MR Swe Startet 11.Februar.2020 Del på Facebook Startet 11.Februar.2020 (redigert) Hei, Må skifte batteriet som idag som brukes til baugpropellern (SE60). I dag så består batteribankerne av BLY og lades med motor/batterilader/solceller. Mens baugpropellbatteriet lades bare fra motoren, All ladning fra motoren går via Sterling ProSplit. Hva rekommanderes som nytt batteri? Må jeg bruke bly eller kan jeg bruke AGM? Redigert 11.Februar.2020 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Februar.2020 Del på Facebook Svart 11.Februar.2020 Jeg ville satt inn et AGM. Ikkeno problem. Jeg har bare AGM. Startbatteri lades kjapt og problemfritt hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Baugpropell blir samme funksjonen som et startbatteri. Hos meg holder batteriet til baugprpellen 10 år ++, vanlig med kork. Så kan man kjøpe seg et AGM som holder mye lenger, til doble prisen, og har større krav til laderegime for ikke å konke tvert. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Kjøp bly/syre med høy cca, mest "bang for your money" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Førstefender skrev 14 minutter siden: Kjøp bly/syre med høy cca, mest "bang for your money" Nei, nei, det er "more bang for bucks". Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 5 minutes ago, Hulda said: Nei, nei, det er "more bang for bucks". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2020 Del på Facebook Svart 12.Februar.2020 Førstefender skrev Just now: Ja slike overtramp må vi ta med en gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Februar.2020 Del på Facebook Svart 13.Februar.2020 Husk gjerne også gooooood kapasitet / Ah (minste Ah pleier å være angitt i manualen) Mye CCA er bra, men uten Ah blir det ikke stabil spenning V lenge. Ikke spenning = redusert effekt i Watt og mye varme i motoren. Korrekt kapasitet betyr også antisyklisk drift = lengre batteriliv og mye enklere å holde ladet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
shipahoy Svart 13.Februar.2020 Del på Facebook Svart 13.Februar.2020 Hulda skrev for 23 timer siden: Ja slike overtramp må vi ta med en gang :-) Det kan fort bli feil. Godt at du passer på Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 13.Februar.2020 Del på Facebook Svart 13.Februar.2020 Vil foreslå Biltema sitt sølv kalsium startbatteri. 100 Ah og høy CCA. Har god erfaring med det. Mitt er nå snart 10 år og måler top-ratings fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.Februar.2020 Del på Facebook Svart 13.Februar.2020 Dagens batterier kan nok ikke lengre sammenliknes med de gode gamle som måtte bares med to mann. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
magnuje Svart 15.Februar.2020 Del på Facebook Svart 15.Februar.2020 Ser det er mange som kobler baugpropell batteri rett til forbruksbank eller startbatteri for lading. Betyr ikke dette at baugpropell batteriet må være så lik som mulig de øvrige batteriene? Eller er dette et mer teoretisk problem enn et praktisk? Henter i dag strøm fra forbruk med tykke kabler, men vurderer å sette inn et batteri foran som kobles sammen med enten start eller forbruk (via de kablene som ligger der i dag) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Ja, det bør være så kompatibel som mulig, elektrisk sett. Et eksempel: Når det fantes AGM ellers, som skal topplades med f.eks. 14,6V, da er det ikke bra å ha et batteri i baugen som ikke tåler så mye (lukkete, eller Gel, mm.) Siden baugbatteriet ikke får stort med utlading ville den da også overlades temmelig i hele tida. Hvor mye det utgjør er et spørmål for de enkle tilfellene, men noen koker bare i hel og det forholdsvis kjapp. Jeg pleier også veldig gjerne å installere en liten BM (Battery Maintainer) mellom primær- og baugbatteri. Den begrenser strøm på det nødvendige (f.eks. <3A med Pro Batt M / BM12123) for å utjevne det lille, mens spenningen følger inngående spenning (- minus 0,1 - 0,2V). Godt dimensjonert lever da batteriene et fint liv, og billig er det også. Andre fordel: Baugen da avskilt, og en trenger ikke større kabeldimensjoner enn nødvendig for å frakte 3A. Avhengig lengde går det vanligvis med 1,5 - 4mm². Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
