GVH1979 Startet 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2020 Heisann forum. Da er kontrakt signert på ny bruktbåt. Båten står for tiden i opplag ganske så nært vårt naboland i øst og det blir således en liten hentetur til Oslo etter sjøsetting sent april/tidlig mai. Jeg har aldri kjørt dette strekket før, men vet jo at perlene ligger på rekke og rad og mistenker at mange her inne traver dette farvannet titt og ofte. Min tanke er å benytte henteturen til litt rekognosering mtp senere turer med familien. Så, når jeg først er på disse traktene hvilken rute bør jeg ta fra Fredrikstad til Oslo og hvilke steder bør jeg absolutt få med meg? Båten er en weekendcruiser på 27fot med utenbordsmotor, så både skipper og båt tåler litt sjø. Takker på forhånd for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Engelsviken er verdt et besøk, for å spise fiskesuppe. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ne.andersson Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Jeg kan tipse om Søndre Missingen utehavn, legg deg langs fjellveggen og bare nyt noen dager ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 (redigert) Hvis du skal rett mot tigerstaden fra Fredrikstad er det vel å runde Strømtangen , legge kursen inn mot Mærrapanna, Hankøsundet og videre til Engelsviken. Men hvis turen starter i Fredrikstad bør du jo loffe rundt på Hvaler en dag eller to for å blinke ut fine plasser. Fredagshølet og Flatskjæra er jo fine plasser å sjekke ut nærme Fredrikstad. Redigert 15.Februar.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Hvor starter du turen (litt mer presist) ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GVH1979 Svart 15.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Turen starter fra Søndre Karlsøy. Tusen takk for alle tips så langt. Gleder meg til å sette meg ned å plotte ei rute med flotte inntrykk. Det er jo bare ca 60nm mellom Fredrikstad og Oslo, så helgetur med ungan og samboer til en av disse plassene bør la seg gjøre. Med den milde vinteren vi har i år virker våren nærmere enn noen gang, så går litt på veggene om dagen. Sikkert flere som har det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Ok, da begynner du jo i Sarpsborg, eller Særp, som det heter her. Det beste rådet er nok å komme seg fortest mulig over kommunegrensa til Hvaler, da er du borte fra Særp Legger du turen korteste vei mot Strømtangen, går du glipp av de beste plassene i Østfold, altså Hvalerskjærgården Det kommer jo an på hvor god tid du har og hvor pent vær du får. Her er et forslag til en liten omvei, da får du sett litt. Ruta stopper rett nord for Rauøy. Enda bedre hadde det vært om du hadde tatt turen ned til Kirkeøy, gjennom Romsundet, øst gjennom Gravningesund, Sekken ned forbi Søndre Sandøy, inn Herfølrenna, innom Skjærhalden, forbi Humlungen fyr, opp til Festningeholmen (ved Akerøya) og videre inn på samme rute. Det er mange veier til Rom Karlsøy - Rauøy Karlsøy - Sand Sand - Utgårdskilen (Ps: Legg også turen gjennom sundet mellom Akerøya og festningsholmen) Utgårdskilen - Vauerbråttet Vauver - Papper Lyngholmen (Hvaler) - Fredagshølet Alholmene - Grindskjær Grindskjær (Hvaler) - Strømtangen / Grindskjær (Onsøy) Strømtangen - Flatskjæra Lyngholmen (Onsøy) - Stensholmen Stensholmen - Mærrapanna Mærrapanna - Rauer Hankøsundet Smauet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Båten er vel ganske rask? Om det er stille og fint vær, og likeså værmelding for dagen etter, ville jeg vurdert en overnatting på Koster. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 16.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 (redigert) Dette forumet skuffer sjeldent! Tusen takk for oppmerket rute @Komodo! Skal studere den nøye, det var vel en post her inne om hvordan man best entrer fredagshølet (den setningen føles litt rar...). Jeg har en mistanke om at jeg har store opplevelser foran meg. :-) Skal holde øya oppe etter en Draco med teinehaler og påhengs (flott tråd!) mens jeg er utpå. @Havelle, ja båten er en fattigmannsmaskin som tømmer lommeboka raskt når farten går opp. Skal visstnok være god for 45kn, men jeg tror jeg skal holde de 350 hestene på en streng diett og unna full gallopp for det meste av tiden.... Koster tips er notert. :-) Takker. Redigert 16.Februar.2020 av GVH1979 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Ja her fikk du fiks ferdig turopplegg fra Komodo. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Torsen67 Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 (redigert) Slettet... Redigert 17.Februar.