Jump to content

Stoppet av Tollbåten


Tore B

Recommended Posts

Sålenge jeg befinner meg under gange mellom 2 norske havner så har jeg veldig mye imot å bli stoppet og kontrollert. Faktisk så veldig mye imot å bli stoppet og kontrollert at det hadde blitt litt

høylydt tenker jeg hvis de ikke hadde oppgitt en særs god grunn for det. :smash:  :boxing:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva om en eller annen på sin vei mellom to norske havner plukker opp en sekk isjøen som inneholder diverse ulovlige varer (les: DOP), skal han også i såfall protestere høylydt og argumentere med at han bare er på tur mellom nettopp 2 norske havner? Grunnen til at de også stopper en del ute i lovlig ærend er jo nettopp fordi proffe smuglere ikke skal føe seg trygg på at de kan gå fram akkurat slik for å unngå å bli tatt.
Link to post
Share on other sites

Du har lov til å ha med deg inntil 27 liter vin og/eller øl pr. voksen person ombord som du kan fortolle ved anløp tollsted nærmest til "hjemmehavnen" eller når du treffer på tollvesenet på sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne er jo grei å ha med seg når man har vært i det store utland og handlet litt (for mye) :yesnod:

Man tøffer jo hjemover i fin fart, blir man stoppet av tollerne ja så fortoller man.... Blir man ikke stoppet så ankommer man hjemmehavnen og kontakter tollvesnet for fortolling, hvis man husker det da ? :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig sendt en mail tollvesnet hvor jeg har spurt hva om man blir bordet av tollbåten i norsk farvann uten å vært i utlandet med for mye alkohol i båten (av utenlansk fabrikat og uten pant som er kjøpt i utlandet ved flere anledinger(lovlig kvote hver gang), men ikke drukket opp) f.eks. i Drøbaksundet.

 

Jeg har bedt om en avklaring på hvordan man kan unngå å bli mistenkeligjort som smugler av tolltjenestemennene i en slik situasjon. Om jeg får svar, vel det vil jo tiden vise...

 

Jeg kan jo ta sjarken og tøffe over til Harryland og kjøpe kvoten min, rusle hjem og tømme båten, ny tur senere og det samme skjer da osv.... til slutt så kan jeg ha en stor samling av edle dråper som jeg da kan ta ombord i båten, da tar jeg sjarken og tøffer mot tigerstaden og blir bordet i Drøbaksundet... Tollerne finner mye er over kvoten og jeg sier jeg kommer fra Langesund og skal til Oslo..... Blir jeg da trodd mon tro... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten oppsummerer kort og greit essensen i bestemmelsene.

 

Saken har forøvrig vært oppe før. Her er link til den forrige tråden. Merk spesielt innlegg nr. 14 som forklarer litt.

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Du kan ha med deg så mye du vil i båten (av lovlige varer vel å merke, ikke dop), uavhengig av hvor du er er, hvor du har vært eller hvor du skal. Det er til syvende og sist selvfølgelig opp til en dommer å avgjøre om du er smugler eller lovlydig dersom du er uenig med tollvesenet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes de kunne hatt mye høyere kvoter på "normale" lovlige varer, slik at det ikke var så interessant for de fleste å smugle.

Etter mitt syn er det først da man virkelig kan få bukt med dop smugling.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kanskje, men akkurat det kan vi nå glemme etter at vi har stemt SP og SV inn i regjering. Norske bønder må for enhver pris spares fra å bli utsatt for konkurranse må vite.

 

Men,hadde vi fått harmonisert avgiftssystemet slik at vi er mere på linje med Sverige og Danmark så ville antagelig endel av grunlaget for organisert alkoholsmugling falle bort. Staten ville øke inntektene sine og helsevesenet ville spare penger med færre metanolofre å behandle og politiet kune gjort noe annet fornuftig da noe

<{POST_SNAPBACK}>

Der tror jeg du skal regne om igjen Thor. Kostnadene til å behandle metanolofre blir som piss i havet i forhold til de utgifter samfunnet har på behandling av alkoholrelaterte sykdommer.

En ting til, hvis staten etterhvert presses til å redusere/fjerne alkoholavgiftene, hvordan skal staten kompansere for inntektstapet?? Hørte jeg riktig???? Var det noen som sa dieselavgift for lystbåter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva om en eller annen på sin vei mellom to norske havner plukker opp en sekk isjøen som inneholder diverse ulovlige varer (les: DOP), skal han også i såfall protestere høylydt og argumentere med at han bare er på tur mellom nettopp 2 norske havner? Grunnen til at de også stopper en del ute i lovlig ærend er jo nettopp fordi proffe smuglere ikke skal føe seg trygg på at de kan gå fram akkurat slik for å unngå å bli tatt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da går jeg utifra at Tollvesenet informerer om mistanke om ulovligheter. Og da kan de sjekke meg så mye de vil. Men derimot hvis de vil sjekke kun for å sjekke da hadde nok jeg blitt noe grinete.

