Jump to content

Stoppet av Tollbåten


Tore B

Recommended Posts

Tror noen gikk glipp av poenget her, eller at det ikke kom tydelig fram. Hva er vitsen med og stoppe folk uten å kontrolere? Kanskje greit å være synlig, at det er forebyggende, men....Syns det er veldig greit at de er ute etter dop ol. Men de som driver med den slags transport er nok litt proffere en å tøffe rundt i Drøbaksundet i 6 knop. Bare for ordenskyld så får jeg legge til at jeg er ikke imot å bli stoppet og kontrolert.

Link to post
Share on other sites

Når vi dro avgarde på #helvetesuka# i "sommer" lå tollbåten i Singlefjorden og bordet Sydenfarere.

 

Helt greit for meg. Er det tollregler, så er det tollregler. Åssen i heite de klarer å gjennomsøke en 30 foter på 1 minutt, er mer enn jeg begriper. Er vel helst ute å sier " pass opp, ellers kommer vi å tar deg" vil jeg tro.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

La det være sagt med en gang. Jeg har MEGET dårlig erfaring med tollbåten i Drøbaksundet. I fjor kom de mot meg i full fart og la bakk noen meter fra meg midtskips. Resultatet ble en dunk i siden og en gedigen hilsen på tollbåtens hekkbølger. :headbang::headbang:

 

Alt ombord lå ferdigpakket da vi kun var en kvartmil unna hjemmehavna. Alt føk hulter til bulter. Det samme gjorde matros Jaco.

Kona ringte tollsjefen i Oslo som kalte opp tollbåten. Unggutta ombord kunne ikke skjønne at det var de som hadde laget bølgene. Det var ellers speilblankt vann rundt oss.

 

Søndag blir vi møtt ble blålampe av samme tollbåten. Ikke fa...... om jeg stopper for de tullingene en gang til. Derfor tar jeg VHFen og kaller opp tollbåten på 16. Intet svar.

 

Jeg ligger i 10 knop og ser at tollbåten kommer etter oss. Denne gangen akterfra. Jeg tenkte; De har da lært noe siden sist. Jeg stopper opp og forteller at vi kommer fra Horten og skal til hjemmehavn Sætre. De ønsker oss god tur på fjorden.

 

Bak oss kommer det to båter til i samme følge som oss. De sier det samme som oss at de kommer fra Horten.

Det er da jeg får latteren fram. Hva tenkte gutta i tollbåten. Kommer alle i dag fra Horten? Eller..... blir vi rundlurt? :lol::lol::lol:

 

 

Til poenget: Det er ikke det smarteste stedet å ligge å ta kontroller i et farvann hvor småbåtrafikken er til de grader så stor. Langs norskerenna eller ved Hvaler, Færder hadde vel vært bedre?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til poenget: Det er ikke det smarteste stedet å ligge å ta kontroller i et farvann hvor småbåtrafikken er til de grader så stor. Langs norskerenna eller ved Hvaler, Færder hadde vel vært bedre?

<{POST_SNAPBACK}>

tycker jag inte, måste väl vara best om dom håller sig in i Dröbaksundet.

 

I annet fall stör dom ju den viktiga grensehandeln :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid lurt på hvordan reglene for fortolling er når man kommer med båt.

 

Har alltid trodd at reglen var slik at varene skulle fortolles i første havn man kom til i Norge, men om man seiler direkte til Oslo vil det være ganske umulig å få dette gjort før man stoppes i f.eks. Drøbaksundet.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Mener med sikkerhet at fortolling skal foregå i første "hensiktsmessige" havn.

 

Hvis man blir bordet av tollbåten så spør de raskt om du har noe å fortolle.

Svarer du nei. De sjekker og de finner noe for mye, er du i trøbbel. Beslagleggelse og bøter som resultat. :nono:

 

Men sier du! "ja, hadde tenkt å gjøre det i F.eks Tønsberg. Men siden dere er her så kan vi vel fikse det med en gang". Så tror jeg det skulle gå greit. :smiley:

 

PS. Tror maks hva som er lov å ha med seg uten forhåndsklarering er 4 liter brennevin og 6 liter vin.