magnuje Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Interessant forslag! Ikke så dyre var de heller disse dingsene. Ulempen er at det allerede er dratt tykke kabler helt frem og jeg får ikke utnyttet dette på noe vis. En tanke er jo at et batteri i baugen kan få litt drahjelp fra andre batterier og derfor spare vekt i baugen. For eksempel: Baugpropellen min (SE80) har anbefalt 940 CCM. En tanke er da å kjøpe inn to Optima Redtop (evt exide maxxim) batterier på kun 50A hver og en CCA på 800. Så plassere ett ved motor som start og ett fremme i baugen. Disse blir da koblet sammen med de tykke kablene. I sum vil derfor de bli sterkere enn et separat system? Er dette fornuftig? Eller er det noe jeg ikke har tenkt på her? Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Sønnak EM1000 er jo ett veldig godt alternativ til baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) 44 minutes ago, Pettersenmotor said: Sønnak EM1000 er jo ett veldig godt alternativ til baugpropell. ja enig! Men EM1000 har bare 800CCA og baugpropellen har anbefalt 940CCA. Tenker derfor at to slike koblet i parallell, en ved motor og en i baugen, vil sammen kunne gi mer enn 800 CCA? Eller tenker jeg feil? Redigert 16.Februar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Når du har en så kraftig truster regner jeg med at båten ikke kommer til å slite med 30kg mer i baugen, egentlig. "Bare må" en bruke kabel fordi de er der? Ellers. Strøm forgreiner seg og hentes fra alle tilgjengelige steder, men tverrsnitt og spenninger er avgjørende. I så fall bør disse også være beregnet for å kunne ta hele lasten, med bare lite spenningsfall, for "tilfellet" at det enslige baugbatteriet en gang svikter. Jeg pleier å være meget tilbakeholdene med å anbefale rørceller med så lite kapasitet. Slike batterier er tenkt for å starte en motor, dvs å gi veldig høy strøm for 3 - 5 sekunder. Avhengig måten å bruke -kan- dette virke på truster også, men ser man på spenninger da er det ikke bra. Når man først bygger da burde man bygge med korrekt reserve. Et batteri til bør da ikke være noe grunn for å diskutere, verken mht. "vekt" eller de få kroner som det koster ekstra. Det finnes mange som har egne tanker, og enda flere "hvis og når", men jeg regner alltid direkte og det betyr med dedikert kapasitet om mulig. Da slettes nesten alle vanlige problemer samtidig. Jørg Redigert 16.Februar.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Førstefender Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 28 minutes ago, magnuje said: ja enig! Men EM1000 har bare 800CCA og baugpropellen har anbefalt 940CCA. Tenker derfor at to slike koblet i parallell, en ved motor og en i baugen, vil sammen kunne gi mer enn 800 CCA? Eller tenker jeg feil? Har bly/syre batterier i forbruksbank, start og baugpropell. Dette forenkler vedlikehold og lading. Har to stk 115Ah med EN 760, koblet til baugpropell SE100, litt overkill, men pga tilbud, ble dette billigere enn ett batteri på 142ah. Kunn 6mm2 kabler frem til baugen for lading av batterier der. En lader med 2 utganger og samme ladekarakteristikk for baugpropell og startbatterier og en Sterling 60A kunn til forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 (redigert) Haba skrev On 13.2.2020 at 13.59: Vil foreslå Biltema sitt sølv kalsium startbatteri. 