Jump to content

Stoppet av Tollbåten


Tore B

Recommended Posts

Nåja , det har vært langt flere kontroller i sommer. Kystvakten varslet dette i våres at de ville kontrollere fritidsbåtene i større grad en før. De lovte å opptre på en høflig og korrekt måte og håpet de ble godt mottatt av fritidsflåten. Det har de sikkert overholdt?

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De lovte  å oppptre på en høflig og korrekt måte og håpet de ble godt mottatt av fritidsflåten. Det har de sikkert overholdt?

Ja det synes jeg absolutt. De vi traff var hvertfall både greie og utviste stor fleksibilitet. Etter noen dager utagerende liv i Skagen hadde vi ikke særlig god oversikt over hva som befant seg ombord. Vi kunne derfor ikke gjøre skikkelig rede for nøyaktige kvoter, men tollerene var ikke pirkete. Fikk intrykk av at de først og fremst var ute etter folk som smulger i store kvanta.

Link to post
Share on other sites

Ja det synes jeg absolutt. De vi traff var hvertfall både greie og utviste stor fleksibilitet.  Fikk intrykk av at de først og fremst var ute etter folk som smulger i store kvanta.

<{POST_SNAPBACK}>

DET; sammenstillet med at de border båter i Drøbaksundet, tyder rett og slett på at de er tjukke i hue.

For ingen smuglere, med store kvanta ting & tang, tar vel sjøveien via lystbåt til Tigerstaden ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

DET; sammenstillet med at de border båter i Drøbaksundet, tyder rett og slett på at de er tjukke i hue.

For ingen smuglere, med store kvanta ting & tang, tar vel sjøveien via lystbåt til Tigerstaden ?

 

Suzuki

Det er riktig, men det har sikkert også en viss preventiv virkning, dvs at folk flest kanskje tar med seg en flaske mindre neste gang de har vært på tur, når det vet at de kan bli stoppet.
Link to post
Share on other sites

Om det blir straffesak, ligger bevisbyrden hos påtalemakta.

 

I en rent «sivil» sak om hvorvidt det foreligger plikt til å fortolle eller ikke, må det vel bygges på det faktum som er mest sannsynlig.  Men hvordan tollvesenet i tilfelle skulle sannsynliggjøre at en båt påtruffet ved Drøbak nettopp kommer fra Sverige, det ser jeg ikke helt klart.  Kanskje er det sigarrøken som gjør det ... det er jo fredag i dag.   :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

For å klargjøre det prinsipielle, i lesbare vendinger. Det er påtalemakten som til enhver tid er piktig til å bevise at noe straffbart har forekommet. Dersom jeg hadde blitt stoppet i Drøbak og tollvesent ikke kunne dokumentere hvor jeg var kommet fra, ( kontinentet eller tjøme) hadde jeg nektet ombordstigning.

 

DERSOM tollmyndighetene insisterer på ombordstigning, da må det respekteres, men med store muligheter for klage og erstatningsøksmål i ettertid dersom kontrollen var ubegrunnet.

 

Tar jeg ikke feil er min kolega Skipper_Worse enig i det.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan nekte ombordstigning og sjekk? Men vel ombord i Slagskibet så hadde de fått høre at Kafteinen er uenig i sjekk av de dype gjemmer og at ulovlig innførte varer ikke befinner seg ombord og de hadde også fått beskjed om at alt må forlates som de fant det.

Dette som foregår i Drøbak sundet minner meg litt om disse sivile tollerene som står og stirrer surt på deg når en går på grønt på Gardermoen. Jeg har aldri mere enn det tillatte,og knapt nok det, men jeg blir fyllt av dårlig samvittighet når disse surpompene setter øya i en stakkar.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Til begynnelsen på dene tråden som handlet om 5 tollere tenker jeg at de kanskje kontrollerer småbåter mens de venter på større skip?

5 mann i båten betyr at maks 4 kan borde store skip, og da tar det tid nok med 4 mann å kontrollere hele skipet, skipspapirer ol.

 

Til de siste innleggene som handler om tollvesenets rett til å kontrollere, så tror jeg at man kan nekte.

Resultatet kan bli beslagleggelse av fartøy uten at du får ta noe med på land før de får rettens kjennelse til kontroll, og da er båtsesongen over..

