Jump to content

Trimme 60hk mercury 2 takt.

Sooto

Recommended Posts

Jeg har en 60hk mariner/mercury totakt fra omkring 2002. Den e 3 sylindret å er ikke bigfoot versionen. Vet 40/50/60 er samme blokk rett under 1000cc om jeg har rett. Men lurte på om det var en metode å få litt mer ut av den, type bedre reedventiler, eller større forgasser eller noe lignende. Regner med det bare er erfaring som kan si noe om dette, noe som eg desverre mangler da eg blir 18 i år. Ser anbefalt turtallområde er 5000-5500. Jeg makser på 6100 med 16 toms stigning. En annen historie, vurderer ny propell.

Håper det er noen her som kan litt mer enn meg. Visst det er et dumt spørsmål så er det på meg, men kan aldri skade å spørre.

20190414_190952.jpg

20190402_204412.jpg

Guest Balder..

Hei, må først nevne att du ved å ligge så langt over maks rpm har trimmet ned motorn, du har bikket langt over peak hk, du er langt over effekttoppen å ned på feil side av effektkurve, start med å finn en tyngre propell som gir deg ca 5500rpm.

Det er veldig lett å få ut mer effekt av en eldre 2-takter hvis en kan det, det kan greit tas ut +20-25% uten å kjøpe nye deler, gjøres ved porting, øking av kompresjonsforhold, borring av forgassere, ca 3gr mer tenning mm.

Problemet er selvsagt å forklare slikt med litt skriving.

Det du som ikke veldig erfaren trygt kan gjøre er...

Hvis du finner ettermarkeds reed ventiler av god kvalitet vil det forbedre fyllingsgraden av motor, dvs du klarer å holde på mer av luften som suges inn fordi du får reed blad som er kjappere, de stenger veivhuset slik att luft/gasser ikke går i retur ut via forgasser når motor begynner på veivhuskompresjonen.

Enkelte motorer...å særlig 90 og tidlige 2000talls...responderer veldig godt på gode reed ventiler, feks Boyesen og V-Force, faktisk så mye att det er merkbart, dette gir økt dreiemoment da det resulterer i ett betydelig større luft/bensin volum som komprimeres.

Hvis du har noen som kan plane topper for deg er det dette som enklest gir betydelig effektøkning i form av betydelig økning av dreiemoment på hele registret, øk kompresjonsforholdet så høyt som 95okt tåler, MEN du må da kunne regne ut hvor mye du kan ta.

Slike ting begynner du ikke på selv :) da må du få hjelp av noen med litt erfaring da det er noen kriterier som må følges.

Finn rett propell og ettermarkeds reed ventiler, det vil utgøre en god forskjell til en start:thumbsup:

La ved ett bilde av en type 2-takts motor jeg har bygd noen av, starter byggingen på en vannscooter blokk, resten er tatt fra div motorer mens mange deler er maskinert da de ikke finnes, 1200cc forgasser motorer på 260hk, det er sjarmen med 2-takt, de kan trylles med :)

Har du interesse for trimming så "go for it":yesnod:

Det skulle vært ett tilbud for de som har lyst å kvesse opp outboard'n sin også, det er sååå mye å hente ut av slike motorer.

20200206_180358.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Balder.. skrev for 20 timer siden:

Det skulle vært ett tilbud for de som har lyst å kvesse opp outboard'n sin også, det er sååå mye å hente ut av slike motorer.

Er vel litt marked/miljø for slikt der hvor det er aktive racingmiljø.   Feks Yamaha og Tohatsu 90 er jo populære i offshore 1.3 liter klassen og det fins folk som "kvesser" disse her til lands  :) 

S&F forumet har mye interessant for de som liker fart&spenning.   Men ser ut her som at denne mercuryen  har blokk/topp i ett..?  

https://www.screamandfly.com/showthread.php?308072-Help-performance-tuning-a-60-hp-2-stroke-mercury

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Balder.. skrev On 10.2.2020 at 16.41:

Hei, må først nevne att du ved å ligge så langt over maks rpm har trimmet ned motorn, du har bikket langt over peak hk, du er langt over effekttoppen å ned på feil side av effektkurve, start med å finn en tyngre propell som gir deg ca 5500rpm.