100 Ah og høy CCA. Har god erfaring med det Hva er høy CCA? Dette batteriet har ikke høyere CCA enn andre lignende 100ah startbatterier og har for lav CCA for trøsteren til TS. magnuje skrev for 3 timer siden: Baugpropellen min (SE80) har anbefalt 940 CCM. En tanke er da å kjøpe inn to Optima Redtop (evt exide maxxim) batterier på kun 50A hver og en CCA på 800. Så plassere ett ved motor som start og ett fremme i baugen. Disse blir da koblet sammen med de tykke kablene. I sum vil derfor de bli sterkere enn et separat system? Det er jo en løsning men det blir en langt strekk med kabler i fra motorrom til baugtrøster som trekker 4.4KW Tror heller jeg ville satt to Sønak SN850 (115AH) start til baugtrøster foran og ett til start bak. Dette er rimelige batterier til ca 1100 kroner pr stykk på tilbud. Alternativt fåes også Optima i 75A så da greier du deg kanskje med ett stykk til trøsteren? Redigert 16.Februar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 (redigert) Førstefender skrev for 21 timer siden: . Sitat Har to stk 115Ah med EN 760, koblet til baugpropell SE100, litt overkill, 8,4hk blir ca. 6.300 W Strømmen du tilbyr trusteren er -kanskje- litt overkill, ved første øyekast, men den trenger kapasitet i tillegg. 230Ah EN er trolig noe mellom i minste laget til akkurat passe, det ser du også den dagen du har en real fight mot vinden. Uansett, til truster ville jeg velge batterier etter DIN, men ikke EN eller SAE. Grunn for det er måten hvordan batterier og hvor lenge den skal levere merket strøm. F.eks. sette EN sin posisjon til 7,2V mens DIN velger 9 Volt, i bestemt tid. Trusterprodusenter regner med minste spenning 10V. Derfor er det bedre når man velger batteriet som testes med høyest spenningsgrense i testen. Da er den mindre på merkestrøm, men mye høyere mht kapasitet. Når du så velger passe strøm (Ampere DIN) pleier det også å bli riktig kapasitet i utgangspunkt for minst 30 sekunder. Med dobbelt kapasitet får man garanti for å kunne kjøre karusell i 60 sekunder, noe som publikum liker i et havn, med batterispenning som også e-motoren liker siden den ikke blir så varm. Vinsjmotorer har det samme problem som trustermotorer, bare mye lengre. Mens trustere brukes i noen sekunder, eller kanskje et minutt når en enten er i trøbbel eller ikke behersker båten, kan den ene eller andre vinsje brukes i flere minutter på råd. Med f.eks. 75meter 10mm kjetting kan dette bli 3 - 4 minutter, og da er både kapasitet og spenning et "må". Ville man gjøre det riktig da bør det installeres et batteri som ikke er beregnet til start, men et ren traksjonsbatteri med korrekt kapasitet ift. både forbruk og spenningstabell i databladet. Du ser, kapasitet er ikke helt uviktig. Sitat En lader med 2 utganger og samme ladekarakteristikk for baugpropell og startbatterier og en Sterling 60A kunn til forbruksbank. Når du bruker bly-syre på alle kunne du bruke det samme lader (PCU har 3 uttak) for alle 3 banker. Bly har det godt av litt overlading, blant annet for å balansere cellene, forebygge sulfatering og stratifikasjon, mm. Bare at batteriene ikke skal tørrkokes (særlig lukkete batterier som ikke kan påfylles med destillert vann). Jørg Redigert 17.Februar.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Førstefender Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 1 hour ago, Joerg Becker said: Når du bruker bly-syre på alle kunne du bruke det samme lader (PCU har 3 uttak) for alle 3 banker. Er klar over det, men det sto allerede en 40a lader i båten, denne ble bare litt svak i forhold til forbruksbanken ble utvidet til 710ah. Totalt i båten er det 1082ah og lade på... Ville ha litt extra power til forbruksbank, så jeg er sikker at denne blir toppladet etter 1døgn i gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 (redigert) Skjønner. Men start og baug krever faktisk så lite Ah (når korrekt dimensjonert) at der er neglisjerbart. For å bruke mye strøm med stabil spenning trengs det også stor kapasitet. Men for å etterlade trengs det bare det som ble tatt ut. Eksempel med dine 6.300 Watt. Regner vi dette litt lat over i noe som er mer håndterlig for folk flest da blir dette 6300(W) : 12(V) = 525A per time (Ah) 525Ah delt med 3600 (sekunder per time) = 0,15Ah per sekund. Kjører du myrder-trusteren