Jump to content

Stoppet av Tollbåten


Tore B

Recommended Posts

På lørdag kjørte jeg fra Fredrikstad og opp til Oslo, da vi kom midt i Drøbaksundet ble vi stoppet av tollvesenet??? De lurte på hvor vi kom fra og hvor vi skulle, vi redgjorde for turen og turens formål og så lurte de på om vi hadde noe og fortolle??? Hvor går grensa mellom Fredrikstad og Oslo da? Vet at tollerene kan følge deg hjem til døra, men da bør du jo komme fra utlandet, eller er det jeg som ikke har forstått ett eller annet?

Kan dette være riktig bruk av tid og penger for Tollvesenet? Det var tollbåten fra Oslo som stoppet oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg og min familie ble også stoppet av tollere på sjøen i sommer. Dette var riktignok like ved svenskegrensen. Vi kom fra Sverige men hadde lovelig kvote. Klokken var ni på kvelden og vi hadde vært og besøkt ett vennepar i Sverige da vi ble vinket inntil en båt fra Tollvesenet. Ombord var det fem tollere. Kan dette være riktig bruk av ressurser?? Fem tollere i en 30 fots båt for å sjekke om vi hadde en flaske for mye!!

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kunne ha vært mange ganger hos "søta bror" i sommer uten å ha brutt noen toll regler på hver tur. Jeg kunne jo hatt sakene ombord uten at det hadde vært ulovlig. Nå skal det sies at jeg hadde kun 4 hansa øl ombord, så det var jo ikke noe problem. Men jeg kunne jo ha hatt mye mer uten at jeg hadde smuglet noe. Hva hadde de sakt da?

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kunne ha vært mange ganger hos "søta bror" i sommer uten å ha brutt noen toll regler på hver tur. Jeg kunne jo hatt sakene ombord uten at det hadde vært ulovlig.

Jeg har (heldigvis…) ingen erfaring med tollinspeksjon i barskapet om bord, men kanskje det kan være en fordel å samle på dokumentasjon i form av ”system”-kvitteringer, for derved å kunne sannsynliggjøre at beholdningen om bord er innkjøpt via flere turer over grensen(?)
Link to post
Share on other sites

Dette minner meg litt om ett prat jeg hadde for en tid tilbake med en som va brann mann.

Han fortalte meg att han har verdens beste jobb.

Di kommer til ett hus som brenner.

 

Alternativ 1.

Di redder huset

 

Alternativ 2.

Huset brenner ned

 

Resultat.

Hvis det brenner ned for di en klapp på skuldern med komentaren ja, ja ni gjorde ju ett godt jobb i alla fall.

Og hvis di redder huset så får di en klapp på skuldern med komentaren ja, ja ni gjorde ett bra jobb.

 

Må vi alltid va så flinke på og kritisere politi og toll?

 

Till tross for att vi alle er verdens mestere så kan det va saker vi ikke vet noe om.

Som tex dette med att det va 5 tollere i båten.

Att di ikke burde bruke resurser på denne måten og stoppe oss "vanlige" osv.

 

Hva vet vi hva di kikket etter? Di er så pass drevne att di oftest ser rimeligt kjappt hvis di trenger og sjekke mer nøie.

Vet man att tex. ikke tre av di som var i toll båten ikke var aspiranter?

 

Nei vi ska va gla att di kommer ut og sjekker båter, tenk på hva vi gneller over att det er mye dop på gatene, og hvor mye mer det blir hvis alle som før in det i landet vet att tollen ikke er ute på sjøen etter klokka ni på kvellen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid lurt på hvordan reglene for fortolling er når man kommer med båt.

 

Har alltid trodd at reglen var slik at varene skulle fortolles i første havn man kom til i Norge, men om man seiler direkte til Oslo vil det være ganske umulig å få dette gjort før man stoppes i f.eks. Drøbaksundet.

 

Ellers synes jeg det er viktig at det foretas kontroll da det blir tatt folk innimellom som helt klart smugler til andre formål en billig vin til middag. De har jo tatt folk med så mye at båtene knapt har vært sjødyktig og andre med båten full av sigaretter osv.

 

Dessuten for oss som ikke drikker veldig mye ombord, hva skjer når vi har med konjaken kjøpte på Gardermoen under sydnereisen hjem fra seilferie i Sverige? :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har (heldigvis…) ingen erfaring med tollinspeksjon i barskapet om bord, men kanskje det kan være en fordel å samle på dokumentasjon i form av ”system”-kvitteringer, for derved å kunne sannsynliggjøre at beholdningen om bord er innkjøpt via flere turer over grensen(?)