Det er veldig lett å få ut mer effekt av en eldre 2-takter hvis en kan det, det kan greit tas ut +20-25% uten å kjøpe nye deler, gjøres ved porting, øking av kompresjonsforhold, borring av forgassere, ca 3gr mer tenning mm.

Problemet er selvsagt å forklare slikt med litt skriving.

Det du som ikke veldig erfaren trygt kan gjøre er...

Hvis du finner ettermarkeds reed ventiler av god kvalitet vil det forbedre fyllingsgraden av motor, dvs du klarer å holde på mer av luften som suges inn fordi du får reed blad som er kjappere, de stenger veivhuset slik att luft/gasser ikke går i retur ut via forgasser når motor begynner på veivhuskompresjonen.

Enkelte motorer...å særlig 90 og tidlige 2000talls...responderer veldig godt på gode reed ventiler, feks Boyesen og V-Force, faktisk så mye att det er merkbart, dette gir økt dreiemoment da det resulterer i ett betydelig større luft/bensin volum som komprimeres.

Hvis du har noen som kan plane topper for deg er det dette som enklest gir betydelig effektøkning i form av betydelig økning av dreiemoment på hele registret, øk kompresjonsforholdet så høyt som 95okt tåler, MEN du må da kunne regne ut hvor mye du kan ta.

Slike ting begynner du ikke på selv :) da må du få hjelp av noen med litt erfaring da det er noen kriterier som må følges.

Finn rett propell og ettermarkeds reed ventiler, det vil utgøre en god forskjell til en start:thumbsup:

La ved ett bilde av en type 2-takts motor jeg har bygd noen av, starter byggingen på en vannscooter blokk, resten er tatt fra div motorer mens mange deler er maskinert da de ikke finnes, 1200cc forgasser motorer på 260hk, det er sjarmen med 2-takt, de kan trylles med :)

Har du interesse for trimming så "go for it":yesnod:

20200206_180358.jpg

Takker for svar. Frlmmen er jo en 90 yamaha yrimmet til rundt 110. Vet de er veldig populære, men der kommer prisen etter det. Trodde før at turtall rekkevidden var 5500-6000 å ikke 5000-5500. At derfor den proppelen ikke var så gale, men leste litt rundt hin dagen å fant ut at jeg var helt ute å kjøre.

Har tenkt en stund å skjifte reed ventiler. Boysen selger men ikke noe spesielt, som karbon, eller performance ventiler, men de er nok mye bedre enn orginalen. Byttet på en 9.9/15 vmax, etter virket motoren mye mer hissig. Er det mye arbeid å komme til reedventilene. Vet jeg må av med gasser å lott forskjellig, men er det da lett å komme til?

I tillig tror eg eg går opp 2 tommer på proppelen til en ballistic eller noe lignende å ser

ivar skrev for 9 timer siden:

Er vel litt marked/miljø for slikt der hvor det er aktive racingmiljø.   Feks Yamaha og Tohatsu 90 er jo populære i offshore 1.3 liter klassen og det fins folk som "kvesser" disse her til lands  :) 

S&F forumet har mye interessant for de som liker fart&spenning.   Men ser ut her som at denne mercuryen  har blokk/topp i ett..?  

https://www.screamandfly.com/showthread.php?308072-Help-performance-tuning-a-60-hp-2-stroke-mercury

Kan hente. Finner ikke toppbolter i allefall, då må nok fra hverandre med hele mptoren omtrent for å skjifte stempler evt. Å få høvlet toppen, vil vel også være umulig. En kvessset 90 e drømmen. Men ønsket ikke ligge så mye penger i båten, da jeg mest sansynnelig blir å selge den seint denne sommer eller neste. Men å gjort noe med den å få meg litt erfaring til eg går til noe større hadde vært flott. Går å sikler på en phantom 21, eller noe lignende mot fremtiden. Noe som kan dra meg nærmere 60-70

du får leke deg litt med propeller og rigging for å hente ut max av det oppsettet du har nå, sikkert mye god lærdom å hente der også som vil komme tii nytte senere :smiley:
Shakespeare mini clubman?  ser jo ut som en artig båt  - hva får du på den nå og hvaslags propell har du?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Balder..