Er usikker men kan få sjekket det opp om ønsklig.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jøss, har dem fått råd til BÅT??? :eek:

De har jo knappt resurser til å kontroller hvert 7. tog, med fangst hver gang!

(Tenk på de andre 6 som smetter gjnnom...)

 

Men for all del: La "uvesnet" få mere resurser, slik at dop ++ blir hindret enda mere!! Så får vi heller akseptere å bli kontrollert noen ganger med "rent mel" i påsan. :smash:

 

En annen ting: Det hjelper ikke å ha sprit fra tidligere turer i barskapet ombord, hvis den totale mengden i øyeblikket overstiger kvoten.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

PS. Tror maks hva som er lov å ha med seg uten forhåndsklarering er 4 liter brennevin og 6 liter vin.

Er usikker men kan få sjekket det opp om ønsklig.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har lov til å ha med deg inntil 27 liter vin og/eller øl pr. voksen person ombord som du kan fortolle ved anløp tollsted nærmest til "hjemmehavnen" eller når du treffer på tollvesenet på sjøen.
Link to post
Share on other sites

Det gleder meg å høre at tollbåten er aktiv.

 

Dette til tross for at jeg selv mer enn gjerne smugler, men da heldigvis mer "harmløse" varer kontra dop. Blir jeg noen gang stoppet, greit. regler er regler.

 

Det andre som gleder meg, er at i år har jeg observert politibåten mye mer enn i fjor. Egentlig rart det der, solgte ikke de båter over en lav sko da de ikke hadde midler til drivstoff ?

 

Med andre ord, så hilser jeg både politibåter samt tollbåter velkommen, og håper det også i framtid blir satt av midler (gjerne mer enn nå) slik at de kan fortsette med å patruljere.

Link to post
Share on other sites

Bare for ordenskyld så får jeg legge til at jeg er ikke imot å bli stoppet og kontrolert.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Sålenge jeg befinner meg under gange mellom 2 norske havner så har jeg veldig mye imot å bli stoppet og kontrollert. Faktisk så veldig mye imot å bli stoppet og kontrollert at det hadde blitt litt

høylydt tenker jeg hvis de ikke hadde oppgitt en særs god grunn for det. :smash::boxing:

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Leste litt mer på http://www.toll.no:

 

"Drivstoff

Maksimalt 600 liter i transportmiddelets normale drivstofftanker.

Du kan i tillegg ha med inntil 10 liter på godkjent reservekanne pr. transportmiddel. "

 

Hva gjør dere med store båter ? - Må drivstoffet brukes opp før det er lovlig å komme hjem igjen? - Tenker litt på dette med kvotene.... Det er ikke lov å ha mer sprit/vin enn grensene tillater, uansett om det er kjøpt hjemme i Norge før avgang til utlandet...

 

 

Glad jeg har en 48 liters dieseltank.... og muligens 10 liter et eller annet sted i tillegg....

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

"Du kan i tillegg ha med inntil 10 liter på godkjent reservekanne pr. transportmiddel. "

<{POST_SNAPBACK}>

Betyr det at jeg ligger tynt an med min 20-liters reservekanne med diesel fyllt på Flekkerøya, dersom jeg skulle tøffe så langt øst som Hvaler-området? Er det innført en begrensning på størrelsen på reservekanner i grensenære områder for å hindre mulig sniksmugling av drivstoff?

 

Jeg kommer neppe til å oppbevare noe som nærmer seg kvotegrensene for annet flytende drivstoff ombord i båten; turene på svinestien med Color Line er mer aktuelle enn en Danmarkstur med en 24-foter i syv knops fart.....

