det er slik som Moray sier burde være innlysende, selv uten "dokumentasjon". JRK skrev for 15 timer siden: moray skrev for 18 timer siden: Endehylser i Wago vil virke mot sin hensikt, da kontaktflaten for kobberet vil bli mindre. Det skulle jeg gjerne sett dokumentatsjon på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 (redigert) Dette ble en (overraskende) lang tråd hvor det ser ut til alle er enige Wago har noen fantastiske produkter, både rekkeklemmer, 221 og winsta systemet. Når det gjelder varmgang i klemmene, så viser det seg at det er stortsett er brukerfeil i de tilfeller jeg har lest og opplevd. Redigert 1.Februar.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 Her er hva Wago skriver om endehylser: https://www.wago.com/medias/Volume1-2019-2020-Technical-Section-en.pdf Under normal operating conditions, direct clamping (i.e., directly connecting a conductor to the terminal block’s current bar) provides optimal contact quality, because all risk factors arising from anti-splaying methods are prevented. ... Occasionally, conductor anti-splaying protection may be required ... Special requirements apply only in special application areas exposed to extremely corrosive atmospheres. In this case, we recommend using either solid copper conductors or fine-stranded copper conductors with properly crimped, tin-coated copper ferrules or copper pin terminals. ... As with solid copper conductors, the fine strands are crimped into a dense inner core. Crimping prevents ingress of aggressive atmospheres (depending on the ppm concentration), which can diffuse into the conductor bundle along the individual strands and deposit between individual strands and the clamping point. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Når det gjelder varmgang i klemmene, så viser det seg at det er stortsett er brukerfeil i de tilfeller jeg har lest og opplevd. Vet du hvordan klemmene brukes feil i disse tilfellene. Hva er det vi må passe på for at det skal bli riktig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 Brigg skrev 12 minutter siden: Vet du hvordan klemmene brukes feil i disse tilfellene. Hva er det vi må passe på for at det skal bli riktig? Det som er viktig er riktig lengde på avisolering og ikke lage hakk/spor i kobberet når man avisolerer? Lager man hakk eller spor så kan man risikere at flere av kordelene knekker og det blir brudd/dårlig kontakt. Denne typen(åpne/lukke) er det minst problemer med. Det er verre med innstikk. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 1.Februar.2020 Del på Facebook Svart 1.Februar.2020 Ihht den gamle undersøkelsen tolker jeg det som at mangetrådet leder i innstikk-klemme (uten åpne lukkefunksjon) var årsak til flest feil. Høres rimelig ut da endel av trådene vil krølle seg istedenfor å gå inn i kontaktpunktet. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 3.Februar.2020 Del på Facebook Svart 3.Februar.2020 shipahoy skrev On 1.2.2020 at 12.05: Her er hva Wago skriver om endehylser: https://www.wago.com/medias/Volume1-2019-2020-Technical-Section-en.pdf Dette ble sannelig en lærerik tråd ! Mente jeg visste det som var å vite om Wago 221, men det ser ut til at det alltid er noe mer å hente. Båtplassen på sitt beste :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.