Reed er ikke vanskelig å bytte, sitter innom forgassere å er bare å ta ut.

Det er helt sikker en del å hente på reed ventiler, bladene er etter nesten 20år blitt slappe, hvis du i tillegg bytter i bedre kvalitet så vil det utgjøre en forskjell.

Å når du også som Ivar også sier finner rett propell er det nok en god merkbar forskjell.

Lykke til :)

Har bytta reeds på min 80hk fra 1989,  "Carson racing reeds" , uten andre endringer.  Merket lite forskjell i ytelse, det jeg merket mest er at motoren starter lettere 

ivar skrev for 9 timer siden:

du får leke deg litt med propeller og rigging for å hente ut max av det oppsettet du har nå, sikkert mye god lærdom å hente der også som vil komme tii nytte senere :smiley:
Shakespeare mini clubman?  ser jo ut som en artig båt  - hva får du på den nå og hvaslags propell har du?  

Ja eg har lest meg opp på proppeler å litt foskjellig å ligge rå leker med liften menst eg kjører men får rett å slett for høyt turtall. Ja shakespearen e føy den, er noe vi endte med å total restaurere, så den fikk på seg litt vekt. 

No får jeg ryndt 39-40 anyday, og 41, med litt fin trimming. Utrolig leken da, drar hele skroget ut av sjøen med kun motor

20191003_163131.jpg

Balder.. skrev for 15 timer siden:

Reed er ikke vanskelig å bytte, sitter innom forgassere å er bare å ta ut.

Det er helt sikker en del å hente på reed ventiler, bladene er etter nesten 20år blitt slappe, hvis du i tillegg bytter i bedre kvalitet så vil det utgjøre en forskjell.

Å når du også som Ivar også sier finner rett propell er det nok en god merkbar forskjell.

Lykke til :)

Eg prøver å finne reed ventiler på boysen etter forslag fra andre. Ventilene på min motor er etter bilde på ravns garage veldig annerledes form på. De er formet med blader slik som nr 21 vist på bilde.

På boysen ligger eg inn mariner/mercury å alle 60hk modellene viser motorer før 1990. Nærmeste eg finner er 1999 på 40 hk. Men 40/50/60 e jo det samme, gjelder dette reed ventilene å. Hjelper ikke at boysen bare viser demonstrasjonsbilde av en reed ventil som ser helt annerledes ut.

Frister ikke å bruke over 1000 kr på noe for så at det e feil type.

Kan evt høre med boysen, men vet ikke om noen har har vært borti det før.

Screenshot_20200212-122731_Chrome.jpg

Screenshot_20200212-143458_Chrome.jpg

Screenshot_20200212-143820_Chrome.jpg

Screenshot_20200212-150401_Chrome.jpg

Du skal få mye HK for å få igjen pengene ift å ha rett propell.

Du har allrede rotet bort "masse" hk, bare ved å gå opp til 6k turtall. Og om det er med mye av underavnnshuset i vannet så har du mye å gå på--

Siden du har motorheis kan du få igjen mye fart om du velger rett propell, som har grepet (rake og cup) til å heises høyt. Du har lite våt flate i det lille skroget og du kan få bort mye motstand ved å heise motoren til du mister kjølevannet. Men da må du mye opp i pitch.

Mitt  eksempel var å ha motoren i vanlig høyde - legge motoren på 20 knop. Så heise  motoren til trykket i kjølevannet begynte å minske. Uten å endre gassen endte jeg med 38 knop... Da er det med kjølevannsinntak under girtorpedo så kun halve propellen var i vannet. Tidligere var maks 50kn, men med heis og annen modding (ikke endring av HK) fikk jeg 60kn. Så det kan være muligheter.

Det ville overraske om Ballistic gir deg mulighet for å få høy hastighet. Den er ikke å anbefale. Ikke er den effektiv før du heiser, og verre blir det når du heiser den.