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Leste litt mer på http://www.toll.no:

 

"Drivstoff

Maksimalt 600 liter i transportmiddelets normale drivstofftanker.

Du kan i tillegg ha med inntil 10 liter på godkjent reservekanne pr. transportmiddel. "

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du får kjøre opp og ned grensa, til du er nede på 600 liter + 10 + 10 i jolla?! :yesnod::yesnod::lol::lol:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

De 600 literne er neppe noe å bekymre seg for. Hvordan skal tollvesenet finne ut om du har mer enn 600 liter, da?? Da må de i så fall pumpe ut, måle, og pumpe om bord igjen. Gidder de det, da?? :rolleyes: Har ingen tro på at de ville finne på å foreta noen undersøkelse som helst på grunnlag av mistanke om mer enn 600 liter diesel om bord, i alle fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

"Drivstoff

Maksimalt 600 liter i transportmiddelets normale drivstofftanker.

Du kan i tillegg ha med inntil 10 liter på godkjent reservekanne pr. transportmiddel. "

 

Hva gjør dere med store båter ? - Må drivstoffet brukes opp før det er lovlig å komme hjem igjen? - Tenker litt på dette med kvotene.... Det er ikke lov å ha mer sprit/vin enn grensene tillater, uansett om det er kjøpt hjemme i Norge før avgang til utlandet...

Glad jeg har en 48 liters dieseltank.... og muligens 10 liter et eller annet sted i tillegg....

<{POST_SNAPBACK}>

Da må jo fergene mellom Norge og Sverige, Norge og kontinentet ha litt av et problem...

Link to post
Share on other sites

Da må jo fergene mellom Norge og Sverige, Norge og kontinentet ha litt av et problem...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Som alltid er det småfolket som skal taes ... :puke:

 

Det er forresten unntak for rutegående trafikk og trafikk til/fra tollområdet. Sp hvis du reiser til Strømstad hver helg, kan du jo påberope deg unntaket for rutetrafikk ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva er vitsen med og stoppe folk uten å kontrolere? Kanskje greit å være synlig, at det er forebyggende, men....Syns det er veldig greit at de er ute etter dop ol.

<{POST_SNAPBACK}>

De ser helt sikkert på reaksjonene deres hvorvidt det er nødvendig å kontrollere eller ikke.

Det sies at disse er menneskekjennere.

 

Jeg synes de kunne hatt mye høyere kvoter på "normale" lovlige varer, slik at det ikke var så interessant for de fleste å smugle.

Etter mitt syn er det først da man virkelig kan få bukt med dop smugling.

 

Sånn som det er i dag, er vel sikkert 70% av de som passerer grensen mer eller mindre nervøse fordi de har litt for mye.

Det hadde de ikke hatt hvis kvotene var høye nok. :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes de kunne hatt mye høyere kvoter på "normale" lovlige varer, slik at det ikke var så interessant for de fleste å smugle.

Etter mitt syn er det først da man virkelig kan få bukt med dop smugling.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Den skjønte jeg ikke... Hvis den lovlige kvota økes,vil da dop smugligen gå ned ? Hadde det vært så enkelt så nok kvota vært økt for lenge siden ville jeg anta. Men,hadde vi fått harmonisert avgiftssystemet slik at vi er mere på linje med Sverige og Danmark så ville antagelig endel av grunlaget for organisert alkoholsmugling falle bort. Staten ville øke inntektene sine og helsevesenet ville spare penger med færre metanolofre å behandle og politiet kune gjort noe annet fornuftig da noe

av grunnlaget for organisert kriminalitet faller bort. Men det er det vel opp til politikerene å finne ut av?

 

Hvis formålet med tollvesenets insats i Drøbaksundet er å stoppe smugling så er jo det prisverdig. Jeg tror de bommer litt bare. Antagelig så går det som plukkes opp av småbåt fra sjøen over rekka adskillig lengre syd en Drøbak og antagelig så skjer sånt,hvis det skjer, om natta.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...