i hele 60 sekunder da spiste dette så "mye" som 8,74Ah Du ser at det ikke tar veldig lenge for en 60A lader å fylle opp dette, omtrent 7 minutt. Forresten ville denne utladingen også ligge innafor mht ønskelig antisyklisk drift. Dine batterier kan kjøres antisyklisk innen -16Ah, dvs. du har t.o.m. 45% reserve for dette. Regner du det samme for en 3kW startmotor (250A) og 5 sekunder for å starte motoren (det skal ikke ta mer enn 3 sekunder vanligvis) da blir det omtrent 0,34Ah utlading per start. Altså heller ikke spesiell mye. Trengs ikke ekstra lader. Jørg Redigert 17.Februar.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
finnarne Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 magnuje skrev On 16.2.2020 at 10.51: Ulempen er at det allerede er dratt tykke kabler helt frem og jeg får ikke utnyttet dette på noe vis. En tanke er jo at et batteri i baugen kan få litt drahjelp fra andre batterier og derfor spare vekt i baugen. .... En tanke er da å kjøpe inn to Optima Redtop (evt exide maxxim) batterier på kun 50A hver og en CCA på 800. Så plassere ett ved motor som start og ett fremme i baugen. Disse blir da koblet sammen med de tykke kablene. Står disse batteriene konstant sammenkoblet, eller har du bryter mellom som du alltid husker å koble til/fra ? Joerg Becker skrev On 16.2.2020 at 9.57: Ja, det bør være så kompatibel som mulig, elektrisk sett. Et eksempel: Når det fantes AGM ellers, som skal topplades med f.eks. 14,6V, da er det ikke bra å ha et batteri i baugen som ikke tåler så mye (lukkete, eller Gel, mm.) Siden baugbatteriet ikke får stort med utlading ville den da også overlades temmelig i hele tida. Hvor mye det utgjør er et spørmål for de enkle tilfellene, men noen koker bare i hel og det forholdsvis kjapp. Jeg pleier også veldig gjerne å installere en liten BM (Battery Maintainer) mellom primær- og baugbatteri. ... Andre fordel: Baugen da avskilt, og en trenger ikke større kabeldimensjoner enn nødvendig for å frakte 3A. Avhengig lengde går det vanligvis med 1,5 - 4mm². Den så fin ut. Og prisen blir kanskje rimeligere enn å trekke nye kabler med stort kvadrat (Fant bare prisen i UK, regner med det er omtrent det samme i Norge...) Men er 3 A nok til å få toppladet trøster-batteriet, eller det som hadde vært mitt bruk, for å lade batteri på en camping-tilhenger. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Joerg Becker Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 finnarne skrev 16 minutter siden: Sitat Den så fin ut. Og prisen blir kanskje rimeligere enn å trekke nye kabler med stort kvadrat (Fant bare prisen i UK, regner med det er omtrent det samme i Norge...) Nettbutikk med aktuelle priser her hos meg. Sitat Men er 3 A nok til å få toppladet trøster-batteriet, eller det som hadde vært mitt bruk, for å lade batteri på en camping-tilhenger. I teorien kan man lade "1000"Ah med 1A ladestrøm. Men det er verken praktisk eller kjemisk nyttig når et batteri kjøre i syklisk drift. (Camping- eller andre forbruksbatterier brukes vanligvis syklisk). Ellers er det mer enn nok for å toppe et trøsterbatteri og annet, som du ser i regnestykket ovenfor. NB: BM er absolutt ikke noe nytt og finnes siden mange år allerede. Litt morsomt: I Norge er de mest solgt til vestkysten. Østsiden derimot pleier å ønske større ladere til samme oppgaven, selv om jeg forklarer. Men begge lag er fornøyde, og da er jeg det også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
finnarne Svart 17.Februar.2020 Del på Facebook Svart 17.Februar.2020 Normalt vil batteriet være ladet av solcelle når tilhenger står stille, men greit å få påfyll for det f.eks kompressorkjøleboks forbruker, mens en kjører. Problemet er å sende mye strøm gjennom tilhengerkontakten. 3 amp kontinuerlig over en 8 timers tur blir 24 Ah. (i teorien, kanskje litt mindre i praksis) Og prisene hos deg er jo rimeligere enn i UK :) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.