Gunga Din Svart 26.September.2005 Link til dette innlegget Svart 26.September.2005 Måtte riktignok vinne noen ganger. Forgus 42 <{POST_SNAPBACK}> Va Fa...... gör man Forgusar der oppe i Arvikaskogen eller vad har hänt? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Va Fa...... gör man Forgusar der oppe i Arvikaskogen eller vad har hänt? <{POST_SNAPBACK}> Nei, og man bygger de ikke på Orust heller, men i Lysekil. Selv om spec'en lukter litt av de dype skoger. · Vakuum-injicerat skrov, däck och skott i Vinylester/fleraxial glasfiber-sandwich. PVC (divinycell) kärna · Röstjärn och mastfot i Kolfiber och Epoxi · Roder och Roderstock i Kolfiber och Epoxi · Hel längsgående bottenbalk i Kolfiber med PVC kärna. · Tvärgående bottenbalkar och längsgående stringers i Vinylester är laminerade på plats i skrovet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Nei, og man bygger de ikke på Orust heller, men i Lysekil. <{POST_SNAPBACK}> den stod på Orust under Öppet Varv...tror att alla Varven gör skroven i Lysekil alt Kungshamn,tror ikke nån plastar på Orust, där gör man bare inredningarna. Har förresten en jobbarkompis som bygger en Forgus37 just nu.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 ...tror att alla Varven gör skroven i Lysekil alt Kungshamn, tror ikke nån plastar på Orust, där gör man bare inredningarna. <{POST_SNAPBACK}> Det er vel den veien det går. Masseprodukter blir laget i Polen og andre steder, mens dyrere båter blir laget hos verft som spesialiserer seg på kun å bygge skrog. Miljøkrav skjerpes hele tiden og byggemetoder slik som blir brukt i Forgusen, Comfortina og AIE35 f.eks. krever høy kompetanse. Traff en kar i fjor sommer som hårdnakket påsto at skrogene til Najad var bygget i Aalborg. Mattis Yacht? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Traff en kar i fjor sommer som hårdnakket påsto at skrogene til Najad var bygget i Aalborg. Mattis Yacht? <{POST_SNAPBACK}> Ikke mitt iallafall.....det er gjort i Lysekil, ringde dit förra sommarn för jag skulle ha betäckningen på gelcoatfärgen...dom hade alla gamla skrov i sitt register...... skall kolla dette med danska najadskrov, jag har aldrig sett några tom-skrov på E6an Gbg-norrut eller på Stena, Det gör man däremot med de skrov som kommer norrifra Lysekil/Kunghamn dessa ser man lite då o då på E6an! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 27.September.2005 Link til dette innlegget Svart 27.September.2005 Dettane var saker Noen som forresten har erfaring med Windy Scirocco 32? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Noen som forresten har erfaring med Windy Scirocco 32? <{POST_SNAPBACK}> Egentlig veldig lite, men det ligger en i ErfaringsdatabasenNår det er sagt, er dette helt klart en båt som ville blitt vurdert om jeg hadde vunnet 1 mill. Kjenner forøvrig noen som har en 31 Scirocco, og det er vel stort sett samme båten sies det. Det eneste er at det skal være større badeplattform på 32-foteren. Det er ihvertfall en båt som tåler mye sjø. De som har den 31-foteren, kan f.eks finne på å dra til Skagen på helgetur selv om det er meldt kuling og dårlig vær. Det stopper ikke dem later det til. De bare trekker på skuldrene og sier: hva så? Liker også innredningen i båten, både ute og inne. Godt utnyttet plass, med flott sittegruppe ute. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Et alternativ dersom man vinner 1 million maaange ganger på rappen. Swan New York 42 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
PanPan Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Et alternativ dersom man vinner 1 million maaange ganger på rappen. Swan New York 42 <{POST_SNAPBACK}> Hvordan er det å grunnstøte med en slik båt da? OK - man kan ha den som en "drømmebåt", men.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Hvordan er det å grunnstøte med en slik båt da? <{POST_SNAPBACK}> For å si det sånn; Denne båten grunnstøter nok bare EN gang... Men den er jo i klasse A - Ocean, og der er det som kjent ikke så mange skjær Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 (redigert) Dettane var saker Dette er nye Windy 52. Den kommer også som en 53 foter med solseng akterut. Det fine med begge disse båtene er at de har LOA på 14,95 meter - dvs at de er sertifikatfrie. 