KapteinNek Startet 6.Februar.2020 Del på Facebook Startet 6.Februar.2020 Hei! Håper noen eksperter har gode tips å komme med, for vi har kjøpt et for stort oppussingsobjekt: 32 fot med gammel seilbåt. Vi har funnet ut at alle gjennomføringer skal byttes, gamle giverhull tettes og 100 år med bunnstoff skrapes. Til dette er det benyttet malingskrape og kommet ned til gelcoaten på store deler nå, men hvordan og hva gjør vi.... 1. Skrape ned til gelcoat 2. Sandpapir for å fjerne restene/gjevne ut (40-papir som brukes til det?) 3. Sparkel der det trengs etter skrapingen (hva slags sparkel skal man benytte her under vannlinjen? epoxysparkel? Glassfibersparkel? Gelcoatsparkel 3. 6-7 lag med epoxy grunning (?) 4. 2 lag bunnstoff Er vi på sporet her? Tips og info tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Er du sikker på at det er nødvendig å skrape ned til gelcoat? Særlig mtp at du beskriver det som et oppussingsobjekt. Gratulerer med båt og jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Støtter Pirlo. Prioriter det vekk. Det er en stor jobb som kan utsettes mange sesonger fordi det ikke er viktig i det hele tatt. Gå over med en eksentersliper og få det noenlunde jevnt og fint før nytt bunnstoff. Når mer viktige ting i oppussningsprosjektet er tatt, da kan en begynne å tenke på om bunnen er så ujevn at du taper 1/2 knop under seil i svak vind. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Når dere først har kommet så langt ville jeg ha gjort som du selv foreslår. Få vekk alt inntil gelcoaten, sparkle grove hakk med epoxysparkel og legg på 5- 6 strøk 2k epoxyprimer. Deretter to strøk med bunnstoff i forskjellig farge. Så kan du vente til det øverste er omtrent slitt bort før du legger på nytt, og derved unngå å bygge opp tykke lag med bunnstoff. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lyst på båt Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Hvis .... og jeg sier hvis dere skal skrape ned så husk kjøpe en god trekantskrape eller fem. Slip av hjørnene så de ikke lager stygge riper eller sår. Men som andre skriver så er det vel å lage masse jobb som ikke gagner noen om dette er båten som.skal finne ut av om båtlivet er noe for dere eller ei. Så ta rådet om å fjerne løst bunnstoff å slipe de verste ujevnhetene til dere. Faktisk holder det å fjerne det løse. Legg fokus mot fremdrift . Dvs motor og seil . Seff må vinsjer og utstyr til selve seilingen være iorden. Ship Ohoi . Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Litt trist å få råd om å ikke skrape når dere har tatt mesteparten. Bra jobba, vet det er en drittjobb, tok mine 41 fot alene i fjor. - Slipe resten til jevn overflate - Sparkle med epoxy sparkel + sliping - 4-6 strøk med 2k epoxy primer Ingen vits å lure på om det er bortkastet, det er en nytelse med et glatt og strøkent undervannsskrog Jeg foretrekker vc17m Extra, bygger ikke har ikke hatt tegn til groe, båten brukes en god del. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Ta resten! Virker som dere allerede har tatt mesteparten av drittjobben allerede. Jeg og min bror gjorde det samme for 3 år siden. Deilig følelse at skroget under vann er strøkent og skadefritt, selv om det ikke synes når båten ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
KapteinNek Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Takk for alle tilbakemeldinger! Jobben er så godt i gang at den nesten må fullføres med skraping, vi gjør det nå siden vi uansett må tette 3-4 gamle giverhull og bytte alt av gjennomføringer. Ved siden av dette blir den største jobben å bygge opp cockpit igjen... Motor er heldigvis relativt ny med kun 130 timer på teller :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Bilder bilder bilder ! ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Eksentersliper med 40 og 60 papir tar godt unna. Skift papir ofte. Om det blir tungt å holde over tid så trekk ei snor opp til ripa i ei blokk og heng opp en motvekt, feks ei kanne med vann i. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Når dere skal slipe; lurt å benytte finfiltret støvmaske! Ikke noe stas å puste inn gammelt tungmetallbasert støv fra bunnstoff. Tøft av dere å gå på en slik jobb, som han over forsiktig antyder; bilder verdsettes? