Jump to content

Full renovering under vannlinjen - 32 fot gammel seilbåt...


KapteinNek

Recommended Posts

Hei!

 

Håper noen eksperter har gode tips å komme med, for vi har kjøpt et for stort oppussingsobjekt: 32 fot med gammel seilbåt.

Vi har funnet ut at alle gjennomføringer skal byttes, gamle giverhull tettes og 100 år med bunnstoff skrapes.

 

Til dette er det benyttet malingskrape og kommet ned til gelcoaten på store deler nå, men hvordan og hva gjør vi....

 

1. Skrape ned til gelcoat

2. Sandpapir for å fjerne restene/gjevne ut (40-papir som brukes til det?)

3. Sparkel der det trengs etter skrapingen (hva slags sparkel skal man benytte her under vannlinjen? epoxysparkel? Glassfibersparkel? Gelcoatsparkel

3. 6-7 lag med epoxy grunning (?)

4. 2 lag bunnstoff

 

Er vi på sporet her? Tips og info tas imot med takk!

 

 

 

Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter Pirlo. Prioriter det vekk. Det er en stor jobb som kan utsettes mange sesonger fordi det ikke er viktig i det hele tatt. Gå over med en eksentersliper og få det noenlunde jevnt og fint før nytt bunnstoff. 

 

Når mer viktige ting i oppussningsprosjektet er tatt, da kan en begynne å tenke på om bunnen er så ujevn at du taper 1/2 knop under seil i svak vind. 

Link to post

Når dere først har kommet så langt ville jeg ha gjort som du selv foreslår. Få vekk alt inntil gelcoaten, sparkle grove hakk med epoxysparkel og legg på 5- 6 strøk 2k epoxyprimer. Deretter to strøk med bunnstoff i forskjellig farge. Så kan du vente til det øverste er omtrent slitt bort før du legger på nytt, og derved unngå å bygge opp tykke lag med bunnstoff.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis .... og jeg sier hvis dere skal skrape ned så husk kjøpe en god trekantskrape eller fem. Slip av hjørnene så de ikke lager stygge riper eller sår. Men som andre skriver så er det vel å lage masse jobb som ikke gagner noen om dette er båten som.skal finne ut av om båtlivet er noe for dere eller ei. Så ta rådet om å fjerne løst bunnstoff å slipe de verste ujevnhetene til dere. Faktisk holder det å fjerne det løse. Legg fokus mot fremdrift . Dvs motor og seil . Seff må vinsjer og utstyr til selve seilingen være iorden. Ship Ohoi . 

Link to post

Litt trist å få råd om å ikke skrape når dere har tatt mesteparten. Bra jobba, vet det er en drittjobb, tok mine 41 fot alene i fjor.

- Slipe resten til jevn overflate

- Sparkle med epoxy sparkel + sliping

- 4-6 strøk med 2k epoxy primer

Ingen vits å lure på om det er bortkastet,  det er en nytelse med et glatt og strøkent undervannsskrog :crazy:

 

Jeg foretrekker vc17m Extra, bygger ikke har ikke hatt tegn til groe, båten brukes en god del.

 

Link to post

Takk for alle tilbakemeldinger!

Jobben er så godt i gang at den nesten må fullføres med skraping, vi gjør det nå siden vi uansett må tette 3-4 gamle giverhull og bytte alt av gjennomføringer. 

 

Ved siden av dette blir den største jobben å bygge opp cockpit igjen... 

 

Motor er heldigvis relativt ny med kun 130 timer på teller :)

 

Link to post

Dere har sikkert godt med pågangsmot og arbeidslyst når har begynt på en slik jobb, og da synes jeg det er riktig ende å begynne i. Greit å ha det under vann, og det grunnleggende i orden, før man pusser messing og monterer duppeditter og blingbling. Sparkling, pussing og to komponent epoxy er riktig fremgangsmåte i mine øyne. I tillegg til å bruke to farger på de første lagene med bunnstoff, tror jeg det er ganske vanlig at det første laget er et hardt bunnstoff, og det andre selvpolerende.