58 Zephyros er det bare solgt 1 av til Norge - men Windy har store forhåpninger om å selg bra av disse båtene i Norden har jeg hørt. Men 1 mill fra Lotto holder ikke her. Denne båten kommer nok på over 8 millioner Her er 53 Balios Egentlig veldig lite, men det ligger en i Erfaringsdatabasen Når det er sagt, er dette helt klart en båt som ville blitt vurdert om jeg hadde vunnet 1 mill. Kjenner forøvrig noen som har en 31 Scirocco, og det er vel stort sett samme båten sies det. Det eneste er at det skal være større badeplattform på 32-foteren. Det er ihvertfall en båt som tåler mye sjø. De som har den 31-foteren, kan f.eks finne på å dra til Skagen på helgetur selv om det er meldt kuling og dårlig vær. Det stopper ikke dem later det til. De bare trekker på skuldrene og sier: hva så? Liker også innredningen i båten, både ute og inne. Godt utnyttet plass, med flott sittegruppe ute. <{POST_SNAPBACK}> KOB hadde en 32 Scirocco i noen år. Han kan masse om båten. Forskjellen på 31 og 32 er badeplatform samt at innredningen, og spesielt byssa, er endret på 32. 32Scirocco går nå ut av produksjon og kommer som 33 Scirocco nå med ny hekk og helt nytt undervannsskrog - først og fremst for å ha bedre stabilitet med 1 motor. Tidligere ble disse båtene stor sett solgt med 2xKAD 32 - men nå er det mange som går med 1xD6350 (da går den fortere enn med 2xKAD 32). Windy gjør også en gjennomgripende endring i stilen på interiøret på mange av sine båter. 33 og 37 kommer med nytt interiør, og nye 35 Khamsin har samme stilen. Stilen blir mer minimalistisk enn i dag, gasskomfyr blir standard på 37 (tror også på 33), dørkene inne blir i kirsebær i stedet for teak, på 37 blir det fjærmadrasser i stedet for skumgummimadrasser. I cockpit kommer det nye puter, nye dashbord etc. Og kjøreegenskaper på Windy kan nok KOB underskrive på. Jeg har bare vært ute og prøvekjørt en slik båt 1 times tid i rolig vann - og det kjennes veldig bra ut. Ingen planingsterskel, og båten er usedvanlig stabil og trygg. Motorboat and Yachting fikk Steve Curtis til å teste 5 båter i 35-38 fot (Elan, Bavaria, Targa, Fariline og Windy) og Windy gikk ut med en ganske så klar seier. Testen ligger på MBY Redigert 28.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Hvordan er det å grunnstøte med en slik båt da? <{POST_SNAPBACK}> For å si det sånn; Denne båten grunnstøter nok bare EN gang... <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan berolige herrene med at grunnstøting aldri har stått på min seilingsplan, og vil ikke stå der i fremtiden heller. Forøvrig observerer jeg at båten ikke har baugthruster, så den kommer nok aldri fra kai. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Her er 53 Balios Ikke akkurat en Vestlandsbåt, nei!! Jeg kan berolige herrene med at grunnstøting aldri har stått på min seilingsplan, og vil ikke stå der i fremtiden heller. Forøvrig observerer jeg at båten ikke har baugthruster, så den kommer nok aldri fra kai. <{POST_SNAPBACK}> Godt sagt. Tiltredes! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 (redigert) Godt sagt. Tiltredes! <{POST_SNAPBACK}> Åja - da forstår jeg hvorfor du ønsker deg baugtruster. Du har tenkt å komme deg fra kai nå og begynne å bruke båten? Vil det si at til nå har du bare ligget ved kai og sendt mannskapet på ekspedisjoner i kondombåten Det blir ommtrent som å utstyre ungene med "Up&Go" bleier det da - da oppdager de snart at verden er større enn de trodde før. Kanskje du kan ønske deg "Up&Go propell" til jul fra QB? Redigert 28.September.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Jeg kan berolige herrene med at grunnstøting aldri har stått på min seilingsplan, og vil ikke stå der i fremtiden heller. ... Sa han beskjedent. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Åja - da forstår jeg hvorfor du ønsker deg baugtruster. Du har tenkt å komme deg fra kai nå og begynne å bruke båten? Vil det si at til nå har du bare ligget ved kai og sendt mannskapet på ekspedisjoner i kondombåten Det blir ommtrent som å utstyre ungene med "Up&Go" bleier det da - da oppdager de snart at verden er større enn de trodde før. Kanskje du kan ønske deg "Up&Go propell" til jul fra QB? <{POST_SNAPBACK}> He he, leser postene mine som en ikke ukjent eldre mann ved navn Erik, gjør du! Det var selvsagt Krapyls kommentar om grunnstøting og til de MED baugpropell jeg tiltrådte. Hangarskibet og dets bolde fører klarer seg fint uten visp. Enn så lenge, i alle fall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Andy Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 1 mill til ny båt? Vi har båten vi vil ha. En rask, komfortabel, pen, bensingjerrig og stillegående daycruiser med god kvalitet. Til 1/3 av prisen Skulle vi likevel bli PRAKKA PÅ en million til ny båt, blir det nok stadig vekk daycruiser. Kanskje en Nidelv/Windy e.l. med kraftig, moderne dieselmotor. Men stillegående må den være Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 28.September.2005 Link til dette innlegget Svart 28.September.2005 Hvordan er det å grunnstøte med en slik båt da? OK - man kan ha den som en "drømmebåt", men.... <{POST_SNAPBACK}> HeiHva med å gå på grunn med denne kjølen : mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.