Hvilket girhus er det på din motor? Tenker på hvilke propeller du kan bruke - 4.25"?

alfaalfa skrev 18 minutter siden:

Hvilket girhus er det på din motor? Tenker på hvilke propeller du kan bruke - 4.25"?

sto vel "ikke bigfoot" i første post, da er det vel 3,5" ...?   

fins vel noe racing cleavere som dette feks ..:

https://www.ebay.com/itm/Ron-Hill-Cleaver-Propeller-11-1-4-X-18-for-40-50-HP-Outboard-F18R3R-117/151073237478?hash=item232caaa9e6:g:FUYAAOSwWl5d--GS

ville jo tro det finnes slikt her til lands også siden det ser ut til å være en viss aktivitet i V60 klassen 

ivar skrev for 13 timer siden:

fins vel noe racing cleavere som dette feks ..:

https://www.ebay.com/itm/Ron-Hill-Cleaver-Propeller-11-1-4-X-18-for-40-50-HP-Outboard-F18R3R-117/151073237478?hash=item232caaa9e6:g:FUYAAOSwWl5d--GS

ville jo tro det finnes slikt her til lands også siden det ser ut til å være en viss aktivitet i V60 klassen 

Har vært innom ideen. Men jeg ønsker at båten skal være litt leken, overflate er nok ikke tingen for meg. I tilleg måtte eg fått meg water pickup eller noscone, å tilsammen blir det dyrere en det er verdt for meg, da eg blir å selge den snart, å ser på bil i tilleg.

Men selfølgelig hadde det vært gøyt å prøve.

alfaalfa skrev for 14 timer siden:

Mitt  eksempel var å ha motoren i vanlig høyde - legge motoren på 20 knop. Så heise  motoren til trykket i kjølevannet begynte å minske. Uten å endre gassen endte jeg med 38 knop... Da er det med kjølevannsinntak under girtorpedo så kun halve propellen var i vannet. Tidligere var maks 50kn, men med heis og annen modding (ikke endring av HK) fikk jeg 60kn. Så det kan være muligheter.

Har ikke lavt vanninntak. Vurderte noscone, men det ble mer en eg ønsket å bruke. Å båten er laget for å være leken, å kjøre skroget ut av vannet med motoren å alt sånn, men ville nok kunne oppnådd høyere toppfart med det ja

alfaalfa skrev Just now:

Hei,

med den dia på girtorpedo er det vel egentlig Vengeance eller Spitfire Alu 4bl, som har litt av de egenskapene du trenger. Også Solas lager en Amita 3 Alu som du kan prøve...

Du kan jo begynne med Solas, rimelig og ikke så dum profil på bladene, men liten dia så du må realt opp i stigning!

Skal ikke ha noe alu, nedgraderer ikke. Ser du har vært på mercury propellvelger. Etter hva jeg har hørt så kjører jeg med vengance 10x16 no. Så 10x18 eller 11x18 hadde vært perfekt.

Mistenker alfaalfa har mercury prop selector i hodet :lol:

Men har du prøvd å dytte dataene dine inn i prop kalkulatorern til Mercury?    Alltid interessant å se hvordan matematikken stemmer med "real life"   (husk å konvertere knop til mph) 

https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

ivar skrev 14 minutter siden:

Mistenker alfaalfa har mercury prop selector i hodet :lol:

Men har du prøvd å dytte dataene dine inn i prop kalkulatorern til Mercury?    Alltid interessant å se hvordan matematikken stemmer med "real life"   (husk å konvertere knop til mph) 

https://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Nei, var er slip %. E stål vengance 10x18 de e vel under 10%

Sooto skrev for 21 timer siden:

Eg prøver å finne reed ventiler på boysen etter forslag fra andre. Ventilene på min motor er etter bilde på ravns garage veldig annerledes form på. De er formet med blader slik som nr 21 vist på bilde.

På boysen ligger eg inn mariner/mercury å alle 60hk modellene viser motorer før 1990. Nærmeste eg finner er 1999 på 40 hk. Men 40/50/60 e jo det samme, gjelder dette reed ventilene å. Hjelper ikke at boysen bare viser demonstrasjonsbilde av en reed ventil som ser helt annerledes ut.

Frister ikke å bruke over 1000 kr på noe for så at det e feil type.

Kan evt høre med boysen, men vet ikke om noen har har vært borti det før.

Screenshot_20200212-122731_Chrome.jpg

Er vel disse du skal ha?

CCMS

Boyesen

Redigert av xr4ti
fikset linkene (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...