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Too Much skrev for 1 time siden: Litt trist å få råd om å ikke skrape når dere har tatt mesteparten Burde spurt oss tidligere ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Dere har sikkert godt med pågangsmot og arbeidslyst når har begynt på en slik jobb, og da synes jeg det er riktig ende å begynne i. Greit å ha det under vann, og det grunnleggende i orden, før man pusser messing og monterer duppeditter og blingbling. Sparkling, pussing og to komponent epoxy er riktig fremgangsmåte i mine øyne. I tillegg til å bruke to farger på de første lagene med bunnstoff, tror jeg det er ganske vanlig at det første laget er et hardt bunnstoff, og det andre selvpolerende. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Epoxymaling: Les bruksanvisningen. Kjøper du epxymaling fra International eller Jotun, vil tørrstoffet være rundt 80 % (eksempelvis). Kjøper du epoxymaling fra Biltema, vet de ikke hvor mye tørrstoff det er. De vet ikke hvem som har produsert malingen. Men jeg tipper at tørrstoffandelen kan være rundt 20 %. Det er malingtykkelsen i tørr tilstand som bestemmer hvor mange lag du må påføre. På fartøyer som høytrykksprøytes med eks. Jotun, kjøres det ett lag. Skal jeg bruke Biltema med kost på Hulda, må jeg ha minimum 5 lag over vannlinjen. Enda hender det at det ikke er nok. Epoxymalingen til Biltema er helt grei, men under vann, for å få noe annet enn illusorisk beskyttelse, ville jeg på Hulda brukt mellom 8- og 10 lag med kost. Med International bruker jeg 3- til 4 lag med kost på første strøket og rull etterpå. Som skrevet, les bruksanvisningen. Blant annet er det en del malinger som krever 'settling time'. Biltema er en av disse, men det står det ikke noe om i bruksanvisningen. Settling time: Bland malingen i riktig mengde A + B. La ferdigblandet maling stå og roe seg en tre kvarters tid i 20 grader C. Det har jeg funnet er passe. Hvis ikke blir malingen som å male med vann. Bruker mye Biltema selv, over vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Hei Herda epoxy blir svært glatt, og hard. Når de byrjar å smørja epoxy bør de smørja neste lag før det første er heilt tørt/ litt klebrigt. Det same gjeld først lag med botnstoff. Det er òg delte meiningar om det er lurt med epoxy... Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
lfb6 Svart 8.Februar.2020 Del på Facebook Svart 8.Februar.2020 KapteinNek skrev On 6.2.2020 at 20.59: .... 1. Skrape ned til gelcoat 2. Sandpapir for å fjerne restene/gjevne ut (40-papir som brukes til det?) 3. Sparkel der det trengs etter skrapingen (hva slags sparkel skal man benytte her under vannlinjen? epoxysparkel? Glassfibersparkel? Gelcoatsparkel 3. 6-7 lag med epoxy grunning (?) 4. 2 lag bunnstoff ..... Alle produsenter har ganske nøyaktige anbefalinger hva som angår forberedelse av overflaten, hvor mange lag av hvilket produkt i hvilken tykkelse på hvilken måte, og når man tidligst kan male over, og når en seinest kan male over- begge etter temperatur. Hvor mange lag primer en skulle ha er svært forskjellig, dette har vel som Hulda skrev med sammensetningen/ tørrstoffandelen å gjøre. Anbefalingene er til vanlig ganske firkantete, og det finnes sikkert mange forksjellige oppfatninger hvor nøye en burde være. Jeg gjorde jobben for en mindre båt nå: Skrape ned (å slipe ned hjørnene på skrapen fant jeg dessverre ut litt seint), 80- papir først, 120 deretter (40 gjorde mye riper, og tok mindre jevnt enn 80) 'Vanlig gelcoat' fra biltema for småskadene (slip ut så smal som mulig) Jotun Antipest 3 lag (grå/rødtonet/grå) Jotun Nonstop supreme 2 lag (rød/lysblå) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
KapteinNek Svart 10.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Veldig mye bra svar her! Etter å ha påbegynt mange prosjekter samtidig har vi nå måttet styre oss etter prinsippet "flyte først". Dette er en drittjobb hvor været får diktere mer enn ønsket. Hadde håpet å være ferdig skrapet i helgen men var så vått på bakke og skrog at det var litt uforsvarlig... Kjøpt epoxysparkel på BT (krever dog 10 grader...) men høres ut som vi går for noe annet som grunning. Ser ikke ut, men legger ved noen bilder. Takk alle ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.