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 GVH1979 skrev On 15.2.2020 at 13.33: Båten står for tiden i opplag ganske så nært vårt naboland i øst og det blir således en liten hentetur til Oslo etter sjøsetting sent april/tidlig mai Det hadde vore kult med ein tur som starta ved grensa mot det stooore nabolandet i aust:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 17.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Kan ikke være mer enn 4-5nm til grensen, så er vel nesten innafor? ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Her er noen flere tips til på plasser du bør få med deg i mitt lokalområde. Plasseringene gjør jo at dette ikke er forenelig med en hentetur, men kanskje noe å tenke på en annen gang Romsundet øst for Kirkeøy er et trangt og koselig sund, med hytter og sjøbuer helt ned til vannet. Dette er ganske langt inn, så her er det skjermet farvann. Ekte Hvaleridyll dette her Gravningesund, sundet mellom Nordre og Søndre Sandøy Gyltholmene via Herfølrenna til Skjærhalden. Obs, legg merke til det første trange partiet ved innløpet til Gyltholmene. Her er det merket grønt på kartet, det skal altså ikke gå an å kjøre der. Men vi kjører der med vår Viksund som stikker 1,15 med flyndre, så det går. Fordrer pent vær og en person i baugen som peker Rundtur rundt Tisler. Også her er det et par steder man bør følge med på plotter og i baugen. Festningsholmen og Akerøya må man ha med seg. Dårlige havner for overnatting, men mange flotte plasser for dagstur. Fra Puttesund (ved Kjøkøy) til Utgårdskilen via Skjeldsbusundet. Skjeslbusundet er en koselig tur, og en av idyllene på Hvaler. Det eneste triste er at kommunen av en eller annen merkelig grunn har gitt tillatelse til å oppføre en enorm lagerhall for båtopplag midt i sundet. Skulle vært sprengt vekk spør du meg. Båtopplag kan man ha hvor som helst, men disse idylliske plassene får vi ikke flere av! Legg forøvrig merke til innseilingen til Utgårdskilen fra sydøst. Her må du følge med på kartet. Søster og Struten er også plasser som er verd å få med seg. Dårlige steder for overnatting, men inne i sørhavna på Struten er det betongkai, der er det også lunt (utrolig nok). Ville nok ikke gått inn der med båt noe særlig over 30 fot. Har kjørt inn der med Sun 33 mange ganger, det går bra. Det spesielle med Søster, Struten, Missingene, Rauer og Sletter er at de er av en vulkansk bergart som kalles rombeporfyrkonglomerat. Denne bergarten er helt unik, og så vidt jeg vet forekommer den kun to steder i på hele kloden. Det gjør at landskapet her er helt spesielt i forhold til den ellers blankskurte og glatte østfoldgranitten. Både på Nordre og Søndre Søster er det flotte strender med små, kulerunde, glatte steiner, og det er flott terreng for turer. Anbefales! En tur gjennom sundet ved Søndre Missingen er også anbefalt. Her har du også en ganske god havn for overnatting. Hvis du klikker på linken så skal du kunne zoome deg inn på de forskjellige rutene. https://kart.gulesider.no/m/mquJG Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
GVH1979 Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Fantastiske tips @Komodo!!! Denne tråden burde egentlig byttet tittel. Du har jo gitt komplett rute og råd for hvordan tilbringe fellesferien. :-) Gleder meg stort til våren setter inn for alvor og man kan starte båtsesongen! Blir ikke mindre utålmodig av å lese denne tråden. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Om det ikke er nevnt over så anbefaler jeg også en natt i Evjesund like syd for Moss/Fuglevik, enten på bøye eller svai. Pleier alltid å ha det som siste overnatting på våre ferieturer nedover Østfold mot Sverige. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Lundstad Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 GVH1979 skrev On 15.02.2020 at 13.33: Da er kontrakt signert på ny bruktbåt. Gratulerer med ny båt! Mener å huske fra en annen tråd at du hadde en T8? Blir artig å høre noen betraktninger om forskjellen på disse. Er det lov å spørre om det er noen spesiell grunn til at det ble et bytte? Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 18.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 Takker så mye! Du følger godt med og har god hukommelse @Lundstad. :-) Jeg er også spent på opplevd forskjell mellom disse båtene. I denne klassen er det SeaRider 820W, T8, Ibiza 811, Askeladden C83 og Yamarin 88DC som er båtene jeg liker best. Det var litt tilfeldig at det ble et bytte, vi var egentlig veldig fornøyd på mange områder med T8n. Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på som jeg savnet/irriterte meg over så var det spesielt to ting. Litt lite lagringsplass når 2 voksne og 2 barn skal på tur. Benken akter blir brukt som kalesjegarasje hvilket vil si at du har litt lagringsplass i benken aktenfor byssemodulen og lagring under babord "sofabenk". Det som irriterte meg var bordet som står på hev/senk søyle. Bordet står rett foran sofadelen som har lagringsplass, hvilket gjør det kronglete å komme til. Det burde vært mulig å fjerne bordet helt mener jeg. Da hadde båten blitt enda mer anvendelig. Dette er vel egentlig de eneste tingene jeg kan sette fingeren på. Ellers var båten tipp topp på alle måter. I Searideren er sengeløsningen (stikksengene) løst på en annen måte hvilket gjør at bensin, vann og septikktanker er flytter lenger frem i båten. Dette sammen med kalesjegarasje bak seteryggen gjør at man får frigitt et helt enormt stuverom under akterbenken. Prisen man betaler er at dobbeltsengen foran i kabinen ber plassert høyere, som igjen gjør at man har mindre takhøyde liggende i sengen og at ting virker trangere her foran enn i T8n. Heldigvis er det ikke nede i kabinen man tilbringer mest tid, så jeg tror det er en pris verdt å betale. Ellers syntes jeg SeaRideren bærer preg av å være bygget av båtfolk for båtfolk. Lure løsninger, enkle tilganger til det meste og den virker godt skrudd. Gleder meg til å få den på sjøen og få testet i praksis. Hvis det er noen her inne som har erfaring med tilsvarende båt tar jeg gjerne imot plusser og minuser. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2020 (redigert) Selv om jeg bor i Særp i øyeblikket, er jeg Fredrikstad-gutt. Så at dere på denne eller neste tur svinger innom Fredrikstad bør man også tipse om. Hvis du går inn østerelva (hovedløpet i Glomma) og runder vestover inn i Vesterelva, får du fantastiske Isegran med det historiske båtmiljøet på babord. Gamlebyen er flott, og bryggepromenade gjennom hele sentrum. Husk gratis ferje, så fortøy og bruk ferja til å farte mellom Gamlebyen, Isegran, sentrum og videre utover mot Gressvik hvis dere vil på sightseeing. Hvis du så går ut Vesterelva mot Strømtangen, har du ei fin brygge og overnattingsmuligheter i Strømsund (sundet mellom Strømtangen og Torgauten-øya. Takk for flott oversikt Komodo, spørs om ikke denne tråden må søkes opp om et halvt års tid når snekka er på vannet. Har vært innom mange av plassene du foreslår, men er en god del igjen.. PS hvis det er litt sjø når dere er ved Strømtangen, kan det være et tips å gå inn i Flatskjæret fra nord, istedenfor fra sør til nord som Komodo viser. Kan være litt åpent og rotete å gå inn sørfra når sørvesten drar seg opp litt (som den kan gjøre der) Redigert 18.Februar.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Honduras skrev for 3 timer siden: PS hvis det er litt sjø når dere er ved Strømtangen, kan det være et tips å gå inn i Flatskjæret fra nord, istedenfor fra sør til nord som Komodo viser. Kan være litt åpent og rotete å gå inn sørfra når sørvesten drar seg opp litt (som den kan gjøre der) Ja, det kan være verd å kommentere. Ellers er det mange av de plassene jeg har merket inn som ikke egner seg hvis det blåser litt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Ask skrev On 17.2.2020 at 14.41: Det hadde vore kult med ein tur som starta ved grensa mot det stooore nabolandet i aust:-) Den tråden finnes, dog er de ikke ferdige enda. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
raskebriller Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Vil absolutt anbefale en tur innom Hvaler. Plasser på Hvaler som er verdt å besøke: Papperhavn, Bukta, Fredagshølet, Vauerkilen, Akerøya, Skjelsbusundet, Søsterøyene, Struten fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Enig! Men en liten korreksjon; Søster og Struten ligger i Onsøy i Fredrikstad, og tilhører ikke Hvaler kommune Forøvrig er vel de plassene også nevnt lenger opp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
raskebriller Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Ahaaaaa Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 20.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Komodo skrev On 19.2.2020 at 2.43: Ja, det kan være verd å kommentere. Ellers er det mange av de plassene jeg har merket inn som ikke egner seg hvis det blåser litt. Det er ingen problem. Jeg har allerede lagt inn bestilling på null vind og 20 grader ved sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.