Link to post
Share on other sites

Der tror jeg du skal regne om igjen Thor. Kostnadene til å behandle metanolofre blir som piss i havet i forhold til de utgifter samfunnet har på behandling av alkoholrelaterte sykdommer.

En ting til, hvis staten etterhvert presses til å redusere/fjerne alkoholavgiftene, hvordan skal staten kompansere for inntektstapet?? Hørte jeg riktig???? Var det noen som sa dieselavgift for lystbåter?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er godt mulig at du har rett idet der rem. Men det vil kanskje redusere smugling og fjerne inntektskildene til organisert kriminalitet og det er positivt for samfunnet . Staten vil øke sine inntekter fra økt alkohol salg og da er det kanskje ikke "nødvendig" å øke diesel avgift for båt heller. Og regner vi metanol skadde som alkohol relatert skade så vil vi vinne litt der også. De totale alkohol skadene som dette rusmidlet påfører samfunn og enkeltmennesker vil muligens være nært konstant og uavhengig av avgiftene.(Men at skadene øker ved økt forbruk er vel også sant?)

Link to post
Share on other sites

Grensene i EU har blitt frie og alle kan krysse dem uten noen form for kontroll. Tollen i Norge lever sitt eget liv på, jakt etter tobakk, kjøtt, sprit og noen vinflasker, som selges billigere andre steder i europa. Dette er etter mitt syn en politikk som har gått ut på dato for lengst.

 

De ligger på lur med noe som ligner et krigsskip på grensen mellom Sverige og Norge, for å sjekke om noen fritidsbåteiere har mye varer i baggasjen. Den Norske Stat får finne seg i å konkurreere om salget av disse varene på lik linje med andre som selger varer og tjenester her i landet.

Link to post
Share on other sites

Skib O'hoi,

 

Gamle "Far Out" er blitt stoppet to ganger av den fine mørkeblå tollbåten i sommer. Først i nærheten av Steilene i Indre Oslofjord og sist i Drøbaksundet. Jeg har vært på kurs i "kontrolltjeneste" i Sjøheimevernet, så jeg var litt skuffet over at den vakre tollerdamen ikke kom ombord for å kontrollere skuta vår. Hun nøyde seg med å spørre hvor vi kom fra. Andre gangen fikk vi også muntre kommentarer til at vi førte sjørøverflagg i stedet for det tradisjonelle i rødt, hvitt og blått. Tollbåten kom forfra rundet bak oss og gikk opp på siden. Jeg synes manøvrering og oppførsel var upåklagelig. Jeg antar at grunnen til at de ikke kom ombord er at jeg ser mindre mistenkelig ut enn båten min...

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg sendte tollvesnet en mail om det å bli stoppet i Oslofjorden fikk jeg dette svaret...... Det viler mye ansvar på oss og bevisbyrden er hos oss, har vi vært i utlandet eller ei...slik jeg tolker dette...

 

Her er hva tollvesnet sier.....

 

Tollvesenets kontroll av lystfartøyer. Tollvesenet kan i følge tolloven §§ 11 og 12 punkt 5 samt tollovforskriften 3.1 og 3.2, stanse og foreta undersøkelse både av fartøyer og personer overalt på tollområdet (norsk fastland og alt område innenfor territorialgrensen). Det er nødvendig for tollvesenet å kunne stanse alle båter, for å finne ut om båten/ personene har vært i utlandet. Det er den reisende/ fartøysfører som må godgjøre hvor han/hun kommer fra og om de har vært utenlands i mer eller mindre enn 24 timer. Dersom den reisende/ fartøysfører kan godgjøre at de ikke har vært i utlandet er det ingen problemer knyttet opp mot eventuelle kvanta av brennevin, vin, øl, sigaretter/tobakk o.l. som medbringes i fartøyet. Dersom det ikke kan godgjøres om en har vært i utlandet eller ikke, kan tollvesenet foreta undersøkelser ombord i fartøyet. I den forbindelse vil det bli bedt om deklarasjon om hvilke toll- og avgiftsfrie varer ( deriblant kvote) som de reisende bringer med seg.Det er imidlertid kjent for Tollvesenet at det er normalt å ha med seg noe kvanta av brennevin, vin, øl, sigaretter/tobakk o.l. i lystbåter, og det er derfor nødvendig å vurdere den enkelte situasjon for seg. Med hilsen Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon 22 86 08 50

Telefax 22 34 68 30

oslo@toll.no

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tolker teksten i Sydvestens innlegg riktig er "tollområdet" alt innenfor 12 NM fra den ytterste nøkne.

Leste jo i avisa her en dag om en som ble stanset (av tollvesenet) for smugling etter at han kjørte av ferja i Horten.