Ser ingen grunn til å nekte kontroll, og hvis man oppfører seg som folk, blir man behanddlet som folk.

 

Et innlegg gikk på at tollvesenet skulle kunne dokumentere at en hadde vært utenlands for å kunne kreve kontroll.

Håper ingen i tollvesenet leser det, for da blir det pålagt AIS for alle fritidsbåter øyeblikkelig ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg har (heldigvis…) ingen erfaring med tollinspeksjon i barskapet om bord, men kanskje det kan være en fordel å samle på dokumentasjon i form av ”system”-kvitteringer, for derved å kunne sannsynliggjøre at beholdningen om bord er innkjøpt via flere turer over grensen(?)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det tenkte jeg også at hadde vært kjekkt da jeg kom fra Skagen med et par brett Carlsberg og ble stoppet. Måtte betale for kvoteoverskridelsen, fikk fin kvittering for dét, og var vel egentlig glad og fornøyd helt til neste gang jeg passerte Drøbaksundet på vei innover ... uten å ha satt tillivs noe av danske-ølet. Denne gangen ble jeg ikke stoppet, men jeg hadde jo ingen papirer på at ølet jeg nå hadde med meg var det samme som jeg hadde fortollet sist...

 

Forøvrig må jeg si at det gikk fint å få gehør for at jeg faktisk hadde hatt med meg noe ut av landet også, så jeg slapp faktisk å betale ekstra for det jeg hadde smuglet med meg ut av landet på vei til Skagen, og med kvitteringen fra den første hjemturen hadde det nok gått bra om jeg ble stoppet en gang til også. Men det har jeg jo ingen garanti for, og problemet er vel ganske utbredt på sjøen. På landjorda er det de færreste som har med seg alkohol ut av landet, s.a. de man stopper på flyplasser eller grenseoverganger med overskredet kvote er det rimelig å anta at skal fortolle varene. Men i båt er det jo ikke uvanlig å oppbevare en «passelig» mengde alkohol; litt rødvin, litt hvitvin, og noe til ankerdrammen, og vips er mengden større enn kvoten... og da kan man vel egentlig ikke gjøre så mye annet enn å håpe tolleren kan oppvise sunn fornuft.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

Tanken med kvitteringer er forsåvidt god. Reglene sier imidlertid at du ikke har lov å bringe mer enn lovlig kvote inn i Kongeriket. Jeg er redd det vil hjelpe lite å argumentere/dokumentere at du gjennom sommeren "lovlig" har fyllt barskapet etter flere besøk over grensa.

Tollere og parkeringsvakter er enkle sjeler. De har instrukser og regler å følge og har lite rom for skjønn.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det vel forskjell på lovlig kvote og tollfri kvote? Man kan lovlig ha med mer enn tollfri kvote, hvis man fortoller det som overstiger den tollfrie kvoten.

 

Uansett hvaslags kvittering man har med, enten det er kvitteringer fra ulike besøk på systemet som sannsynliggjør at man bare har kjøpt lovlig kvote på hver enktelt tidligere Sverige-tur, eller det er kvittering fra Vinmonopolet her hjemme som sannsynliggjør at man har hatt med varene hjemmefra, eller kvittering fra forrige besøk av tollbåten, så er dette ingenting som «beviser» noe som helst, og det blir opp til tolleren å utvise skjønn. Vil man være bombesikker må man vel nesten plombere flaskene, for det er ingenting som egentlig kan fortelle at flaskene man har i båten faktisk er de samme som omtales på diverse kvitteringer. Jeg har bare blitt stoppet en gang av tollbåten og da synes jeg tolleren som var ombord var flink til å utvise skjønn, jeg slapp å betale for det jeg hadde hatt med meg ut av landet.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

kvote eller ikke kvote... jeg mener da egentlig dette er nokså irrelevant i Drøbaksundet. Her er du langt "inni" kongeriket, og det må isåfall være tollvesentets oppgave å bevise at du faktisk kommer utenlandsfra (ref. bekreftelsen fra både Worse og Contraband)

 

Mao. kan du ha "sprit til ripa" om du vil. Spiller keine kasserolle sålenge de ikke klarer å bevise at du har innbrakt dette til tollområdet ulovlig.... med ett unntak; du innrømmer din illegale import.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...