Jump to content

Trimme 60hk mercury 2 takt.

Sooto

Recommended Posts

BBlades eller Mertenmarine.

Det er vel mer det at når du har testet mye og mange propeller...

Kanskje det mest skuffende er disse Power Tech. Der er det blankt metall, men lite å hente.

Dessverre så er det lite bra til 4.25 dia og enda mindre på din størrelse... det gjør det vanskelig. Jeg mente at Turbo Prop hadde stål tidligere i din dia men jeg kan huske feil.

Du kan jo få banket til noe på basis av en Vengeance feks, men det er neppe verdt pengene.  Rettet ut bakkant og lagt til litt dobbelcupping for å ha grep når du heiser?

Men du skal ikke være for streng med alu - de kan yte greit på din båt. 60hk og liten dia på propellen gir ikke så store krefter på bladene at stivheten til stål gjør så stor forskjell. En god alu prop er langt bedre enn mye i stål. Så en Spitfire med 4bl til å overføre energi kan gi deg økt fart når du heiser.

Stål er kulere, -ser det.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
xr4ti skrev for 4 timer siden:

Legg i motornummeret ditt/sammenlign de forskjellige motorene så ser du om de passer.

https://www.boats.net/catalog

Desverre så er det en idiot av en tidligere eier som har fjernet/ødelagt salle merker av serienummer på motoren. Det e det eg får å irriterer meg på. Der e vendkligere å finne riktige deler å få hjelp av andre når eg ikke vet det

alfaalfa skrev for 4 timer siden:

Du kan jo få banket til noe på basis av en Vengeance feks, men det er neppe verdt pengene.  Rettet ut bakkant og lagt til litt dobbelcupping for å ha grep når du heiser?

Men du skal ikke være for streng med alu - de kan yte greit på din båt. 60hk og liten dia på propellen gir ikke så store krefter på bladene at stivheten til stål gjør så stor forskjell. En god alu prop er langt bedre enn mye i stål. Så en Spitfire med 4bl til å overføre energi kan gi deg økt fart når du heiser

Sitter med en vengance no, vurderer å få sent den inn for cupping eller noe. Tror du det ville vært verd det? Ønsker å få trutallet ned å propeller e umulig eller vanskelig å finne.

Men med alu vil vel eg få dårligere aks, å mer slipp en med stål. I tilleg kaviterer de vel letterer å liker seg ikke hlyt i vannet. Å visst eg først får et lite sår i det, så vil kavitadjon ødlegge hele greien etterhvert. E ikke helt fan av alu, føler det e då lite responsivt. Når eg da i tilleg kjører motoren mye ut av sjøen i fart, så klarer jeg akkurat å få tak igjen med stål uten å gå av plan eller noe. 

Er bare redd for at den skal slippe grepet for lett, da jeg er vant til å kunne ligge rettet i full sving å ligge fenderlisten nedi sjøen, menst fortsatt å ha grep for dager, er litt sånn det skroget er laget, i lav fart kan det ta vanvittige svinger, å når eg gir på så løfter siste steget seg ut av vannet slik at den er veldig stabil i høy fart. Så kan eg når eg ønsker gi på å finjustere med tilt å trim for å få toppfart og minst mulig motstand. Vil ikke en firebøader i tilleg, vøre mer motstand mot sjøen, å unødvendig i en så liten båt

Her e forresten bilde av propell

20190313_200220.jpg

20190313_200228.jpg

20190313_200216.jpg

Sooto skrev 1 time siden:

Sitter med en vengance no, vurderer å få sent den inn for cupping eller noe. Tror du det ville vært verd det? Ønsker å få trutallet ned å propeller e umulig eller vanskelig å finne.

@Eika  , en bruker her inne refererer ofte til en Andvik som skal være flink med slikt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du har ca 21% slip nå - så det kan bare bli bedre dvs det kan jo bli verre, men da må du ødelegge noe. Men du er litt ute på viddene mhp alu. Det som er en stor forskjell er tykkelsen på på bladene - alu blir for svak når den blir tynn. Og om du skal ha mye energi (mer enn dine 60hk !) ut i vannet og lage fart så svikter bladene litt. Tidlige alpha drev med opp mot 120 hk klarer seg relativt bra med alu. Men de propellene på drev sitter godt nede i vannet.