Link to post

Epoxymaling:

Les bruksanvisningen.

Kjøper du epxymaling fra International eller Jotun, vil tørrstoffet være rundt 80 % (eksempelvis).

Kjøper du epoxymaling fra Biltema, vet de ikke hvor mye tørrstoff det er. De vet ikke hvem som har produsert malingen. Men jeg tipper at tørrstoffandelen kan være rundt 20 %.

Det er malingtykkelsen i tørr tilstand som bestemmer hvor mange lag du må påføre. På fartøyer som høytrykksprøytes med eks. Jotun, kjøres det ett lag. Skal jeg bruke Biltema med kost på Hulda, må jeg ha minimum 5 lag over vannlinjen. Enda hender det at det ikke er nok. Epoxymalingen til Biltema er helt grei, men under vann, for å få noe annet enn illusorisk beskyttelse, ville jeg på Hulda brukt mellom 8- og 10 lag med kost. Med International bruker jeg 3- til 4 lag med kost på første strøket og rull etterpå.

Som skrevet, les bruksanvisningen. Blant annet er det en del malinger som krever 'settling time'. Biltema er en av disse, men det står det ikke noe om i bruksanvisningen. Settling  time: Bland malingen i riktig mengde A + B. La ferdigblandet maling stå og roe seg en tre kvarters tid i 20 grader C. Det har jeg funnet er passe. Hvis ikke blir malingen som å male med vann. Bruker mye Biltema selv, over vann.

 

Link to post
KapteinNek skrev On 6.2.2020 at 20.59:

....

1. Skrape ned til gelcoat

2. Sandpapir for å fjerne restene/gjevne ut (40-papir som brukes til det?)

3. Sparkel der det trengs etter skrapingen (hva slags sparkel skal man benytte her under vannlinjen? epoxysparkel? Glassfibersparkel? Gelcoatsparkel

3. 6-7 lag med epoxy grunning (?)

4. 2 lag bunnstoff

.....

Alle produsenter har ganske nøyaktige anbefalinger hva som angår forberedelse av overflaten, hvor mange lag av hvilket produkt i hvilken tykkelse på hvilken måte, og når man tidligst kan male over, og når en seinest kan male over- begge etter temperatur. Hvor mange lag primer en skulle ha er svært forskjellig, dette har vel som Hulda skrev med sammensetningen/ tørrstoffandelen å gjøre.

 

Anbefalingene er til vanlig ganske firkantete, og det finnes sikkert mange forksjellige oppfatninger hvor nøye en burde være. Jeg gjorde jobben for en mindre båt nå:

Skrape ned (å slipe ned hjørnene på skrapen fant jeg dessverre ut litt seint),

80- papir først, 120 deretter (40 gjorde mye riper, og tok mindre jevnt enn 80)

'Vanlig gelcoat' fra biltema for småskadene (slip  ut så smal som mulig)

Jotun Antipest 3 lag (grå/rødtonet/grå)

Jotun Nonstop supreme 2 lag (rød/lysblå)

 

Lykke til!

Link to post

Veldig mye bra svar her! Etter å ha påbegynt mange prosjekter samtidig har vi nå måttet styre oss etter prinsippet "flyte først".

 

Dette er en drittjobb hvor været får diktere mer enn ønsket. Hadde håpet å være ferdig skrapet i helgen men var så vått på bakke og skrog at det var litt uforsvarlig...

 

Kjøpt epoxysparkel på BT (krever dog 10 grader...) men høres ut som vi går for noe annet som grunning.

 

Ser ikke ut, men legger ved noen bilder.

 

Takk alle ?20200202_182217.jpg.1abe77d5f1e5320d6bda99f1c0972fe8.jpg20200202_182241.jpg.827474d8abefe25cf9fcfe19265d24fc.jpg20200202_182252.jpg.e1bb60c83303d6139031b11e89b215ee.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...