Tollvesenet driver jo også og klipper skilter av biler i hele kongeriket. Kanskje de (i motsetning til politiet) har lovhjemmel til å kreve å få komme innefor døra i de tusen hjem også?

Link to post
Share on other sites

Jøss. Trodde de bare kunne stoppe oss inntil 30 km fra grensa jeg. Ved større avstand fra grensa enn 30 km så må politiet på banen. Kjøper ikke helt den tolkningen "innenfor 12 mils grensa" av den grunn, men så har jeg aldri hatt sans for storebror seg deg,fotobokser og overvåkningskameraer heller

da. Det må da være en toller på forumet som kan tolke "tollområdet" ?

Link to post
Share on other sites

Tollområdet er fastlandet og sjøen innenfor territorialgrensen. Sistnevnte er fastsatt i et cancelli pro-memoria av 25.02.1812; som siger det herefter følgende:

 

Cancelli-Promemoria, ang. at Kongen under 22 dennes har behaget at resolvere: «Vi ville have fastsat som Regel i alle de Tilfælde, hvor Spørgsmaal er om Bestemmelse av Vor Territorial-Høiheds Grændse udi Søen, at denne skal regnes indtil den sædvanlige Sø-Mils Afstand fra den yderste Ø eller Holme fra Landet, som ikke overskylles af Søen».

 

I praksis er grensen 4 nm utenfor grunnlinjen, som er linjer trukket mellom de yderste øer og holmer.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I praksis er grensen 4 nm utenfor grunnlinjen, som er linjer trukket mellom de yderste øer og holmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Territorialgrensa ble utvidet til 12 NM for et par år siden. (Forøvrig var den 4 NM og 12 meter før dette.)

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tollvesenet har faktsikt mye friere fullmakter enn politiet til å undersøke/søke etter gjenstander for å avdekke om det er innført illegalt. Tollvesenet har også gjennomført kontroller ved Aker brygge, men da av utenlandske båter. Staten sørger alltid for at de kan beskytte seg mot folk som vil undra avgifter, skatter etc. Statens vilje til å beskytte innbyggerne mot overgrep fra kriminelle eller staten er ikke så stor.

Link to post
Share on other sites

Ja, Sydvesten, det var jo et fornuftig svar, det!  I dette som ellers får man jo bare håper at overøvrighetsmakten vet å utøve et fornuftig skjønn når de er ute og kontrollerer.

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt tips - ha på GPS track back funksonen (spor funksjonen) slik at man kan dokumentere hvor man har vært.

 

JEg bør forøvrig ha litt good will hos en blond tollerske etter at jeg overlot to flasker Gul enke champagne til henne med glede. Jeg hadde glemt de igjen på flyet på OSL - og jeg fikk ikke lov å hente de. I så fall måtte jeg komme tilbake dagen etter. Helt uaktuelt - men hun ble glad. Så neste gang forventer jeg nok spesialbehandling :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er den reisende/ fartøysfører som må godgjøre hvor han/hun kommer fra og om de har vært utenlands.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm..det er vel slik om en ser det fra vesents synspunkt, men dersom du nekter må det vel bli en "sak", som etterhvert vil havne for retten. ...og der er det vel et prinsipp om at påtalemakten må bevise skyld, ikke den tiltalte som må bevise uskyld .... eller hva Worse?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hmm..det er vel slik om en ser det fra vesents synspunkt, men dersom du nekter må det vel bli en "sak", som etterhvert vil havne for retten.  ...og der er det vel et prinsipp om at påtalemakten må bevise skyld, ikke den tiltalte som må bevise uskyld ....  eller hva Worse?

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

 

Om det blir straffesak, ligger bevisbyrden hos påtalemakta.

 

I en rent «sivil» sak om hvorvidt det foreligger plikt til å fortolle eller ikke, må det vel bygges på det faktum som er mest sannsynlig. Men hvordan tollvesenet i tilfelle skulle sannsynliggjøre at en båt påtruffet ved Drøbak nettopp kommer fra Sverige, det ser jeg ikke helt klart. Kanskje er det sigarrøken som gjør det ... det er jo fredag i dag. :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er noe som forekommer meg noe merkelig.

Hører stadig vekk om båter som blir stoppet ved Drøbak.

Jeg seiler rimelig mye i grensetraktene, og her fremstår vel tollbåten nærmest som den hellige ånd. Den alle har hørt om men ingen har sett.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett den flere ggr. i området Singlefjorden og utover. En gang lå de å dreiv, me to mann med skikkelige bøse kikkerter på taket. Båter kom og gikk, ingen ble stoppa. Venta vel på noe spes vil jeg tro..

 

Siste gang var i Sommer. Lå da i Singlefjorden, og bordet alt fra Nidelv 24 & Skibsplast 550 til større saker.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...