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken med kvitteringer er forsåvidt god. Reglene sier imidlertid at du ikke har lov å bringe mer enn lovlig kvote inn i Kongeriket. Jeg er redd det vil hjelpe lite å argumentere/dokumentere at du gjennom sommeren "lovlig" har fyllt barskapet etter flere besøk over grensa.

Tollere og parkeringsvakter er enkle sjeler. De har instrukser og regler å følge og har lite rom for skjønn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dessuten for oss som ikke drikker veldig mye ombord, hva skjer når vi har med konjaken kjøpte på Gardermoen under sydnereisen hjem fra seilferie i Sverige? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen tvil om det da? Reglene er vel her klare nok. Har du med mer enn lovlig kvote inn i landet er det straffbart. Gjelder også om du har anskaffet varene ved tidligere innreise eller har kjøpt de på polet i Drammen. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dopen -- særlig heroin -- er et rent drapsredskap.

 

Massevis av egentlig god norsk ungdom ødelegges av det. Hver av dem er et barn, har foreldre som bryr seg, gjerne søsken også, og ikke så rent sjelden egne barn som lett blir fortapelsens ofre. Jeg våger den påstand at dopen, nest etter Taliban og Al Quaeda, er den største fare det moderne vestlige samfunn står overfor.

 

Derfor har Worse overhovedet ingen betenkning med å tåle å bli brydd en gang i blant, om overøvrighetsmakten skulle finne det fornødent. Og observeres det noget mistenkelig, er Worse aldeles ikke den siste til å ringe politiet eller Tollvesent på 800 3 12 12 og gi beskjed.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dopen -- særlig heroin -- er et rent drapsredskap. 

 

Massevis av egentlig god norsk ungdom ødelegges av det.  Hver av dem er et barn, har foreldre som bryr seg, gjerne søsken også, og ikke så rent sjelden egne barn som lett blir fortapelsens ofre.  Jeg våger den påstand at dopen, nest etter Taliban og Al Quaeda, er den største fare det moderne vestlige samfunn står overfor. 

 

Derfor har Worse overhovedet ingen betenkning med å tåle å bli brydd en gang i blant, om overvøvrighetsmakten skulle finne det fornødent.  Og observeres det noget mistenkelig, er Worse aldeles ikke den siste til å ringe politiet eller Tollvesent på 800 3 12 12 og gi beskjed.

<{POST_SNAPBACK}>

Er helt enig med deg her :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Dopen -- særlig heroin -- er et rent drapsredskap. 

 

Massevis av egentlig god norsk ungdom ødelegges av det.  Hver av dem er et barn, har foreldre som bryr seg, gjerne søsken også, og ikke så rent sjelden egne barn som lett blir fortapelsens ofre.  Jeg våger den påstand at dopen, nest etter Taliban og Al Quaeda, er den største fare det moderne vestlige samfunn står overfor. 

Hjertens enig i det Skipper. Derfor synes det for meg nærmest ubegripelig at tollerne anvender sårt tiltrengte ressurser til å saumfare pensjonistbusser på jakt etter ulovlige kvoter av gaudaost og svinekotteletter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

God retorikk, rem, men de er vel så skyggeredde at de ikke ser bort fra at de gamle gjerne vil spe på pensjonen med litt pulvertransport ... :rolleyes:

 

Nei huff nå var jeg stygg, det var ikke så stygt ment som det ble sagt, nei.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hjertens enig i det Skipper. Derfor synes det for meg nærmest ubegripelig at tollerne anvender sårt tiltrengte ressurser til å saumfare pensjonistbusser på jakt etter ulovlige kvoter av gaudaost og svinekotteletter.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke mange dop smugglere som ser ut som om di har tilbrakt en måned i Colombia eller Afganistan på en skikkelig dop oppbyggings kurs.

Hvis du hadde sett en eller to av di kurirer som brukes hadde du skifta mening.

Jeg trur og att dette med att tollen stopper litt ymse båter har en god signal effekt. Elers hadde det ju bare vart og laste opp nidelven sette trygg kurs oppover Oslo fjorden siden man vet att nei da di stopper ju ikke pensjonister som har vart på Harry tur, i sin gammle Nidelv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som er toller, og han forteller at de allokerer nesten all sin tid til å få has med organisert smugling. Fra tid til annen kommer det dettende en instruks fra direktoratet, og tollerne må ut å ta "et jafs" hos pensjonistene i bussen og hos andre som kan tenkes å føre et par kilo indrefilet for mye over grensen.

 

Opplysningene er med forbehold naturligvis, da dette er basert på hva en annen har fortalt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...