Der det er litt problemer med alu er at den påkjenningen å gå inn og ut av vannet med hevet motor - det er noe de ikke er gode på. Den overgangen er tøff/mye energi. Så selv om en Spitfire er liten og har korte blader og 4 bl som taler for den. Så er det allikevel

Så den propellen du har er nok noe skadet. Ser at kantene dine er litt "frynsete", og den ene bladet ser ut til å være litt bøyd(?).

Jeg tror nok at med det utgangspunktet du har kan det bli en dyr løsning å ta for seg din propell. De må først banke den rett, deretter legge til cupping på bladkantene. Det kommer nok til å koste mer enn en ny propell.

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

det allikevel

Så den propellen du har er nok noe skadet. Ser at kantene dine er litt "frynsete", og den ene bladet ser ut til å være litt bøyd(?).

Jeg tror nok at med det utgangspunktet du har kan det bli en dyr løsning å ta for seg din propell. De må først banke den rett, deretter legge til cupping på bladkantene. Det kommer nok til å koste mer enn en ny propell.

Ja den har et par småhakk langs kantene men om den er bøyd vet jeg ikke, er vanskelig å ta på øyemål, har aldri fått den balansert eller noe, men har heller ikke lagt merke til noen vibradjoner, selv på 6700 omd, når eg mistet grep i vann. Men ser ka du mener med at det kan bli dyrt.

Er på leit etter noe å kjøpe, kan gå opp litt i diameter da det er god plass under kavitasjonsplaten, med med større od kommer vel større eksosboss.

Må se litt ka eg finner, en vengance 18" hadde vært midt i blinken, men å finne det brukt viø vel være som å vinne i lotto.

• 3 uker senere...
ivar skrev On 13.2.2020 at 18.21:

@Eika  , en bruker her inne refererer ofte til en Andvik som skal være flink med slikt 

Nye Olle Terjesen når det gjelder kundeservice og kunnskap. Vet om mange som har slutta helt og sende propellene til winrace og bare bruker han her for tiden. 

https://m.facebook.com/AndvikPropellers/

Sliter litt med grepet selv for tiden, stopper på 82knop og 19% slipp, så må få testa div andre propeller, når jeg finner en som fungerer bedre enn den jeg har nå, så sender jeg den rett til Andvik, for og få henta de siste knopene. Jeg SKAL over 90knop med etec! 

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev for 3 timer siden:

Sliter litt med grepet selv for tiden, stopper på 82knop og 19% slipp, så må få testa div andre propeller, når jeg finner en som fungerer bedre enn den jeg har nå, så sender jeg den rett til Andvik, for og få henta de siste knopene. Jeg SKAL over 90knop med etec! 

Tøft, ser på å kjøpe en ny propell i stedet no, men kan godt hende eg sender den inn for å bli cuppet eller noe, vet du ca pris for noe slikt. Ser på en stiletto 11 1/4x17 3 blader no. Virker som den har ganske mye rake å, noe som jeg tror vil gi litt baugløft

Ikke glem hvor viktig det er med symmetri når en skal hente ut det siste av en propell.

• Dersom bladene ikke sitter 120 grader i forhold til hverandre
  • Dersom bladene ikke har samme areal
  • Dersom bladene ikke har samme vekt
  • Dersom bladene ikke har samme form

I tillegg kommer rake, pitch og cup, som kan være bra uten at punktene over stemmer....

En enkel måte å sjekke symmetri på er å spenne opp en propell på en drivaksel i en dreiebenk og slå av lyset. Om benken har clutch, så varier turtall (300-400 omdr) mens du lyser med en LED lommelykt med trangt lysbilde på propellen i forskjellige vinkler.

Da ser du fort at bladene ikke er like... ofte stikker de ikke like langt ut og en kan tydelig se u-symmetri....

En CNC målemaskin gjør selvfølgelig en god jobb dersom den blir programmert riktig... men det koster...

Ikke rart det er stor forskjell på en god og en dårlig propell  :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...